boxster voor 2002 betrouwbaar of niet ???

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster boxster voor 2002 betrouwbaar of niet ???

  • Maker
    Discussie

  • x

      Hallo,

      Een kennis van mij is op zoek naar een Boxster van 98 of 99 of 2000 met niet al te veel kilometers en in perfecte staat met Porsche historiek.
      Een Porsche mekanieker weet mij te vertellen dat ze pas vanaf 2002 betrouwbaar zijn…. wat is jullie mening Boxter rijders of kenners???
      Is dat werkelijk zo ???? Graag uw reactie en wat mag je betalen voor een proper exemplaar zoals hierboven beschreven van 98 of 99….
      En ja, voor ik het vergeet…is een automaat aan te raden ???
      Hartelijk dank voor de reactie ..
      Mvg Philip

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
      • Well well well…

        Ik wens hier toch wel even een volwassen antwoord op te geven.

        Eerstens: laten we de formaleiten even uit de weg helpen, Porschky. Ik ben Clinisch Psycholoog, Transactioneel Psychoanalyst en Cognitief Gedragstherapeut, doe mijn doctoraat in de Counselling psychology, staff trainer in 3 verschillende modaliteiten in het grootste medische trainingshospitaal in England. Communicatie, zei het vanuit een clinisch perspectief, is iets waar ik met je mee kan praten.

        Tweedens: Mijn bedoeling is feitelijke informatie te verschaffen. Nu, ik ben ook maar eens mens en soms zit ik er flagrant naast. Dan ben ik ook man genoeg om dat toe te geven. Bovendien, dit is een forum bevolkt door mensen die dezelfde hobby beoefenen of beamen, dus men verwacht een gelijkgezinde communiteit. Deze community-atmosfeer is een hedendaags fenomeen waarbij liefhebbers op een alternatieve wijze hun hobbie beoefenen, maar dat echte banden legt als je elkaar effectief op een meeting tegenkomt. Ik vind dat erg leuk.

        Derdens: Meneer Philip Van Loock komt binnen op het forum zonder hallo of wat dan ook maar met een vraag.

        Goed, dit is niet de wikipedia Porsche-vraag-en-antwoord service, maar een communiteit van Porsche liefhebbers. Je krijgt terug, wat je erin geinvesteerd hebt.

        Welwillende antwoorden kwamen uit verschillende hoeken met goede argumenten. Meneer Philip Van Loock antwoort dat de respons op zijn vraag geapprecieerd werd, maar dat een meer valable bron -de echte porsche mechanieker- toch zijn eerste vermoeden bevestigde en dat dit hem beter zinde.

        Ik wilde even duidelijk stellen dat
        a) er hier bij het forum “ook” valabele bronnen zijn
        b) dat echte porsche mechaniekers ook maar mensen zijn: mogelijkerwijs heeft deze mechanieker nu toevallig een goede 2003 boxster in de showroom.
        c) er bij de originele poster een schijn was van zijn stelling bevestigd te zien door mede porschisten, maar dat hij niet zozeer een dergelijke genuanceerde reactie verwachtte.

        Als meneer van Look niet meer wil terugkomen, is dat een verarming van het forum. Niet dat we hem kunnen uitlachen, maar omdat hij wellicht een valable contributie kan maken op datgene wat hij reeds heeft verkregen.

        Bovendien, deze forums zijn communiteiten met meestal niet professionele bijdragers en dus mensen zoals u en ik die gewoon gepassioneerd met hun Porsche(s) bezig zijn. De meeste fora hebben een “newbie” code of toch wel een introductie subforum. In het dagelijkse leven ga ik ook niet even bij de Porsche boer langs en val binnen met technische vragen.

