- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren geleden door .
-
Discussie
-
6 augustus 2014 om 13:58
Deze post is een samenraapsel van goede raad gegeven door verschillende forumleden.
Voel je vrij om deze aan te vullen in een reply. De mods zullen dan wel alles groeperen in de eerste post :up:Model 2.5 no go
Model vanaf 2003 (laatste 986 te herkennen aan oa de bumper) ok.
2.7 228/211pk gekend probje zijn de luchtmassameter, geen grote kost en kan je moeilijk controleren. Indien nog niet vervangen zal dit je eerste kost zijn!Hitteschild uitlaat, geratel (tikje met de hand tegen de kat en je hoort het meteen, effe op de buik dus). Is een easy diy fix maar best irritant.
Motor moet droog zijn aan de verbinding tussen versnellingsbak en motor!
Geen blauwe rook bij starten… Laat de wagen ook maar warm draaien/rijden. Effe wachten (10 minuten) en terug starten…. Dan rook is niet goed! Blauwe rook na (her)start hoeft echter niet te wijzen op een ernstig motorprobleem, het KAN ook een eenvoudige fix zijn door de oil/air separator te vervangen. Dit is een gekend euvel dat helaas vaker over het hoofd gezien wordt.
Stofhoesjes zijn ook een teer punt bij de 986!
Koffer achteraan nakijken of vochtig en ook achter de berstuurderstoel! Indien vochtig is er een scheurtje in de waterreservoir in de kofferruimte achter (fix kost 300€ max!) Vocht in je kofferbak (achteraan) door een scheurtje in het koelwaterreservoir is niet altijd snel te vinden. Het tapijt kan perfect droog blijven omdat er tussen de welvingen van de metalen onderbodem nog isolatiemateriaal en een houten bodemplaat zitten. Dus alles volledig weghalen om dit met zekerheid uit te kunnen sluiten.
Check ook of het tapijt aan het voeteneind en achter de zetels goed droog zijn. Vocht op die plaatsen wordt meestal veroorzaakt door verstopte afvoerkanalen in de softtopbak en de batterijbak.Met matige snelheid over hobbelige weg, verkeersdrempel of kinderkopjes rijden en iets horen rammelen/kraken vooraan of achteraan: draagarmrubbers en droplinks zijn aan vervanging toe.
Bij stationair tot 2500rpm bij rustig gas geven en rustig geratel dat vanachter de stoelen komt…. Waterpomp is de geest aan het geven! (1000€)
Gemakkelijk stilvallen bij koude motor en vermogen inhouden in hoger toerental zijn zaken die kunnen wijzen op noodzakelijke reiniging/vervanging van de luchtmassameter. Een kleine test hiervoor is de auto starten en gewoon laten stationair draaien, dan de wielen volledig afdraaien naar links of rechts. De belasting door de servo kan al genoeg zijn om de wagen te laten stilvallen.
Raampjes moeten een halve cm naar onder bewegen bij bijna openen ban de deuren en ook terug naar boven gaan. Indien daar een issue is de deursensor defect, makkelijk te vervangen maar kost een 100€ per kant zonder plaatsing en is een werkske….
Softtop vergrendeling idem, ook een beetje met de hand tegen het sluitingspunt tikken als de kap open, geluid is kapotte sensor! Bij het ruw rijden over kasseien met de kap dicht zullen de ramen openen op de openingstand van het dak. Not good!
De softtop is bij de 986 fragiel indien niet goed afgesteld/onderhouden, dus check de correcte werking van het cabriodak en inspecteer het canvas + plastic ruitje op mogelijke scheuren.Sensor van de achterspoiler kan je controleren door eerst manueel te bedienen (knopje links van de ontkoppelingspedaal), daarna op de snelweg 120km/u te rijden. Als je uiteindelijk trager dan 80 gaat zou de spoiler moeten intrekken, indien niet gaat er een lampje branden.
De luchthappers vooraan in de bumper zijn zelf heel eenvoudig te inspecteren op verzameld vuil. Zie je helemaal achteraan vuil samen gepakt zitten, dan heeft dat effect op de motorkoeling (en airco), en laat nu net daaraan de motor van de 986/996 overgevoelig voor zijn ! Bij elk groot onderhoud zal een goede garage de voorbumper demonteren en proper maken.
Bij de auto horen twee werkende sleutels met afstandsbediening en een derde zogenaamde “valet key”. Een sleutel laten bijmaken/programmeren kost al gauw een paar honderd Euro. Verder hoort bij de auto te zitten: gebruikershandleiding van auto en radio, onderhoudsboekje (met bijhorende facturen is een grote +), code-kaart van de radio, dopsleutel voor de wielsloten, …
Vanaf de 2003 is de kap, de klokken en het mechanisme reeds geupdate dus dat is ok (bij sluiten mag je geen klak horen van iets dat precies doordraait).
Bij een 987 wat vooral een doorontwikkeling is maar voorgaande issues niet uit de weg gaat kreeg het interieur een update maar technisch is er buiten wat software niet veel gewijzigd.
Vanaf 2007 heb je een upgrade maar dan weer vooral weer software…. Kleine updates aan interieur en kleuren. Vanaf 2009 heb je een ander soort motor met directe inspuiting…Kijk uit naar een Boxster met flink wat opties. 2dehands kosten goed uitgeruste wagens nauwelijks meer dan standaard uitgeruste auto’s.
Tot slot nog dit: laat je zeker niet afschrikken door de lengte van het lijstje met aandachtspunten voor de Boxster. Het zijn slijtage onderdelen waar zowat elke auto van bijna 15 jaar oud problemen mee KAN hebben.
