- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 8 maanden geleden door .
-
Discussie
-
29 maart 2011 om 01:46
Heb effe moeten nadenken en als ik goed ben is het van 21 juli 2008 geleden dat de 964RS nog op Spa gereden had… het was een druilerige miserabele nationale feestdag en ik deelde een box samen met een collega 964. In de voormiddag hebben we het toen een half uurtje nagenoeg droog gehad waarbij de RS fantastisch aanvoelde en zeer snel over het circuit boenderde met een 2’54 als besttijd. De motor was net op punt gezet en er lagen verse Cups waren op.
Bijna 3 jaar later treden we op Spa aan met hetzelfde pakket… de motor is ongewijzigd, de cups evenmin … al hebben ze wel intussen 3 koude winters stilgestaan en het beste van hun rubber achtergelaten op Dijon, Zandvoort en Folembray. Soit maakt ni uit, ‘t is maar om het gevoel van Spa nog es te beleven met deze wagen.
En het was toch effe wennen moet ik eerlijk toegeven… natuurlijk ligt de lat persoonlijk vrij hoog na de ettelijke rondjes met de GT3, maar de 964 vraagt toch een andere manier van rijden hoor. Het duurde een aantal rondjes vooraleer ik vloeiend de wagen kon rondsturen en vooral dat ik ‘m kon plaatsen waar ik wou ipv dat ik achter de feiten van de auto aanliep. Veel heeft te maken met stuurhuis van de 964, dat flink wat stuuruitslag vraagt voor slechts een geringe stuurhoek (gevolg van ontbreken van power-assist) en dat kan je trouwens ook in het filmpje zien dat ik later nog ga posten. Het is ferme arbeid die je moet leveren in die kar om het beste ervan naar boven te laten komen… een GT3 is een makkelijkere auto, period! Getuige ervan => Heb es rondgestaan in de korte linkse tussen Bruxelles en Pouhon (iets te lang en te hevig op de rem tijdens het insturen en ik werd ingehaald door mijne rugzak). Al kan het er ook mee te maken hebben dat ik de achterbanden naar 2.0 bar heb laten zakken ipv 2.1-2.2… de auto werd iets speelser hierna, of was het gewoon omdat ik zelf meer attaqueerde?? Heb het niet meer uitgetest eerlijk gezegd want had m’n bandenblazertje thuis vergeten.
Soit ik was bezig over het wennen aan het circuit met de 964… wel het duurt maar een paar rondjes vooraleer je je draai vindt met de 964 maar hetgeen het meest opvalt is de latere rempunten… man man man die 200kg verschil (en de lagere snelheden) maken het echt een late-braker !!! Ik denk zelfs dat ik nog later kan remmen op vele punten maar de achterkant wordt zodanig licht en zweverig dat het teveel risico inhoudt (trouwens dit is de reden dat vele 964 rijders 18 inch monteren omdat dat stabieler is bij het remmen)
Dé bocht die mij wat tijd heeft gekost om te wennen is Radillon… pas in de 3de, 4de stint is dit goed gekomen. Moeilijk om uit te leggen wat het probleem was maar de 964 is op hoge snelheid een pak meer onderstuurd dan de GT3. Dus eigenlijk moest ‘k in Eau rouge m’n stuurmanouvers iets “vroeger” uitvoeren dan gepland…anders zat de auto “te ver” en was een goeie Radillon om zeep. Ook is een fluwelen remvoetje in het aanremmen in de put beter aangewezen dan een stamp op het pedaal (zoals GT3) … een stamp op de rem in de 964 laat de neus te scherp insturen en maakt de kont angstvallig licht… niet hetgeen je zoekt voor een ideale bestorming van “den Berg”
Eens Radillon onder de knie en alleen in de auto (zo’n 964 gaat echt ni meer vooruit met passagier ) waren 2’55 rondjes mogelijk… 2’56-2’57 in het verkeer en dat waren blijkbaar verdienstelijke tijden gisteren… de piste was ni van de snelste (hoewel de omstandigheden in theorie ideal waren).
Heb een stukje film opgeladen (‘t is nog bezig) waarin de achtervolging op Michael Pinto ingezet wordt… Pinto is geen onbekende op Spa, hij rijdt de pannen van het dak in een 996 GT3 (2’50 personal best). ‘k Moet ‘m op de snelle stukken wel laten gaan jammer genoeg, onder andere Radillon die ik op dat moment nog niet 100% onder de knie heb)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.