cayenne verbruik V6

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayenne cayenne verbruik V6

  • Maker
    Discussie
  • Graag had ik eens geweten van collega Cayenne V6 rijders of zij ook zo’n hoog verbruik hebben. Als ik rij zoals een oude pé (schakelen aan 2800 toeren zodat hij mooi op 2200 toeren uitkomt in de volgende versnelling) dan kom ik steevast uit op een gemiddeld verbruik van 15,5 liter (ook al zegt de boordcomputer dat het slechts 14 liter is). Een andere kostenbesparende techniek die ik toepas is het hoge gewicht van de cayenne uitspelen door hem te laten uitbollen als ik zie dat het verkeerslicht rood wordt. Om maar te illustreren dat ik echt wel abnormaal rondrij om dat verbruik te laten dalen. Als ik normaal rondrij (gewoon sportief dus, optrekken tot 4000 toeren) doe ik 400 km met een bakje benzine (ongeveer 1/3 stadsverkeer, 1/3 normale wegen aan 90 km/h, en 1/3 autosnelweg aan 120 km/h) Iemand die met een x5 3. Diesel (een mazoutstoof dus) rijdt, vertelde me dat hij maar 9 liter verbruikte. Het gaat me nu niet echt om die paar liters benzine maar om het principe. Porsche stond er altijd voor bekend krachtige wagens te bouwen die relatief weinig verbruiken (mijn 911 3.2 verbruikt ongeveer 11.5 liter, en daar wordt het gaspedaal toch goed ingedrukt…, mijn 924 2.0 slaagt erin om op de autosnelweg 7 liter te verbruiken, en dat voor een auto uit 1977 !) Ik begin te denken dat er iets mis is met mijn cayennecamionette, dus graag uw reacties !

6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
    • [quote=”desmodromic2001″:gpnftdd0]Mijn buurman hier aan mijn garage heeft een X 5 met een 3.0 diesel er in en die beweerd toch ook bij hoog en laag dat hij bij normaal rijden 11 liter verbruikt en als hij wat zot doet 16 liter verbruikt.

      11liter Diesel vind ik best schappelijk gezien het hoge gewicht van de X5, zijn CX waarde die ongeveer hetzelfde is als die van een appartementsblok, en gezien de bredere banden die zorgen voor een groter contact met de baan, dus meer wrijving.

      Maar als ik normaal rij met mijn Cayenne kom ik makkelijk op 20 liter !!! Daardoor heb ik echt een dégout gekregen van die kar, en ik beklaag me dat ik mijn geld er aan besteed heb. Het is zelfs zo erg dat ik met mijn 924 dit jaar al 30 000 km heb rondgebold en mijn Cayenne gewoon in de garage blijft staan. Hij is wel mooi om te zien, maar het is mijn insziens meer een kar om de dikke nek mee uit te hangen, dan dat hij rijplezier verschaft. Ik heb nog een seconde getwijfeld om een X5 te kopen (OMDAT IK NIET BINNENMOCHT OP DE PORSCHE STAND OP HET AUTOSALON, TERWIJL HET VOORSCHOT EEN GAT IN MIJN BROEK BRANDDE !!) maar als echte Porsche freak kon ik het niet over mijn hart krijgen. Ik zal er nog eentje bijkopen in de toekomst, en dat zal een 993 2 of 4 S zijn. Van die moderne Porsches heb ik mijn buik meer dan vol. Alle soorten van technische snufjes moeten verbergen dat het rijplezier fel verminderd is. Het gaspedaal bijvoorbeeld, reageert nog trager dan die van een Diesel. Je kunt er gewoon geen tussengas mee geven als je een versnelling lager gaat ! De wegligging is wel FENOMENAAL ! (en dat is ook het enige) De banden (hij staat op 20 inch Techno velgen) zijn na 20 000 km al zo goed als versleten. De achterklep kraakt als je hem opendoet, de dakbekleding scheurt aan de deurlijsten, het leder ziet er al identiek uit als die van in mijn Carrera (maar daar heb ik wel al 350 000 km op de teller gezet!)

