body off restauratie

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen body off restauratie

  • Maker
    Discussie
  • Voor diegene die mijn blog niet volgen is hier even het resultaat van gisteren 👿

    [URL=http://www.freebits.nl/view.php?filename=399Kak.jpg]

    De deur moet opnieuw gespoten worden dus. Nu was ik überhaupt al van plan om de wagen te herspuiten maar wou dit samen met het interieur houden als laatste job. Recentelijk was ik begonnen aan de elektriciteit maar om die volledig deftig te kunnen doen is het beter dat het interieur er uit ligt, zo zie je meer. Het lakaccident is gekomen door het terug plaatsen van de middenconsole (DO NOT ASK HOW :what: ) Een middenconsole die trouwens vervangen moet worden want er waren al stukken aan maar t kon nog dienen. Dat ik geen achteruit meer had was al geweten maar daar heb ik de oorzaak en de oplossing reeds voor gevonden. Nu is het telkens zo dat als ik iets doe ik meer dingen zie die moeten gedaan zijn en dat wat ik uit elkaar haal en weer in mekaar zet weer uit en in elkaar moet voor het volgende aan te pakken. Hetzelfde ding ne keer of 3 dus. Dan ben ik nog niet aan een motorrevisie begonnen welke ik zeker ook wil aanpakken. Dus ja:
    -Body
    -Interieur
    -Elektriciteit
    -Motor
    Wat rest is chassis en boite….
    U voelt het ongetwijfeld al komen gezien de titel van dit topic. Ik speel al langer met het idee van “joenge brek het af en bouw het oep. dan is t van den eerste keer deftig gedaan” Het idee was er een rijdende restauratie van te maken maar eigenlijk bricoleer ik nu een ander zijn bricolage.(dat gevoel heb ik soms)

    Het plan:
    -Volledige demontage en inventarisatie van de stukken die vervangen moeten worden (heb ik tenminste een overzicht en rust in mijne kop,ja ik heb autistische trekjes,bovendien een idee van totale kost) om dan de volgende stappen te zetten.
    1.Paintjob (met dank aan de nonkel. Pro en dus enkel de lak te betalen)
    2.Motorrevisie.
    3.Check up van de boite.
    -Elektriciteit grondig aanpakken bij wederopbouw net als interieur.
    Punt 1,2 en 3 uit te besteden (behalve demontage) rest DIY.
    Geplande duur:
    3 a 5 jaar.
    Startbudget:
    25.000 te spreiden over de verschillende punten. dus niet in ene keer “hier zen der 25 en we zullen is beginnen”
    Rekbaar maar niet tot het oneindige 😀

    De pros en cons: (of hitchhiking. euh nee das van Roger waters)

    Pro:
    -Kennis van de wagen neemt toe (op z’n zachtst gezegd)
    -Betrouwbaarheid (na afwerking project 😀 )

    Con:
    -Niet rijden ondertussen.
    -Overzichtelijkheid bewaren (zowel resultaat als kosten)
    -Uit elkaar lukt zeker, maar hij moet ook weer…
    -Terug vallen op specialisten (wat 928 betreft dan toch) zeer beperkt. (zal Groot Britannië worden)

    De economische return laat ik weg uit de vergelijking want die heeft voor mij geen waarde. Ik hoef geen winst te maken of geld te recupereren van het project. De vraag is dus niet of er andere modellen beter zijn om te restaureren. (Nee dus, een Targa bj.67-72, 550 spyder of de nieuwe 918 zouden me van gedacht kunnen doen veranderen maar gezien het aantal nullen in mijn startbudget a no go)

    Tips en tricks, verdere pros and cons, do and dont’s van de kenners/sleutelaars zie ik graag tegemoet.

    Misschien nog even vermelden, en ik heb het al gepost ergens op het forum, dat ik bij al wat ik doe het volgende in het achterhoofd heb :

    “Impossible is just a big word thrown around by small men who find it easier to live in the world they’ve been given than to explore the power they have to change it. Impossible is not a fact. It’s an opinion. Impossible is not a declaration. It’s a dare. Impossible is potential. Impossible is temporary. Impossible is nothing.”

