Carrera, waar staat voor?

Home Forum Zeverhoekje Carrera, waar staat voor?

  • Maker
    Discussie
  • Waar staat Carrera eigenlijk voor, wat betekent het P-gerelateerd, waarvoor wordt het gebruikt? :think:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • Zal mijn C3.0 ook eens moeten registreren op Berts site… 😀

        Goed bezig Bert! Das pas een helder verhaal. Heb um in m’n archief geplakt, hele leuke info. Dank! :up:

          Ik weet niet of jullie nog zich dat herinneren, maar in 1988/1989 een Carrera 4, dat was zoiets als een 959 maar voor de gewone man! permanente 4 wiel aandrijven, aerodynamische bumpers, ABS, servostuur…..

          Tja ze liepen achter bij de Audi’s in de rally-sport 😉

            Proficiat met je interessante site Bert en hoed af voor de tijd dat je erin stopt . :up:

              Goed dat m’n site ook word belezen in den Belgiek!

              Carrera was tot de introductie van de 911 Carrera 3.2 de modelnaam voor de snelste, normally aspirated -dus geen turbo, maar atmosferische) motoren in weg/rally/racewagens.

              De bedoeling was naast de Carrera 3.2 nog een “normale” 911 te introduceren, maar dat is uiteindelijk nooit van de grond geraakt. Sinds dit model is “Carrera” de generische naam geworden van de 911 series. Dit werd nog een keer versterkt via de Americans, waarbij Porsche Cars NA, na de terroristische aanslag van 9/11, verkoos om de volgende modellen te lanceren als Carrera’s en de 911 benaming een beetje te nuanceren. Dat was gerekent zonder de die-hard liefhebbers, die een nine-eleven wilden…..Enfin, in besluit, de carrera benaming is nu de generische benaming van de “gewone” atmosferische/ niet sport/luxe etc 911 modellen.

              Wanneer de 964 series werden geintroduceerd, begon met eerst met de 964 Carrera 4, en dit naast de 911 carrera 3.2.
              Ik weet niet of jullie nog zich dat herinneren, maar in 1988/1989 een Carrera 4, dat was zoiets als een 959 maar voor de gewone man! permanente 4 wiel aandrijven, aerodynamische bumpers, ABS, servostuur…..

              In model jaar 1990 (dus vanaf September 1989) werd dan de achterwiel aangedreven 964 geintroduceerd, en dit werd initieel eerst geleverd als 911 Carrera (type 964) met Carrera op de achterklep. Na enkele maanden werd het Carrera 2.

              Er was altijd een optie om het achterklep logo niet te hebben.

              De WTL kwam normaal gezien met het Carrera 2/ Carrera 4 logo, behalve met de Jubi series, die “911 30 Jahre”.

              Groetjes,

              Bert

                Zo eeej … wat een verhaal, een breinbreker, technisch maar leuk!

                  [quote=”carrera 3.0″ post=133905]De Carrera 3.0 was de laatste échte Carrera, wordt beweerd.
                  Vraag me niet waarom… :popcorn: [/quote]

                  Klik hier

                    carrera is de benaming voor hun racemotoren, voor het eerst uitgerust met 4 nokkenassen, die ze op klantenverzoek zijn gaan gebruiken in de straatversies van de 356 …

                    [size=2]

                    Carrera… it is nice to remember when the purists appeared on Porsche events by the beginning of the 70s wearing shirts with the Real Carreras have 4 Cams logo on them. The Fuhrmann engine caused a lot of passion at its period and still does. I will try to concentrate on the facts rather than on emotions.

                    The heart of this special car was a race engine after all, the 547/1 roller bearing Spyder powerplant slightly detuned to 100 real hp from its 1498cc. The Carrera cars appeared together with the beginning of the 356A era – there are some exceptions on PreA cars, four Coupes and fourteen Speedsters have been identified.

                    The 4 cam engine was designed from the start in a very different manner than the normal pushrod engine. While they both had the same opposed four cylinder layout, the normal engine relied on pushrods to open the valves, the 4 cam used bevel gears and shafts. The plugs were fired from twin ignition coils, and a distributor was placed on the end of each intake camshaft to distribute the ignition spark.

