Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › BIV Boxster 2.5
- Dit onderwerp bevat 84 reacties, 34 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door
Bas.
-
MakerDiscussie
-
29 april 2014 om 00:08
Hallo iedereen,
Ik heb eens een vraag ivm de BIV.
Mijn pa heeft namelijk onlangs een boxster 2.5 van 1998 gekocht.
Ik had via autoweek.nl gevonden dat de CO2 uitstoot 232 g/km is, heb dan ook al ergens gelezen dat deze 239 g/km zou zijn.
De BIV met 232 g/km is 372.93 euro.
Maar vandaag heeft hij het betalingsformulier gekregen en de BIV is 1063 euro.
Ze hebben blijkbaar rekening gehouden met een CO2 uitstoot van 279 g/km.
Weet iemand wat de correcte CO2 uitstoot is en wat er kan gedaan worden om het juiste bedrag te moeten betalen en niet dat overdreven bedrag.
Alvast bedankt -
MakerDiscussie
-
Ik ben een beetje verbaasd dat jullie 133 euro hebben moeten betalen voor dit attest, bij mij was dat gratis bij mijn dealer.
[quote=”Akai” post=173266]Hier ook het zelfde verhaal. Ook attest van Porsche (na betaling van 133 euro) met Co2 uitstoot van 239 en bezwaarschrift ingediend. Deze week net dezelfde brief in de bus gevallen van de belastingsdienst. Ik ben er mee naar RS Motors geweest en zij adviseren om een advocaat onder de arm te nemen.[/quote]
Het zelfde verhaal voor mijn 944S2. Alleen kon Porsche mij geen CO2 waarden geven en was ik nog minder met dit stukje papier met een stempel (dat ze dat daar bij porsche ondertussen zelf nog niet weten :bounce: ).
Nu, zelfs al staan deze gegevens er op, ben je er niet veel mee. De overheid was zo vriendelijk om op mijn aangetekend schrijven te antwoorden dat een (officieel) document van de importeur niet voldoende was en het via een officiele homologatie moet gebeuren..
Na nog wat briefwisseling en telefoons met een vriendelijke persoon van de vlaamse overheid (die enkel de regels mag toepassen) werd mij officieel meegedeeld dat het enige wat ik nog kon doen was gerechtelijke stappen ondernemen. Ze zag het probleem in, maar kon niets doen…Heb gedacht om eens te horen via gerechtsbijstand, maar na 5 maanden vechten tegen de bierkaai heb ik het al een beetje opgegeven..
PS: Mijn lach is er niet minder om als ik rij :happydance: , de frustratie tegen de staat wel iets groter :what:
er zijn er toch die hun gelijk halen:
Gewonnen!
Attest van BMW gekregen waar op staat dat ze bevestigen dat de CO2 uitstoot van mijn auto met chassisnummer xxx… 213g/km bedraagt. Uiteraard tegen de gevraagde datum de correcte B.I.V. van ongeveer 110 euro betaald in afwachting van hun beslissing. Nu kregen we een brief i.v.m. de B.I.V. met het bedrag dat betaald was en nog te betalen: 0,00 euro! Toch zo’n kleine 350 euro bespaard!
Tip voor alle mensen die op deze manier dreigen afgezet te worden!
tekst uit: http://www.autoforum.be/showthread.php?61714-Nieuwe-B-I-V-onduidelijk/page2
gelijkheid in behandeling? zou toch eens de verzekering rechtsbijstand contacteren :think:Heb je dit gedaan aan de hand van het chassisnummer of aan de hand van info die je op het net vond?
Als je dit aan de hand van het chassisnummer gedaan hebt, lijkt het me heel sterk dat je een afwijkend resultaat krijgt, want de CO2 waarde wordt dan opgehaald uit de database van de wagen. Is deze niet gekend wordt dit ook zo vermeld dat er een “forfaitaire” waarde zal worden toegepast.