    (slaagt af en toe wel is tegen 😀 )

    Gasten, SHOOT!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • Meer dan welkom 993 😀 De stella staat klaar 😀
      Maarten is dat een aanbod tot sponsoring? :mrgreen:

        Koop er nog eentje bij om mee te rijden en achteraf ook op te knappen 😀

          Well….je kan ‘m dan nog altijd bij Wim binnensteken….
          Alvast veel moed gewenst, en ik kom eens kijken….woon niet eens ver uit de buurt

            No can do. Een exemplaar kopen dat in orde is, als ik er al 1 kan vinden dat aan mijn criteria kan voldoen,geeft niet dezelfde voldoening (ook niet de frustratie I know) Bovendien is er überhaupt geen zekerheid (Los Americanos is een mooi voorbeeld) Wat je zelf doet doe je meestal beter 😀
            Ik heb geen kinderen en mijn paspoort zegt dat ik 43 ben (I’M NOT 👿 ) Een gezin om te zagen is er dus niet, wel een vriendin die graag helpt in de garage, en ik weiger me te laten tegen te houden door getallekes op een stuk plastiek van de NV. België. 😀 Stel dat ik morgen het bedrag zou hebben om hem te laten restaureren dan zou ik dat ook niet doen. Ik geniet van het sleutelen an sich en de kennis die ik daarbij opdoe.
            Maar zoals je zelf ook aangeeft wil ik er goed over nadenken alvorens ik begin voornamelijk om te vermijden dat het op een gegeven moment stil valt daar ik denk dat dat de grootste vrees is van iedereen die aan een resto begint.

              Ik zou toch ook maar goed nadenken er ge eraan begint….
              Stel dat je het na drie jaar opgeeft, heb je nog enkel een wrak over dat niks meer waard is.
              Wanneer je deze nu verkoopt en je telt er dan die 25 (of misschien(zeker) meer) bij kan je misschien een heel mooi exemplaar aankopen dat wel in orde is.
              Je kan dan direct beginnen genieten
              Je hebt geen vier jaar miserie en gezaag aan je kop van je gezinsleden
              Je weet direct wat de kosten zijn
              je hoeft geen vinger of meer uitgeboord te hebben
              Geen ziekenhuisrekeningen of ziekteverlet
              Je kan een aangenaam propere garage hebben
              kortom…..Er zijn alléén maar voordelen…..ik kan het weten….ik ben al drie jaar bezig…..al vele stukken aangekocht…..en nog steeds aan het laswerk bezig……mama mia….het geraakt nooit af.

              Maar misschien ben je nog jong en zit je nog vol ambitie…..succes met je beslissing

                op uw kosten vindt ik dat niet erg :drink:

                  :happy:
                  Pas op hé John of ik laat die paasklokken 2 keer per dag over uw tuin vliegen hé :engeltje:

                    den igor niet zijn deur op tijd open gekregen na een avondje :drink: ? :mrgreen:

                    drunk-asleep-car.jpg

                      Vandaag al is een kijkje genomen binnenkant deur. Valt goed mee op ‘t eerste zicht. Al hoop ik dat het zo blijft want de “zaadcelvormige” plamuur moet geen ideeën krijgen ze. 😀

                      [URL=http://www.freebits.nl/view.php?filename=75714_04007.jpg]

