Boxster… A small buyer’s guide…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Boxster… A small buyer’s guide…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
    • Deze post is een samenraapsel van goede raad gegeven door verschillende forumleden.
      Voel je vrij om deze aan te vullen in een reply. De mods zullen dan wel alles groeperen in de eerste post :up:

      Model 2.5 no go

      Model vanaf 2003 (laatste 986 te herkennen aan oa de bumper) ok.
      2.7 228/211pk gekend probje zijn de luchtmassameter, geen grote kost en kan je moeilijk controleren. Indien nog niet vervangen zal dit je eerste kost zijn!

      Hitteschild uitlaat, geratel (tikje met de hand tegen de kat en je hoort het meteen, effe op de buik dus). Is een easy diy fix maar best irritant.

      Motor moet droog zijn aan de verbinding tussen versnellingsbak en motor!

      Geen blauwe rook bij starten… Laat de wagen ook maar warm draaien/rijden. Effe wachten (10 minuten) en terug starten…. Dan rook is niet goed! Blauwe rook na (her)start hoeft echter niet te wijzen op een ernstig motorprobleem, het KAN ook een eenvoudige fix zijn door de oil/air separator te vervangen. Dit is een gekend euvel dat helaas vaker over het hoofd gezien wordt.

      Stofhoesjes zijn ook een teer punt bij de 986!

      Koffer achteraan nakijken of vochtig en ook achter de berstuurderstoel! Indien vochtig is er een scheurtje in de waterreservoir in de kofferruimte achter (fix kost 300€ max!) Vocht in je kofferbak (achteraan) door een scheurtje in het koelwaterreservoir is niet altijd snel te vinden. Het tapijt kan perfect droog blijven omdat er tussen de welvingen van de metalen onderbodem nog isolatiemateriaal en een houten bodemplaat zitten. Dus alles volledig weghalen om dit met zekerheid uit te kunnen sluiten.
      Check ook of het tapijt aan het voeteneind en achter de zetels goed droog zijn. Vocht op die plaatsen wordt meestal veroorzaakt door verstopte afvoerkanalen in de softtopbak en de batterijbak.

      Met matige snelheid over hobbelige weg, verkeersdrempel of kinderkopjes rijden en iets horen rammelen/kraken vooraan of achteraan: draagarmrubbers en droplinks zijn aan vervanging toe.

      Bij stationair tot 2500rpm bij rustig gas geven en rustig geratel dat vanachter de stoelen komt…. Waterpomp is de geest aan het geven! (1000€)

      Gemakkelijk stilvallen bij koude motor en vermogen inhouden in hoger toerental zijn zaken die kunnen wijzen op noodzakelijke reiniging/vervanging van de luchtmassameter. Een kleine test hiervoor is de auto starten en gewoon laten stationair draaien, dan de wielen volledig afdraaien naar links of rechts. De belasting door de servo kan al genoeg zijn om de wagen te laten stilvallen.

      Raampjes moeten een halve cm naar onder bewegen bij bijna openen ban de deuren en ook terug naar boven gaan. Indien daar een issue is de deursensor defect, makkelijk te vervangen maar kost een 100€ per kant zonder plaatsing en is een werkske….

      Softtop vergrendeling idem, ook een beetje met de hand tegen het sluitingspunt tikken als de kap open, geluid is kapotte sensor! Bij het ruw rijden over kasseien met de kap dicht zullen de ramen openen op de openingstand van het dak. Not good!
      De softtop is bij de 986 fragiel indien niet goed afgesteld/onderhouden, dus check de correcte werking van het cabriodak en inspecteer het canvas + plastic ruitje op mogelijke scheuren.

      Sensor van de achterspoiler kan je controleren door eerst manueel te bedienen (knopje links van de ontkoppelingspedaal), daarna op de snelweg 120km/u te rijden. Als je uiteindelijk trager dan 80 gaat zou de spoiler moeten intrekken, indien niet gaat er een lampje branden.

      De luchthappers vooraan in de bumper zijn zelf heel eenvoudig te inspecteren op verzameld vuil. Zie je helemaal achteraan vuil samen gepakt zitten, dan heeft dat effect op de motorkoeling (en airco), en laat nu net daaraan de motor van de 986/996 overgevoelig voor zijn ! Bij elk groot onderhoud zal een goede garage de voorbumper demonteren en proper maken.

