Boxster… A small buyer’s guide…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Boxster… A small buyer’s guide…

  • Maker
    Discussie
  • Deze post is een samenraapsel van goede raad gegeven door verschillende forumleden.
    Voel je vrij om deze aan te vullen in een reply. De mods zullen dan wel alles groeperen in de eerste post :up:

    Model 2.5 no go

    Model vanaf 2003 (laatste 986 te herkennen aan oa de bumper) ok.
    2.7 228/211pk gekend probje zijn de luchtmassameter, geen grote kost en kan je moeilijk controleren. Indien nog niet vervangen zal dit je eerste kost zijn!

    Hitteschild uitlaat, geratel (tikje met de hand tegen de kat en je hoort het meteen, effe op de buik dus). Is een easy diy fix maar best irritant.

    Motor moet droog zijn aan de verbinding tussen versnellingsbak en motor!

    Geen blauwe rook bij starten… Laat de wagen ook maar warm draaien/rijden. Effe wachten (10 minuten) en terug starten…. Dan rook is niet goed! Blauwe rook na (her)start hoeft echter niet te wijzen op een ernstig motorprobleem, het KAN ook een eenvoudige fix zijn door de oil/air separator te vervangen. Dit is een gekend euvel dat helaas vaker over het hoofd gezien wordt.

    Stofhoesjes zijn ook een teer punt bij de 986!

    Koffer achteraan nakijken of vochtig en ook achter de berstuurderstoel! Indien vochtig is er een scheurtje in de waterreservoir in de kofferruimte achter (fix kost 300€ max!) Vocht in je kofferbak (achteraan) door een scheurtje in het koelwaterreservoir is niet altijd snel te vinden. Het tapijt kan perfect droog blijven omdat er tussen de welvingen van de metalen onderbodem nog isolatiemateriaal en een houten bodemplaat zitten. Dus alles volledig weghalen om dit met zekerheid uit te kunnen sluiten.
    Check ook of het tapijt aan het voeteneind en achter de zetels goed droog zijn. Vocht op die plaatsen wordt meestal veroorzaakt door verstopte afvoerkanalen in de softtopbak en de batterijbak.

    Met matige snelheid over hobbelige weg, verkeersdrempel of kinderkopjes rijden en iets horen rammelen/kraken vooraan of achteraan: draagarmrubbers en droplinks zijn aan vervanging toe.

    Bij stationair tot 2500rpm bij rustig gas geven en rustig geratel dat vanachter de stoelen komt…. Waterpomp is de geest aan het geven! (1000€)

    Gemakkelijk stilvallen bij koude motor en vermogen inhouden in hoger toerental zijn zaken die kunnen wijzen op noodzakelijke reiniging/vervanging van de luchtmassameter. Een kleine test hiervoor is de auto starten en gewoon laten stationair draaien, dan de wielen volledig afdraaien naar links of rechts. De belasting door de servo kan al genoeg zijn om de wagen te laten stilvallen.

    Raampjes moeten een halve cm naar onder bewegen bij bijna openen ban de deuren en ook terug naar boven gaan. Indien daar een issue is de deursensor defect, makkelijk te vervangen maar kost een 100€ per kant zonder plaatsing en is een werkske….

    Softtop vergrendeling idem, ook een beetje met de hand tegen het sluitingspunt tikken als de kap open, geluid is kapotte sensor! Bij het ruw rijden over kasseien met de kap dicht zullen de ramen openen op de openingstand van het dak. Not good!
    De softtop is bij de 986 fragiel indien niet goed afgesteld/onderhouden, dus check de correcte werking van het cabriodak en inspecteer het canvas + plastic ruitje op mogelijke scheuren.

    Sensor van de achterspoiler kan je controleren door eerst manueel te bedienen (knopje links van de ontkoppelingspedaal), daarna op de snelweg 120km/u te rijden. Als je uiteindelijk trager dan 80 gaat zou de spoiler moeten intrekken, indien niet gaat er een lampje branden.

