ik heb zo een heel spijtig verhaal meegemaakt, allez voor mezelf toch…
ik kocht in NL een porsche van een particulier (zonder BTW!)
ik bracht de wagen naar Belgie, maar net op dat moment verkocht een vriend van me zijn Porsche ook en die stond me meer aan dus verkocht ik de in nederland aangekochte wagen zonder btw als partikulier aan een andere partikulier hier in belgie, die kreeg de wagen echter niet ingeschreven als ik niet de BTW wilde betalen op de verkoopsom !
Hoe zat de vork nu in de steel ? Wel ik heb de wagen ingevoerd via het douane en accijnzen kantoor in Genk, op de één of andere manier hebben deze mensen (of die van de btw) gezien dat ik een btw nummer had en ik had het vlaggen, de wagen kon niet ingeschreven worden tenzij ik de btw betaalde, ook al verklaarde ik de wagen als partikulier gekocht te hebben voor privégebruik, aangezien ik een verkoopsovereenkomst had kon ik daar niet meer onderuit en die man kon ook niet blijven wachten, dus heb ik dit moeten betalen, daarna ben ik verhaal gaan (proberen) halen bij de BTW in ons dorp en daar zeiden ze, ja we weten het het is niet juist, maar we kunnen daar eigenlijk ook niks aan doen, dat is ergens een foutje in de wetgeving…
ik vraag me af wie hier dan met de btw gaat lopen ? aangezien de wagen gekocht is en verkocht is als partikulier van en naar partikulier en zonder btw heffing.
Daarna vroeg ik of ik de wagen dan in mijn boekhouding kon inbrengen omdat dan het verlies toch iets kleiner zou zijn en toen kreeg ik als antwoord “ah nee meneer, u heeft daarvan geen factuur met btw op, bovendien heeft u verklaard als partikulier gehandeld te hebben” maar ik was dus wel het btw bedrag kwijt, en tot op vandaag weet ik nog steeds niet waarom en aan wie… ja aan de staat…