      Bij de auto horen twee werkende sleutels met afstandsbediening en een derde zogenaamde “valet key”. Een sleutel laten bijmaken/programmeren kost al gauw een paar honderd Euro. Verder hoort bij de auto te zitten: gebruikershandleiding van auto en radio, onderhoudsboekje (met bijhorende facturen is een grote +), code-kaart van de radio, dopsleutel voor de wielsloten, …

      Vanaf de 2003 is de kap, de klokken en het mechanisme reeds geupdate dus dat is ok (bij sluiten mag je geen klak horen van iets dat precies doordraait).

      Bij een 987 wat vooral een doorontwikkeling is maar voorgaande issues niet uit de weg gaat kreeg het interieur een update maar technisch is er buiten wat software niet veel gewijzigd.
      Vanaf 2007 heb je een upgrade maar dan weer vooral weer software…. Kleine updates aan interieur en kleuren. Vanaf 2009 heb je een ander soort motor met directe inspuiting…

      Kijk uit naar een Boxster met flink wat opties. 2dehands kosten goed uitgeruste wagens nauwelijks meer dan standaard uitgeruste auto’s.

      Tot slot nog dit: laat je zeker niet afschrikken door de lengte van het lijstje met aandachtspunten voor de Boxster. Het zijn slijtage onderdelen waar zowat elke auto van bijna 15 jaar oud problemen mee KAN hebben.

      Goede verzamelsites voor de sleutelaars zijn onder andere deze: mikesporscheboxsterwebpages en pelicanparts

      Om de gemiddelde tweedehands prijs te kennen : http://prijs.autoscout24.nl/prijs/Porsche/Boxster#bodytype=2&firstreg=2000

      986:
      Aandachtspunten
      Voorkom dure reparaties, ken je Boxster. Haak het liefst aan bij een specialist die jouw Boxster voor aankoop kan keuren. Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken. Allemaal indicatoren die snel iets kunnen vertellen over de manier waarop de Porsche gebruikt is. Kijk het interieur na op slijtplekken en tuur onder het tapijt op zoek naar sporen van koelvloeistoflekkages. Vroege modellen hadden een zwakke bediening van de (elektrische) cabriokap, zorg ervoor dat dit soepel opent en sluit. Maak een proefrit als dit alles in orde is.

      Porsche bouwt haar auto’s zeer sterk. Slijtplekken aan stoelen, stuur en dashboard mogen eigenlijk niet. Tenzij kilometerstanden zeer hoog en prijzen laag zijn is een Porsche kraak- en krasvrij. Slijtplekken en een lage kilometerstand? Dan is het risico op teruggedraaide kilometertellers groot. Boxster-tellerstanden zijn redelijk makkelijk aan te passen, verifieer ze daarom met de onderhoudshistorie.

      Porsche Boxsters hebben in de eerste bouwjaren motorproblemen gehad. Motorblokken die stuk liepen zijn vaak binnen garantie vervangen. Dit vervangen is geen garantie voor een verder feilloos functioneren. Alle Boxsters kennen een gevoeligheid rond de krukas en versnellingsbak. Lagers en keerringen laten de auto hier nog wel eens in de steek. Controleer op lekkages en een vastberaden schakelen van handbakken. Zoek in de onderhoudsgeschiedenis terug of er ooit lagers of keerringen aan krukas en versnellingsbak zijn vervangen. Vooral het lager van de ‘tussenas’ is gevoelig bij alle types en bouwjaren Boxster. Het is aan te raden deze bij een koppelings-wissel mee te vervangen.

      Wees voorzichtig als het motormanagement lampje brandt, wat voor verhaal de verkoper er ook aan hangt. Problemen kunnen uiteenlopen van een slechte carterontluchting tot kapotte in- of uitlaatsensoren. Controleer of de waterpomp ooit is vervangen en doe dit uiterlijk bij 100.000 km. Schoepen van de waterpomp kunnen afbreken en veel schade in de motor aanrichten.

      Tot slot, laat de auto voor aankoop het liefst uitlijnen. Boxsters kunnen misbruikt zijn waardoor subframes, veerpoten of draagarmen niet meer recht zijn. Dit is soms maar beperkt merkbaar in deze auto’s die sowieso erg stabiel op de weg liggen. Een goed uitlijn-adres komt er snel achter of alle wielstanden kloppen.

