cayenne verbruik V6

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayenne cayenne verbruik V6

  • Maker
    Discussie

  • desmodromic2001
    Deelnemer

      Graag had ik eens geweten van collega Cayenne V6 rijders of zij ook zo’n hoog verbruik hebben. Als ik rij zoals een oude pé (schakelen aan 2800 toeren zodat hij mooi op 2200 toeren uitkomt in de volgende versnelling) dan kom ik steevast uit op een gemiddeld verbruik van 15,5 liter (ook al zegt de boordcomputer dat het slechts 14 liter is). Een andere kostenbesparende techniek die ik toepas is het hoge gewicht van de cayenne uitspelen door hem te laten uitbollen als ik zie dat het verkeerslicht rood wordt. Om maar te illustreren dat ik echt wel abnormaal rondrij om dat verbruik te laten dalen. Als ik normaal rondrij (gewoon sportief dus, optrekken tot 4000 toeren) doe ik 400 km met een bakje benzine (ongeveer 1/3 stadsverkeer, 1/3 normale wegen aan 90 km/h, en 1/3 autosnelweg aan 120 km/h) Iemand die met een x5 3. Diesel (een mazoutstoof dus) rijdt, vertelde me dat hij maar 9 liter verbruikte. Het gaat me nu niet echt om die paar liters benzine maar om het principe. Porsche stond er altijd voor bekend krachtige wagens te bouwen die relatief weinig verbruiken (mijn 911 3.2 verbruikt ongeveer 11.5 liter, en daar wordt het gaspedaal toch goed ingedrukt…, mijn 924 2.0 slaagt erin om op de autosnelweg 7 liter te verbruiken, en dat voor een auto uit 1977 !) Ik begin te denken dat er iets mis is met mijn cayennecamionette, dus graag uw reacties !

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • raf

        beltar schrijft:

        [quote=”stefx911″:3nd9wal8]Ik weet dat één van de problemen van het ombouwen naar LPG de legering van de kleppen kan zijn. Deze zouden verbranden. Ik weet niet of dit op een Cayenne van toepassing is.

        Klopt!
        De lpg-verbranding veroorzaakt grotere hitte en de kleppen zijn daar niet tegen bestand.
        De enige methode is, andere kleppen steken en dan lpg (totale kostprijs: 6 à 7000 €)
        Enige veilige methode zegden ze bij porsche[/quote]

        fout gehoord, het zijn de klepzittingen die worden vervangen, niet de kleppen.
        En het heeft helemaal niets te maken met de temperatuur.
        Gas verbrandt zuiverder dan benzine en laat helemaal geen risidu achter, hetgene wat moet zorgen voor smering. (daarom hadden veel wagens ook problemen met loodvrije benzine, is vergelijkbaar)

        Iedere keer als een klep open en dicht gaat draait ze enkel graden, om ervoor te zorgen dat ze gelijkmatig slijt. Als je dus op gas gaat rijden en een gedeelte smering gaat opheffen, dan verslijt die klep sneller de klepzitting in de cilinderkop.
        Vandaar dat het tussen de 30 en 60.000 km meestal goedgaat.

        Oplossing is kopsmering of geharde zittingen waardoor de klep de kop nietmeer kan versneld verslijten

        Oh ja dat kost echt geen 6000 euro, eerder 3 tot 3.5 voor een V8, vr6 ben je met 3 klaar

          ik rijd nu al jaren met de touareg R32 V6 op LPI met klepsmering, nooit enig probleem gehad en heb nu toch al +230.000 km, eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de kleppen er nu (na 230.000km) beginnen onder te lijden, een koprevisie en speciale kleppen en zittingen laten zetten zou me nu +-2500euro gaan kosten, maar volgens de garagist kan ik dan vlotjes weer enkele 100.000en kms rijden, op voorwaarde dat ik ook de rest goed onderhoud. Mijn verbruik (zware voet en altijd serieus doortrekken) schommelt tussen de 12 en 16 liter, afhankelijk van stads of autostradeverkeer. De lpg installateur zei me wel in een eerste type V6 lpi te willen plaatsen maar niet in een V8, en ook bij de nieuwe generatie cayennes zet hij liever helemaal geen lpg, in geen enkel model !