    De luchthappers vooraan in de bumper zijn zelf heel eenvoudig te inspecteren op verzameld vuil. Zie je helemaal achteraan vuil samen gepakt zitten, dan heeft dat effect op de motorkoeling (en airco), en laat nu net daaraan de motor van de 986/996 overgevoelig voor zijn ! Bij elk groot onderhoud zal een goede garage de voorbumper demonteren en proper maken.

    Bij de auto horen twee werkende sleutels met afstandsbediening en een derde zogenaamde “valet key”. Een sleutel laten bijmaken/programmeren kost al gauw een paar honderd Euro. Verder hoort bij de auto te zitten: gebruikershandleiding van auto en radio, onderhoudsboekje (met bijhorende facturen is een grote +), code-kaart van de radio, dopsleutel voor de wielsloten, …

    Vanaf de 2003 is de kap, de klokken en het mechanisme reeds geupdate dus dat is ok (bij sluiten mag je geen klak horen van iets dat precies doordraait).

    Bij een 987 wat vooral een doorontwikkeling is maar voorgaande issues niet uit de weg gaat kreeg het interieur een update maar technisch is er buiten wat software niet veel gewijzigd.
    Vanaf 2007 heb je een upgrade maar dan weer vooral weer software…. Kleine updates aan interieur en kleuren. Vanaf 2009 heb je een ander soort motor met directe inspuiting…

    Kijk uit naar een Boxster met flink wat opties. 2dehands kosten goed uitgeruste wagens nauwelijks meer dan standaard uitgeruste auto’s.

    Tot slot nog dit: laat je zeker niet afschrikken door de lengte van het lijstje met aandachtspunten voor de Boxster. Het zijn slijtage onderdelen waar zowat elke auto van bijna 15 jaar oud problemen mee KAN hebben.

    Goede verzamelsites voor de sleutelaars zijn onder andere deze: mikesporscheboxsterwebpages en pelicanparts

    Om de gemiddelde tweedehands prijs te kennen : http://prijs.autoscout24.nl/prijs/Porsche/Boxster#bodytype=2&firstreg=2000

    986:
    Aandachtspunten
    Voorkom dure reparaties, ken je Boxster. Haak het liefst aan bij een specialist die jouw Boxster voor aankoop kan keuren. Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken. Allemaal indicatoren die snel iets kunnen vertellen over de manier waarop de Porsche gebruikt is. Kijk het interieur na op slijtplekken en tuur onder het tapijt op zoek naar sporen van koelvloeistoflekkages. Vroege modellen hadden een zwakke bediening van de (elektrische) cabriokap, zorg ervoor dat dit soepel opent en sluit. Maak een proefrit als dit alles in orde is.

    Porsche bouwt haar auto’s zeer sterk. Slijtplekken aan stoelen, stuur en dashboard mogen eigenlijk niet. Tenzij kilometerstanden zeer hoog en prijzen laag zijn is een Porsche kraak- en krasvrij. Slijtplekken en een lage kilometerstand? Dan is het risico op teruggedraaide kilometertellers groot. Boxster-tellerstanden zijn redelijk makkelijk aan te passen, verifieer ze daarom met de onderhoudshistorie.

    Porsche Boxsters hebben in de eerste bouwjaren motorproblemen gehad. Motorblokken die stuk liepen zijn vaak binnen garantie vervangen. Dit vervangen is geen garantie voor een verder feilloos functioneren. Alle Boxsters kennen een gevoeligheid rond de krukas en versnellingsbak. Lagers en keerringen laten de auto hier nog wel eens in de steek. Controleer op lekkages en een vastberaden schakelen van handbakken. Zoek in de onderhoudsgeschiedenis terug of er ooit lagers of keerringen aan krukas en versnellingsbak zijn vervangen. Vooral het lager van de ‘tussenas’ is gevoelig bij alle types en bouwjaren Boxster. Het is aan te raden deze bij een koppelings-wissel mee te vervangen.

