BTW bij aankoop in buitenland?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen BTW bij aankoop in buitenland?

• Maker
    Discussie
  • stel dat ik, die een BTW-nummer heb, een 2ehandsauto koop bij een handelaar in Duitsland. Onder het mom van intracommunautaire levering kan hij me een factuur opmaken zonder BTW (19% in het geval van Duitsland).

Ga ik de wagen hier kunnen inschrijven zonder die BTW hier alsnog te moeten betalen?? Of heb ik die BTW sowieso aan mijn doos? En maakt het een verschil of ik die wagen op de zaak inschrijf, of gewoon particulier en buiten de zaak hou?

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Volgens mij :

koop je (in bezit van een BTW-nummer) in Duitsland een BTW-wagen dan betaal je het aankoopbedrag zonder BTW. In België moet je dan de Belgische BTW op het aankoopbedrag betalen waarvan dan 50% terug te vorderen is via de BTW-aangifte.

Koop je in Duitsland een particuliere wagen, dus geen BTW dan is het een nuloperatie. Je betaalt dan geen BTW in Duitsland of België maar je kunt ook niet 50% van een BTW-bedrag terugvorderen via de BTW-aangifte (logisch want er is geen BTW betaald). Maar je zal wel het factuur mogen inbrengen en de wagen afschrijven op de jaarrekeningen.

Voor zover mijn kennis van boekhouden 😳

Heb ik vroeger idd ook gedaan met mijn doka VW bus

ik heb de mijne toch afgeschreven zonder btw factuur
          ikheb hem gekocht van een partikulier zonder bwt .
          ik heb geen btw kunnen terugvorderen maar de wagen, wordt wel afgeschreven.
          deze werkwijze is ondertussen ook aanvaard door btw controle ,moeten ze dus ook niet meer over lopen zeuren.

rjf

Kafkaëske toestanden 😯 🙄

ik heb zo een heel spijtig verhaal meegemaakt, allez voor mezelf toch…

ik kocht in NL een porsche van een particulier (zonder BTW!)
              ik bracht de wagen naar Belgie, maar net op dat moment verkocht een vriend van me zijn Porsche ook en die stond me meer aan dus verkocht ik de in nederland aangekochte wagen zonder btw als partikulier aan een andere partikulier hier in belgie, die kreeg de wagen echter niet ingeschreven als ik niet de BTW wilde betalen op de verkoopsom !

Hoe zat de vork nu in de steel ? Wel ik heb de wagen ingevoerd via het douane en accijnzen kantoor in Genk, op de één of andere manier hebben deze mensen (of die van de btw) gezien dat ik een btw nummer had en ik had het vlaggen, de wagen kon niet ingeschreven worden tenzij ik de btw betaalde, ook al verklaarde ik de wagen als partikulier gekocht te hebben voor privégebruik, aangezien ik een verkoopsovereenkomst had kon ik daar niet meer onderuit en die man kon ook niet blijven wachten, dus heb ik dit moeten betalen, daarna ben ik verhaal gaan (proberen) halen bij de BTW in ons dorp en daar zeiden ze, ja we weten het het is niet juist, maar we kunnen daar eigenlijk ook niks aan doen, dat is ergens een foutje in de wetgeving…

ik vraag me af wie hier dan met de btw gaat lopen ? aangezien de wagen gekocht is en verkocht is als partikulier van en naar partikulier en zonder btw heffing.

Daarna vroeg ik of ik de wagen dan in mijn boekhouding kon inbrengen omdat dan het verlies toch iets kleiner zou zijn en toen kreeg ik als antwoord “ah nee meneer, u heeft daarvan geen factuur met btw op, bovendien heeft u verklaard als partikulier gehandeld te hebben” maar ik was dus wel het btw bedrag kwijt, en tot op vandaag weet ik nog steeds niet waarom en aan wie… ja aan de staat…

wat me helaas vooral duidelijk wordt is dat de wagen in kwestie, als ik de BTW (wat ik al vreesde) toch sowieso aan mijn doos heb, niet binnen mijn voorziene budget valt… 👿 Op een bedrag van 40.000 euro excl. scheelt dat toch al direkt een hele slok op de borrel… 👿

Als jij een wagen koopt in Duitsland moet je zowieso geen BTW betalen.
                  Koop je een particuliere auto dan is er trouwens geen BTW te betalen.

Koop je een BTW wagen dan hoef je ook geen BTW te betalen in Duitsland want dan betreft het een intracommunautaire aankoop.
                  Uiteraard moet je dan in België de BTW betalen op het factuurbedrag.

Dit geldt trouwens juist hetzelfde als je bv. een nieuwe wagen aankoopt in België om naar Duitsland mee te gaan, dan wordt er ook geen 21% aangerekend. Je hebt dan wel Duitse documenten nodig die je aan de dealer in België moet geven.

Verkoop jij daarna deze wagen aan een partikulier dan wordt het een partikuliere wagen, verkoop je aan een firma dan wordt het een BTW wagen. In Duitsland betaal jij dan 19% BTW. Dus is je wagen voordeler. Omgekeerd is dit spijtig genoeg niet het geval omdat onze BTW hoger ligt.

Hou je de wagen zelf en breng je hem in, in je eigen bedrijf dan heb je er alle belang bij dat je een BTW wagen hebt aangekocht in Duitsland. Van een partikuliere wagen kan je namelijk geen BTW afschrijven, wel alleen de onkosten.

Hopelijk is dit duidelijk.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.