            ik kom op 18 L en als je de prijs van een LPI (3450€)+de tax en de kans om stukken te rijden is mij het niet waard en blijf dus op benzinne rijden

              [quote=”stefx911″:3nd9wal8]Ik weet dat één van de problemen van het ombouwen naar LPG de legering van de kleppen kan zijn. Deze zouden verbranden. Ik weet niet of dit op een Cayenne van toepassing is.[/quote]

              Klopt!
              De lpg-verbranding veroorzaakt grotere hitte en de kleppen zijn daar niet tegen bestand.
              De enige methode is, andere kleppen steken en dan lpg (totale kostprijs: 6 à 7000 €)
              Enige veilige methode zegden ze bij porsche

                Ik weet dat één van de problemen van het ombouwen naar LPG de legering van de kleppen kan zijn. Deze zouden verbranden. Ik weet niet of dit op een Cayenne van toepassing is.

                  LPG en Cayenne gaan niet samen…

                  Een kameraad van mij is LPG installateur en zij bouwen geen LPG’s in de Cayenne omdat dit wel degelijk heel schadelijk zou kunnen zijn voor de motor. Naar het schijnt geven ze hierop geen garantie voor het goed functioneren en zou zelfs de Porsche garantie vervallen bij eventuele problemen met de motor die op LPG staat.

                  Hij heeft mij ooit eens verteld wat precies het probleem was maar ik ben de details vergeten. Ik zal er één van de dagen nog eens achter horen.

                    Als je voor een SUV van 2500kg kiest, dan weet je sowieso dat 250pk (10kg per pk) krap zijn om dat ding treffelijk in beweging te krijgen;
                    Hij heet wel porsche, maar is een SUV!! vergeet dat toch niet.
                    Mijn Renault avantime heeft 215 pk voor 1800kg (8.3 kg per pk) en dat is ook absoluut geen racer.
                    Je moet geen wonderen verwachten van een logge auto met een relatief kleine motor.
                    De renault verbruikt ook 14l/100km benzine en 16.5l LPG

                      [quote=”Setakira”:jlk2zxdf]vraag alleen is, na een paar jaar hoe de conditie van die motor nog is met LPG, zal binnenkort wel aan het licht komen denk ik. Ik zou schrik hebben om een 2de hands LPG Cayenne te kopen…
                      Het kan wel maar tegen welke prijs? Wordt zeker niet aangeraden om het uit te voeren…[/quote]
                      Volgens mij geen enkel technish schadelijk probleem op de modernere motoren (lees bouwjaar vanaf 2000), wordt trouwens al jaren toegepast op verschillende merken. Ze verbruiken niet minder, kwasi zelfde vermogen maar met LPG gewoonweg minder €/l. Je betaalt alleen de bijkomende installatie 😉

                        Ik begrijp gans de discussie niet 🙄

                        Een 3.2 benzine vergelijken met een 3.0 diesel.

                        Nogal logisch dat de diesel minder verbruikt.
                        Daar komt dan nog bij, dat het koppel van de diesel beter is, en daardoor minder in de toeren word gereden wat het verbruik ook nog eens ten goede komt.

                        Toen je de Cayennen V6 kocht, en je had even naar het koppel gekeken en het gewicht had je kunnen weten dat het geen racewagen ging zijn, en dat voor een beetje vlot rijden, het vermogen helemaal moest aangesproken worden.

                        Het verbuik van de Cayenne is niet abnormale dan eender welke andere wagen uit die categorie met dezelfde motor.

                        En dat een Cayenne Turbo ruim 25 liter gebruikt als het vermogen word aangesproken is dan ook weer normaal, een 911 Turbo heeft ook 20 liter nodig, en weegt bijna 800kg minder (als het niet meer is)

                        Ik vind dit helemaal geen verrassing, en eigenlijk onterechte kritiek op de Cayenne, blijkbaar heeft hier iemand de verkeerde wagen gekocht, en word de schuld nu doorgeschoven naar Porsche.

