Home › Forum › Zeverhoekje › Brandstofkwaliteit en prijzen
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 2 maanden geleden door Setakira.
-
MakerDiscussie
-
15 april 2008 om 14:45
Na het olie topic 😉 nu even over brandstof.
Ik ben voor mijn vader een analyse aan het maken of het voor hem beter is een diesel of een naft te kopen, zeker nu de prijzen diesel & naft steeds meer naar elkaar toe zullen komen dankzij de apen hier in Brussel.
Iedereen zal wel de site http://www.brandstofprijzen.be/ kennen veronderstel ik. Zeer leuke site waar je kan nagaan waar je je beestje het beste gaat vullen.
Je kan daar ook nagaan wat de exacte prijs is van benzine en diesel en hoeveel de staat daarvan verprutst, maar misschien dat artikel niet lezen want je wordt er gewoon depri van…Op die site ben ik ook een link tegengekomen van audiofragment van een onafhankelijke brandstofconsulent die het heeft over waarom sommige garagisten merkbrandstof aanraden. Deze kan je terugvinden op de link http://radio2.be/detailpagina.cfm?id=15459&programma=inspecteurdecaluwe en hier het fragment kiezen, op internetradio link klikken en even wachten op de buffer.
-
MakerDiscussie
-
993 mag kiezen (95 of 98) en omdat ik niet veel km rij de laatste 2j ben ik gaan experimenteren met 95, is nu de 3de tank 95 en hoor of voel ik een verschil. Gewoon rijden niet neen maar als ik pas vertrokken ben en in een file of voor rood licht kom, dan merk ik wel een klein verschil in het draaien van de motor, niet veel maar toch…
De volgende worden terug 98, best geen risicos nemen 😉
[quote=”ThisCharmingMan”:3mdfygn0]Voor een Porsche 996, 911 wordt octaan 98 aangeraden, maar die is in grote delen van Italië gewoonweg niet te vinden. Bijgevolg 3000 km gewone super getankt en niks van gemerkt. Wat nu, octaan 95 in België blijven kopen ?
TCM[/quote]had hetzelfde voor..geen 98 in Italie (wel bij Agip => Super Blue en Shell trouwens)…dus heb ik er ook 95 in gegoten…het ding bleef stevig gaan!!! Ik denk wel dat de italiaanse naft beter is van kwaliteit dan de onze, vandaar dat je het verschil niet voelt…tank hier in belgie toch maar 98 😉
Voor de 996 geven ze inderdaad octaan 98 aan. Eén keer per ongeluk octaan 95 getankt en gaf niets verschil. Maar tank toch maar octaan 98. Altijd bij dezelfde, totalfina in Heist o/d Berg (Goor). Waarom? maakt factuur aan de hand van de bonnetjes die ik binnenbreng en is een dikke klant van ons. Voor de diesel (skoda octavia firmawagen) heb ik een tankkaart dus leeg = volgieten 😆
Is er verschil tussen goedkopere en duurdere stations? Waar ik dus tank hebben ze een madammeke die komt helpen dus die moet ook betaald worden. De onbemande tankstations hebben deze extra kost niet. Ik weet dat een grote leverancier uit Tremelo/Rotselaar zijn contract met MAKRO tankstations is kwijtgespeeld omdat hij minderwaardige diesel verkocht. Maar is van horen zeggen dus weet niet hoe of wat er van waar is 💡
Voor een Porsche 996, 911 wordt octaan 98 aangeraden, maar die is in grote delen van Italië gewoonweg niet te vinden. Bijgevolg 3000 km gewone super getankt en niks van gemerkt. Wat nu, octaan 95 in België blijven kopen ?