    Wees voorzichtig als het motormanagement lampje brandt, wat voor verhaal de verkoper er ook aan hangt. Problemen kunnen uiteenlopen van een slechte carterontluchting tot kapotte in- of uitlaatsensoren. Controleer of de waterpomp ooit is vervangen en doe dit uiterlijk bij 100.000 km. Schoepen van de waterpomp kunnen afbreken en veel schade in de motor aanrichten.

    Tot slot, laat de auto voor aankoop het liefst uitlijnen. Boxsters kunnen misbruikt zijn waardoor subframes, veerpoten of draagarmen niet meer recht zijn. Dit is soms maar beperkt merkbaar in deze auto’s die sowieso erg stabiel op de weg liggen. Een goed uitlijn-adres komt er snel achter of alle wielstanden kloppen.

    Conclusie
    Weet dat je ook met een eenvoudige Porsche Boxster een supercar in huis haalt. Niet persé qua prestaties, wel qua imago en techniek. Slijtagedelen slijten hard. Banden en remblokken kunnen al na 15.000 km op zijn en zijn niet goedkoop. De motorruimte is lastig bereikbaar, alles werkt met kleine toleranties en reparaties zijn al snel ingewikkeld en duur. Tegelijkertijd is een Porsche Boxster perfect het hele jaar door, iedere dag te gebruiken. Met goede zorg, zorgvuldig warmrijden en de juiste onderdelen brengt een Boxster je net zo lief iedere dag naar het werk als een willekeurige Volkswagen Golf.

    In principe is iedere Porsche Boxster even duur. Aan goedkope auto’s kleven dure reparaties, kies de juiste dure auto uit en je rijdt met het juiste onderhoud tegen redelijke kosten lang door. Verzeker jezelf voor aankoop in welke van deze twee klassen de gekozen Boxster valt. Volg na aankoop het liefst een deugdelijke rijtraining om de auto écht te leren kennen en rij nog vele jaren met plezier door

    987:

    Ongeveer 40% heeft een automatische versnellingsbak
    Iets meer dan de helft van het aanbod betreft de sterkere Boxer S
    Aangezien de opties bij Porsche vrij prijzig zijn, zijn er grote verschillen in uitrusting
    Alle Boxsters hebben lederen bekleding
    De helft heeft xenon verlichting

    Pluspunten

    Het is een Porsche
    Degelijk
    Voor een open tweezitter is de praktische bruikbaarheid groot
    Fabelachtige wegligging, wellicht zelfs beter dan van de 911

    Aandachtspunten

    Accu loopt snel leeg als een Boxster weinig wordt gebruikt
    Remmen (vooral achter) roesten snel, vooral bij weinig gebruik
    De handrem wil wel eens blijven hangen
    Veren breken nog wel eens
    De krukaskeerring van de tussenas kan gaan lekken. Er zijn wat wisselende verhalen over vanaf welk bouwjaar het issue echt niet meer optreedt, maar vanaf februari 2005 zijn er verbeteringen. Late exemplaren van 2006 zijn goed, in 2007 waren er verbeteringen en voor 2008 lijkt het probleem helemaal getackeld.
    Bij het openen van de deuren horen de ruiten ongeveer 15 mm te zakken. Zakt de ruit niet of maar een paar mm dan is waarschijnlijk het raammechanisme defect.
    Radiatoren: de 2.7 modellen hebben er twee. De S modellen met 3.2 of 3.4 blok hebben er drie. Door de luchtgaten in de voorbumper kun je ze visueel inspecteren.
    Controleer de onderzijde van de auto op schade. De Boxster heeft aan de onderzijde bij de voorwielen plastic lipjes die weggesleten of afgebroken kunnen zijn.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
      • Het is nu het moment om een eerste generatie op de kop te tikken, voor ze compleet onbetaalbaar worden.

