blijvende problemen ontsteking of CIS injectie of….?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 blijvende problemen ontsteking of CIS injectie of….?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Sinds meer dan een jaar ben ik op de sukkel met mijn 911 3.0SC van 1982 (US versie)
    De auto reed ok, maar lekte olie. Laten reviseren -> daarna nooit meer fatsoenlijk gedraaid.
    Eerste insteek van de garagist die de revisie heeft gedaan: CIS zat vast (losgemaakt) + vacuumvervroeging delco stuk (hij had geen spare -> deze is bovendien niet meer te krijg)
    Daarna met de delco naar een specialist “oude delco’s” geweest. Volgens hem was de vacuumvervroeging inderdaad stuk
    Tenslotte, auto binnengedaan bij 2de specialist. Deze heeft een testbank waarmee ook vacuum kan gemeten worden.
    Volgens hem is vacuumvervroeging ok en ligt het probleem bij de CIS injectie. De bougies waren kletsnat toen ik de wagen binnen deed (te rijk mengsel?). Hij heeft deze vervangen en momenteel is met de auto te rijden, maar het is geen feest (alles behalve helaas)
    Gisteren een halve bus injectiereiginer opgedaan en goed warm gereden (bijna 100KM gereden).
    Vandaag ook zekerheidshalve brandstoffilter gewisseld en terug gereden.
    Nog altijd volgende fenomenen:
    – als auto enigszins warm is en ik duw op de gas (terwijl ik NIET rijd)-> klimt probleemloos in de toeren
    – in idle/ralenti danst het motortoerental wat op en neer; Dit zou blijkbaar wijzen op te rijk mengsel
    – vanaf hoge toeren is er pas echt vermogen (bij hoge snelheden pas vanaf 6000 RPM)
    – af en toe geknal
    – bij lage toeren is het probleem nog veel erger
    – veel te weinig vermogen en veel te hoog verbruik( 20 l/100Km)

    –> kan het zijn dat het toch de ontsteking is , die hapert of te laat fire’t , waardoor niet alle brandstof wordt verbrand en het mengsel dus “te rijk is”?
    –> iemand advies met uitsluiten van een aantal oorzaken? Ik vrees dat wanneer ik de CIS laat reviseren, het probleem nog niet persé is opgelost.

    Dank bij voorbaat
    Bas 😥

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
    • thanks
      Probleem bij de eerste revisie was : de auto is bijna een jaar binnen geweest (ondanks afspraak om hem na 3 maand klaar te hebben, in de winter nota bene). Daarna telkens wekelijks gebeld gemaild enz. Vervolgens heeft garagist 1 er nog enkele mandagen aan proberen te werken maar kreeg er geen verbetering in. Langer bij hem laten tot dat het werkte had waarschijnlijk betekend: auto nog altijd daar.
      Later hoorde ik dat deze garagist zelf geen revisies deed, maar dit uitbesteedde (hoewel ik tussentijds de blok wel open heb zien liggen bij hem). Ik sluit zeker niet uit dat na de revisie iets anders is stuk gegaan, maar de garagist in kwestie had te weinig kennis/apparatuur/reserve-onderdelen om het probleem te tackelen. Ik herken me volledig in het verhaal van Mushroom…

      Soit, ik heb de afgelopen dagen al heel wat opgestoken en 2 zaken min of meer kunnen uitsluiten (vacuumlekken en ontsteking).
      Dank voor de hulp
      Gr
      Bas

        Elke “specialist ” heeft zijn beperkingen 😳 In alle branches :engeltje:
        Zijn beperkingen erkennen is niet iedereen gegeven :think:

        Succes met de oplossing 😀

          Jullie hebben allebei gelijk. Revisie heeft in principe niks te maken met CIS. Alleen draait de motor niet meer goed en zegt de specialist dat het niet aan zijn werk ligt. Wat ga je doen?
          De sukkel op.
          Zoals TS nu bezig is.