      Conclusie
      Weet dat je ook met een eenvoudige Porsche Boxster een supercar in huis haalt. Niet persé qua prestaties, wel qua imago en techniek. Slijtagedelen slijten hard. Banden en remblokken kunnen al na 15.000 km op zijn en zijn niet goedkoop. De motorruimte is lastig bereikbaar, alles werkt met kleine toleranties en reparaties zijn al snel ingewikkeld en duur. Tegelijkertijd is een Porsche Boxster perfect het hele jaar door, iedere dag te gebruiken. Met goede zorg, zorgvuldig warmrijden en de juiste onderdelen brengt een Boxster je net zo lief iedere dag naar het werk als een willekeurige Volkswagen Golf.

      In principe is iedere Porsche Boxster even duur. Aan goedkope auto’s kleven dure reparaties, kies de juiste dure auto uit en je rijdt met het juiste onderhoud tegen redelijke kosten lang door. Verzeker jezelf voor aankoop in welke van deze twee klassen de gekozen Boxster valt. Volg na aankoop het liefst een deugdelijke rijtraining om de auto écht te leren kennen en rij nog vele jaren met plezier door

      987:

      Ongeveer 40% heeft een automatische versnellingsbak
      Iets meer dan de helft van het aanbod betreft de sterkere Boxer S
      Aangezien de opties bij Porsche vrij prijzig zijn, zijn er grote verschillen in uitrusting
      Alle Boxsters hebben lederen bekleding
      De helft heeft xenon verlichting

      Pluspunten

      Het is een Porsche
      Degelijk
      Voor een open tweezitter is de praktische bruikbaarheid groot
      Fabelachtige wegligging, wellicht zelfs beter dan van de 911

      Aandachtspunten

      Accu loopt snel leeg als een Boxster weinig wordt gebruikt
      Remmen (vooral achter) roesten snel, vooral bij weinig gebruik
      De handrem wil wel eens blijven hangen
      Veren breken nog wel eens
      De krukaskeerring van de tussenas kan gaan lekken. Er zijn wat wisselende verhalen over vanaf welk bouwjaar het issue echt niet meer optreedt, maar vanaf februari 2005 zijn er verbeteringen. Late exemplaren van 2006 zijn goed, in 2007 waren er verbeteringen en voor 2008 lijkt het probleem helemaal getackeld.
      Bij het openen van de deuren horen de ruiten ongeveer 15 mm te zakken. Zakt de ruit niet of maar een paar mm dan is waarschijnlijk het raammechanisme defect.
      Radiatoren: de 2.7 modellen hebben er twee. De S modellen met 3.2 of 3.4 blok hebben er drie. Door de luchtgaten in de voorbumper kun je ze visueel inspecteren.
      Controleer de onderzijde van de auto op schade. De Boxster heeft aan de onderzijde bij de voorwielen plastic lipjes die weggesleten of afgebroken kunnen zijn.

        Waarom is de 2.5 no go?

          Bovenstaande woorden zijn niet de mijne :engeltje:
          Ik denk dat de 2.5 no go is omdat het prijsverschil tegenwoordig zo klein geworden is dat je beter (minstens) de 2.7 kiest. De 2.5 werd AFAIK ook ‘t meest geplaagd door kinderziektes. Zou nu allemaal al moeten verholpen geweest zijn. Niks mis met een 2.5 dus.

          2.5’jes worden tegenwoordig dikwijls gekocht door mensen die een beetje op de knip zitten. Ze willen goedkoop Porsche rijden maar vergeten dat -ook al heeft je auto maar 10K gekost- de eventuele kosten snel tot hetzelfde bedrag kunnen oplopen als je pech hebt.

            van instant actie gesproken Mush :respect2:

            de luchthappers vooraan in de bumper zijn zelf heel eenvoudig te inspecteren op verzameld vuil. zie je helemaal achteraan vuil samen gepakt zitten, dan heeft dat effect op de motorkoeling (en airco). en laat nu net daaraan de motor van de 986/996 overgevoelig voor zijn ! bij elk groot onderhoud zal een goede garage de voorbumper demonteren en proper maken.

            de softtop is bij de 986 fragiel indien niet goed afgesteld/onderhouden. dus check de correcte werking van het cabriodak en inspecteer het canvas + plastic ruitje op mogelijke scheuren.

            bij de auto horen twee werkende sleutels met AB en een derde zogenaamde valet key. een sleutel laten bijmaken/programmeren kost al gauw een paar honderd euro.
            verder hoort bij de auto te zitten: gebruikershandleiding van auto en radio, onderhoudsboekje (met bijhorende facturen is een grote +), code-kaart van de radio, dopsleutel voor de wielsloten, …

            gemakkelijk stilvallen bij koude motor en vermogen inhouden in hoger toerental zijn zaken die kunnen wijzen op noodzakelijke reiniging/vervanging van de luchtmassameter.

