blijvende problemen ontsteking of CIS injectie of….?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 blijvende problemen ontsteking of CIS injectie of….?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Sinds meer dan een jaar ben ik op de sukkel met mijn 911 3.0SC van 1982 (US versie)
    De auto reed ok, maar lekte olie. Laten reviseren -> daarna nooit meer fatsoenlijk gedraaid.
    Eerste insteek van de garagist die de revisie heeft gedaan: CIS zat vast (losgemaakt) + vacuumvervroeging delco stuk (hij had geen spare -> deze is bovendien niet meer te krijg)
    Daarna met de delco naar een specialist “oude delco’s” geweest. Volgens hem was de vacuumvervroeging inderdaad stuk
    Tenslotte, auto binnengedaan bij 2de specialist. Deze heeft een testbank waarmee ook vacuum kan gemeten worden.
    Volgens hem is vacuumvervroeging ok en ligt het probleem bij de CIS injectie. De bougies waren kletsnat toen ik de wagen binnen deed (te rijk mengsel?). Hij heeft deze vervangen en momenteel is met de auto te rijden, maar het is geen feest (alles behalve helaas)
    Gisteren een halve bus injectiereiginer opgedaan en goed warm gereden (bijna 100KM gereden).
    Vandaag ook zekerheidshalve brandstoffilter gewisseld en terug gereden.
    Nog altijd volgende fenomenen:
    – als auto enigszins warm is en ik duw op de gas (terwijl ik NIET rijd)-> klimt probleemloos in de toeren
    – in idle/ralenti danst het motortoerental wat op en neer; Dit zou blijkbaar wijzen op te rijk mengsel
    – vanaf hoge toeren is er pas echt vermogen (bij hoge snelheden pas vanaf 6000 RPM)
    – af en toe geknal
    – bij lage toeren is het probleem nog veel erger
    – veel te weinig vermogen en veel te hoog verbruik( 20 l/100Km)

    –> kan het zijn dat het toch de ontsteking is , die hapert of te laat fire’t , waardoor niet alle brandstof wordt verbrand en het mengsel dus “te rijk is”?
    –> iemand advies met uitsluiten van een aantal oorzaken? Ik vrees dat wanneer ik de CIS laat reviseren, het probleem nog niet persé is opgelost.

    Dank bij voorbaat
    Bas 😥

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
    • Hallo,

      Zonet met mijn stroboscoop gemeten -> filmpje staat op deze youtube link: https://youtu.be/v3RyT2JZ0ns
      Ik ben zelf geen specialist maar herinner me uit het verleden dat er zoiets is als centrifugaalvervroeging (evenredig met toerental) en anderzijds vacuumvervroeging (evenredig met stand gasklep?) -> zie ik de combinatie van beiden ? Kan ik uit bijgaand beeld afleiden dat de (vacuum-)vervroeging OK is? (hij vervroegt alleszins, dat is duidelijk te zien en start van 5° voor BDP)
      – jullie mening?

      – vacuumlekken zou de laatste garagist (Johan Dekens) met zijn meetbank gemeten hebben en deze zouden er niet zijn.
      – luchtweger-> zit die in dit model 1982 3.0 SC (al) in? Ik dacht begrepen te hebben van niet?
      – hoe en waar meet ik best de correcte benzinedruk? Na de filter? Hoe kan ik dit goed beoordelen? (starter schakelen en kijken of er voldoende sterke straal is? (darm na filter loskoppelen en daar de straal bekijken?)

      Groeten
      Bas

      123

        Hij zal hoedanook moeten beslissen wat hij er mee wil doen :
        Hands on, zelf aan de slag gaan en troubleshooten, met hulp hier op het forum of van elders.

        Of de auto binnenbrengen bij een specialist, en die daar dan ook pas gaan ophalen als het correcte performance niveau is bereikt.

          Ik dacht net hetzelfde Wim halfweg het verhaal.
          Als je iets laat doen aan uw wagen en het is niet goed gedaan,
          dan ga je toch gewoon terug waar je geweest bent.

          Wim

            [quote=”Bas” post=258870]
            Voor kleppenas timing moet ik nog eens binnen enkele honderden km terug naar de garage. Zij hadden me gezegd dat ze deze timing binnen enkele honderden km opnieuw zouden nameten/checken. [/quote]

            Ik denk dat je klepspeling bedoeld, want als nokkenas timing na een revisie zou verlopen…………… :bounce:
            Maar ook na revisie is er weinig kans dat de kleptiming veel verloopt als alles volgens boek gedaan is. 💡

            Dat je nu al naar 3 verschillende garages geweest bent getuigt ook niet van slimheid over motoren.
            Pak dit nu weer niet verkeerd op hè, maar als ik een motor naar een bedrijf breng voor revisie en krijg deze slecht lopend terug, ook al draaide deze motor niet bij de aanbieding.
            Zou ik zeker niet naar een ander gaan, maar auto daar terug neerzetten, en meneer mocht het oplossen tot het goed was.