          Misschien is de specialist zijn werk ok en is er net op dat moment iets anders kapot gegaan. Misschien heeft de specialist zonder zijn weet iets beschadigd/ontregeld. Misschien heeft de specialist iets fout gedaan…

          Niemand gaat het gratis fixen en TS is ondertussen al bij verschillende specialisten geweest. Daar sta je dan.

          Wim

            @Mush (Bart) Als ik het goed lees liep (draaide) de auto goed voor de revisie buiten wat olie lekken.
            Na revisie is de motor nooit meer optimaal geweest, dus wie is er dan verantwoordelijk voor en zou toch iets van garantie moeten geven.
            Ook al krijgt degene die de revisie gegeven heeft de motor niet goed, moet hij maar verder zoeken om iemand te vinden die dit wel kan.

            maar we weten niet wat voor afspraken en hoe hij daar binnen gebracht is.
            is hij rijdende bij revisie bedrijf afgezet, en is er een testrit gemaakt en allen op goede werking gecontroleerd.
            Is motorblok thuis gestript en naar revisiebedrijf toe gebracht of compleet als gehele motor.
            Want dan heb je weer totaal andere afspraken en vormen van overeenkomsten.

            En wil je dat er iemand aan kan werken en weet waar hij over praat, zul je moeten proberen een ouder persoon te vinden die bij VW gewerkt heeft, want die kennen systeem van de injectie en werking daarvan perfect.

            123

              Aan de andere kant , hoe kan iemand de verantwoordelijkheid nemen voor kapotte CIS injectie
              als hij enkel gevraagd is, en bestek gemaakt heeft voor de revisie van het blok?

                Wel Wim,
                In mijn geval zou dat zijn omdat je met dezelfde auto telkens naar een garage gaat, de auto telkens slechter terug krijgt dan dat je ‘m binnengegeven hebt, telkens top $$ moet betalen en je dat uiteindelijk beu bent. Als je er niks van kent rippen ze je tegen 100/u.
                Zoals ik al las heeft die gast die de revisie gedaan heeft zijn paraplu al open getrokken door te zeggen dat het aan de CIS ligt (wat dat ook mag zijn). Die gast zal zonder problemen die CIS wel “fixen”. Zoveel Euro aub. Gaat de motor dan wel deftig werken? Die garantie zal TS niet krijgen. Dan kan het volgende aangepakt worden, ook weer zonder garantie op succes, weer zoveel euro en met een beetje pech nog steeds een slecht draaiende motor, etc…
                Wat doe je uiteindelijk? Je probeert zelf of je hoopt dat iemand de symptomen herkent. Om niet volledig leeg geklopt te worden.
                Of het bij TS zo is weet ik niet, maar ik herken sommige dingen. Ik weet wel dat ik door zo’n stoten al verschillende Porsches uiteindelijk gewoon verkocht heb. Ik was er klaar mee, en al die zelfverklaarde specialisten kan het geen ruk schelen.

                Wim

                  [quote=Bas]Laten reviseren -> daarna nooit meer fatsoenlijk gedraaid.
                  Eerste insteek van de garagist die de revisie heeft gedaan: CIS zat vast[/quote]

                  [quote= Wim]
                  Een motor naar een bedrijf breng voor revisie en krijg deze slecht lopend terug, ook al draaide deze motor niet bij de aanbieding.
                  Zou ik zeker niet naar een ander gaan, maar auto daar terug neerzetten, en meneer mocht het oplossen tot het goed was.

                  Of is dit weer zo’n revisie in het grijze gebied. :think:[/quote]

                  Dus mijn vraag waarom je dit bovenstaande niet gedaan hebt.

                    Lijkt mij dat uw mengsel te rijk staat afgesteld, hebben ze de auto nog niet aan C0 meter gehangen?