            check of het tapijt aan het voeteneind en achter de zetels goed droog zijn. vocht op die plaatsen wordt meestal veroorzaakt door verstopte afvoerkanalen in de softtopbak en de batterijbak.

            kijk uit naar een boxster met flink wat opties. 2dehands kosten goed uitgeruste wagens nauwelijks meer dan standaard uitgeruste auto’s

            goede verzamelsites voor de sleutelaars zijn onder andere deze: mikesporscheboxsterwebpages en pelicanparts

              :salut: 😉
              Alles voor ‘t goede doel hé?
              Lees eens na als je wil want jij hebt nog dingen in jouw laatste post aangepast terwijl ik al dingen van je “vorige” versie van die post aan’t plakken was :sleep:

                [quote=”deepee” post=175384]
                de softtop is bij de 986 fragiel indien niet goed afgesteld/onderhouden. dus check de correcte werking van het cabriodak en inspecteer het canvas + plastic ruitje op mogelijke scheuren.

                goede verzamelsites voor de sleutelaars zijn onder andere deze: mikesporscheboxsterwebpages en pelicanparts[/quote]

                deze zijn achteraf nog bijgewerkt/aangevuld

                  Done! :drink:

                    om een goed overzicht te houden mag je van mij alle replies die al in de lijst verwerkt zijn definitief wissen (inclusief deze)

                      Dat zullen we vanaf deze reply ook doen, dingen die niet toegevoegd worden aan de lijst blijven dan gewoon staan :salut: :up:

                        Merci daar zal ik alvast later rekening mee houden 😉

                          knip en plak 😆
                          om de gemiddelde tweedehands prijs te kennen : http://prijs.autoscout24.nl/prijs/Porsche/Boxster#bodytype=2&firstreg=2000

                          986:
                          Aandachtspunten
                          Voorkom dure reparaties, ken je Boxster. Haak het liefst aan bij een specialist die jouw Boxster voor aankoop kan keuren. Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken. Allemaal indicatoren die snel iets kunnen vertellen over de manier waarop de Porsche gebruikt is. Kijk het interieur na op slijtplekken en tuur onder het tapijt op zoek naar sporen van koelvloeistoflekkages. Vroege modellen hadden een zwakke bediening van de (elektrische) cabriokap, zorg ervoor dat dit soepel opent en sluit. Maak een proefrit als dit alles in orde is.

                          Porsche bouwt haar auto’s zeer sterk. Slijtplekken aan stoelen, stuur en dashboard mogen eigenlijk niet. Tenzij kilometerstanden zeer hoog en prijzen laag zijn is een Porsche kraak- en krasvrij. Slijtplekken en een lage kilometerstand? Dan is het risico op teruggedraaide kilometertellers groot. Boxster-tellerstanden zijn redelijk makkelijk aan te passen, verifieer ze daarom met de onderhoudshistorie.

                          Porsche Boxsters hebben in de eerste bouwjaren motorproblemen gehad. Motorblokken die stuk liepen zijn vaak binnen garantie vervangen. Dit vervangen is geen garantie voor een verder feilloos functioneren. Alle Boxsters kennen een gevoeligheid rond de krukas en versnellingsbak. Lagers en keerringen laten de auto hier nog wel eens in de steek. Controleer op lekkages en een vastberaden schakelen van handbakken. Zoek in de onderhoudsgeschiedenis terug of er ooit lagers of keerringen aan krukas en versnellingsbak zijn vervangen. Vooral het lager van de ‘tussenas’ is gevoelig bij alle types en bouwjaren Boxster. Het is aan te raden deze bij een koppelings-wissel mee te vervangen.

                          Wees voorzichtig als het motormanagement lampje brandt, wat voor verhaal de verkoper er ook aan hangt. Problemen kunnen uiteenlopen van een slechte carterontluchting tot kapotte in- of uitlaatsensoren. Controleer of de waterpomp ooit is vervangen en doe dit uiterlijk bij 100.000 km. Schoepen van de waterpomp kunnen afbreken en veel schade in de motor aanrichten.

