C4 rijgedrag

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

      In een tekst van Adrian Streather lees ik het volgende over het PDAS systeem in de 964C4:

      The primary purpose of the traction control system is to enhance the advantages provided by the permanent AWD system. The traction control system is used to positively enhance the C4s handling using the already superior traction provided by the AWD. The traction control system has two differential locks.
      The longitudinal (inter-axle) which provides a variable lock between the front axle and the rear axle and
      The lateral (transverse lock) which provides a variable lock between the two rear wheels.
      The lateral lock is applied to reduce the danger of over steer from the ferraria effect while driving the C4 in curves. “Anti-spin control”. This function works very well, but it is not infallible. It is still possible to spin a Carrera 4 if the limits of the system are exceeded.
      The longitudinal lock is used to stabilise the C4 when it is accelerated out of a curve. If for example one axle of the C4 is on ice and the other is on a dry surface, the wheels on ice could spin during acceleration. To counter this the longitudinal lock will be activated and it will send more drive or torque to the slower turning axle (the one of the dry surface). The lock will remain engaged until equal wheel speeds are restored. The drive ratio when the longitudinal differential lock is activated can be changed infinitely from 0 to 100% or 100 to 0% in fractions of a second.
      Note: If the brake pedal is depressed, the traction control system will automaticallydisengage, regardless of conditions.

      Dat klinkt allemaal goed en wel, alleen die “note” vind ik eigenaardig: dat wil dus zeggen, als ik het goed begrijp, dat wanneer een C4 begint te slippen in een bocht, ik dus niet mag remmen maar het systeem zijn werk moet laten doen ??? Want als ik rem schakelt het systeem zich blijbaar uit. Heeft er iemand al ervaring mee, misschien in rijopleiding of op circuit of zo ? Want ik zou toch graag weten wat ik best doe als ik in een bocht zou beginnen te slippen…

      Filip

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Anoniem

        [quote=”stefx911″:17r8jpci]Nee, daar is geen knopje voor 😉 [/quote]
        snap het al… 😯

          Nee, daar is geen knopje voor 😉

          Anoniem

            [quote=”stefx911″:2sazbd1q]Ik heb op het circuit ZONDER ABS en PDAS gereden > Uitgeschakeld[/quote]
            Tiens, is er ergens een knopje dat die ABS en PDAS uitschakelt ? Ik heb dat nog nergens zien staan ? (ik moet wel toegeven dat ik de handleiding nog niet volledig gelezen heb)

              Systeem doet idd zijn werk.

                Ik heb op het circuit ZONDER ABS en PDAS gereden > Uitgeschakeld

                Dus ik had voor de AWD constant de verhouding 30/70 > gewoon SUPER 😀

                Wat ik wel gelezen heb is dat de PDAS zal zorgen voor wat onderstuur in “moeilijke” situaties

                Anoniem

                  [quote=”stefx911″:svk3aqh1]Hmmm….

                  Doe volgende keer eens mee aan de vroemdag.
                  Echt een aanrader. Zo leer je de wagen pas echt goed kennen…[/quote]
                  Ik weet het, ik weet het…maar de tijd is me tegenwoordig wat beperkt tot het rijden van en naar de werkplek… 😕
                  [quote=”stefx911″:svk3aqh1]
                  Heb daar de 4×4 enorm leren waarderen. Wat een fun om de in de bocht vol op het gas te gaan en er “schuivend” uit te komen… met volledige controle!

                  Ik dacht trouwens dat de sperddiferentielen maar werkten tot 30km/u of zo. Genoeg om je uit modder, sneuw en dergelijke te halen. tegen hogere snelheden ga je daar dus geen last van hebben.[/quote]
                  Ik denk niet dat ze het in deze tekst hebben over de sper, maar eerder over de tractiecontrole die bij alle snelheden werkt en de kracht verdeelt tussen voor en achteras resp. tussen linker en rechterwiel. En blijkbaar, als dat in werking treedt en je dan op de rem duwt, stopt dat systeem met werken. Heb je dat niet opgemerkt op het circuit ?

                    Hmmm….

                    Doe volgende keer eens mee aan de vroemdag.
                    Echt een aanrader. Zo leer je de wagen pas echt goed kennen…

                    Heb daar de 4×4 enorm leren waarderen. Wat een fun om de in de bocht vol op het gas te gaan en er “schuivend” uit te komen… met volledige controle!

                    Ik dacht trouwens dat de sperddiferentielen maar werkten tot 30km/u of zo. Genoeg om je uit modder, sneuw en dergelijke te halen. tegen hogere snelheden ga je daar dus geen last van hebben.

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.