Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Blower
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Coppens Johan.
-
MakerDiscussie
-
14 oktober 2015 om 13:54
Beste medeforummers.
Kan iemand mij zeggen hoe je de goede/correcte werking van de warme-lucht blower van een 911 van 1981 kan testen ❓ -
MakerDiscussie
-
Wel Wim, het is heerlijk rijden met de Targa MET verwarming :happydance:
Dat gaatje was heel nuttig :happy:
Nu nog een Porsche-waardige aan/uit-oplossing vinden….
Zal ook je raad om het oudje elke week rustig op volle temperatuur te laten komen opvolgen ❗Langs hetzelfde gaatje van de achterruit verwarming.
Dus als je achter de auto staat links boven, en zit het ook dicht bij de blower.[quote=”cabrio wim” post=218931]@deepee, achterste is niet brand gevoelig, is enkel de voorste.
Achterin doet het of doet het niet, en laatste dan zonder branden.
Maar trucje wat je voorstelt om zo de blower te bedienen is wel een goede tijdelijke oplossing.[/quote]Langs waar kan ik deze bedrading met schakelaar best naar binnen brengen?
Voordeel hiervan is dat men kan kiezen voor wel of niet aangejaagde warme lucht.Bij mijn voortgezette zoektocht naar een correcte verwarming heb ik ontdekt dat er in de uitgangen ter hoogte van de voeten een klep zit, geen idee hoe deze bedient worden.
Links zit die los en blokkeert de warme luchtstroom( dat los ik wel op voor deze winter) en rechts heb ik deze opengeduwd(hoe deze terug kan sluiten is een probleem dat in de lente kan opgelost worden).
De warme lucht kan nu naar de voeten( wel nuttig in een Targa in de winter).
Vraag: waar kan ik met het oog op een volledige demontage en herstel een duidelijk beschrijving van het verwarmingsschema van een USA Targa van 1981 vinden.Nu ik de goesting te pakken heb…. voortgedaan :happydance:
Niet werkende verlichtingen nagekeken.
Kofferruimte opgelost, onderbreker zat vast.
Handschoenkastje; enkel de vaste stand werkt; na te zien ❗
Binnenverlichting ok.
Motorcompartiment: beide draden van de verlichting zijn negatief 😯 en voor zover ik kan zien word deze verlichting gevoed via het paneel links in het motorcompartiment.
Na de blower is dit het tweede element waar geen positieve stroom toekomt.
Ik vermoed dat er daar wat gerommeld is.
Voelt iemand zich geroepen om dat eens uit te klaren. Alle suggesties zijn welkom :think:Blower gedemonteerd en op batterij aangesloten. Draaide maar stroef.
Gedemonteerd en schoongeblazen. Zag er goed uit, kooltjes ongeveer 40% versleten. Assen gesmeerd boven en onder en terug gemonteerd, draait nu soepel.
Nu alles gedemonteerd was gezocht naar de aansluitingen. De 2 gele draadjes die van de microswitches van de levers tussen de zetels komen hier toe vermoed ik en lopen samen met een gele draad met zwart lijntje welke de + van de blower is ( + vele andere draden ) naar de rechtse kant van het motorcompartiment.
Blijkbaar moet er daar een relais of zo ontbreken of niet werken.
Ergens iemand die daar ervaring mee heeft?Ik zal de blower eerst demonteren en dan via foto’s gerichte vragen stellen want om deze deskundige uitleg in praktijk te brengen is mijn technische kennis te roestig en waarschijnlijk ook te beperkt.
Toch al bedankt 😀Heb draadje van NL forum even opgehaald.
En staat nog een oplossing bij van ander forumlid, maar komt op het zelfde neer.
Foto’s van mij zijn daar helaas weg.http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=18513&highlight=blower+motor
Was ooit een draadje van mij hier op het forum van hoe te werk gaan voor revisie van blower. :think:
Maar als je geviseerd, neem dan een lager van 8MM (dikte van de as) en haal deze bij een brommer zaak.
Boor dan met trappenboor het huis uit tot deze er aan de buitenkant inklemt, en fixeer deze dan met metaal lijm.
resultaat is een veel beter draaiend motortje, geluidlozer en meer toeren i.p.v. de originele messing bus.Ik heb helaas maar een foto meer, maar zie je wat ik bedoel.
http://www.nkn.com/MPC/MichianaPca/Newsletter_files/Porsche%2012-06e.pdf
Via deze koppeling vind u een duidelijke beschrijving van de verwarming/verluchting van alle luchtgekoelde Porsches 😉
Mijn blower is vastgelopen, ga deze demonteren en proberen te reviseren of heeft iemand er een gereviseerde te koop ?
Blower werkt met het startcontact, warme lucht stroomt naar binnen met de levers omhoog maar niet naar het voetcompartiment tenzij je de zijdelingse uitstroom van het dashboard sluit en dan nog, normaal?
Enfin we maken vorderingen.
In afwachting van een definitieve oplossing dank aan het Forum, jullie zijn een echte meerwaarde :salut:@deepee, achterste is niet brand gevoelig, is enkel de voorste.
Achterin doet het of doet het niet, en laatste dan zonder branden.
Maar trucje wat je voorstelt om zo de blower te bedienen is wel een goede tijdelijke oplossing.als noodoplossing kan je idd een tijdelijke gezekerde voeding aanleggen, maar ik zou er toch een schakelaartje tussen zetten dat je evt letterlijk onder de mat kan vegen. kwestie om onmiddellijk uit te kunnen schakelen als dat moet.
je zal op dit forum meer dan eens kunnen lezen dat het interieur plots vol rook kan staan omdat zo’n oude elektrische motor doorbrandt. dan is het kwestie van snel ingrijpen of je hebt risico dat niet alleen je ventilator oprookt.Onder de 2 hendels zitten 2 contacten welke op de stand DEFROST OFF contact maken.
Heb ik het juist dat de blower moet draaien zodra deze contacten verbroken worden, bij DEFROST ON, en dat de hendels bij deze uitvoering ook de vlinder-luchtinlaten bedienen?
Mag ik in afwachting van een definitieve oplossing de positieve pool van de blower op een vrij positief contact in het motorcompartiment aansluiten (de negatieve van de aansluitkabel geeft contact, de positieve niet)?
Anders wil mijn co-pilot AK echtgenote niet meer mee 😳
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.