                    A dry sump lubrication system drew oil from a storage tank into the oil pump, returning it to the engine by means of steel braided lines. Lubrication was critical in the 4 cam, as a roller bearing crankshaft manufactured by Hirth was used.

                    The Hirth crank moved a high-domed piston inside aluminum cylinders with chrome plated walls. Air cooling was, of course, used to help dissipate heat created in the engine; a large, rounded fan tower that was characteristic of the 4 cam’s appearance housed a fan capable of moving over 1000litres of air per second at high rpm.

                    The cooling system worked quite well, considering the ignition timing was set at 24 degrees before top dead center. This timing advance was necessary to create more horsepower propelling the lightweight Porsches to performance on par with larger displacement sports cars of the day like Ferrari and Jaguars.

                    A gray Coupe named Ferdinand was the first Carrera, as one of the first Stuttgart built Porsches it was the Professor’s last company car, this car went from the original 1100cc pushrod engine to the first experimental Fuhrmann 4 cam engine with 100 hp. Somebody said: That engine has done pretty well in a Spyder, let’s see how it goes in a 356. Dr. Fuhrmann had hoped from the beginning that his four cam would find its way into a production 356 body.

                    Porsche customers were crying for more horsepower, so Porsche installed the 547 engine into a 1949 alloy coupe, that won the Liege-Rome-Liege marathon as Porsche special and won it outright. Ferry then approved a small series of 50 or 100 4 cam cars.

                    They were designated 1500GS and named Carrera in honor of the Mexican race where Porsche Spyders had done so well. The launch coincided with the A model launch by September 1955, even tough we cannot say there were no PreA 4 Cam cars produced by Porsche.

                    [/size]

                    lees de rest van dit interessant verhaal hier verder

                      Precies, dan wil je toch wel een keertje weten wat het nou eigenlijk inhoudt toch, hahaha? Zal toch wel meer zijn dan dikke marketing, hahaha? :drink:

                        De Carrera 3.0 was de laatste échte Carrera, wordt beweerd.
                        Vraag me niet waarom… :popcorn:

                        Het was het laatste model die de grote “Carrera”-stickers op de deuren mocht dragen die als optie konden verkregen worden.
                        :happydance:

                          Zat net een filmpje te kijken, in een ander draadje over rs4.0 versus gt3, geplaatst door luc993.

                          Daar verwijst dhr Harris meerdere malen naar Carrera motoren. Dus het is iets specifieks toch? Zouden ze met Carrera gewoon schakelbakken bedoelen? :driver:

                          XXX

                            De klant krijgt wat hij vraagt. Ook toen kon ji uw P zonder logo bestellen.
                            Op mijn Carrera staat achteraan niets, enkel opzij Targa :relaxman:

                              Ok dan. Ik snap niet helemaal wanneer/hoe Porsche die toevoeging gebruikt (heeft).

                              Bij mij staat er Carrera 2 op de kont. Je hebt dus ook de Carrera 4 vermelding. Misschien ook nog wel Carrera 2S en Carrera 4S. Ok, 2 versus 4-wheel drive, en S voor een sport(ieve) uitvoering. Maar dan kun je toch zo’n beetje alle 911 modellen Carrera noemen?

                              Maar wanneer zet Porsche af-fabriek die letters erop dan? Of plakken de mensen die titel er zelf op, want ik zag dat je die dingen ook los kunt kopen.

                              Waarom staat er bijvoorbeeld bij mijn 964 WTL Carrera 2 op de kont, en bij een andere originele 964 WTL automaat niks op de kont? Op de autopapieren staat ook Carrera 2 als deelomschrijving van de auto. Ik snap er weer es geen pepernoot van. :think:

                              XXX

                                CAR REaly RAre :engeltje:

                                  De naam Carrera werd door Porsche voor het eerst gebruikt in 1955, om een klasseoverwinning in de Carrera Panamericana van 1953 te herdenken. Carrera is Spaans voor “race”.

                                  Bron: Wikipedia

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.