blijvende problemen ontsteking of CIS injectie of….?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 blijvende problemen ontsteking of CIS injectie of….?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Sinds meer dan een jaar ben ik op de sukkel met mijn 911 3.0SC van 1982 (US versie)
    De auto reed ok, maar lekte olie. Laten reviseren -> daarna nooit meer fatsoenlijk gedraaid.
    Eerste insteek van de garagist die de revisie heeft gedaan: CIS zat vast (losgemaakt) + vacuumvervroeging delco stuk (hij had geen spare -> deze is bovendien niet meer te krijg)
    Daarna met de delco naar een specialist “oude delco’s” geweest. Volgens hem was de vacuumvervroeging inderdaad stuk
    Tenslotte, auto binnengedaan bij 2de specialist. Deze heeft een testbank waarmee ook vacuum kan gemeten worden.
    Volgens hem is vacuumvervroeging ok en ligt het probleem bij de CIS injectie. De bougies waren kletsnat toen ik de wagen binnen deed (te rijk mengsel?). Hij heeft deze vervangen en momenteel is met de auto te rijden, maar het is geen feest (alles behalve helaas)
    Gisteren een halve bus injectiereiginer opgedaan en goed warm gereden (bijna 100KM gereden).
    Vandaag ook zekerheidshalve brandstoffilter gewisseld en terug gereden.
    Nog altijd volgende fenomenen:
    – als auto enigszins warm is en ik duw op de gas (terwijl ik NIET rijd)-> klimt probleemloos in de toeren
    – in idle/ralenti danst het motortoerental wat op en neer; Dit zou blijkbaar wijzen op te rijk mengsel
    – vanaf hoge toeren is er pas echt vermogen (bij hoge snelheden pas vanaf 6000 RPM)
    – af en toe geknal
    – bij lage toeren is het probleem nog veel erger
    – veel te weinig vermogen en veel te hoog verbruik( 20 l/100Km)

    –> kan het zijn dat het toch de ontsteking is , die hapert of te laat fire’t , waardoor niet alle brandstof wordt verbrand en het mengsel dus “te rijk is”?
    –> iemand advies met uitsluiten van een aantal oorzaken? Ik vrees dat wanneer ik de CIS laat reviseren, het probleem nog niet persé is opgelost.

    Dank bij voorbaat
    Bas 😥

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
    • +1 Bert

      123

        ze gaan niet van zelf in de fik vliegen hoor.
        Enkel als ze rondrijden met slechte benzine of olie leidingen die lekken op een hete uitlaat of zo.

        En uiteraard moet je een beetje opletten wat je doet in een garage als je met benzine systemen werkt
        Das met alle auto merken zo, niet enkel met 911’s.

        En dat is geen argument om de facto te adviseren om naar een specialist te gaan.. het is nogaltijd een technisch forum en geen specialisten doorverwijs forum.

        de doe hetzelver kan nog altijd zelf beslissen of hij comfortabel genoeg is met een bepaalde troubleshoot op zijn auto.
        En of hij liever het uitbesteed.. elk moet dat voor zichzelf beslissen en niet voor een ander. Tot die tijd kan een forum gewoon actief blijven meedenken naar een mogelijke oorzaak en oplossing.

        CIS is geen zwarte magie hoor. en het is niet om dat het op een 911 zit dat het spectaculair complexer is dan op pakweg een Golf GTI of op een Volvo. Er zijn zat mensen die CIS goed kennen.. en ik reken mezelf daar nog niet bij.
        Ze zitten overal op forums en wie wil kan er veel van leren en zijn plan trekken.

        Mechanische injectie, MFI, das al wat zeldzamer om kennis op te vinden. Ken ik persoonlijk iets beter dan CIS. Maar nog altijd ga ik mezelf geen expert er op noemen. Al heb ik mijn MFI destijds ook zelf op mijn 911 ingesteld.