                        Rocco dat neem ik inderdaad mee in de overweging. De dagen dat het goed gaat is er uiteraard geen probleem maar de dagen waar het tegen zit…Dat zijn zaken die ik nu ook ervaar trouwens en het grootste probleem is dan om het even los te laten. Ik kan behoorlijk obsessief zijn (die eigenschap heeft me wel beroepsmuzikant gemaakt) maar laat me soms te lang blijven doorgaan terwijl ik beter zou stoppen en “back to the drawingboard” zou gaan. Mijn 25K zijn rekbaar en zelfs mijn tijd als t maar goed gedaan is. Bovendien heeft mijn beste maat zelf een auto gebouwd dus die is bekend met de ups and downs en daar kan ik altijd terecht voor te veel whisky en gedeelde ellende zeg maar.
                        Ik neem mezelf voor om volgend jaar september effectief te beginnen met demonteren. Dat kan vroeger zijn maar ik reken deze tijd om een planning te maken, te overleggen met de mensen die van plan zijn te helpen, garage deftig op orde te zetten, me in te lezen, met een specialist in zee te gaan voor die bepaalde delen van het project die ik moet uitbesteden (die zal niet op 1,2,3 gevonden zijn en ik denk dat de specialisten een beter oordeel kunnen vellen als ze een rijdende wagen kunnen beoordelen dus dat is de eerste opdracht en die plan ik deze week af te maken) en last but not least de buren te verwittigen dat er af en toe wat onderdelen in hun tuin kunnen terecht komen 😈 (het aswerpen kunnen ze zich ongetwijfeld nog herinneren. Oh ja en misschien toch is overleggen met meneer Pastoor of hij tegen zijne baas kan zeggen dat mijn gevloek ni zo bedoeld is. Ben ni gelovig maar moest ik mij vergissen mag ik zeker zijn dat ik tegen het einde van het project naast Beëlzebub himself mag plaats nemen 😈 )

                        Een eerste investering is gisteren al gedaan btw.

                        Esteban ge zijt meer dan welkom om een koffie te komen drinken uit “de heilge graal” :up: Hopelijk kunnen we volgend jaar nog naar den heilige grond. Maar dan gon ze den Edouard toch moeten sussen.

                          Kijk al uit naar dit project :popcorn: :popcorn:

                          Het bricoleren is hoe je het bekijkt natuurlijk, maar begrijp wel wat je bedoeld. Ik heb mijne ook rijwaardig gemaakt om deftig mee te kunnen rijden. Maar op termijn wil ik hier ook aan beginnen. Ik twijfel om deze volledig te doen of 1ne bij kopen zodat ik toch kan blijven rijden.

                          Inderdaad beter om volledig te strippen tot op blanke plaat….
                          De manier hoe je alles al beschrijft, heb ik er alle vertrouwen in :up: Uit elkaar halen kan iedereen, maar in elkaar is andere koek. Zoals je al aangaf alles goed te taggen en oplijsten en…… tijdens het demonteren massa’s foto’s nemen. Is achteraf een grote hulp bij het monteren.

                          Wil wel eens komen piepen dan tijdens je werken :drink: of koemmeke koffe uit een heilige tas :respect2: 😉 (weet ik waar ik ook voorsta).

                            the beginning is nothing … maar volhouden tot het eind daar ligt de uitdaging ❗

                            als ik je budget zie en de termijn dat is realistisch maar de mentale kant van zoiets is niet te onderschatten, eens je meer dan 2 jaar bezig bent en je budget overschreden raakt (wat bij een porsche meer regel dan uitzondering is) dan is het lastig hoor … een paar tegenslagen, een paar technische uitdagingen en dan begin je te denken wat je met al dat geld had kunnen doen :think:

                            dus zeker je tijd nemen om alles op een rijtje te zetten want eens de trein vertrokken is het moeilijk om nog van parcours te veranderen 😉

                            succes :up:

                              We hebben weer wat geleerd se. Had ook al gevonden via wiki dat er sprake kan zijn van “spanningscorrosie”.
                              Expect the worst hope for the best.

                                De pros en cons: (of hitchhiking. euh nee das van Roger waters)

                                Oh babe, i’m only dreaming :coolness: Mooi project Igordiver :respekt:

                                Wim

                                  [quote=”Igordiver” post=165323]De motorkap, voorschermen en deuren zijn van aluminium. [/quote]

                                  Wil niet zeggen dat het niet kan roesten. 😐
                                  Als er lucht bij alu komt gaat dit ook opwerken, en dat kan maar een paar keer voor het erdoor zit.

                                  Als aluminium bevestigt is op een stalen frame en het staal raakt wil je niet weten wat er mat alu gebeurd.
                                  Vandaar er altijd een verzegeling tussen de beide metalen moet zitten, dat kan in de vorm van stof/doek of kunststoffen zijn. 💡

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.