Dus, ik vrees dat er weinig aan te doen is. Je hebt eigenlijk jezelf wat voorgehouden door een te lage waarde in te vullen.
De waarde die de overheid gebruikt kon je hier vinden :
[url=http://codex.vlaanderen.be/Portals/Codex/documenten/1021277.html]Onder puntje:
Art. 97octies. Als de gegevens inzake CO2-uitstoot van het voertuig niet gekend zijn worden de standaardwaarden genomen voor de CO2-uitstoot, vermeld in de onderstaande tabel :[/url]
Meer dan 2000 cc / Euro2 –> 279 grHeb ik gedaan en het resultaat was zowat de helft van het te betalen bedrag!
Mijn wagen was voordien ingeschreven in Belgie.denk dat de kosten dan alleen maar hoger gaan worden dan wat je nu al kwijt bent :bounce:
beste allemaal
Een goeie raad,
zoek een Vlaams parlementslid en neem deze onder arm dat hij een parlementaire vraag stelt aan de huidige minister!
Het is een pure schande hoe wij Vlamingen worden gekl…Mvg
Voor je een auto koopt check je toch op voorhand aan de hand van het chassisnummer de te betalen BIV en VB? Althans dat doe ik toch altijd.
Chassisnummer invoeren in de tool van de BIV en je weet perfect waar je aan toe bent.
Was jullie wagen voordien niet ingeschreven in België?
Pure diefstal en valsheid in geschrifte! Ik ken nog iemand uit een naburig dorp met net hetzelfde probleem. Misschien kunnen we de koppen bij elkaar steken en samen een advocaat onder de arm nemen. Ik geef het geld liever aan een advocaat dan aan die geldwolven van de Belastingsdienst. Ze tonen absoluut niet de goodwill om je (correct) verder te helpen.
Hier ook het zelfde verhaal. Ook attest van Porsche (na betaling van 133 euro) met Co2 uitstoot van 239 en bezwaarschrift ingediend. Deze week net dezelfde brief in de bus gevallen van de belastingsdienst. Ik ben er mee naar RS Motors geweest en zij adviseren om een advocaat onder de arm te nemen.
Ook hier van hetzelfde laken een pak. Een Boxster 2.5 van 1997 gekocht en een BIV aanslag ontvangen die berekend is met een Co2 waarde van 279 g/km. Het attest van de Porsche importeur, dat mij overigens 133 euro kostte, vermeld duidelijk voor mijn chassisnummer een waarde van 239 g/km. Een berekening met deze gegevens via het Belastingsportaal levert zowat de helft van het te betalen bedrag op. Bezwaarschrift met copies van de eigen berekening, inschrijvingsbewijs en attest ingediend. Vandaag een brief in de bus met de melding dat mijn verzoek tot herberekening niet kan worden ingewilligd. Gezien bij inschrijving de CO gegevens van mijn wagen niet gekend waren werd er naar eigen goeddunken een (hoge) waarde op gekleefd. Volgens de Belastingsdienst een correcte handelswijze en zijn er geen fouten gemaakt. Verder word ik met aandrang verzocht om het bedrag van 1073 euro en de 10 euro verwijlinteresten dringend te betalen. 133 + 1073 + 10 = 1216 euro. Ben er dus niet alleen aan voor de moeite!
Vind dat de belastingsdienst wel erg kordaat maar zeker niet eerlijk handelt.