Goede verzamelsites voor de sleutelaars zijn onder andere deze: mikesporscheboxsterwebpages en pelicanparts
Om de gemiddelde tweedehands prijs te kennen : http://prijs.autoscout24.nl/prijs/Porsche/Boxster#bodytype=2&firstreg=2000
986:
Aandachtspunten
Voorkom dure reparaties, ken je Boxster. Haak het liefst aan bij een specialist die jouw Boxster voor aankoop kan keuren. Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken. Allemaal indicatoren die snel iets kunnen vertellen over de manier waarop de Porsche gebruikt is. Kijk het interieur na op slijtplekken en tuur onder het tapijt op zoek naar sporen van koelvloeistoflekkages. Vroege modellen hadden een zwakke bediening van de (elektrische) cabriokap, zorg ervoor dat dit soepel opent en sluit. Maak een proefrit als dit alles in orde is.Porsche bouwt haar auto’s zeer sterk. Slijtplekken aan stoelen, stuur en dashboard mogen eigenlijk niet. Tenzij kilometerstanden zeer hoog en prijzen laag zijn is een Porsche kraak- en krasvrij. Slijtplekken en een lage kilometerstand? Dan is het risico op teruggedraaide kilometertellers groot. Boxster-tellerstanden zijn redelijk makkelijk aan te passen, verifieer ze daarom met de onderhoudshistorie.
Porsche Boxsters hebben in de eerste bouwjaren motorproblemen gehad. Motorblokken die stuk liepen zijn vaak binnen garantie vervangen. Dit vervangen is geen garantie voor een verder feilloos functioneren. Alle Boxsters kennen een gevoeligheid rond de krukas en versnellingsbak. Lagers en keerringen laten de auto hier nog wel eens in de steek. Controleer op lekkages en een vastberaden schakelen van handbakken. Zoek in de onderhoudsgeschiedenis terug of er ooit lagers of keerringen aan krukas en versnellingsbak zijn vervangen. Vooral het lager van de ‘tussenas’ is gevoelig bij alle types en bouwjaren Boxster. Het is aan te raden deze bij een koppelings-wissel mee te vervangen.
Wees voorzichtig als het motormanagement lampje brandt, wat voor verhaal de verkoper er ook aan hangt. Problemen kunnen uiteenlopen van een slechte carterontluchting tot kapotte in- of uitlaatsensoren. Controleer of de waterpomp ooit is vervangen en doe dit uiterlijk bij 100.000 km. Schoepen van de waterpomp kunnen afbreken en veel schade in de motor aanrichten.
Tot slot, laat de auto voor aankoop het liefst uitlijnen. Boxsters kunnen misbruikt zijn waardoor subframes, veerpoten of draagarmen niet meer recht zijn. Dit is soms maar beperkt merkbaar in deze auto’s die sowieso erg stabiel op de weg liggen. Een goed uitlijn-adres komt er snel achter of alle wielstanden kloppen.
Conclusie
Weet dat je ook met een eenvoudige Porsche Boxster een supercar in huis haalt. Niet persé qua prestaties, wel qua imago en techniek. Slijtagedelen slijten hard. Banden en remblokken kunnen al na 15.000 km op zijn en zijn niet goedkoop. De motorruimte is lastig bereikbaar, alles werkt met kleine toleranties en reparaties zijn al snel ingewikkeld en duur. Tegelijkertijd is een Porsche Boxster perfect het hele jaar door, iedere dag te gebruiken. Met goede zorg, zorgvuldig warmrijden en de juiste onderdelen brengt een Boxster je net zo lief iedere dag naar het werk als een willekeurige Volkswagen Golf.In principe is iedere Porsche Boxster even duur. Aan goedkope auto’s kleven dure reparaties, kies de juiste dure auto uit en je rijdt met het juiste onderhoud tegen redelijke kosten lang door. Verzeker jezelf voor aankoop in welke van deze twee klassen de gekozen Boxster valt. Volg na aankoop het liefst een deugdelijke rijtraining om de auto écht te leren kennen en rij nog vele jaren met plezier door
987:
Ongeveer 40% heeft een automatische versnellingsbak
Iets meer dan de helft van het aanbod betreft de sterkere Boxer S
Aangezien de opties bij Porsche vrij prijzig zijn, zijn er grote verschillen in uitrusting
Alle Boxsters hebben lederen bekleding
De helft heeft xenon verlichtingPluspunten
Het is een Porsche
Degelijk
Voor een open tweezitter is de praktische bruikbaarheid groot
Fabelachtige wegligging, wellicht zelfs beter dan van de 911Aandachtspunten
Accu loopt snel leeg als een Boxster weinig wordt gebruikt
Remmen (vooral achter) roesten snel, vooral bij weinig gebruik
De handrem wil wel eens blijven hangen
Veren breken nog wel eens
De krukaskeerring van de tussenas kan gaan lekken. Er zijn wat wisselende verhalen over vanaf welk bouwjaar het issue echt niet meer optreedt, maar vanaf februari 2005 zijn er verbeteringen. Late exemplaren van 2006 zijn goed, in 2007 waren er verbeteringen en voor 2008 lijkt het probleem helemaal getackeld.
Bij het openen van de deuren horen de ruiten ongeveer 15 mm te zakken. Zakt de ruit niet of maar een paar mm dan is waarschijnlijk het raammechanisme defect.
Radiatoren: de 2.7 modellen hebben er twee. De S modellen met 3.2 of 3.4 blok hebben er drie. Door de luchtgaten in de voorbumper kun je ze visueel inspecteren.
Controleer de onderzijde van de auto op schade. De Boxster heeft aan de onderzijde bij de voorwielen plastic lipjes die weggesleten of afgebroken kunnen zijn.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.