TCM[quote=”SidewindR”:1s8grc44]Hehe, ik woon helemaal niet in Wallonië hoor 😉 )
Maar Setakira doelt op Ternat, buurgemeente, en op de Assesteenweg is er in de buurt van de op/afrit van de E40 een enorme concentratie aan pompstations. Er heerst dus een gezonde concurrentie waardoor de prijzen er erg laag liggen. Check maar eens op die sites, postcode 1740.Nu, ik tank altijd Shell, zowel met de BMW als met de Porsche. Gelukkig is er in Strombeek op weg naar huis een Shell express waardoor ik aan een heel goede prijs kan tanken. Een half jaar geleden ben ik voor de BMW wel overgegaan van 98 (V-power) naar 95… Het prijsverschil werd me toch wel wat té groot, en ik voel er eigenlijk geen verschil van, ook niet in kilometers per tankbeurt. Dat verschilt sowieso toch al altijd want je kan nooit voorspellen hoeveel files er zijn, etc…
En die additieven DOEN wel degelijk iets hoor, vooral de “surfactants”, oppervalke-actieve bestanddelen (kuisproducten zeg maar) die je motor schoon houden. In ons laatste jaar ind ing bezochten we zo eens het researchlab van Texaco in gent, en daar lieten ze ons 2 motoren zien. De ene was proper te noemen vanbinnen, de andere zwart en vuil. Het enige (en dat bedoel ik letterlijk) verschil in de duurtest was de samenstelling van de benzine (met / zonder additieven)… Dat deed toch even nadenken 😉 [/quote]
Voor mijn klant zit ik vaak in Merelbeke of Melle. Dus niet zo ver van Wetteren, waar ook een goede concurrentie heerst.
Via bovenvermeldde sites vond ik dan nog dat het goedkoopste station van Gent in Merelbeke was. Dus ik daar vorige week gaan tanken.Inderdaad, 7EUR op een tank bespaard. Kreeg er wel maar zo’n 370km ipv 520km uit (tegenover duurdere brandstof die ik getankt had).
En mijn rijstijl heb ik kalm – sportief (wel wat dooracceleren) gehouden.
Dus nieuw voornemen: nooit meer Esso tanken.Wat doe ik uit onoplettendheid deze ochtend?
Juist, ja, Esso tanken 😯 👿Grrrr.
moraal van het verhaal: als ge met uwen 2PK aan den druksten MAKRO den duursten 98 ron tankt, zit een top van 250/u er best in… 😆
[quote=”porschky”:2hd9pwh2]het uitstekende blad EVO heeft ooit eens een vrij goede wetenschappelijke test gedaan met brandstoffen, waarbij men alle soorten brandstof in een nieuwe M5 deed, en dan mee op de testbank. Het was inderdaad wel zo dat de beste brandstof en de slechtste een verschil van 17 pk (!) gaven 😯 . MAAR… de conclusie was dat goede kwaliteits 95 ron benzine vanuit een pomp die zeer regelmatig nieuwe voorraden diende in te trekken (vanwege grote afzet) soms betere resultaten gaf dan duurdere 98 ron benzine, maar komende van kleinere pompen (of tankstations) die weinig afzet hadden, en waardoor hun voorraden langer in de tanks bleven zitten, met duidelijk kwaliteitsverlies als gevolg!!! Dus de afzet van je pomp kan evenveel betekenen, en daarom alleen al kunnen eerder vermelde pompen als MAKRO en dergelijke (die een heel grote afzet hebben) misschien betere kwaliteit lijken te leveren!!
En dan nu allen in koor: aaaaaahaaaaa… 😉 [/quote]
Ja dat kan inderdaad kloppen ! Ik heb enkele jaren geleden eens serieuze motorproblemen gehad met mijn mercedes toen ik toevallig had getankt aan een pas geopende goedkope witte produkten pomp…uit de analyse bleek toe dat er veel te veel water in de diesel zat… gevolg : 1600 euro kosten aan mijn mercedes. Uiteraard heb ik een juridische procedure ingezet en… gewonnen…. maar volgens mij is het belangrijk dat er voldoende afzet is zodat condensvocht in de tanks geen kans maakt…en anderzijds tank ik nu alleen nog bij grote merken of soms bij DATS24 dat van colruyt is… de cayman geef ik enkel 98 te drinken 😉
het uitstekende blad EVO heeft ooit eens een vrij goede wetenschappelijke test gedaan met brandstoffen, waarbij men alle soorten brandstof in een nieuwe M5 deed, en dan mee op de testbank. Het was inderdaad wel zo dat de beste brandstof en de slechtste een verschil van 17 pk (!) gaven 😯 . MAAR… de conclusie was dat goede kwaliteits 95 ron benzine vanuit een pomp die zeer regelmatig nieuwe voorraden diende in te trekken (vanwege grote afzet) soms betere resultaten gaf dan duurdere 98 ron benzine, maar komende van kleinere pompen (of tankstations) die weinig afzet hadden, en waardoor hun voorraden langer in de tanks bleven zitten, met duidelijk kwaliteitsverlies als gevolg!!! Dus de afzet van je pomp kan evenveel betekenen, en daarom alleen al kunnen eerder vermelde pompen als MAKRO en dergelijke (die een heel grote afzet hebben) misschien betere kwaliteit lijken te leveren!!