                          Tot slot, laat de auto voor aankoop het liefst uitlijnen. Boxsters kunnen misbruikt zijn waardoor subframes, veerpoten of draagarmen niet meer recht zijn. Dit is soms maar beperkt merkbaar in deze auto’s die sowieso erg stabiel op de weg liggen. Een goed uitlijn-adres komt er snel achter of alle wielstanden kloppen.

                          Conclusie
                          Weet dat je ook met een eenvoudige Porsche Boxster een supercar in huis haalt. Niet persé qua prestaties, wel qua imago en techniek. Slijtagedelen slijten hard. Banden en remblokken kunnen al na 15.000 km op zijn en zijn niet goedkoop. De motorruimte is lastig bereikbaar, alles werkt met kleine toleranties en reparaties zijn al snel ingewikkeld en duur. Tegelijkertijd is een Porsche Boxster perfect het hele jaar door, iedere dag te gebruiken. Met goede zorg, zorgvuldig warmrijden en de juiste onderdelen brengt een Boxster je net zo lief iedere dag naar het werk als een willekeurige Volkswagen Golf.

                          In principe is iedere Porsche Boxster even duur. Aan goedkope auto’s kleven dure reparaties, kies de juiste dure auto uit en je rijdt met het juiste onderhoud tegen redelijke kosten lang door. Verzeker jezelf voor aankoop in welke van deze twee klassen de gekozen Boxster valt. Volg na aankoop het liefst een deugdelijke rijtraining om de auto écht te leren kennen en rij nog vele jaren met plezier door

                          987:
                          Ongeveer 40% heeft een automatische versnellingsbak
                          Iets meer dan de helft van het aanbod betreft de sterkere Boxer S
                          Aangezien de opties bij Porsche vrij prijzig zijn, zijn er grote verschillen in uitrusting
                          Alle Boxsters hebben lederen bekleding
                          De helft heeft xenon verlichting

                          Pluspunten

                          Het is een Porsche
                          Degelijk
                          Voor een open tweezitter is de praktische bruikbaarheid groot
                          Fabelachtige wegligging, wellicht zelfs beter dan van de 911

                          Aandachtspunten

                          Accu loopt snel leeg als een Boxster weinig wordt gebruikt
                          Remmen (vooral achter) roesten snel, vooral bij weinig gebruik
                          De handrem wil wel eens blijven hangen
                          Veren breken nog wel eens
                          De krukaskeerring van de tussenas kan gaan lekken. Er zijn wat wisselende verhalen over vanaf welk bouwjaar het issue echt niet meer optreedt, maar vanaf februari 2005 zijn er verbeteringen. Late exemplaren van 2006 zijn goed, in 2007 waren er verbeteringen en voor 2008 lijkt het probleem helemaal getackeld.
                          Bij het openen van de deuren horen de ruiten ongeveer 15 mm te zakken. Zakt de ruit niet of maar een paar mm dan is waarschijnlijk het raammechanisme defect.
                          Radiatoren: de 2.7 modellen hebben er twee. De S modellen met 3.2 of 3.4 blok hebben er drie. Door de luchtgaten in de voorbumper kun je ze visueel inspecteren.
                          Controleer de onderzijde van de auto op schade. De Boxster heeft aan de onderzijde bij de voorwielen plastic lipjes die weggesleten of afgebroken kunnen zijn.

                          Ns

                            Versta ik het goed dat de 987 bwj 2005, min of meer dezelfde aandachtspunten heeft als de 986 vanaf 2000? Dit omdat de 987 slechts een update was van het interieur en wat technische updates? Je zou toch denken/verwachten van een (nieuw model) dat de ziektes zouden verholpen zijn? Ik ben zelf op zoek naar een 987 bwj 2005/2006 net omdat ik dacht hiermee een betrouwbaardere Boxster te hebben dan bijvoorbeeld een model bwj 2000…

                            Ns

                              Test

                                Buying a Porsche Boxster 986? Here’s what you need to know

                                Buying a used Boxster 986 is one of the most affordable ways to become a Porsche owner, with some models now available for less than £5,000. Pick the right 986 and you will get a genuine bargain, but there is also a chance you could end up with a money pit, so it really pays to know what to look out for before you start your search.

                                The first generation Porsche Boxster was produced between 1996 and 2004 (with a minor facelift in 2002) and it is unrealistic to think that cars more than 12 years old will be entirely problem-free during your ownership. The good news is that the Boxster 986 is generally reliable and has an MoT pass rate of 78%, which is well above average for cars of that age. The most common reasons for failure are minor headlamp defects and worn tyres.