      Als ik dan eens mijn 924 (die door o zo velen wordt bespot want het is geen “echte” Porsche) mag vergelijken met mijn Cayenne kom ik tot volgende conclussies:

      Cayenne: Nieuwprijs 2 700 000 in 2005, 0-100 in om en bij de 9 seconden, max snelheid om en bij de 200 km/h, verbruik 16-20 liter. Laadcapaciteit: een paar bakken bier
      Off road capaciteit op 20″ Techno velgen (die er natuurlijk niet voor dienen) in slijkpoel zit ie redelijk snel vast door hoge gewicht
      Bouwkwaliteit: ondermaats, laklaag gespoten door robot met acrylverf even vlak als een sinaasappelschil met bijhorende vernisdruiper op het einde van de capeau EN DAAR BRAAK IK VAN !
      design: Volkswagen met Porsche lichten, (maar wel mooi), de houten latjes in het interieur waar ze u 25000 ballen voor vragen blijken van plastic te zijn, net zoals het “aluminium” aan de buitenkant van de wagen die eigenlijk van plastic is. De deurklinken binnenin zijn van datzelfde “aluminium”, met andere woorden, na een paar keer uw deur open en toe gedaan te hebben komt de verf er vanaf.

      924: Nieuwprijs 500 000 fr in 1977, 0-100 in om en bij de 9 seconden (getuige de talloze TDI mannetjes die eens willen proberen… maar veelal het deksel op de neus krijgen in een sprintje tegen een 28 jaar oude kar 😛 ), max snelheid ongeveer 210 km/h, vebruik 7 – 12 liter
      Laadcapaciteit: Ik ga er mee naar Ikea en rij rond met ladders in mijn wagen, ideaal dus om lange platte zaken mee te vervoeren.
      Off road capaciteit: JE HOUDT NIET VOOR MOGELIJK WAAR DIE OUWE KAR DOORHEEN PLOETERT! Werkelijk ongelofelijk (waarschijnlijk door zijn lage gewicht?)
      Bouwkwaliteit: even degelijk als een tank !
      Design: wereldschokkend in 1975! En nog altijd even prachtig!

      Voor mij is het duidelijk wat hier een “echte” Porsche is ! Zo duidelijk dat ik die ouwe kar volledig laat restaureren tot hij in showroomstaat is. En het kostenplaatje zal wellicht het vijfvoudige zijn van wat hij waard is. Maar daar trek ik mij niets van aan. Porsche rijden is emotie, geen economie. En voor diegene die nu nog denken dat de 924 geen echte Porsche is…[/quote]

      Moraal van het verhaal: “Porsche is een sportwagen en heeft niks vandoen met een jeep”.
      Trouwens alle terreinwagens van tegenwoordig zijn hoogpotige bombastische veredelde luxevoituren.En je mag al helemaal niet meer denken waarvoor zo een terreinwagen oorspronkelijk is gebouwd.Wat is het nu? Driehonderd of meer pk’s om in het bos te rijden. 😆
      Cayenne en consoorten:prestigieuze wagens maar niet aan mij besteed.

        Mijn buurman hier aan mijn garage heeft een X 5 met een 3.0 diesel er in en die beweerd toch ook bij hoog en laag dat hij bij normaal rijden 11 liter verbruikt en als hij wat zot doet 16 liter verbruikt.

        11liter Diesel vind ik best schappelijk gezien het hoge gewicht van de X5, zijn CX waarde die ongeveer hetzelfde is als die van een appartementsblok, en gezien de bredere banden die zorgen voor een groter contact met de baan, dus meer wrijving.

        Maar als ik normaal rij met mijn Cayenne kom ik makkelijk op 20 liter !!! Daardoor heb ik echt een dégout gekregen van die kar, en ik beklaag me dat ik mijn geld er aan besteed heb. Het is zelfs zo erg dat ik met mijn 924 dit jaar al 30 000 km heb rondgebold en mijn Cayenne gewoon in de garage blijft staan. Hij is wel mooi om te zien, maar het is mijn insziens meer een kar om de dikke nek mee uit te hangen, dan dat hij rijplezier verschaft. Ik heb nog een seconde getwijfeld om een X5 te kopen (OMDAT IK NIET BINNENMOCHT OP DE PORSCHE STAND OP HET AUTOSALON, TERWIJL HET VOORSCHOT EEN GAT IN MIJN BROEK BRANDDE !!) maar als echte Porsche freak kon ik het niet over mijn hart krijgen. Ik zal er nog eentje bijkopen in de toekomst, en dat zal een 993 2 of 4 S zijn. Van die moderne Porsches heb ik mijn buik meer dan vol. Alle soorten van technische snufjes moeten verbergen dat het rijplezier fel verminderd is. Het gaspedaal bijvoorbeeld, reageert nog trager dan die van een Diesel. Je kunt er gewoon geen tussengas mee geven als je een versnelling lager gaat ! De wegligging is wel FENOMENAAL ! (en dat is ook het enige) De banden (hij staat op 20 inch Techno velgen) zijn na 20 000 km al zo goed als versleten. De achterklep kraakt als je hem opendoet, de dakbekleding scheurt aan de deurlijsten, het leder ziet er al identiek uit als die van in mijn Carrera (maar daar heb ik wel al 350 000 km op de teller gezet!)

