Boottrailer trekken met een cayenne3.0 bj 2012

Home Forum Stel jezelf even voor ! Boottrailer trekken met een cayenne3.0 bj 2012

  • Maker
    Discussie
  • Goeiemiddag,
    Ik ben volledig nieuw hier en had graag even jullie mening.
    Ik ben in het bezit van een cayenne 3.0 diesel 211pk bj 2012,waarmee ik op vakantie ga deze zomer met een boottrailer +- 2500kg .
    Nu ben ik vandaag voor de eerste keer met mijn trailer naar de keuring geweest en tot mijn grote verbazing moeten vaststellen dat de rijeigenschappen (slingeren) tegenvallen (kogeldruk 90 kg) ten opzichte van mijn vorige wagen een q7 3.0 bj 2007.
    Kan mij iemand tips geven om de rijeigenschappen te verbeteren anders wordt dit een kastige 1500 km deze zomer.
    Alvast bedankt om mij te helpen!!!
    Mvg Bart

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • PDS

      Ik heb met mijn cayenne 2015 deze week eens met een 3-assige trailer een minigraver verzet.

      Ben meerdere gestopt om de kraan wat te verzetten om de ideale positie te hebben.

      Maar nog reed het voor geen meter ! Een paar keer stress gehad ….

      Met mijn Dodge is het een ander verhaal 😀

        Porsche geeft wel 140 kg belasting aan wat ik erg veel vind .
        Kijk eens wat er op het type plaatje staat van je trekhaak !!

        Een vriend van mij trekt met zijne cayenne een paarden trailer dubbel as met 2 paarden boldruk 80 Kg .
        Nu is dit misschien niet vergelijkbaar met een boot trailer maar 80 a 90 kg zou ik toch de max belasting vinden .

        Wim

          Wielbasis e.d kan meespelen maar ben ik ben het daar niet geheel met eens, want een L.R heeft nog een kortere wielbasis en kun je wel serieus met trekken zonder iets van slingeren mits de combi goed geladen is.
          Heb ooit een Jeep Cherokee LTD gehad en die was van zich zelf al een zwevend tapijt.
          Heb daar toen andere veren, schokbrekers en rubbers op gemonteerd en kwam daarna veel beter en strakker (lees stabieler) te liggen, ook met een aanhanger erachter.
          Als wij een auto laden op onze trailer ga ik nooit boven de 65 kg druk, en heb altijd zo’n kogeldrukweger in de bus liggen.

            Volgens de technische info in het boekje is de kogeldruk 140 kg volgens de leverancier van de trailer best 105 kg naar aanleiding van de luchtstroom

            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Volgens de technische gegevens is de kogeldruk 140kg bij eenboot is het volgens de leverancier van de trailer 105 kg

              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Ik heb deze zomer met mijn BMW x5 de brian james met de Porsche erin meegenomen op sleeptouw naar zuidfrankrijk. Totaalgewicht trailer met auto erin +/- 3000kg.
                Ik vond het zeer aangenaam rijden zonder stress.
                Dit weekend op de snelweg een brian james gezien op de E313.
                Heb er een tijdje in de buurt van gereden en de gemiddelde snelheid was 125a 140km/h…
                Ik zou het niet doen maar daar trok de bestuurder zich niet veel van aan hoor….
                De aanhanger had nooit de nijging om te slingeren.

                  Heb vroeger gedurende een paar jaar een boot meegetrokken naar Zuid Frankrijk. 6,5 meter met buitenboord. Was ongeveer een 1700 kg met een BMW 525d. 80 a 90 km per uur is doenbaar. Alles daarboven is stress. Druk op kogel moet inderdaad rond de 75 kg zitten. Veel hangt ook af of het een enkele of dubbele as is. Mijne was enkele as dus daar was de balans van groot belang en is indertijd ook afgesteld door de bootshop. Met een dubbelas heb je wat meer speling maar als de balans goed is zie ik niet waarom je met een cayenne problemen zou hebben, is uiteindelijk de Porsche versie van een Touareg en die trekken er gezwind op los.

                    In het boekje staat een kogeldruk van 140 kg , ik heb altijd geweten dat de kogeldruk voor een boot hoger is dan voor een caravan gezien de luchtstroom

                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      met 110 km/h op de snelweg ga je in heel wat EU landen fanmail in de bus krijgen als je een aanhanger tot 3,5 ton trekt ❗

                      TrailerKmhEU.jpg

                        Welkom Bart ,

                        Als de boot niet in balans op de trailer staat is het mogelijk dat de kogeldruk te hoog wordt, waardoor de bestuurbaarheid van de auto ernstig vermindert, doordat de achterwielen te veel en de voorwielen te weinig worden belast..
                        Te lage kogeldruk zorgt dat de trailer zich zweverig gaat gedragen en kan gaan slingeren.
                        Een kogeldruk van 90 kg is redelijk veel zeker voor de korte wielbasis van je Cayenne , eerder 75 zou ik normaal vinden .
                        Staat de max kogeldruk niet in het instructieboekje ???

                        Ive

                          Volgens mij heeft de audi q7 een langere wielbasis dan de Cayenne wat de baanligging al beïnvloedt.
                          En is een kogelgewicht van 90 kg niet een beetje veel?
                          Ook zien dat de bandendruk van zowel wagen als oplegger optimaal zijn natuurlijk.
                          Bovendien moet je ook letten op de max toegelaten snelheid met aanhanger, vooral in het buitenland.
                          Zolang je onder de 110km/u blijft denk ik dat het weinig problemen mag geven en zal ook een aardige slok op de brandstof schelen.

                          Wim

                            Welkom Bart, en hier is al eens een draadje geweest over de trek eigenschappen van de Kjen, en ook een geplaatst test rapport waar in stond dat het boven de 1750 kg kritiek wordt voor de Kjen.
                            Voor een echte luxe trekker moet je een ander merk hebben 😉

                            Maar alle gekheid op een stokje, en denk daarbij dat er aan de ophanging, schokbrekers en rubbers het een en ander aangepast zal moeten worden.

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.