Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Boxster 981 : dak hapert bij openen en sluiten
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 9 maanden geleden door marcel van lembergen.
-
Vraagje voor de kenners.
Ben vanavond naar een prachtige Boxster gaan kijken die zo goed als nieuw is. Echter lukte het openen en sluiten niet in 1 keer. Bij het openen bleef het hangen bij ongeveer 2/3 open en als je dan de knop terug indrukte ging het verder open of dicht. Moet dat normaal niet 1 vloeiende beweging zijn? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?Hey Harley G ….bij mij gaat hij idd in 1 vloeiende beweging open als ook dicht en bedien ik de knop ook 1 keer (blijvend duwen ). Wel een zelfde ervaring gehad met een Saab en daar bleek na uit te lezen dat er een sensor in het cabrio dak geen goed contact doorgaf….sensor was zelfs niet stuk maar was een beetje vergaan in zijn positie waardoor hij de verplaatsende arm van het dak niet detecteerde en daarmee stopte in de helft van het openen. Bizar maar bij tweede druk op de knop opende hij gewoon verder! Dus in 2 bewegingen. Sensor uitgelijnd en alles was terug ok .
Bij mijn 981 gaat het ( gelukkig ) heel vlot en in een keer !
Heb met mijn vorige -986 en 987 – telkens “miserie” gehad met cabriodak … ik hoopte dat Porsche dit probleem nu eindelijk eens goed onder controle had !!
Zou toch niet mogen …als kwaliteits prestige merk ,zeker nu het een stuk eenvoudiger is = geen complexe afdekplaat meer .heb ondertussen ook “prijs ” mer de 981= gaat ongeveer 2/3 open , dan wordt het “sukkelen”,sluiten openen en uiteindelijk gaat het toch open.
Walter Janssens heeft er al even naar gekeken en direct geen fout gevonden.
Wel vervelend , gezien mijn vorige ervaringen .
Gaat op 26/8 bij Evoluzione berlare binnen voor verder “onderzoek” …
is dus de 3e boxster en 3 x mizerie met cabriodak !Voorlopig bij mij nog geen problemen.
Bij de 986 wel wat problemen gehad, voornamelijk afregeling van de microswitch in de B-stijl. Microswitch onder de afdekkap kan ook problemen veroorzaken, ik heb uit voorzorg een rubbertje van 1mm op de binnenkant geplakt.
De laatst maanden geen problemen meer gehad.Ik weet niet of ik hier ooit de saga van mijn dak heb gepost nadat ik een andere 981 heb gekocht.
Is een vrij lang verhaal geworden met een onprettige nasmaak.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat een draadje tijdens een eerder herstelling (vervanging haak dak in een Duitse OPC), geklemd moet geraakt zijn waardoor de isolatie uiteindelijk beschadigd is geraakt en er soms kortsluiting of onderbreking werd veroorzaakt tijdens het openen. Is men ook pas achter gekomen nadat zowat alles vervangen
is geweest en het dak het defintief had opgegeven tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk.
Fout uitlezen levert meestal niets op dus met een beetje pech ga je vele “zoekuren” mogen betalen en ga je enkele keren kunnen terugkeren tot het euvel verholpen is…. (als je pech hebt, hé :-))
Ik hoop dat het enkel aan de haak ligt….Dag iedereen,
Probleem cabriodak blijft mij achtervolgen.
In sept en october 2019 heeft de wagen heeft de wagen bij Walter Janssens gestaan , toen ik uit verlof kwam half november ;geen oorzaak gevonden, allerlei dingen uitgetest,
beginnend met zwaarte batterij ..maar geen oorzaak .
Slecht contact, draad los die soms wel soms geen contact gaf , hij had allerlei theorien etc
Vlg hem uiteindelijk mogelijke oplossing nieuwe kabelboom voor dak..hoewel om dak af te nemen en het ,goed terug te plaatsen had hij schrik..
Uiteindelijk wagen eind december 2019 opgehaald in Berlare: was heel correct met factuur ,gezien de oorzaak niet gevonden was.
Na zijn skivacantie heeft corona hem dus te pakken gekregen !!..In 2020 nauwelijks gereden en haast niet open.
Half mei konden we terug “weg” dus afgezakt naar het zuiden met de 981 boxster , gisteren toch niet kunnen weerstaan om open te rijden=
openen ging in 2-3 keer ,oef , lekker kunnen genieten, thuis ging het sluiten ..gepaard met wat “zweten” 5-6 keer beetje open /dicht tot hij eindelijk dicht was!
Blijf nog 2 weken, ga het niet meer wagen om te openen!!
VRAAG:
weet er iemand een ?specialist die dit mogelijk kan nazien/oplossen , ben van regio Aalst, dus liefst niet andere kant van Belgie ..hoewel ..er moet iets gebeuren.
Bij OPC kan ik het zo al voorspellen= compleet dak vervangen ..ook al is het een gebroken draadje ..
alle raad is welkom. dank bij voorbaat !!Je kan altijd eens contact opnemen met onze sponsor Van Beurden of garage Dossogne.
Marcel,
ik zal me dit weekend eens verdiepen in de bekabeling van het dak.
De schakelaars uitmeten tijdens het bedienen van het dak moet wel lukken denk ik.
Ik laat je weten wanneer ik meer info heb.zou heel fijn zijn , ben nog tot vlg weekend in de Var.
Mogelijk een ?? gekend? weerkerend probleem , zou raar zijn mocht ik de enige zijn.
Ik moet in elke geval een “oplossing ” zoeken , zo kan het niet verder ,denk er zelfs al aan hem verkopen! = zal dat wel een min prijs moeten zijn.
Ging ofwel bij Carrera ofwel bij W Janssens (Berlare ) op onderhoud.
Geen idee of het cabriodak ooit “bijgesteld” is !!
Nogmaals dank voor elke “tip” .Is “eindelijk” opgelost .Einde miserie !
na diverse “testen” oa demonteren en testen “haak” bleek het dan toch een/de microswicth in het opplooi mechanisme te zijn .Uiteindelijk alle schakelaartjes een voor een doorgemeten ..
Kap etc moest gedemonteerd worden maar er bestaat een “reparaties setje ” met de kunststofschakelaartjes , speciale popnagels etc . Dus was geen eenmalig probleem.
Er staat zelfs op Youtube een filmpje met vervanging ( had ik dat maar 2 jaar geleden geweten).
Ook een beetje “ontgoocheld “omdat gespecialiseerde ” en erkende specialisten , er na 2 mnd ,binnen staan bij hun er niet achter kwamen. .!!!!!!!
Is opgelost door een Topmechanieker ;van die mannen met gouden handen ..maar vooral door heel gericht testen en systematisch elimineren van mogelijke oorzaken.
Hij wil GEEN publiciteit= kan nu al niet volgen ..en werkt alleen aan heel speciale tuigen !!
Zal nu eindelijk …zonder vrees.. van mijn” topless ” ritjes kunnen genieten. Oef !Ik ben écht blij voor u dat het probleem opgelost is. Het is niet leuk -zeker wanneer je op reis bent – om het dak niet te durven bedienen omdat het risico té groot is voor problemen. Geniet er alvast van. Hopelijk véél zomerse dagen dit jaar.
Goed om horen dat het gevonden en hersteld is. Onbegrijpelijk dat ze zoiets elementairs niet konden vinden. Is een oud en gekend probleem al van bij de 986 reeks.
Na een hele winter met gesloten softtop bij een auto met wat jaren op de teller is de veerkracht van de microswitches sterk verminderd en veroorzaakt storingen zonder enig ander mankement aan motor, kabelaandrijving of satelietscharnieren.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.