        Waarom we dit voorzien? Porsche heeft een nieuwe klassieker in haar gamma. Jawel, de Boxster. Het Duitse merk heeft namelijk de 986 Boxster (lees: de eerste generatie die werd geproduceerd tussen 1996 en 2004) toegevoegd aan haar Classic Gamma. Een belangrijke beslissing, want daardoor zal de Boxster beroep kunnen doen op officiële onderdelen van Porsche Classic, speciaal getrainde mecaniciens in de garage en zogenaamde “restomod” upgrades (denk aan een moderne navigatie verpakt in de klassieke vorm).

        De onderdelenlijst is trouwens uitgebreid en indrukwekkend. Een snowboardhouder (!), sportuitlaat of nummerplaathouder met Porsche Classic-logo… het kan allemaal. Momenteel kan je een eerste generatie Boxster op de kop tikken voor nog geen 10.000 euro, benieuwd hoe snel die prijs zal stijgen zoals bij grote broer 911.

          It’s probably time to grab an early Boxster and enjoy one of the best pure sports cars of the last quarter-century.

          https://www.pca.org/news/2018-06-26/why-986-boxster-porsche-we-should-all-be-shopping

            In the Porsche Boxster 986, Porsche created one of the most attractive roadsters of the 1990s.

            Nowadays it’s a classic of tomorrow lees meer …

              that’s why i love this forum :respekt: :respekt: :first: :first:

                dan hoef je geen geheel nieuwe unit te kopen;
                de stalen veer die het lipje omlaag duwt een beetje bijstellen, (plooien) en klaar

                  heb ik nagekeken en zien er nog oké uit. Bij mij zal het eerder, op uw afbeelding 18A7, want als ik aan het lipje trek gaat ie wel omhoog en omlaag. Maar ik dubbelcheck deze ook wel nog eens, thx.

                    @youyou > kijk eens na of er geen soldering losgekomen is.
                    Heb dit vorig jaar ook moeten herstellen

                    25-08-201718-02-15-2.jpg

                      yep, moet deze veranderen, heeft er net de brui aan gegeven

                      microswitch.jpg

                        En check ook of het dak open kan, anders heb je een Cayman te maken :mrgreen:

                          Here’s what you may expect as a Boxster Owner:

                          1. Replace Front Engine Mount – 99% of 986s and 987s by 50,000 miles
                          2. Replace Coolant Cap – 99% of 986s and 987s by 100,000 miles
                          3. Replace Leaking RMS – 99% of all 986 2.5 liter by 20,000 miles
                          4. Replace Leaking Spark Plug Tube O-Rings – 99% of 986s (up to 2011) by 60,000 miles
                          5. Faulty Ignition Switch – 90% of all 986s by 100,000 miles
                          6. Replace Coolant Pump – 50% of 986s and 987s by 90,000 miles
                          7. Replace Leaking Coolant Reservoir – 50% of those that have had cap/water pump issues by 100,000 miles
                          8. Replace Faulty Air/Oil Separator – 30% of 986s and 987s by 90,000 miles
                          9. Porous Block Engines – 15% of ’98 and ’99
                          10. D-Chunk Failure – 5% of early 996s
                          11. IMS Failure Rates:

                          9% to 12% (2001-2004 MY)
                          3% to 6% (1997-2000 MY)
                          2% to 3% (2005-2008 MY)

                              @ mark986, kunt ge die file nog eens terugzetten, want ik heb hem gemist en hij staat niet meer online.

                              Merci

                                als er iemand interesse heeft in een volledige workmanual van +-5500 paginas van de boxster-cayman 987
                                https://www.dropbox.com/s/deszfxj5ov0wtwf/Porsche%20Boxster-Cayman%20987%20FSM%202005-2008.pdf?dl=0

                                  Misschien hoort dit hier ook nog bij ( Gebruikskosten Boxster )
                                  Klik

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.