En dan nu allen in koor: aaaaaahaaaaa… 😉
Hehe, ik woon helemaal niet in Wallonië hoor 😉 )
Maar Setakira doelt op Ternat, buurgemeente, en op de Assesteenweg is er in de buurt van de op/afrit van de E40 een enorme concentratie aan pompstations. Er heerst dus een gezonde concurrentie waardoor de prijzen er erg laag liggen. Check maar eens op die sites, postcode 1740.Nu, ik tank altijd Shell, zowel met de BMW als met de Porsche. Gelukkig is er in Strombeek op weg naar huis een Shell express waardoor ik aan een heel goede prijs kan tanken. Een half jaar geleden ben ik voor de BMW wel overgegaan van 98 (V-power) naar 95… Het prijsverschil werd me toch wel wat té groot, en ik voel er eigenlijk geen verschil van, ook niet in kilometers per tankbeurt. Dat verschilt sowieso toch al altijd want je kan nooit voorspellen hoeveel files er zijn, etc…
En die additieven DOEN wel degelijk iets hoor, vooral de “surfactants”, oppervalke-actieve bestanddelen (kuisproducten zeg maar) die je motor schoon houden. In ons laatste jaar ind ing bezochten we zo eens het researchlab van Texaco in gent, en daar lieten ze ons 2 motoren zien. De ene was proper te noemen vanbinnen, de andere zwart en vuil. Het enige (en dat bedoel ik letterlijk) verschil in de duurtest was de samenstelling van de benzine (met / zonder additieven)… Dat deed toch even nadenken 😉
over additieven spreek ik me niet uit;
Maar mij/ons is het allezins opgevallen dat wij beduidend minder km’s doen met brandstof van Maes tov bv Makro of esso ef weet ik veel.
Zuiverheid is enkel een gevolg van niet goed onderhouden tanks en te grove filters in de pompen.
Ik heb nooit een verschil gemerkt in diesel, integendeel zelfs (tank aan 0.105euro per l minder). Het is wel zo dat de groten iets toevoegen aan hun mengsels maar dat mag niet deze prijsverschillen geven.
SideWindR woont in een goede streek , daar is alles nog een groot stuk goedkoper, zelfs benzine 95 voor een paar frankskes duurder maar dan de officiële diesel 😉
Trouwens, http://www.voordeligtanken.be vind ik handiger werken.
Vooral omdat je niet in zo’n ellenlange lijst moet zitten zoeken naar de plaatsnaam.Weliswaar bemerk ik een prijsverschil met de eerder vernoemde site (1,464 vs 1,444 voor eenzelfde tankstation).
Damn 🙁😉
Bij mijn klant kan ik het geluidsfragment niet afspelen, maar is de ‘zuiverheid’ van de brandstof niet hoger bij merkbrandstof?
Zelf tank ik bij Shell e.d. langs autosnelwegen ofwel bij Dats24. Uit de laatste haal ik dan wat minder kilometers, maar er is dan weer het prijsverschil.Omtrent diesel vs benzine: was er onlang geen discussie in het parlement waar ze benzinerijden zouden willen STIMULEREN?
Blijkbaar rijden in .be opvallend méér diesels dan benzines rond, in vergelijking met andere landen. Daar diesels meer fijnstof uitstoten is het bovenstaande idee naar voren geschoven.
Door wie of wat weet ik niet, heb het maar vaag al zappend opgevangen 😉
Dan rest er nog de vraag, los van de discussie, of zo’n maatregel er ooit wel zou doorkomen.14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.