Bobijnen blijven stuk gaan …

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Bobijnen blijven stuk gaan …

  • Maker
    Discussie

  • Daan Poron
    Deelnemer

      Hallo,

      Ik heb wat problemen met de bobijn op mijn Porsche 911SC. Deze gaan namelijk nogal snel stuk. In de 6 jaar dat ik deze ondertussen heb, zijn er al 6 bobijnen gesneuveld. De eerste hebben het lang volgehouden, maar begin dit jaar was ze weer stuk (na 2 jaar). Vorig weekend heb ik dan meegereden met de Belgian Classic Tour, en na dag 1 was de bobijn terug stuk gegaan. Gelukkig had ik er eentje op reserve, maar deze heeft het jammer genoeg ook maar een halve dag volgehouden. Daarna was het game over voor mij, de bobijnen kosten namelijk nogal wat geld en eentje op stock leek me voldoende te zijn. Had ook niet gedacht dat deze nu al kapot ging zijn, en dat mijn 2de er ook nog door ging gaan had ik helemaal niet verwacht.

      Heb al aan verschillende mensen gevraagd en heb al verschillende mogelijke oorzaken te horen gekregen.

      • Bij Bosch op de beurs in Essen hadden ze me verteld dat dit waarschijnlijk de CDI zou zijn en hadden ze me doorverwezen naar een Bosch Center ergens in Duitsland, heb nu niet direct de juiste referenties bij de hand.
      • Andere hebben me verteld van eventueel eens een ander type Bobijn te steken, en dan spreken ze over een flamethrower bobijn, weet niet of dit nog al gedaan wordt?
      • Verder hadden de dépanneurs dit weekend me verteld om de bekabeling eens te vernieuwen omdat het kan zijn dat deze niet genoeg stroom meer kunnen doorlaten, en dat daarmee de bobijn met te veel stroom blijft zitten. Het vreemde is wel dat de bobijn niet echt warm had toen deze kapot is gegaan.

      Iemand van jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Of waar ik mijn CDI iets dichter bij de deur kan laten testen? want is ook niet zo goedkoop om dit zomaar te vervangen. Zo’n flamethrower steken zal waarschijnlijk het probleem niet oplossen, maar wordt dit ooit gedaan? Daarna moet ik de elektronische ontsteking waarschijnlijk ook vervangen?

      Het valt me ook wel altijd op dat het gebeurd op momenten dat ik nogal traag aan’t rijden ben, achter een traktor, in de fille, terwijl ik de weg aan’t zoeken ben 🙂 Verder viel me dit weekend ook op dat mijn toerenteller soms nogal aan het dansen was.

      Het type bobijn dat ik momenteel gebruik:
      Porsche nr: 90160250200
      Bosch nr: 0221121001

      groetjes,
      Daan

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • Dan heb je heel veel geluk gehad Hans. Bobines zijn een voorraad artikel bij menig Porsche garage…..

          CDI is simpel: ofwel werkt het (Bziiiiiiii geluid) ofwel niet.

          Bobijnen: zwarte: goed.
          Zilveren, en specifiek deze gemaakt in Zuid Amerika: prul.

          Kijk eens even of je zilveren hebt en waar deze zijn gemaakt. Ik zou bij Van Kessel een paar oude zwarte bobijnen kopen….

          Bert

            Hier iemand ervaring met die permatune CDI’s? Moest mijn CDI kapot zijn zou het een goede idee zijn om deze hiermee te vervangen?

              Ik heb tijdelijk een after market elektrische bobijn gestoken en hij starte weer. Toerenteller doet wel nog steeds vreemd 🙂

              Stroom op de accu was in orde 13.9 max. Wel vreemd is dat we niet meten aan de bobijn zelf. Verder zien de kabels er nog ok uit. Ga eens uitzoeken want zou kunnen dat deze door vorige eigenaar vervangen zijn. De kabels naar de bougies zijn staal ommanteld, is dit altijd zo?

              De massa kabel waar kan ik deze ergens vinden?

                Zou gaan voor de gewone BOSCH of BERU bobijn +/- 50 € .zeker als je nog niet weet of het probleem opgelost is .

                  Mercie voor jullie reacties, ik ga dit weekend eens proberen verder te onderzoeken wat het probleem is. Weet iemand van jullie of ik voorlopig ook een ander type bobijn kan steken? Eentje die wat makkelijker te verkrijgen is en minder prijzig is, moest ze terug kapot gaan bij het onderzoeken 🙂 Zoja, waar moet ik dan op letten?