        Laatstens: stijl. Inderdaad, mijn stijl is misschien een beetje mild confronterend, provocerend. Maar het is niet in graniet uitgehouwen: dus ook bij mij is het give and take. Sommigen kunnen er mee overweg, anderen wat minder. Maar wat ik ook doe: ik probeer me bewust te zijn van mijn integriteit, respect naar voor de persoon en heb een zekere welwillendheid wat betreft misinformatie en onjuiste flauwe kul.

        Moest meneer van Loock of iemand ook maar een probleempje hebben met eender welke uitspraak: welcome to PB me!

        Voila, mijn twee eurocenten. Kunnen we nu doorgaan met van onze Porsches te genieten en af en toe eens onze teen in een communiteit dippen?

        Met de beste groeten uit Nottingham,

        De paus (Dedju, neen, het is nog altijd gewoon Bert 😉 )

          eerlijk gezegd jongens, ik begrijp Philip zijn gevoel wel!

          Communicatie is een raar beest, en ik weet het professioneel genoeg, daar dit nu eenmaal één van de topics is waar ik als lesgever vaak les over geef, waar ik als voordrachtgever sowieso vaak mee te maken krijg, (vorige week 5 voordrachten gegeven in Vlaanderen, deze week 4!), en waar mijn dagdagelijkse werk als psychodiagnosticus en gerechtsexpert binnen de psychiatrie grotendeels op steunt!

          En geschreven communicatie is sowieso al gevaarlijker, omdat de lezer de intonatie van de stem niet hoort, en dat daardoor sommige grappige of onschuldige opmerkingen en plaagstoten als harde en bitsige verwijten kunnen overkomen. Je mist nu eenmaal de non-verbale clues die je in het dagdagelijkse leven zouden doen aanvoelen dat het schertsend bedoeld was… bvb intonatie, een gekke bek trekken, een knipoogje erbij,… Mails zijn daar de gevaarlijkse soort in; omdat een te snel, te impulsief geschreven antwoord die wat te emotioneel geladen is, reeds weg is na het indrukken van een knopje!!! En de schade is geschied! Terwijl men vroeger een boze brief nog moest posten… wat vaak de tijd zal opgeleverd hebben in de praktijk om zich onderweg te bezinnen, en de (te) boze brief misschien voor eeuwig en drie dagen in de binnenzak van de schrijver blijven zitten is…

          Nu wil ik niemand viseren, maar als ‘men’ bvb onmiddellijk reageert met te stellen dat men zich als een ‘klojo’ aanzien voelt, dan komt dit verwijtend over. Schrap die ene zin uit die mail/reply, en gans de sfeer van die mail wordt reeds anders… En nee, er stond geen smiley bij om voor iedereen duidelijk te maken dat het een grappige opmerking was… Waarom denk je trouwens dat de noodzaak van die emoticons zo groot geworden was bij de opkomst van onze geschreven communicatiemogelijkheden…? 🙄

          Ik begrijp Philip dus wel een beetje, kan op zijn minst begrijpen waarom hij misschien wat geschrokken is, begrijp waarom die boodschap als verwijtend kan overgekomen zijn… Mocht je weten hoelang ik gewikt en gewogen heb in mijn antwoord naar iemand bij onze communicatie onlangs omtrent de waarde van de 964, om toch maar niet uitdagend of agressief over te komen! Meerdere woorden heb ik bij herlezing aangepast, omdat ze ‘zouden kunnen verkeerd overkomen’. Communicatie is een moeilijk proces, het is een lopen op eieren… en de ene zal er ook gevoeliger voor zijn dan de andere… Laten we zeker niet vergeten dat we ook allemaal onze persoonlijkheidjes en egootjes hebben… een niet onbelangrijk stukje van de puzzel… 😉

          Bottomline: als ik ‘s morgens op mijn werk kom, en het is niet te druk, dan begin ik ook graag de dag met naar het forum eens te gaan. Dit moet mij in een goede stemming brengen (na de ergerlijke files)… En als ik dan discussies zie, die soms een beetje bitsig aan het worden zijn, dan wordt ik daar niet bepaald vrolijk van! Dus laten we allen een blijvende inspanning doen om het hier wat leuk te houden, en niet enkel informatief, of als ventilatieplaats voor welke emotie dan ook.