                                However, there are a number of expensive things that can and do go wrong with the Boxster 986. The key to making a good buy is to check that none of the known major issues are imminent, that any work previously undertaken has been completed to a high standard and that the 986 has been well maintained throughout its life.

                                A comprehensive Pre-Purchase Inspection at Revolution Porsche’s Brighouse workshop will give you a detailed assessment of the condition of the car you are considering buying and the cost of any imminent work, but it is sensible to have a list of things to look out for when you first test drive a used 986.

                                Full service history
                                When buying any used car a full service history is a must, as it demonstrates the car has been well looked after and that the recommended maintenance regime has been followed. It is particularly important with Porsches because the specialist nature of the cars mean they really need to be serviced and repaired by experienced Porsche technicians familiar with all the systems.

                                Ideally, the Boxster you buy should have been maintained and repaired by Official Porsche Centres and independent Porsche specialists following the recommended service schedule. If services have been skipped or non-specialist garages have been used, it is a sign that the car may not have been properly looked after.

                                Many owners keep all the invoices from services and repairs with the service book and this will allow you to check that the correct parts and fluids have been used. Don’t worry too much about missing receipts for work undertaken years ago, but it is useful to see the invoice from the last service. It should include a list of advisories about work that will need to be done in the near future and will give you an idea of the sort of repair costs you may incur during the first year of ownership, which you can then factor into your offer.

                                Mileage
                                High mileage is not necessarily a bad thing on a Boxster, providing it has been properly maintained. In fact, a 986 that has been well used may well be in a better condition than one that has an attractively low mileage reading.

                                Brake discs often corrode on Boxsters that are not used regularly, while low-mileage models can also suffer from oil leaks via perished seals, batteries that fail to hold charge and parking brakes that jam on. These cars were built to be driven not just admired, so a high mileage total on a 986 with a full service history is nothing to worry about.

                                Cracked bore liners
                                If you’ve looked at any online owners’ forums to read up on major issues with Boxster 986s, you will almost certainly have seen some cracked bore liner horror stories. The problem is nowhere near as common as the scare stories would suggest, but unfortunate owners who have experienced it tend to shout loudly because it can lead to catastrophic engine failure and a huge repair bill.

                                The issue is most common on pre-2001 cars and can be difficult to spot. The most obvious early sign is emulsified oil, but it is tricky to access the engine to check for it, meaning the problem tends to go unnoticed until the 986 starts to overheat.

                                If you want a thorough check on the condition of the bore liners, contact us about a pre-purchase borescope inspection at our Brighouse workshop. It should either reassure you about the Boxster’s health or deter you from buying a car with an imminent large repair bill (quite possibly larger than its value).

                                Variocam guide rails
                                One potentially serious issue that is known to affect the Boxster 986 (and in particular pre-2002 models) is worn chain guides on the VarioCam timing chain tensioner. Over time, friction from the chain can scrape material from the surface of the guide rails; the debris then gets into the engine oil and gathers in the filter, reducing lubrication of vital components.

                                If the Boxster 986 you are interested in has gaps in its service history and has missed scheduled oil and filter changes, it is more likely to be affected by worn VarioCam guides. The guides are lubricated by the engine oil, which minimises the damage caused by the chain, and newer oil does the job more effectively.

                                The issue develops gradually as the guides wear, so drivers often don’t notice there is a problem until another component is damaged or the check engine light is triggered by diagnostic codes for chain tensioner failure. By that time, the potential repair bill is already mounting.

                                It is almost certainly not something you could pick up on during a test drive of an unfamiliar car, but an experienced Porsche technician will spot it during an engine inspection. If the guides are worn, they can be replaced easily enough.

                                It is sensible to have the chain and chain tensioners replaced at the same time, as these can also fail with age and cause serious issues. Porsche changed the tensioners it used for the M96 engine in 2000 to a more robust design, so if you are looking at an early 986 ask whether the owner has already had the tensioners upgraded. If not, it is worth considering replacing them for the later design if you buy the car – if only for your own peace of mind.

                                IMS bearing
                                One of the most expensive problems you could encounter if you buy a Porsche Boxster 986 is intermediate shaft (IMS) bearing failure. This problem is not as widespread as the horror stories on internet forums would have you believe, but that will be of little consolation if you suffer it and are left with a bill to rebuild the engine that is higher than the value of the car.

