bye bye manuele versnellingsbak

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster bye bye manuele versnellingsbak

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
    • Net nog even wat met de configurator “gespeeld” en ik kwam tot de conclusie dat de basismodellen van de 718 niet meer over een manuele 6-bak beschikken. Enkel vanaf de S-versie kan je dus nog zelf roeren in de pot 🙁 Met dank aan de milieunormen zeker ? Wellicht “noodzakelijk” maar jammer.

        Wel ja verrek… staat als aangevinkte optie die je niet kan wissen..

        Nu, ik moet zeggen dat ik er bij mijn vorige 981 met 2,7L niet rouwig om was dat die PDK had. Immers, niets beter dan die PDK om bliksemsnel enkele versnellingen lager te springen en op die manier het relatief lager koppel te verdoezelen wanneer je de voet op de gas stampte…

          Heb onlangs met een Cayman mogen rijden, een 718 2.0 met pdk en moet zeggen dat ik van al die zever van de pers niets heb ondervonden…. het minste dat ik de gas iets verder indrukte schakelde die terug zonder dat je het echt doorhad en weg was ie. Met manueel kan ik me wel voorstellen dat je je suf moet schakelen mar met pdk was er echt niets mis mee, integendeel. Ik zou sowieso een pdk aanvinken op een base 718.

            Ieder zijn voorkeur natuurlijk. Ik heb met de handgeschakelde toch meer gevoel met de wagen, meer connectie, ook al is een PDK pakweg een halve seconde sneller, zuiniger etc. Puur rationeel is de PDK beter, maar mijn persoonlijk gevoel gaat er niet voor. Gewoon jammer dat je nu steeds meer naar de “S”-modellen (ook bij de 992) moet gaan om de manuele bak te kiezen. Die extra PK’s bij de S-modellen zijn voor mij persoonlijk niet nodig en dus is dat een dure meerkost om toch maar je eigen voorkeur te kunnen aanvinken.

              Wel, ik moest vroeger ook niet van die PDK bak weten en zocht steevast naar een manuele.
              Ik heb nu een S met PDK en ben reuze blij dat ik nu de PDK heb.
              Je kan nu gewoon kiezen tussen de drie mogelijkheden.
              ofwel schakel je automatisch, of met de schakelpook net als een manuele of razendsnel met de flippers aan het stuur.
              Ik zie niet in wat het voordeel of manueel gevoel hier tegenop kan.
              Bovenop heb je dan nog het voordeel dat je onmogelijk verkeerd kan schakelen.
              Een krakende versnellingsbak, stilvallen aan het rode licht en het schaamrood op je wangen zijn voorgoed verleden tijd.

                Niemand betwist dat de PDK een perfecte bak is. Op de basis motoren verbergt de PDK het bescheiden vermogen door altijd de snelste overgang en in de correcte toerentalzone te vertoeven. Of je nu traag of Schnell rijdt. Op de GT3 haal je die snelste tijd op circuit.

                Maar voor mij is mijn Spyder nu een vrijetijdsbesteding. Ik hoef niet het onderste uit de kan qua seconden, maar wel van beleving en weggevoel. Dat ding gaat 300, maar met het kapje omlaag is de helft genoeg.

                Groetjes vanuit de Elzas, vandaag route des Crêtes op het programma. Ik leg hem in tweede en moet helemaal niet schakelen als ik niet wil…

                  Sportief rijden in mijn vrije tijd mag werken zijn, ik haal zelf meer voldoening van met drie pedalen te spelen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Begrijp het gemak en de perfectie van een PDK maar bij mij gaat er niets boven wat heel and toe. Tenminste als de bakken zo aangenaam en met veel gevoel schakelen als de oude bakken met stangen zoals Porsche ze vroeger had.

                  PS route des Crêtes is helemaal top, in het voorjaar van 2019 nog gedaan en absoluut genoten. Hopelijk is het er dezer dagen niet te druk?