            Of is dit weer zo’n revisie in het grijze gebied. :think:

            123

              Je kan niet zo maar dingen uitsluiten omdat iemand anders het mogelijks al heeft goed nagekeken.
              punt is , je motor loopt slecht. Dus moet je dat systematisch van begin tot einde nalopen.

              Nokkenas timing nazien is wel wat meer werk, dus zou ik waar mogelijk gewoon eens alles opnieuw nazien van de CIS
              Dus
              ontsteking
              benzine druk
              vacuum lekken
              koude start klep
              cis lucht weger

              Dat zijn dingen die je thuis , zelf kan nazien, ipv telkens op ‘een specialist’ te moeten vertrouwen.

              Als het dan nog niet lukt, kun je hem nog altijd naar Dossogne brengen om die nokkenas timing na te zien.

              Wim

                Zie je fout.
                Je kunt motoren onbelast soms zonder problemen naar het maximale toerental jagen, maar zodra er kracht uit geoefend moet worden deze plots geen vermogen meer hebben om 1000kg in beweging te brengen.

                  ok, nogmaals dank.
                  Voor kleppenas timing moet ik nog eens binnen enkele honderden km terug naar de garage. Zij hadden me gezegd dat ze deze timing binnen enkele honderden km opnieuw zouden nameten/checken. De garage in kwestie is Bernard Dossogne, iemand die volgens mij wel weet waar hij mee bezig is? Ik ga ervan uit dat zij dit de eerste keer ook goed hebben gedaan.
                  Ontsteking-> als die fout zou zijn, zou ik toch niet zo vlot in de toeren kunnen klimmen bij stilstand, wel? (dat gaat bij warme motor naadloos).
                  Het verschil met klimmen in de toeren tijdens rijden is dat er rijker mengsel nodig is (of redeneer ik verkeerd?) en dus toch wel in de richting van injectie zou moeten gaan?

                  Gr
                  Bas

                  123

                    nokkenas timing ja.
                    Motor beetje laten zakken
                    ketting deksels eraf
                    En die timing nazien.

                      timing is met stroboscooplicht gedaan.


                      @Wim
                      : wat bedoel je met “maar eens terug beginnen om timing motor te checken, en wel bij degene die motor revisie gedaan heeft, en dan met uitmeet klokken erop, want zoals je weet is dit zeer gevoelig bij Porsche.
                      En als gaatjes niet precies geborgd kunnen worden links of rechts in het uitmeten, dan hebt een slecht lopende motor en geen vermogen
                      Bedoel je dan de timing van de kleppen?(ik ben geen specialist)
                      Gr

                      Wim

                        [quote=”vandamme” post=258861]
                        Maar je zou denken dat eerder vermelde experts toch wel zeker dat hebben nagekeken. Zeker als er ene bij is die gespecialiseerd is in delcos… nja..[/quote]

                        Denken………inderdaad, maar dat doen velen ook al verkeerd.
                        Maar snap niet dat er niet meerdere dingen die de oorzaak kunnen veroorzaken niet gecheckt zijn zoals blijkt uit jouw vragen en zijn antwoorden.. :think:

                        En ik zou als Bart zijnde eerst maar eens terug beginnen om timing motor te checken, en wel bij degene die motor revisie gedaan heeft, en dan met uitmeet klokken erop, want zoals je weet is dit zeer gevoelig bij Porsche.
                        En als gaatjes niet precies geborgd kunnen worden links of rechts in het uitmeten, dan hebt een slecht lopende motor en geen vermogen.

                        123

                          Maar heeft er al eens iemand een timing licht op je motor gehangen, en gemeten waar de ontsteking staat, en wat de vervroeging al dan niet doet?

                          Hij moet op 5 graden voor BTDC staan als ik me niet vergis (staat normaal op dat plaatje bij de motor) bij warme motor.

                          Bij sneller draaiende motor moet hij dus vervroegen naar 20 (US) of 25 (ROW) bij 4000 toeren.

                          Ken je niemand die aan auto’s werkt daar in de buurt? waar je een timing licht kan lenen?
                          is niet moeilijk om zelf te doen, maar je moet wel een timing licht hebben.

                          Andere optie is dat je geen licht hebt, en gewoon even probeert de distributor in de ene of de andere richting te draaien.. is eerder beetje gefoefel , maar zonder licht kun je misschien wel een beter resultaat krijgen door voorzichtig (!!), beetje bij beetje in de ene of andere kant te draaien.

                          Zet een merkteken zodat je terug kan naar waar je begont.

                          Je kan dat eventueel bij draaiende motor doen, opletten dat je niet met je vingers of schroevendraaier in je fan draait. en zo redelijk snel merken of hij vlotter in toeren trekt bij een aanpassing.

                          Die koude start klep, als die lekt zal de connector losmaken idd niks uitmaken.
                          benzine toevoer erafhalen, maar dan moet je wel opletten want er staat druk op en je wil geen benzine doen rond sproeien in je warme motor ruimte.

                          wacht daar misschien even mee, en doe eerst te ontsteking als je daar nog geen bevestinging van hebt gezien.