            Die luxe heb ik jaren gehad (woonde aan de zaak) en toen maakte ik in mijn vrije tijd nog meer kilometers dan nu .
            Tegenwoordig werk ik 60km van mijn woning . Gelukkig ook filevrij 😉
            En nu rijdt ik jaarlijks minder kilometers dan vroeger 😯
            En eigenlijk vind ik dit leuker . Ik rij dolgraag met de wagen en nu heb ik elke dag mijn tripje .

            [quote=”x”:3dfeqksv]Gelieve dit onderwerp te sluiten, geachte heer moderator….
            Mvg Philip[/quote]

            In eerste instantie doen we dat ald de topicstarter dit vraagt , maar …

            [quote=”fdeville”:3dfeqksv]Dat is hier toch gewoon een discussie waar ieder zijn mening geeft, meer niet. Ik heb in elk geval niets bitsigs opgemerkt. 😕 [/quote]

            En eigenlijk heeft fdeville gelijk .
            Vandaar dat ik het draadje (nog) niet sluit .
            Moest je niet akkoord zijn , stuur even een PM-etje .

              [quote=”911-lover”:1tjn1o2j]Dagelijks voertuig en gemiddeld 8000km per jaar 🙄 ❓
              100.000km ➡ 12 jaar

              Jij woont wel echt erg dicht bij je werk .
              Ik heb mijn Quattro nog geen half jaar en heb al meer dan 20.000km erop zitten[/quote]

              ik ben inderdaad in de luxepositie om vlakbij te werken en heb bovendien filevrij woon-werkverkeer 😀

                [quote=”van loock philip”:2inavkx6]Geachte Heren,

                het is absoluut niet de bedoeling om wat dan ook “af te breken” of in vraag te stellen…. ik probeer enkel en alleen wat reactie los te weken, voortgaande op informatie die ik uit eerste hand heb…..ik stel vast dat ik daar in slaag…misschien te goed in slaag….. jammer dat deze discussie wat “bitsig” aan het worden is…. ik ga me niet inlaten met uitspraken te doen waarvan ik later wel eens spijt zou van hebben…vandaar…..ik heb het begrepen…laat ons nu maar ophouden….
                P.S. Vooraleer ik een oordeel vel over mijn buurman wil ik eerst 30 mijlen in zijn moccasins gelopen hebben..(oud Indiaans spreekwoord)
                Gelieve dit onderwerp te sluiten, geachte heer moderator….
                Nogmaals bedankt voor de reacties.
                Mvg Philip[/quote]

                Gewoon even je onderschrift navolgen 😉

                Anoniem

                  Bitsig ? Waar dat ? Dat is hier toch gewoon een discussie waar ieder zijn mening geeft, meer niet. Ik heb in elk geval niets bitsigs opgemerkt. 😕

                  x

                    Geachte Heren,

                    het is absoluut niet de bedoeling om wat dan ook “af te breken” of in vraag te stellen…. ik probeer enkel en alleen wat reactie los te weken, voortgaande op informatie die ik uit eerste hand heb…..ik stel vast dat ik daar in slaag…misschien te goed in slaag….. jammer dat deze discussie wat “bitsig” aan het worden is…. ik ga me niet inlaten met uitspraken te doen waarvan ik later wel eens spijt zou van hebben…vandaar…..ik heb het begrepen…laat ons nu maar ophouden….
                    P.S. Vooraleer ik een oordeel vel over mijn buurman wil ik eerst 30 mijlen in zijn moccasins gelopen hebben..(oud Indiaans spreekwoord)
                    Gelieve dit onderwerp te sluiten, geachte heer moderator….
                    Nogmaals bedankt voor de reacties.
                    Mvg Philip

                      Ook mijn mening sluit zich bij Bert de zijne aan .