                    Ik ga me niet meer moeien in de discussie manueel vs PDK, het is allemaal al duizend keer gezegd.
                    Maar +1, Route des Cretes is zeer mooi. En niet alleen Route des Cretes, er is daar wel meer moois om te zien en te rijden ! Enjoy !

                      Ik heb vorig jaar uitgebreid testgereden met een 997.2 Turbo (PDK dus). Die accelereerde ontzettend hard, maar na vijf minuten begon ik het al saai te vinden, en dat was vnl owv de PDK bak (zelfs in ‘manuele’ modus). Idem met een AMG GTS… loeihard, mooi geluid ook, maar ik miste beleving owv gebrek aan derde pedaal.

                      Objectief gezien niets mis met PDK-bakken en consoorten, maar het is gewoon niet aan mij besteed (al moet ik daardoor veel moois links laten liggen). En zo heeft ieder wel zijn/haar voorkeur.. gelukkig maar.

                        [quote=”Godspeed” post=282047]Sportief rijden in mijn vrije tijd mag werken zijn, ik haal zelf meer voldoening van met drie pedalen te spelen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Begrijp het gemak en de perfectie van een PDK maar bij mij gaat er niets boven wat heel and toe. [/quote]

                        Volgens mij heeft dat niks met het koppelingspedaal te maken, maar met het gaspedaal en het rempedaal

                          [quote=”Yellow Submarine” post=282046]Niemand betwist dat de PDK een perfecte bak is. Op de basis motoren verbergt de PDK het bescheiden vermogen door altijd de snelste overgang en in de correcte toerentalzone te vertoeven. Of je nu traag of Schnell rijdt.
                          [/quote]

                          Is idd heel goed beschreven, op de 2.0 718 zou ik altijd de pdk nemen, Een klein tikje op het rechter pedaal en meteen schakelen… met een manuele ga je snel verveeld zitten met het constant te moeten schakelen en anders mis je vermogen onderin. Bij andere motoren ga je dit niet hebben en als 2e zou ik opteren voor manueel. Als dagelijkse pdk.

                          Ik ben geen die hard voor manueel noch pdk, elk zijn voor en nadeel.

                            Toch wel, heel and toe zou niet nodig zijn als je je linkervoet vrij had (en deze dus niet de koppeling zou bedienen…)

                              [quote=”993″ post=282050][quote=”Godspeed” post=282047]Sportief rijden in mijn vrije tijd mag werken zijn, ik haal zelf meer voldoening van met drie pedalen te spelen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Begrijp het gemak en de perfectie van een PDK maar bij mij gaat er niets boven wat heel and toe. [/quote]

                              Volgens mij heeft dat niks met het koppelingspedaal te maken, maar met het gaspedaal en het rempedaal[/quote]

                              Toch wel, heel and toe zou niet nodig zijn als je je linkervoet vrij had (en deze dus niet de koppeling zou bedienen…)

                                Inderdaad, het zou niet nodig zijn, maar het kan wel en je gaf aan dat je het toch wel leuk vond.
                                Met de pdk kan je alles wat je met een manuele bak kan en veel meer.
                                De mogelijkheden zijn eindeloos.
                                Het idee dat Porsche de pdk zou uitgevonden hebben om het gebrek aan vermogen te verdoezelen. :happy: :happy:
                                Zelfs de instap 718 heeft nog altijd 300 pk.
                                Wat nog een pak meer is dan de onvolprezen 993 in de tijd had.
                                Daar heb ik nog niemand over horen klagen.
                                De turbomotoren bestaan al decennia en mede daardoor is Porsche geworden van hoe het nu is, en nu we het er toch over hebben… Ook de flat 4.

                                  Ik vermoed dat ze hierbij niet zozeer verwezen naar vermogen maar wel naar koppel, of het gebrek eraan voordat de turbo op snelheid komt. Zo’n oude 3.6 (van een 993) gaat gewilliger zijn bij lage toeren dan een 2-liter alvorens de turbo erin komt. PDK kan dit helpen op te lossen door snel terug te schakelen, met een groter atmosferisch blok kan je eerder schakellui rijden.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.