Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Cayenne › Cayenne zoektocht
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 11 maanden geleden door Erwin.
-
MakerDiscussie
-
29 januari 2019 om 19:55
Beste Leden,
Ik ben al enige tijd lid en verken het forum steeds met betrekking tot mijn oldtimer een 911 van 1980.
Nu zou ik de collectie graag willen uitbreiden en ben al een tijdje op zoek naar iets anders…
Dat anders is een Cayenne uit de beginjaren.Uiteraard zullen er zaken zijn waar ik rekening moet mee houden en vandaar dat ik hier mijn licht kom opsteken.
Zijn er mensen die me kunnen helpen ?Moest er al een topic bestaan over dit gegeven, mag men me altijd er naar verwijzen..
Alvast bedankt voor de hulp
Geert -
MakerDiscussie
-
[quote=”de_koen” post=274564][quote=”Yellow Submarine” post=274551]Dat een diesel euro 5 vanaf 1/1/2025 maar een hoop schroot zal zijn wegens de tegen dan alom tegenwoordige LEZ (heel Wallonië bijvoorbeeld)… als je daar nu rekening mee houdt en die bijvoorbeeld goedkoop koopt en zoveel mogelijk op rijdt kan het wel interessant zijn.[/quote]
LEZ Wallonie maakt geen onderscheid tussen benzine of diesel, je kan de cayman er dus gerust naast parkeren…
[/quote]Het is nog anders blijkbaar…
Met een euro 5 DIESEL kan je vanaf 1/1/2025 enkel betalend binnen in A’pen, BXL of Gent, màààar…In Latino-Belgio is het blijkbaar zoiets:
[i]De Waalse Minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio wil af van alle auto’s die geen Euro 5-normering kunnen voorleggen. Op 1 januari 2026 worden alle wagens van voor september 2009 (wanneer de Euro 5-norm geïntroduceerd werd) geweerd aan de andere kant van de taalgrens, waarbij de CDH-politicus nauwelijks een onderscheid maakt tussen benzines en diesels.
De Waalse Regering heeft het ontwerp van decreet reeds goedgekeurd, het voorstel van Di Antonio moet enkel nog langs het Parlement. Komt de regeling erdoor, dan wordt Wallonië een grote Lage-EmissieZone. Voertuigen die de Euro 5-norm niet halen, zullen vanaf 2023 uitgefaseerd worden. Vanaf 2028 mogen ook Euro 5-diesels niet meer op de Waalse wegen rijden. In 2030 zal er zelfs voldaan moeten worden aan de Euro 6d-Temp norm, die pas verplicht is vanaf 1 september 2019.
Het voorstel maakt uitzonderingen voor speciale auto’s en voor oldtimers, toch zolang ze niet meer dan 3.000 kilometer per jaar rijden.[/i]
Dus Euro-5 diesels zoals onze Camion- pardon- Cayenne, kunnen daar nog tot eind 2027.
Dat van die Euro 6d-Temp norm is another biscuit! Dus als je vandaag een spiksplinternieuwe auto koopt die niet conform die norm is, is het mogelijk dat je er maar 11 jaar mee mag rijden!!
Effe de brochure van de 992 nagekeken en die voldoet inderdaad al aan die Euro 6d-Temp norm… en de Cayman T ook. Maar bij de Carrera T is dit niet vermeld, dus het zal wel zo zijn dat die niet voldoet…
Als je lange duur kijkt kun je BIV afschrijven, das wat ik bedoel met daar niet al te veel op kijken voor besparing.
Maar jaarlijkse verkeers belasting , die rekening krijg je elk jaar opnieuw in de bus.Dus denk ik dat een iets jonger model mogelijks iets goedkoper in jaarlijkse taks zal zijn
tov iets hogere BIV wegens nieuwer.Das net het probleem met de Cayenne…De oudere zijn duur op elk vlak omdat ze nog niet naar CO2 keken in die tijd..
[quote=”Yellow Submarine” post=274551]Dat een diesel euro 5 vanaf 1/1/2025 maar een hoop schroot zal zijn wegens de tegen dan alom tegenwoordige LEZ (heel Wallonië bijvoorbeeld)… als je daar nu rekening mee houdt en die bijvoorbeeld goedkoop koopt en zoveel mogelijk op rijdt kan het wel interessant zijn.[/quote]
LEZ Wallonie maakt geen onderscheid tussen benzine of diesel, je kan de cayman er dus gerust naast parkeren…
6jaar is nu ook niet niks he….
Bepaalde modellen 1e Generatie Cayenne hebben gekende motorische problemen…
van de 4.5 V8 kantelen de zuigers
3.2 rekken de kettingen
3.6 en 4.5 Turbo is betrouwbaarder,
Ook de versnellingsbakken willen nog wel eens stuk
Tussenlagers van de cardanas…Een 3.0TDI euro5 lijkt mij de beste en voordeligste ( verbruik, taks, BIV) keuze, heb er dan zelf ook 1, in een ander jasje ( VW Touareg, technisch gelijk aan een cayenne)
Aan die motors komt zogoed als niets aan, heb vroeger nog een A6 Quattro gehad met ook de 3.0TDIof evt een 3.2 op CNG, geen BIV en 1500€ jaarlijkse taks
maar als het is voor vakantie, met de kinderen, MTB ,
koop een VW T5 / T6 Caravelle / Multivan in dubbele cabine lichte vracht, eventueel in 4motion… heb ondertussen mijn 3e T5[quote=”vandamme” post=274554]de bedragen veranderen nogal jaar bij jaar omdat de BIV zakt met leeftijd
Ik vraag me echter af of je dan ook de beste auto zal vinden om veel goeie kms te kunnen rijden.5000 uitsparen in taksen maar dan meer kosten nadien omdat ie ouder is?
of 3 jaar later nergens meer welkom zijn met je machine?