          Ik zou, voor er aan te gaan knoeien en spelen met benzine er een specialist naar laten kijken! :popcorn:
          Het is niet de eerste 911 die in de fik gaat :think:
          Er zijn er maar weinigen die iets kennen van de CIS systemen, het is een samenspel van zoveel verschillende factoren 😉

          123

            Dan zal je toch best de injectie eens verder (laten) bekijken.
            op een bepaald punt moet je meer meten dan je nu weet.

            zonder CO meting met bv een LM1 en lambda zonde weet je ook niet echt wat het mengsel echt doet.

            ik zou de injectoren erafhalen, en met 6 bokaals eens beginnen kijken of ze mooi sproeien en gelijk afleveren.
            maar das een klusje, je moet een opstelling maken zo. en met benzine moet je opletten natuurlijk.. t mag geen knoeiboel worden.

              nee,ik tank nooit 95, enkel 98
              Benzine is niet zo oud (enkele weken maximum)
              Heb de wagen niet echt warm gereden (relatief warm maar niet echt heet)
              Bij het starten wel witte walm en benzine geur. Geprobeerd mengsel wat minder rijk af te stellen (inbus een stukje tegenwijzerzin gedraaid)
              maar indien ik te ver draai (te arm) wilt de motor niet meer in de toeren kruipen (in stilstand, als ik van achter aan de gashendel trek)
              Dus vermoed ik dat hij dan te arm staat?
              Vacuumlekken heb ik laatst ook nog gecheckt (met starterspray), maar kon geen echte lekken ontdekken (op sommige plaatsen naast inlaat van de lucht moeilijk om geen spray in de inlaatlucht terecht te laten komen…)

              123

                2 maand is wa kort, maar tja, de ethanol trekt water aan. Het zou kunnen een invloed hebben.
                En een US SC vergt geen 98 ivm detune voor amerikaanse naft met lage octaan getallen.

                No way dak ik 95 zou tanken, die ethanol is bucht , zeker voor oude auto’s.

                  Hoe oud is de benzine die erin zit?
                  95 of 98 ?
                  95 blijft maar een 2 tal maanden goed en begint dan sterk af te nemen in kwaliteit 💡

                  123

                    Heb je hem al eens warm kunnen rijden?
                    Is ie dan nog altijd onder powered? of enkel koud even gereden?

                    Als hij voorheen te weinig peut kreeg wegens niet genoeg druk, en iemand heeft zitten bijregelen..
                    misschien is hij nu gewoon veel te rijk afgesteld

                    Rookt hij?ruikt de uitlaat naar benzine?

                    heb je al eens gezocht naar vacuum lekken?

                      Hallo,

                      Na een hectische periode op het werk afgelopen tijd weer toegekomen aan analyse van het probleem. Zoals gezegd was de systeemdruk te laag wat mogelijk te wijten was aan een lekkende CSV. Deze heb ik inmiddels vervangen en de drukken zijn plots stukken hoger, binnen de range die hierboven beschreven is. Helaas, het resultaat is enigszins beter, maar nog niet goed. Schokken is weg maar te weinig vermogen. Aan de CIS zelf ga ik me niet wagen. Is er iemand die een goede injectiespecialist kent? (liefst regio ten oosten van de as Antwerpen-Brussel

                      Groeten
                      Bas

                        Bas,

                        Je zou eerst moeten nakijken welke serie nummer je WUR heeft, je vindt deze terug vooraan op de WUR, 3 reeksen van 3 nummers waarvan de laatste 3 ingeslagen zijn. Als ik mij niet vergis zouden je laatste nummers 089 of 090 moeten zijn.
                        In ieder geval je hebt een eerste stap genomen naar het tackelen van je problemen, meten is weten.
                        Ik heb je drukken even nagekeken en wat ontbrak is de buiten temperatuur, deze is belangrijk om te weten of de drukken in een goed gebied zitten. Als je drukken niet veranderen bij het warm worden kan al op een probleem wijzen.

                        WUR_089_specs-2.jpg

                        123

                          WUR moet open staan bij koude motor, dus pas bij opwarmen dicht gaan.

                          EDIT
                          kijk hier voor de juiste waardes..
                          http://cis911primer.com/pages/fuel_pressures.html

                          70 = 4.8 bar
                          30 = 2.06 bar
                          50 = 3.44 bar
                          40 = 2.75 bar

                          Kan ook pomp, leiding, of zelfs filter probleem zijn.
                          Hoeveel druk heb je aan de uitgang van de pomp?

