Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › bye bye manuele versnellingsbak
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 9 maanden geleden door deepee.
-
Toch niet… De 993 is onder de 4000 toeren zeker niet sneller dan een 718.
Toen Ik destijds op zoek was ben ik met de 993 tot diep in Duitsland geweest.
En verschillende 718’s gereden. Met handbak of PDK.
De 718 was beduidend sneller.[quote=”mark986″ post=281986]Met manueel kan ik me wel voorstellen dat je je suf moet schakelen mar met pdk was er echt niets mis mee, integendeel. Ik zou sowieso een pdk aanvinken op een base 718.[/quote]
Net 1000 km op en af naar de Normandie.
Ik had ook de BMW van ‘t werk kunnen nemen.. boter zachte koppelings pedaal.. licht stuurtje, weinig vibraties ivm electronische servo en betere demping goed geisoleerde cabine minder bandenrol geluid…zonder luid motor gebrom… airco die veel kouder blaast… tankkaart van ‘t werk..Maar in de plek nam ik de 987 met harde koppelings pedaal.. cava airco.. oude pcm2.1.. luid gebrom achter mijn oren.
drinkt als een zwitser en op mijn eigen kosten…. moest veel schakelen… Heb me suf geamuseerd 😀[quote=”Godspeed” post=282055]Ik vermoed dat ze hierbij niet zozeer verwezen naar vermogen maar wel naar koppel, of het gebrek eraan voordat de turbo op snelheid komt. Zo’n oude 3.6 (van een 993) gaat gewilliger zijn bij lage toeren dan een 2-liter alvorens de turbo erin komt. PDK kan dit helpen op te lossen door snel terug te schakelen, met een groter atmosferisch blok kan je eerder schakellui rijden.[/quote]
Not a chance.. No way no how.
een standaard 3.6 993 vergelijken met een auto van de laatste 10 jaar, het is 30 jaar nieuwere technologie!!!
Boven dien is turbo net bijzonder goed op vlak van koppel.. VEEL beter dan NA..een 718 heeft meer koppel op 2000 toeren dan een 993 max koppel op 5500
Als ik dat zo zie op die grafiek, dan is de 718tot 2000 toeren even snel als de”S” versie
weet nie of ze dezelfde versnellingsbak verhoudingen hebben maar het verschil is marginaal.
maar het belang van 500-2000 is trouwens ook marginaal.. daar win je in de real world niet echt veel ‘races’
Nee, kan ik mij inbeelden… In de normale stand en heel zachtjes gas geven schakeld de S daar naar de volgende versnelling.
Ondertussen terug thuis. 1500 km gebold. In zesde op de “langstreckes”. In tweede hard chargerend op de “ballon’s”. Zalig. Discussie PDK-manueel is nooit bij mij opgekomen onderweg. De route naar le Ballon d’Alsace met nog een andere berg onderweg, 75 km, kwam op ruim 16l/100km :engeltje:
Het ding is: het onvermijdelijke eindpunt van de PDK en andere ontwikkelingen is dat we allemaal een pod zullen oproepen met onze smartphone om ons volautomatisch ergens heen te laten vervoeren. Voor mijn werk gebruik ik nu een poolwagen (behalve woon-werk 5 km met mijn fiets) een elektrische Golf waarmee ik dan om de paar dagen enkele werkjes in de Gentse binnenstad en errond ga bezoeken. Er zijn enkel voordelen aan, het is nooit meer dan 85 km heen en terug dus qua range geen zorgen. Accelereren als een kanon, inhalen als de beste en je moet niet schakelen. Geeft geen lawaai en geen zwarte roetwolken in contrast met de gemiddelde sjoemel-diesel.
Maar… Voelt aan als een wasmachine. Efficiëntie en rijplezier zijn verschillende dingen. Na het old school rijplezier dat onze 968 mij bood wou ik heel bewust een zo analoog mogelijke Porsche om de rest van mijn leven als autoliefhebber van te kunnen genieten. 100% géén cruise control, achteruitrijdinges, masserende zetels want de 968 had dat ook allemaal niet nodig.
Preuninger heeft gelijk: manuele bak voor een zondagsauto, met kuipstoelen en een radio. Basta. Na 11 jaar Z4 met SMG en 5 jaar Cayman met PDK is dit waar ik nu sta in deze discussie.
Niks van Vandamme, ik ga me niet moeien. Ik ga niemand overtuigen van mijn kant van het verhaal, en omgekeerd gaat ook niemand mij overtuigen van hun kant van het verhaal, so why bother ?! Er bestaat ook niet zoiets als het grote gelijk. Vele mensen, vele goestingen.
@ bccars : mooi geschreven. Eenieder is overtuigd van zijn mening. Ook al is “wetenschappelijk” misschien aan te tonen dat het ene “beter” is dan het andere, een persoonlijke voorkeur heeft eenieder van ons. Ik heb graag “ne manuele”. Het enige wat ik jammer vind is dat ze zeldzamer worden, dat is al wat ik wou aantonen. Voor de rest : volop genieten van ons speelgoed.
Ford patenteert handbak met automatische koppeling
De handbak dood? Wacht nog maar heel even met je speech. Er zijn patenten opgedoken van een handbak met automatische koppeling. Muscle Cars & Trucks ontdekte het patent dat pas openbaar werd gemaakt, maar eigenlijk al uit 2018 stamt. Met het mechanisme hoef je het derde pedaal dus niet per se te gebruiken, al zit hij er bij deze tekeningen wel bij.
De pook is zoals bij een normale auto met een handbak, waar je dus zelf een versnelling kiest in het H-patroon. Als de bestuurder de pook aanraakt of het pedaal indrukt, dan ontkoppelt het mechanisme de koppeling. Er is dus geen fysieke verbinding. Het klinkt als een nutteloos systeem en de timing is wat vreemd, maar het is logischer dan het lijkt.
Het leren omgaan met een koppeling is zo lastig nog niet. En de mensen die niet kunnen koppelen, konden dat tien jaar geleden ook al niet. Dus waarom zou Ford uitgerekend nu een handbank met een automatische koppeling patenteren? Dat kan iets te maken hebben met de toekomstige Ford Mustang. De aankomende Ford Mustang wordt waarschijnlijk een hybride. En vind maar eens een hybride met een handbak op de Honda CRZ na. Een hybride aandrijflijn zou het einde van de handbak betekenen.
De automatische koppeling kan de redding zijn. Er is een constructie denkbaar waarbij de elektromotor van de Ford Mustang Hybrid de auto laat rollen als de bestuurder de koppeling laat opkomen. Je wilt immers dat de auto gaat bewegen als het koppelingspedaal omhoog komt, maar je wilt niet per se dat de benzinemotor gelijk meedoet. De automatische koppeling kan dan zelfstandig bepalen wanneer de motor mag bijspringen. Zo kun je de hybride aandrijflijn bedienen als een conventionele benzinemotor met handbak.
Als leuk meegenomen gimmick kan de bestuurder dan schakelen zonder het koppelingspedaal te gebruiken. Dit kan handig zijn als je op het circuit met links wilt remmen, bijvoorbeeld. Zoals altijd betekent het patent niet dat Ford het systeem daadwerkelijk in productie neemt. Als de geruchten waar zijn, dan zien we de Ford Mustang Hybrid misschien dit jaar al – wellicht dus met een handbak.
bron: https://topgear.nl/autonieuws/ford-patenteert-handbak-met-automatische-koppeling/
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.