                            coldstart.jpg
                            Hallo,

                            Nogmaals dank. De eerste porsche specialist dacht wel aan de vacuumvervroeging. De 2de (delco specialist) zei inderdaad dat Delco stuk was (vacuum vervroeging). De 3de (andere porsche specialist) zei dat de vervroeging werkte (als hij het vacuumdarmpje wegnam ging de motor inderdaad minder goed draaien). Maar anderzijds zegt dit niets over hoe de vervroeging werkt over de hele range van het toerental.
                            (deze laatste specialist heeft ook gemeten met een bank, maar weet niet of hij de hele curve over hele toerental bereik kan lezen…)
                            Ik wilde even testen of lekkende cold start valve de oorzaak was, maar vraag me af hoe deze te bypassen?
                            Op deze cold start komt een metalen buisje. Elektrische kabel verwijderen zal niet voldoende zijn vermoed ik?

                            Hierbij nog wat antwoorden op de vragen:

                            Stel, je rijd rustig rond de 2000 toeren
                            en je geeft vol gas.

                            sputtert de motor ->JA
                            of trekt hij gewoon te traag op, zonder andere symtomen? -> NEE, SPUTTERT EN HEEFT ERG WEINIG VERMOGEN

                            En eens je door getrokken bent naar 4000 toeren.. en je bent daar..
                            blijft het dan wel soepel lopen eens je op dat toerental zit te cruisen? NEE, MAAR SPUTTEREN VERMINDERT

                            Kun je de motor hoger in toeren trekken? JA. RUIM TOT BOVEN 6500 TUSSEN 6000 EN 6500 ZEER WEINIG OF GEEN SPUTTERING
                            of kom je aan een plafond waar hij niet hoger meer wil gaan, nog ver van de toerenteller?

                            Trekt hij wel goed in beneden de 4000 en niet erboven
                            of omgekeerd EERDER OMGEKEERD
                            of trekt hij helemaal op geen enkel toerental goed? ENKEL BOVEN 6000
                            NOG EEN FENOMEEN: ALS WAGEN KOUD IS KAN IK MOTOR ZEER MOEILIJK LATEN KLIMMEN IN TOEREN (BIJ STILSTAND)
                            ALS HIJ WARM IS GAAT DIT PROBLEEMLOOS (BIJ STILSTAND). DUS WARM BIJ STILSTAND IS ER GEEN ENKELE SPUTTERING…

                            Gr
                            Bas

                            123

                              alles begint met ontsteking, das waar.

                              Maar je zou denken dat eerder vermelde experts toch wel zeker dat hebben nagekeken. Zeker als er ene bij is die gespecialiseerd is in delcos… nja..

                              Wim

                                Ik denk gewoon aan verkeerde timing ontsteking en/of motor.

                                123

                                  Dat kan dus niet kloppen,
                                  Als je mengsel binnen de perken is afgesteld , moet je gewoon power hebben.
                                  En zou hij ook geen 20 liter mogen zuipen en nog altijd niet vooruit gaan.

                                  Ofwel hebben ze zitten bijregelen en zijn ze er totaal neit in geslaagd, en is de CO nog altijd slecht
                                  of ze hebben gewoon niks gemeten.

                                  Een specialist die weet wat hij doet, zou kunnen bijregelen, maar zou dan nadien definitief moeten kunnen zeggen
                                  Ja hij staat nu goed : en dan trekt de motor
                                  of Nee, ik krijg hem niet bijgeregeld, ik meet nog altijd te veel CO, en of er is nog iets anders aan de hand.
                                  (en dan zou ik verwachten dat hij kan verder zoeken dan die stel schroef)

                                  Koude en warme start is op zich al bemoedigend.

                                  [b]low power volgens het boek
                                  [/b]
                                  Verkeerde systeem druk
                                  slechte throttle plate (lucht weger)
                                  slechte controle druk regelaar

                                  te hoog benzine verbruik
                                  timing
                                  idle mixture
                                  koude start klep die lekt <<<<<<< !! systeem druk verkeerd. dus systeem druk meten koude start klep eens uitschakelen na het opwarmen vacuum lekken Ik zit helaas aan de verkeerde kant van 't land om een rap langs te komen en te helpen kijken. Stel, je rijd rustig rond de 2000 toeren en je geeft vol gas. sputtert de motor of trekt hij gewoon te traag op, zonder andere symtomen? En eens je door getrokken bent naar 4000 toeren.. en je bent daar.. blijft het dan wel soepel lopen eens je op dat toerental zit te cruisen? Kun je de motor hoger in toeren trekken? of kom je aan een plafond waar hij niet hoger meer wil gaan, nog ver van de toerenteller? Trekt hij wel goed in beneden de 4000 en niet erboven of omgekeerd of trekt hij helemaal op geen enkel toerental goed? Is je koude start klep al eens getest? Kun je dat ding eens losmaken als je motor warm is En dan eens opnieuw kijken hoe de motor loopt? Als die continue blijft bijgeven, zul je wel starten, maar loopt het ding continue rijk. (maar zal je CO meting veel te hoog zijn).

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.