                            Hallo ,

                            Ondertussen heb ik een drukmeetset aangeschaft en gemonteerd.
                            pressure_test.jpg
                            Fuel pomp aangeschakeld via overbrugging vooraan .
                            Zoals procedure beschrijft de valve gesloten en druk gemeten: deze is maar 3,6à3,7Bar ipv de gespecifieerde 4,5 tot 5,2Bar.
                            Spanning op batterij nagemeten (= 17V).
                            Daarna valve geopend: druk zakt naar 2,2 Bar. Dan WUR ingeschakeld (elektrische stekker ingeplugd): geen verandering van druk.
                            Weerstand van WUR (koud, rond 14°C = 10,5 Ohm). Stekker van WUR doorgemeten: hier staat wel degelijk ook batterijspanning op
                            als ik de brandstofpomp heb aangeschakeld.
                            Zou het probleem dan de WUR zijn?
                            Gr
                            Bas

                            123

                              [quote=”Bas” post=259047]
                              Soit, ik heb de afgelopen dagen al heel wat opgestoken en 2 zaken min of meer kunnen uitsluiten (vacuumlekken en ontsteking).
                              [/quote]

                              Dan gaat het richting benzine druk en/of die koude start klep.

                              Bij warme motor
                              1 laat de druk eens van je systeem
                              Dat doe je door de zekering van de benzine pomp uit te trekken terwijl de motor loopt
                              Op die manier valt ie stil en is de druk uit het systeem.

                              2
                              Haal de Koudestart klep eruit
                              haal de 6 injectoren eruit

                              En dan kun je die beide ultrasoon schoonmaken en testen, of laten schoonmaken en testen in bv een Bosch centrum

                              3
                              In afwachting daarvan kun je de meter plate of je CIS meter inspecteren.
                              Hij moet vrij bewegen
                              en mooi gecentreerd zijn
                              De sensor plaat mag niet plakken of haperen in zijn bewegingen.

                              4
                              Haal ook de temperatuur sensor er eens uit
                              Die kun je doormeten. Kijken of de waarde koud klopt
                              en in een kokend glas water ook klopt.

                              5
                              Alles terug hermonteren.
                              zekering er terug in
                              Systeem druk meten

                              Hiervoor ga je de benzine pomp relais moeten overbruggen
                              16 amp zekering en wat draadjes en eventueel een manuele knop erop steken voor easy on/off tijdens het testen

                              En dan kun je testen bij niet draaiende motor , wat voor benzine testen wel zo handig

                              Je zal eea van meetaperatuur nodib hebben, dus ofwel vind je dat ergens bij een liefhebber in de buurt
                              of dit
                              https://www.autogereedschap.com/c-3323307/brandstofdruk-testers-en-injectietesters/

                              (En ik weet niet of dat zal volstaan, het is gewoon een suggestie)

                              Nu, als je er zelf zo diep in wil gaan
                              Haal dan deze in huis, die heb ik hier liggen.. Goed boek

                              https://www.bol.com/nl/p/bosch-fuel-injection-and-engine-management/1001004001203974/

                              Wordt gewoon zelf je eigen specialist.
                              Mits je een beetje oplet qua veiligheid met benzine (zorg voor goede schuimblusser in je eigen garage)
                              Kun je het eigenlijk al niet veel erger maken dan wat die andere specialisten er van gemaakt hebben.
                              En voor de prijs van dat soort specialisten kun je al eens een onderdeel gewoon vervangen.

                                Tja, WD, zo kennen wij gelukkig wel iemand :respect2: , maar daar heb ik ook enkele maanden naar gezocht voor ik hem gevonden heb. Verschillende mensen bezocht, verschillende keren gaan kijken, informatie vragen waar ze nu mee bezig waren, wat er binnen stond, … Een echte specialist is fier op zijn werk, en toont je dat ook graag…. de mannen waar het is als “Zet hem maar af, ik bel wel als hij klaar is”…. niet echt overtuigend….

                                Jammer genoeg weet je niet altijd op voorhand hoe ver de ‘specialisatie’ van de garagist gaat… iedereen zegt van zichzelf wel dat hij specialist is…. en dan kom je soms bedrogen uit.

                                Zoals Wim het ook al vermelde …. een revisie in het grijze gebied…. en de problemen komen altijd maar nadien boven water, vaak enkel op te lossen met nog eens een hele rekening erbovenop,…en zo kom je aan een totale kostprijs die al snel meer kost dan een ‘witte’ revisie bij een echte specialist.

                                We hopen voor jou dat het probleem snel en goedkoop opgelost geraakt, dit is voor niemand leuk.

                                  Of je gaat ten rade bij een specialist waarvan je zeker bent dat hij op mechanisch vlak de Porsche motor van buiten kent…..

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.