                      Anoniem

                        volledig akkoord !
                        zogezegde (on)betrouwbaarheid van wagens, da’s net als economie: 50% is psychologie…

                          [quote=”van loock philip”:qwokv635] heb gisteren nog een gesprek gehad met een “echte” Porsche mekanieker [/quote]

                          Sjonge sjonge, we zijn hier maar allemaal klojo’s zeker?

                          1. Een Porsche koop je EERSTENS op individuele conditie van de wagen zelf.

                          2. Betrouwbaarheid hangt af van:
                          a)de mechanische componenten af fabriek
                          b)de mechanische componenten als wisselstukken gemonteerd (indien origineel porsche: deze worden constant verbetert)
                          c)de onderhoudshistoriek, en ja, ook of een “echte” Porsche mechanieker eraan heeft gesleuteld. “Echt” betekent voor mij iemand die eerstens de Porsche service bulletins van jouw bepaalde wagen krijgt van Porsche (of deze tenminste als copy heeft) en tweedens door PORSCHE is getraind.

                          Uw “echte” porsche mechanieker weet misschien zeer veel van een 3.o liter SC maar heeft net de scholing gemist over de multilink ophanging van een 993 en bij gevolg lig jij over de baan te zwabberen.

                          3. Hoe met de wagen is gereden.

                          Ik ben akkoord dat de verbeterde modellen statistisch gezien “minder” kans maken op brokken, maar dat wil niet uitsluiten dat jouw vriend “economisch” een goede deal kan doen met een 1999 Boxster en er verdomd veel plezier mee kan hebben. Bovendien kan hij misschien op zijn twee oren slapen omdat hij een “betrouwbare” 2003 Porsche kocht, maar jammer genoeg was ze wel effe gereden door Schneller Ali van de sexboutique in Aachen en heeft de 3de cylinder na 5000 km een gat van een euro groot erin.

                          Groetjes uit Nottingham, van een “echte” Porsche rijder! (tenminste toch de 2 911 luchtkoelers 😉 )

                          Bert

                          x

                            Hallo,

                            Ben blij dit te horen maar heb gisteren nog een gesprek gehad met een “echte” Porsche mekanieker met meer dan 25 jaar ervaring met Porsche en zijn mening blijft ongewijzigd vanaf 2001 zijn ze echt betrouwbaar….
                            Bedankt voor de reacties Mvg Philip

                            WB

                              Mijne is een tip van ’98 met ongeveer 125.000 km en vind er niks mis mee hoor!!! Genieten en rijden…………. 😆

                                Dagelijks voertuig en gemiddeld 8000km per jaar 🙄 ❓
                                100.000km ➡ 12 jaar

                                Jij woont wel echt erg dicht bij je werk .
                                Ik heb mijn Quattro nog geen half jaar en heb al meer dan 20.000km erop zitten

                                  dag Philip,
                                  Ik rijd met een 2.5 van 97 als dagelijks voertuig en heb ruim 100dkm.
                                  Steeds het voorziene onderhoud laten doen en verder nog nooit andere kosten gehad. Ik rijd er sportief mee, ondanks de vele flitspaddestoelen, maar doe dit nooit met een koude motor.
                                  Voor mij gaat er niets boven een handgeschakelde sportauto. Daarentegen ben ik wel voorstander van een automaat in een gezinswagen of luxeauto.

                                    Denk dat uw kennis er 1 jaartje naast zit.
                                    Pas vanaf 2001 en de 2.7l uitvoering zijn de Boxsters een stuk betrouwbaarder geworden tov de 2.5l modellen.
                                    Maar opgelet , deze blijven ook niet gespaard van de gekende olielekken ivm de keerring(borage) krukas.
                                    Voor de rest lijkt een Boxster mij een zeer betrouwbare wagen indien keurige onderhoudshistoriek voorhanden is. 8)

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.