BIV Boxster 2.5

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster BIV Boxster 2.5

• Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,

Ik heb eens een vraag ivm de BIV.
    Mijn pa heeft namelijk onlangs een boxster 2.5 van 1998 gekocht.
    Ik had via autoweek.nl gevonden dat de CO2 uitstoot 232 g/km is, heb dan ook al ergens gelezen dat deze 239 g/km zou zijn.
    De BIV met 232 g/km is 372.93 euro.
    Maar vandaag heeft hij het betalingsformulier gekregen en de BIV is 1063 euro.
    Ze hebben blijkbaar rekening gehouden met een CO2 uitstoot van 279 g/km.
    Weet iemand wat de correcte CO2 uitstoot is en wat er kan gedaan worden om het juiste bedrag te moeten betalen en niet dat overdreven bedrag.
    Alvast bedankt

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 84)
    • @danny986: ok, bedankt voor de info

Kleine update:
      Contact opgenomen met de Porsche afdeling van D’Ieteren en van hen kreeg ik te horen dat ik dit moet navragen bij een off Porsche garage.
      Bijgevolg naar RS Motors geweest en zij gaan nu formulier opvragen en bezorgen om toe te voegen bij bezwaarschrift. De Co2 is idd 239.

Beste Akai, ik heb juist hetzelfde meegemaakt. Een porsche Boxster aangekocht van 1997 en een biv gekregen co2 van 279 wat normaal 239 moet zijn. De oplossing is om naar de importeur te bellen en deze zullen een brief sturen naar jouw plaatselijke Porsche dealer. Deze kan je dan opsturen naar de biv. Je moet wel een bezwaarschrift indien op hun website en onder geen beding de co2 van 279 betalen, gewoon wachten wanneer ze jouw een nieuwe betaling sturen.

Ik heb begin dit jaar een Boxster 2.5 gekocht en de verkoper vertelde mij dat de BIV niet meer dan 100 euro zou bedragen omdat de wagen meer dan 15 jaar oud is. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik gisteren het aanslagformulier in de bus kreeg. 1063 euro alleen aan BIV die blijkbaar berekend is op 279 g/km. Volgens de gegevens die in de handleiding van mijn Boxster staan vermeld en die ik heb kunnen terug vinden op het internet zou de uitstoot 239 g/km bedragen. Als ik met deze gegevens een simulatie maak via de portaalsite van de belastingen dan kom ik uit op een bedrag van 517 euro wat toch zowat de helft is van het te betalen bedrag. Ik ga morgen naar de belastingsdienst bellen om meer uitleg te vragen.

Dat bedrag is vrij simpel te verklaren:

=(((((279*1+9)/250)^6)*4500)+113,31)*0,1) => 1063,117006
            http://www.autoforum.be/showthread.php?63856-Biv-voor-2014-berekenen

Nu goed op mobile.de kom ik ook 239 tegen dus even bellen naar de homologatiedienst van Dieteren in bxl en vragen naar de officiële co2 uitstoot.
            99% zeker dat de co2 van uw wagen gekend is gezien deze van 98 is dus normaal zou die een Europees pvg nummer moeten hebben ipv enkel een Belgisch pvg?

Ik zeg dat je uw gelijk kan halen maar in Belige moet je eerst betalen en pas erna kan je het bedrag protesteren! Bekijk het eens, moest ik het zijn ik trek het tot in de rechtbank :respekt:

Staat dat nie op je COC document???

Da’s nu net het probleem, de Co2 staat niet vermeld op het inschrijvingsbewijs.
                Dus met andere woorden, de overheid doet wat ze wil en wij moeten maar knikken en betalen.
                Dit gaat enkel over het principe, natuurlijk is het plezier van het rijden veel groter.

Gisteren in de bus gekregen voor mijn Boxster 2.7
                  BIV: 372 euro
                  VB: 683 euro
                  Totaal BIV en VB samen 1.055 euro.
                  Ik wist niet dat het verschil tussen beide wagens zo groot was. Heb ooit de berekening gemaakt voor een 2.5 via chassisnr. maar ik kwam nooit zo hoog uit. Doch vrees ik als de CO2 die op je inschrijvingsformulier staat correct is je er weinig tegen kan beginnen.
                  Maar inderdaad binnen de kortste keren ben je dat vergeten wanneer je met de Boxster rijdt.
                  Succes ermee!

CO uitstoot voor een wagen die je al hebt ingeschreven, moet je toch niet gaan opzoeken op het internet? Die staat toch op je inschrijvingsbewijs?

S2

Automaat vs Manueel?

De BIV tool online is het makkelijkste te gebruiken met het chassisnummer, dan is er nadien geen enkele discussie. Dus als je het chassisnummer ingeeft in de tool, kan je controleren of het correct is. Maar is denk van wel 🙂

Huhhh…wat is dan het verschil tussen beiden????

Op http://www.ecoscore.be kan je de gegevens opzoeken.
                          Voor een Boxster van 1998 kan je onderstaande zaken zien:

2480 cc 150 kW 263 g/km Cabriolet
                          Benzine
                          1998

2480 cc 150 kW 279 g/km Cabriolet
                          Benzine
                          1998

Dat had ik idd gezien. Er wordt rekening gehouden met een euronorm 2.
                            Het prijsverschil komt in dit geval enkel en alleen door de waarde van de Co2 die gebruikt wordt. Alle andere parameters zijn gelijk.

Er wordt ook rekening gehouden met de euronorm. Maar dat had je mss ook al gezien bij de berekening via de website van de overheid?

De rijtaks van 585 euro staat niet ter discussie, die berekening kwam in ook uit. Het is de belasting op inverkeerstelling (BIV) die volgens mij niet correct is.
                                Voor de berekening van de BIV is de co2 uitstoot van belang en daar had ik 232 g/km voor gebruikt (bron: autoweek.nl) Ik veronderstel dat een boxster 2.5 met 204 pk dezelfde motor heeft in Nederland en in Belgie. Ik heb dan ook nadien op kapaza advertenties gezien voor identieke wagens waar een co2 uitstoot van 239 g/km is vermeld. Maar nu gebrukt de fiscus dus 279 g/km als waarde. Voor de BIV wdl dit wel een verscil van 700 euro zeggen.
                                Klopt dit en kan dat zo maar? Dat was eigenlijk mijn vraag.

mijn oprit en afrit, zelf gelegd. :happy:

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 84)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.