Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › brandblusapparaat
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 2 maanden geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
het zou blijkbaar afhangen van land tot land of het verplicht is. Mijn Boxster S was nieuw gekocht door een inwoner van Knokke in Andora, en daar is het niet verplicht. Heeft nadien alle onderhouden, vanaf de eerste bij 1000 kilometer, in Knokke laten doen. Het zijn zij die voor de eerste keuring bij mijn aankoop dat apparaat in de koffer gemonteerd hebben. Nooit een opmerking over gehad.
Mijn ervaring is dat ze er meer naar kijken als je voor een tweedehandskeuring gaat! Dan heb ik al eens een knip gekregen voor een blustoestel dat zijn houdbaarheidsdatum al overschreden was, terwijl dat blijkbaar al jaren zo was, en nog nooit eerder gecontroleerd was.
Stond trouwens deze week in de krant dat een brandweercommandant het nut ervan in vraag stelt! En gelijk heeft hij, die dingen dienen tot niets! Op onze vierjaarlijkse verplichte brandoefeningen in het UZ mogen we eens proberen met diverse soorten blustoestellen. Met die wagentoestellen blus je dus welgeteld een 6-tal seconden!! En leeg!! En je kan er geen vloeistofbranden mee blussen (de meest voorkomende onder de motorkap!!) noch stoffen (interieur!!). Rommel dus…
Die schuimblussers daarintegen!! Die kunnen veeeel langer spuiten, EN waar die vloeistof gevallen is, kan het vuur NIET WEER HEROPFLAKKEREN!! Zeer handig om bvb bij een woningbrand een vluchtpad te vrijwaren!! En geschikt voor alle types brand (vloeistoffen, vaste stoffen, …). Heb er mij onmiddellijk enkele gekocht voor thuis!!
Ze waren waarschijnlijk te zeer onder de indruk van de wagen 😉
[quote=”porschky”:1nqbjh18]in mijn Boxters S zat er ook geen in, standaard! Ze hebben die toen voor de keuring gemonteerd in de voorkoffer, achter dat lompe reservewiel[/quote]
Das ook niet erg wettelijk. Mag wel voor een tweede.
In principe moet de bestuurder de brandblusser kunnen bereiken als hij in de bestuurderszetel zit MET de veiligheidsgordel aan.Maandag ben ik met mijn vrouw haar nieuwe tuut, (BMW E46 B3 Alpina Cabrio) naar de keuring geweest voor een gelijkvormigheidskeuring (Duiste wagen). Nu pas denk ik eraan dat daar ook geen brandblusser inzit. Hebben ze nochtans niets van gezegd; “alles in orde meneer”
in mijn Boxters S zat er ook geen in, standaard! Ze hebben die toen voor de keuring gemonteerd in de voorkoffer, achter dat lompe reservewiel
[quote=”cabrio wim”:i7v0jsoc]Dacht dat dit in België verplicht was, of ben ik nu mis. 🙄 [/quote]
Dat is idd verplicht.
Daarom ligt het er ook telkens in als ik naar de controle moet gaan (zoals vandaag met het werkpaard) of bij verkoop 😉ik ben ook geen voorstander. Het is enkel maar dat de auto dient gekeurd te worden ivm het bekomen van het gelijkvormigheidsattest.
Yep zoals Koen zegt in de garage 😀 heb zelf ook geen brandblusser in de 993, zie trouwens niet waar daar plaats voor is, 911 is daar niet op voorzien zo lijkt en op controle ook nooit iemand iets over horen zeggen. Heeft dat trouwens wel zin om zoiets bij te hebben?
Heb gehoord dat een brandje met 5 van die spullen nog niet te doven valt…hallo Wim,
nog een vraagje. Boor je dan gaatjes in het frame van de bestuurderszetel, ik zie niet in hoe je anders de brandblusser bevestigd.
Ik bedoel dat je de brandblusser met frame aan het frame van de passagiersstoel moet bevestigen, moet je niet in je bodem schroeven (geen gaten in de bodem)en ligt hij ook nooit hinderlijk in de weg als je de stoel op een andere stand zet.
Beweegt hij n.l mee. 💡dus als ik het goed begrijp voor de bijrijdersstoel als die maximaal vooruit staat. Kan het geen kwaad als je die vastvijst op de vloer?
Alvast bedankt!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.