        Als ik dan eens mijn 924 (die door o zo velen wordt bespot want het is geen “echte” Porsche) mag vergelijken met mijn Cayenne kom ik tot volgende conclussies:

        Cayenne: Nieuwprijs 2 700 000 in 2005, 0-100 in om en bij de 9 seconden, max snelheid om en bij de 200 km/h, verbruik 16-20 liter. Laadcapaciteit: een paar bakken bier
        Off road capaciteit op 20″ Techno velgen (die er natuurlijk niet voor dienen) in slijkpoel zit ie redelijk snel vast door hoge gewicht
        Bouwkwaliteit: ondermaats, laklaag gespoten door robot met acrylverf even vlak als een sinaasappelschil met bijhorende vernisdruiper op het einde van de capeau EN DAAR BRAAK IK VAN !
        design: Volkswagen met Porsche lichten, (maar wel mooi), de houten latjes in het interieur waar ze u 25000 ballen voor vragen blijken van plastic te zijn, net zoals het “aluminium” aan de buitenkant van de wagen die eigenlijk van plastic is. De deurklinken binnenin zijn van datzelfde “aluminium”, met andere woorden, na een paar keer uw deur open en toe gedaan te hebben komt de verf er vanaf.

        924: Nieuwprijs 500 000 fr in 1977, 0-100 in om en bij de 9 seconden (getuige de talloze TDI mannetjes die eens willen proberen… maar veelal het deksel op de neus krijgen in een sprintje tegen een 28 jaar oude kar 😛 ), max snelheid ongeveer 210 km/h, vebruik 7 – 12 liter
        Laadcapaciteit: Ik ga er mee naar Ikea en rij rond met ladders in mijn wagen, ideaal dus om lange platte zaken mee te vervoeren.
        Off road capaciteit: JE HOUDT NIET VOOR MOGELIJK WAAR DIE OUWE KAR DOORHEEN PLOETERT! Werkelijk ongelofelijk (waarschijnlijk door zijn lage gewicht?)
        Bouwkwaliteit: even degelijk als een tank !
        Design: wereldschokkend in 1975! En nog altijd even prachtig!

        Voor mij is het duidelijk wat hier een “echte” Porsche is ! Zo duidelijk dat ik die ouwe kar volledig laat restaureren tot hij in showroomstaat is. En het kostenplaatje zal wellicht het vijfvoudige zijn van wat hij waard is. Maar daar trek ik mij niets van aan. Porsche rijden is emotie, geen economie. En voor diegene die nu nog denken dat de 924 geen echte Porsche is…

        Anoniem

          Ik zou graag eens horen of iemand ervaring heeft met LPG in een V 6 cayenne?Het hoge benzineverbruik zou mij ook afschrikken hoor.
          Kleine vergelijking, vroeger reden wij met pajero’s (2, 2.5 turbodiesels) en die verbruikten 14 a 16 l diesel en gingen niet vooruit. Nu hebben we een ML 2.7, die trekt enorm goed op en verbruikt 9.5 a 12 liter en een vito 2.2 cdi 120 pk, 9.5 liter, gaat ook redelijk vooruit.Veel km’s doen we niet dus een cayenne zou ook wel leuk zijn maar reken eens uw benzinefactuur uit op jaarbasis als ge 10000Km rijdt aan pakweg 18 liter en 1.54€ per liter!!! 😳
          Ik denk dat LPG dan niet mis zou staan.

            Dat verbruik vind ik nog normaal er zijn er veel die echter een pak meer verbruiken. Je moet je dan ook voorstellen dat je wagen ook een pak meer gewicht moet meeslepen en van daar het hoge verbruik. Mijn buurman hier aan mijn garage heeft een X 5 met een 3.0 diesel er in en die beweerd toch ook bij hoog en laag dat hij bij normaal rijden 11 liter verbruikt en als hij wat zot doet 16 liter verbruikt.

              denk ook dat het normaal is, de buren hebben hier een touareg V6
              en die zuipt ook serieus en die man rijdt daar nog niet mee door.

              En de V6 van de cayenne is dezelfde motor als de touareg dacht ik en deze v6 motor van vw staat bekend voor zijn hoog verbruik

              Anoniem

                ik denk dat uw verbruik relatief normaal is zenne. Als ik zie wat een touareg verbruikt…..

              6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.