                  Ik weet toen ik hem gekocht heb dat er een bobijntje van een kever in zat. En de vorige keer dat hij kapot gegaan is heb ik even rond gereden op een bobijn uit een Mercedes 190SL.

                    Toerenteller word inderdaad aangestuurd door ontsteking.
                    Ik dacht daar de laagspanning ingang bobine, ben niet zeker meer. Is al telang geleden dat ik daar nog aan werkte. Tegenwoordig is bijna alles computer he

                      Bij mijn weten komt het signaal dat naar de toerenteller loopt via draad van uw ontstekingsmodule.
                      Samen met uw bobijn probleem bijna 100 % zeker dat dit het probleem is.

                      Ik zou om zeker te zijn ook de kabels mee vervangen.

                        100% zeker dat dit een stroom probleem is.
                        Waarschijnlijk massa.
                        Kan natuurlijk ook kabelbreuk zijn ergens anders, kabels kunnen vezel per vezel breken.
                        Dus best alles vernieuwen. Kost niet veel, enkel wat werk.
                        Best wel de juiste kleuren aanhouden, voor in de toekomst 😀

                          Verder viel me dit weekend ook op dat mijn toerenteller soms nogal aan het dansen was.

                          Is toch een massa-probleem.

                            [quote=”so0ly” post=169232]
                            De massakabels kan ik inderdaad eens bekijken en verder zal het waarschijnlijk uitmeten worden en nakijken. Vind het enkel vreemd dat de vorige bobijn het 2 jaar heeft volgehouden, de voorlaatste 3 maanden en nu de laatste maar 1 dag. De tijdsduur verkort altijd maar.

                            :)[/quote]

                            Vandaar dat ik meer aan oxidatie begin te denken van bekabeling , meet al zeker eens de voltage aan batterij en dan aan bobijn zou normaal hetzelfde moeten zijn .

                              Je zou bij donker de motor kunnen laten lopen en met een nevel spuitje wat water over de kabels spuiten en kijken of je vonkjes ziet, dit komt vaak voor bij wat oudere luchtkoelers.

                                Het type bobijn en het type bougie zouden normaal in orde moeten zijn. Van de bobijn ben ik 100% zeker. Het type bougie had ik in de service manual terug gevonden, maar is ondertussen al een tijdje geleden dat ik deze vervangen heb.

                                De massakabels kan ik inderdaad eens bekijken en verder zal het waarschijnlijk uitmeten worden en nakijken. Vind het enkel vreemd dat de vorige bobijn het 2 jaar heeft volgehouden, de voorlaatste 3 maanden en nu de laatste maar 1 dag. De tijdsduur verkort altijd maar.

                                De Kabels naar de CDI zal ik nakijken en ondertussen waarschijnlijk de CDI demonteren zodat ik deze eens kan laten controleren.

                                Een condensator is niet aanwezig, of we vinden hem allesinds toch niet 🙂

                                  Bobines kunnen op verschillende manieren kapot gaan, de meest voorkomende zijn isolatie problemen.
                                  Naarmate de belasting van de ontsteking hoger is gaat de vonk door de isolatie naar massa overslaan.
                                  Als dit een maal gebeurd is, zal dit makkelijker en vaker optreden.
                                  Zo zal na verloop van tijd zelfs bij lage motorbelasting de vonk naar massa springen en niet naar de bougie .
                                  Loop de massa kabels eens na en controleer deze, meet ook eens de laadspanning met draaiede motor op de accu . ( 13.8 V )
                                  Meet ook eens op de bobine welke spanning erop staat, verder kun je nog controleren of de stekkers naar je CDI niet geoxideerd is en dus Slecht contact maakt.
                                  Zitten er het juiste type bougies in ??

                                    Ja dit is wel vreemd, rijd 30 jaar 911 en heb nog nooit een bobine (sorry zo heet hij in NL) vernieuwd.
                                    Daar is wel wat aan de hand en zal niet de juiste spanning krijgen neem ik aan, want je zal toch wel het juiste type monteren neem ik aan ❓
                                    Er lopen ook veel massakabels langsheen en zou ze maar eens goed nalopen en schoonmaken en de condensator (weet niet of die erop zit) ook maar vernieuwen.

                                    Suc6

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.