                    Het mengsel is regelbaar met een lang 3mm nimbus-sleutel aan de benzineverdeelkop, met de klok mee zet je het mengsel rijker, tegen de klok in zet jet armer. Ik zou het wel niet doen zonder CO meter, normaal moet je op een 3% uitkomen.

                    Natuurlijk kan er aan een CIS systeem nog veel andere dingen mis zijn:

                    -Ontsteking (maar die zou ok moeten zijn)

                    – Belangrijkste en waar veel mensen niet achter zoeken is of er geen vacuumlekken zijn, de beste manier is je systeem op een lichte overdruk brengen en alles afzepen. Valse lucht zorgt voor een verkeerd benzine mengsel en is nimmer of te nooit goed te krijgen met aan het systeem te gaan vijzen

                    Dan de druk in uw systeem (geregeld door de WUR of warmloop regelaar) zeer belangrijk en bij verkeerde drukken krijg je CIS systeem nooit deftig afgeregeld.

                    Dan heb je nog de AAR maar heeft meer te maken met het koud starten en ik denk niet dat dit direct het probleem bij jou is.

                    Systematisch te werk gaan en niet maar wat in het wilde weg dingen gaan aanpassen of vervangen is een tip die ik u kan meegeven.

                    Succes!!

                    123

                      geen idee hoe dat eruit ziet of hoe je die kan blokkeren.

                      gans de CSV eruit halen en testen met bokaal of ie lekt lijkt me dan betere optie

                        Helaas metalen leiding naar CSV. Kan ik die eenvoudig afsluiten door een goed gereinigde bout+moer?

                        123

                          check misschien de koudestart klep nog eens.
                          eventueel kun je die toevoers leiding eens afknijpen?

                            Hallo,
                            Nogmaals dank. Ik heb alle vacuumconnections gesprayd (volgens schema hierbij) maar geen wijziging. Dus vacuumleks minder waarschijnlijk.
                            vacuumconnections.jpg
                            Voor benzinedrukmeting heb ik niet de apparatuur.
                            Gr

                            123

                              timing ziet er redelijk goed uit denk ik.

                              uiteraard zit er een luchtweger in de SC, alle CIS auto’s hebben een lucht weger.
                              te zeggen een mechanische plaat die door de luchtstroom word omhoog geduwd.. Om de “lucht” te wegen.

                              Wat er niet in zit, is een lucht massa meter, das die met de gloeiende draad. de MAF genaamd.
                              Die is er pas gekomen vanaf de waterpompers.

                              Benzine druk meting :

                              http://cis911primer.com/pages/test_pressures.html

                              Een meetbank voor vacuum lekken, kan me niet echt voorstellen wat dat moet zijn.

                              ik zou gewoon bij warme motor, stationair, eens met een planten spuit op alle aansluitingen gaan spuiten met water.
                              Als de motor anders gaat lopen zuigt ie daar het water binnen.

                              Je kan het eventueel nog eens bevestigen nadien, met remmenreiniger op dezelfde plek, dan zou hij daar sneller van moeten lopen.

                              (water is beter om overal rond te spuiten, je wil geen ophoping van brandbare remmenreiniger als jde nog overal rond moet gaan spuiten in die motoruimte)

                                Hallo Wim,

                                Ik heb sinds enige tijd het boek van Wayne Dempsey maar sommige zaken ontbreken daarin.
                                Misschien heb ik iets verkeerd begrepen, welke vragen van jullie bedoel je?
                                Gr
                                Bas

                                Wim

                                  Als je het dan gaat proberen om alles zelf op te lossen, en je (g)een specialist bent, zou ik eerst eens een goed technisch werkplaats handboek kopen waar alles van de 3.0 motor in staat voor je gaat sleutelen.

                                  Ik snap het nog steeds niet waarom wij op vragen aan jou geen antwoord krijgen, en jij wel antwoorden van on wilt hebben.

                                  En voor alle duidelijkheid, ik word hier niet gefrustreerd van zoals aangehaald in een ander draadje, werkt net ontspannend voor mij. :happy:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.