                                The failure is extremely rare on early 986s, which have a dual row IMS bearing. However, Porsche switched to a single row version between 2000 and 2005 and it proved to be nowhere near as durable and failure rates were significantly higher.

                                If you are considering making an offer for a post 2000 model, ask whether or not it has had the highly effective retrofit IMS bearing solution fitted. Many owners chose to have it installed as a precaution to avoid the possibility of problems with the bearing causing catastrophic engine failure.

                                At Revolution Porsche, we have vast experience of fitting the IMS bearing upgrade (often at the same time as a clutch change, to keep labour charges down). Give us a call if you need some advice about whether a replacement bearing is a worthwhile upgrade for the particular model you are interested in.

                                RMS failure
                                The rear main oil seal (RMS) is prone to failure on 986 Boxsters, which results in oil leaks. Although a new seal costs just a few pounds, the labour charge to replace it is high because the gearbox has to be removed to access it.

                                However, it may not need to be fixed immediately, as the consequences of RMS failure are usually restricted to a minor oil leak. Waiting to have the seal changed until the gearbox needs to be removed for a bigger job, such as a clutch replacement, is usually a simple way to keep repair costs down.

                                If you do spot an oil leak when inspecting a used Boxster, it is sensible to get an opinion from a Porsche specialist before agreeing to buy the car. An experienced technician will be able to tell you whether it is a minor problem or a symptom of a more serious (and more expensive) issue.

                                Roof
                                Make sure you check the operation of the roof to ensure it goes up and down smoothly. Problems with the mechanism are usually simple and inexpensive to fix, but can be annoying if you only discover them when you want to drop the hood and enjoy some rare British sunshine.

                                More importantly, look for signs of leaks from the roof into the cabin and in particular behind the seats. The rear roof drains can get blocked by leaves and dirt, which results in rainwater dripping into an area of the cabin in which an electronic control unit is located. It is simple enough to keep the drains clear, but failing to do so can be an expensive mistake.

                                Bodywork
                                Corrosion is rare on the bodywork of Porsche Boxsters and rust is likely to be the result of poorly repaired accident or paintwork damage. If you spot any during your initial inspection, ask for an explanation and for details of any accidents, subsequent repairs and, if possible, to see the invoices for the work (although, as cars of this age can have had multiple owners, the seller may genuinely not know the details).

                                Similarly, check the bodywork for dents, signs of filler and unusual gaps between panels, all of which can indicate that the car has been involved in an accident. Again, ask for details of how the damage occurred to allow you to make an informed decision about whether you want to buy.
                                [b]
                                Suspension[/b]
                                As with any car, suspension components will need to be replaced from time to time. There is no avoiding this, but if repairs are imminent you’ll want to know about them before you buy the Boxster and adjust your offer accordingly.

                                Suspension bushes typically fail every five years, with squeaking noises on uneven surfaces and heavy tyre wear the most obvious symptoms. Broken coil springs are also a common problem, which leads to an unlevel stance and knocking noises when driving over poor road surfaces.

                                Transmission
                                Both the manual and tiptronic transmission on the 986 Boxster are highly reliable, but given the age of the cars, it is unrealistic to expect the whole system to be in perfect condition. Also, the Porsche-recommended service and fluid change intervals for transmissions are quite long, so problems often go unnoticed until they develop into something serious.

                                Signs that repairs may be imminent include a stiff gear change (often from 1st to 2nd) and a heavy clutch pedal. The Boxster clutch is exceptionally light and the changes very smooth, so if it is anything less than easy, there is likely to be a problem. One other sign of transmission issues is a clicking noise from the rear of the car while driving or a clunking sound when you turn the engine off.

                                If you have any doubts about the condition of the transmission, arrange for a full Pre Purchase Inspection by a Porsche specialist. The technician will give you an independent condition report and an idea of the likely repair costs of any problems identified, leaving you better informed to make a decision about how much to offer for the 986.

                                Brakes
                                The brakes on the Boxster 986 are excellent, although if you haven’t driven a Porsche before you may find they take a bit of getting used to, as they are not as heavily servo assisted as those used by most car manufacturers. If you have any doubts about how well they respond, head somewhere quiet on the test drive and try an emergency stop – you may be surprised by just how effective they are.

                                Brake discs and pads are wear and tear items that need to be replaced from time to time throughout a Boxster’s life and you will have to budget for that when you calculate the total cost of ownership. However, if replacement brake components need fitting in the next few months it should be reflected in the price you pay for the 986, so it is sensible to check their condition before buying. Look for signs of a rough surface, a pronounced outer lip or circular grooves on the discs and listen out for a squealing sound under braking – all are indicators that components are nearing the end of their life.