                        Geef me even een andere SUV, met een benzine motor met dezelfde CC die het ongelooflijk beter doet dan de Cayenne. Het verbruik is gewoon voor dit soort voertuigen.

                        Heb laats met een Mercedes GL420CDi gereden, en dat ding had ook 17 liter diesel nodig.

                        Anoniem

                          [quote=”Setakira”:geypyrfm]vraag alleen is, na een paar jaar hoe de conditie van die motor nog is met LPG, zal binnenkort wel aan het licht komen denk ik. Ik zou schrik hebben om een 2de hands LPG Cayenne te kopen…
                          Het kan wel maar tegen welke prijs? Wordt zeker niet aangeraden om het uit te voeren…[/quote]

                          Ik zou ook graag eens enkele reacties horen van mensen die zo al een jaarke of twee met een lpg (of lpi) cayenne rijden. Ik heb er in’t begin van het jaar hier op’t forum eens naar gepolst maar spijtiggenoeg geen reacties gehad. Volgende week mogen wij hier de nieuwe ML afhalen. Diesel en ergens 10 a 12 liter verbruik.Mochten wij nu positieve noten ivm. cayenne en lpg horen misschien volgende keer toch een Cayenne! Who knows maar de ML zal nu toch enkele jaren de dienst uitmaken.

                            Wie een echt terreinbeest zoekt en bovendien nog comfortabel, wij hebben een oeros te koop, die slechts tussen de 12 en max. 13 liter diesel verbruikt.

                            Merk: Mercedes
                            Model: G
                            Versie: G 350 turbodiesel
                            Jaar: 10/1992
                            Kilometerstand: 210 000 km.
                            Cilinderinhoud: 6 cilinder à 3400cc
                            Brandstof: Diesel
                            Kleur: Beige metaalglanslak
                            Vermogen: 100 KW
                            Aanhanglast: 3.5 ton
                            Kogeldruk: 120 kg
                            Chassis nummer: WDB46332117085827/37

                            Full option voor het jaar 1992:

                            Interieur: lederen bekleding in uitstekende staat (zwart), wortelnotenhout inleg interieur, automatische versnellingsbak, originele radio met 6 luidsprekers, tempomat, extra vloerbekleding in rubber, airco, integrale zetelverwarming, elektrische schuif-kantel dak, verwarmde achterruit, enz…

                            Beveiliging: centrale vergrendeling met afstandsbediening en VV2 beveiliging (origineel mercedes)

                            Exterieur: versterkte batterij ➡ voorziening voor kipaanhanger (stopcontact), spatlappen rondom, splinternieuwe banden, drie differentieelvergrendelingen, mistlichten vooraan, ABS, enz…

                            ONVERWOESTBARE GELÄNDE IN PRACHTIGE ORIGINELE EN PERFECT
                            ONDERHOUDEN STAAT (recent groot onderhoud alle facturen)!!!

                            [b]Prijs: 17.500,00 euro

                            Te nemen of te laten.[/b]

                              Ik vind dat als je een Cayenne wilt rijden ook maar moet accepteren dat die dingen veel zuipen.
                              In het rijtje van meest zuipende auto’s staat de Cayenne Turbo S Bovenaan! Je moet wel weten waar je aan begint.

                              Just my 2 cents 8)

                                vraag alleen is, na een paar jaar hoe de conditie van die motor nog is met LPG, zal binnenkort wel aan het licht komen denk ik. Ik zou schrik hebben om een 2de hands LPG Cayenne te kopen…
                                Het kan wel maar tegen welke prijs? Wordt zeker niet aangeraden om het uit te voeren…

                                  Nu begrijp ik waarom er zoveel cayenne’s op lpg worden gelegd 😯
                                  Ik was vorig jaar bij een lpg-specialist en daar stonden er 3 kjn’s te wachten

                                    [quote=”desmodromic2001″:m8qtbpig]Graag had ik eens geweten van collega Cayenne V6 rijders of zij ook zo’n hoog verbruik hebben. [/quote]vriend van mij zijn moeder heeft een cayenne turbo en dat beest drinkt gemakkelijk 21L. 😯 maarja das geen antwoort op u vraag. Wou gewoon is meedelen 😀

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.