Graag verneem ik hoe het is afgelopen met de voorgaande gevallen?Ook hier van hetzelfde laken een pak. Een Boxster 2.5 van 1997 gekocht en een BIV aanslag ontvangen die berekend is met een Co waarde van 279 g/km. Het attest van de Porsche importeur, dat mij overigens 133 euro kostte, vermeld duidelijk voor mijn chassisnummer een waarde van 239 g/km. Een berekening met deze gegevens via het Belastingsportaal levert zowat de helft van het te betalen bedrag op. Bezwaarschrift met copies van de eigen berekening, inschrijvingsbewijs en attest ingediend. Vandaag een brief in de bus met de melding dat mijn verzoek tot herberekening niet kan worden ingewilligd. Gezien bij inschrijving de CO gegevens van mijn wagen niet gekend waren werd er naar eigen goeddunken een (hoge) waarde op gekleefd. Volgens de Belastingsdienst is dit een correcte handelswijze en zijn er geen fouten gemaakt. Verder word ik met aandrang verzocht om het bedrag van 1073 euro en de 10 euro verwijlinteresten dringend te betalen. 133 + 1073 + 10 = 1216 euro. Ben er dus niet alleen aan voor de moeite!
Vind dat de belastingsdienst wel erg kordaat maar zeker niet eerlijk handelt.
Graag verneem ik hoe het is afgelopen met de voorgaande gevallen?Ook hier van hetzelfde laken een pak. Een Boxster 2.5 van 1997 gekocht en een BIV aanslag ontvangen die berekend is met een Co waarde van 279 g/km. Het attest van de Porsche importeur, dat mij overigens 133 euro kostte, vermeld duidelijk voor mijn chassisnummer een waarde van 239 g/km. Een berekening met deze gegevens via het Belastingsportaal levert zowat de helft van het te betalen bedrag op. Bezwaarschrift met copies van de eigen berekening, inschrijvingsbewijs en attest ingediend. Vandaag een brief in de bus met de melding dat mijn verzoek tot herberekening niet kan worden ingewilligd. Gezien bij inschrijving de CO gegevens van mijn wagen niet gekend waren werd er naar eigen goeddunken een (hoge) waarde op gekleefd. Volgens de Belastingsdienst is dit een correcte handelswijze en zijn er geen fouten gemaakt. Verder word ik met aandrang verzocht om het bedrag van 1073 euro en de 10 euro verwijlinteresten dringend te betalen. 133 + 1073 + 10 = 1216 euro. Ben er dus niet alleen aan voor de moeite!
Vind dat de belastingsdienst wel erg kordaat maar zeker niet eerlijk handelt.
Graag verneem ik hoe het is afgelopen met de voorgaande gevallen?Ook hier van hetzelfde laken een pak. Een Boxster 2.5 van 1997 gekocht en een BIV aanslag ontvangen die berekend is met een Co waarde van 279 g/km. Het attest van de Porsche importeur, dat mij overigens 133 euro kostte, vermeld duidelijk voor mijn chassisnummer een waarde van 239 g/km. Een berekening met deze gegevens via het Belastingsportaal levert zowat de helft van het te betalen bedrag op. Bezwaarschrift met copies van de eigen berekening, inschrijvingsbewijs en attest ingediend. Vandaag een brief in de bus met de melding dat mijn verzoek tot herberekening niet kan worden ingewilligd. Gezien bij inschrijving de CO gegevens van mijn wagen niet gekend waren werd er naar eigen goeddunken een (hoge) waarde toegevoegd. Volgens de Belastingsdienst is dit een correcte handelswijze en zijn er geen fouten gemaakt. Verder word ik met aandrang verzocht om het bedrag van 1073 euro en de 10 euro verwijlinteresten dringend te betalen. 133 + 1073 + 10 = 1216 euro. Ben er dus aan voor de moeite!
Vind dat de Belastingsdienst wel erg kordaat maar zeker niet eerlijk handelt.
Graag verneem ik hoe het is afgelopen met de voorgaande gevallen?Beste, ook ik ben van plan boxster 2.5 te kopen van 97, dit heb ik nog niet gedaan omdat ook ik dit probleem ontdekt heb, daarenboven zou het dus interressanter zijn om een jongere 2.7 te kopen, maar ik wil die 2.5 zo graag.
nu had ik graag eens geweten hoe dit alles afgelopen is.
Mvg Mathieu
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.