                                On a car of the 986’s age it is almost inevitable that the pads and discs will have been changed at least once, so check that the right high-quality parts were used and that they were fitted by a Porsche specialist. Cheap brake components won’t perform as well as Porsche recommended parts and if you buy a fast car, you need to be certain it has decent stopping distances.

                                Coolant radiators and air-conditioning condensers
                                One design issue with the Boxster 986 is the placement of the coolant radiators and air-conditioning condensers. Not only are they susceptible to stone chips, they also corrode if the front air intakes get blocked with rotting leaves and dirt.

                                Those front ducts really need to be cleaned out regularly, but the front bumper has to be removed to reach the radiator and most owners never do it. An experienced Porsche technician will know to clean them, but there is enough time for corrosion to set in between services.

                                Check to see whether the front air intakes are full of rotting leaves when you inspect the 986, as this may indicate problems ahead. Damaged or corroded coolant radiators and aircon condensers cannot be repaired, so must be replaced to avoid overheating or the loss of air conditioning – and that can be an expensive fix.

                                Coolant tanks
                                The coolant tanks on the Boxster 986 are prone to cracking, leaking water into the boot. There is a simple check to see whether the tank has already cracked – look under the carpet in the boot for signs of moisture – but you should also be aware that the tanks do fail with age. If the tank looks old or discoloured, it is likely to need replacing in the near future.

                                Ignition coil packs
                                One common problem on Porsches with the M96 engine is cracked ignition coil packs, which lead to misfires and a rough sound when running. The problem is caused by heat from the engine and exhaust, which forces the coils to expand and eventually crack.

                                It is not a symptom of a larger issue and you can regard the packs as wear and tear items that will need to be replaced every few years. It is a relatively simple job, which a good independent Porsche specialist will do for an affordable price.

                                Mass air flow sensors
                                If you notice any hesitation in acceleration during the test drive, the issue could be related to the mass air flow (MAF) sensor. Problems with the MAF on the Boxster 986 are relatively common and affect how much fuel is delivered to the engine, leading to a loss of power.

                                It may be that the sensor just needs a clean, as oil and dirt can affect its performance, or that it needs to be replaced. Both are relatively simple tasks, but if you have to replace the MAF it is sensible to use an independent Porsche specialist for the work, as a number of different sensors were used during the 986’s manufacturing life and it is crucial to make sure the right version is installed.
                                [b]
                                Rear wheel bearings[/b]
                                Failed rear wheel bearings are a relatively rare problem on Boxster 986s, but given that they can be expensive to replace it is well worth checking. Listen out for a deep sounding hum or a hollow sounding echo from the rear of the car during the test drive, particularly at above 40mph.

                                If you hear any noises of that sort, ask a specialist to check whether the bearings are the cause and, if necessary, for an estimate of the cost of replacements. You’ll want to factor the repair bill in when working out what to offer for a Porsche that is in otherwise good condition.
                                [b]
                                Wheels and tyres[/b]
                                One essential check when buying any used car is on the condition of the wheels and tyres. The 986’s alloys are susceptible to kerbing damage and you will want to ensure that anything serious enough to require refurbishment is reflected in the price.

                                Tyre wear could just be an indication that the tyres are approaching the end of their life, but it could also be a sign that the wheels are not correctly aligned, particularly if the wear is on the edges rather than even.

                                It can be difficult to spot wear on the inside edges of tyres unless the car is up on a ramp; which is a standard part of a Pre Purchase Inspection. A good Porsche technician will be able to tell you whether the tyre wear is due to age, poorly aligned wheels or failing suspension bushes, and give you an idea of the cost of any necessary repairs (and new N-rated tyres).
                                [b]
                                Performance upgrades[/b]
                                Many Porsche owners are real petrolheads and try to maximise the performance of their cars by upgrading the suspension and exhaust system, or remapping the ECU. Check whether the Boxster you are interested in has had any upgrades and if they will affect your insurance cover.

                                It is also worth thinking about whether you can live with the changes. A sports exhaust may sound great on a test drive but be less appealing for the daily commute, while a lowered suspension could look stylish but be impractical for those speed bumps on your street.

                                  veelvoorkomende problemen, feiten & cijfers over het IMS lager, tips mbt onderhoud(sintervallen), …

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.