En wat gaan ze met die kilometer belasting vervolgens niet uitvreten.Als je echt je gedacht hebt op een Cayenne,
De beste zoeken voor je noden.. genoeg verschillende peppermobiles test rijden, alle motorisaties zodat je de goeie van de slechte beetje leert onderscheiden.. En als je de goeie vindt..de bluts met de buil nemen.[/quote]Hey Vandamme,
Thx again voor je advies…
5000 euro uitsparen in taksen, ik weet het… maar elk jaar bijvoorbeeld 2000 of 3000 euro gewoon aan de staat overmaken, doet toch pijn… en velen zullen misschien zeggen, ja als je met zo een wagen wil rijden… dan moet je betalen… maar serieus. !! dit kan je niet meer serieus noemen hé…een ander verhaal is inderdaad de kosten nadien… maar zoiets weet je nooit op voorhand en je moet er ook geluk mee hebben… mensen met 200.000 km en veel meer op de teller zijn geen uitzonderingen…
er zijn er ook met 20.000 km op de teller waar ze de koppeling enz.. moeten vervangen… dus ja… geluk hoort erbij…. (dit valt natuurlijk wel onder garantie)Ook de km-vergoeding… hier heb ik ook schrik voor met mijn oldie… wat gaan ze hier idd mee uitvreten ? god mag het weten…
Ik ga inderdaad de zoektocht niet staken… daarvoor ben ik te koppig.. maar een milde middenweg zoeken…. misschien nog even wachten tot volgend jaar en kijken wat er allemaal op de markt gaat komen.
Hey Yellow Submarine,
Dat is inderdaad ook nog iets om rekening mee te houden.. die verdomde LEZ…
De staat nekt ons… en we laten allemaal maar gebeuren.Mijn zoekopdracht heb ik ondertussen al spijtig genoeg wat aangepast… het budget hoger gezet.. met als gevolg dat het er dit jaar zeker nog niet van zal komen…
je hoort ook verhalen van lichte vracht en LPG tank… maar dat zijn zaken die me niet boeien… ik wil mijn kinderen kunnen laten meegenieten en met een LV is dat “not possible”
LPG ben ik geen voorstander..de bedragen veranderen nogal jaar bij jaar omdat de BIV zakt met leeftijd
Ik vraag me echter af of je dan ook de beste auto zal vinden om veel goeie kms te kunnen rijden.5000 uitsparen in taksen maar dan meer kosten nadien omdat ie ouder is?
of 3 jaar later nergens meer welkom zijn met je machine?
En wat gaan ze met die kilometer belasting vervolgens niet uitvreten.Als je echt je gedacht hebt op een Cayenne,
De beste zoeken voor je noden.. genoeg verschillende peppermobiles test rijden, alle motorisaties zodat je de goeie van de slechte beetje leert onderscheiden.. En als je de goeie vindt..de bluts met de buil nemen.Dat een diesel euro 5 vanaf 1/1/2025 maar een hoop schroot zal zijn wegens de tegen dan alom tegenwoordige LEZ (heel Wallonië bijvoorbeeld)… als je daar nu rekening mee houdt en die bijvoorbeeld goedkoop koopt en zoveel mogelijk op rijdt kan het wel interessant zijn.
Hey Stijn,
Bedankt voor je berichtje.
Inderdaad ja, het is duur… dat heb ik ondertussen zelf ook al gemerkt…
Ik heb daarnet nog enkele berekeningen gemaakt op de simulatie tool van de belastingen. https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
Weliswaar kom ik andere bedragen uit dan jij.vb: model van 2002, 4,5 V8 S, 340 PK, 329 Co2, 22 Fiscale PK en 250 KW komt op BIV: 4.459,33 euro en jaarlijkse taks: 3.480,33
Dat is uiteraard een heuse hap uit het jaarlijks budget om enkel en alleen wat plezier te hebben.
En heb ik er ook niet voor over… spijtig genoeg….Ik zou er geen daily driver van maken, aangezien ik mijn “daily” al heb… maar vakanties met de kinderen, dagje Ardennen, mountainbiken in het weekend, enz…
Eerder dus een familie/avonturen auto om uitstapjes mee te doen..De modellen van 2002 tot 2010 zijn voor mij persoonlijk de leukste modellen…
Dus vandaar mijn zoektocht naar zo eentje…
Enkel is het idd de taks en BIV die me tegenhouden en waarschijnlijk zal ik daardoor ook noodgedwongen moeten uitkijken naar iets anders.Wat ik vandaag dan wel heb gedaan is de zoektocht gestart naar een “BIV en Jaarlijkse Taks-interessante Cayenne” 😀 rekening houdend met een budget.
Ik ben uitgekomen op een DIESEL 🙄
Modellen vanaf 2010 , 3.0 V6 TDI 211 PK, euronorm 5, 189 Co2, 15 Fisc. PK en 155 KW –> BIV 564,12 euro en jaarlijkse taks 1.132,48 euro
Hij heeft slechts 211 PK, maar een tuning bedrijf weet hier wel raad mee, heb ik gezien :coolness:
Deze zou naar 290 PK kunnen gehaald worden.Als er nog mensen zijn die iets anders weten, shoot !
rekening mee houden dat er een reden is dat ze zo goedkoop zijn :eerste Gen Cayennes rete duur zijn kwa BIV en jaarlijkse taksen ivm de CO2 en ze zijn geen oldtimer.
4.5 S V8 met 360pk
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 3.704,21
Belasting op inverkeerstelling
€ 7.426,483.6 VR6 van 2007
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 2.285,83
Belasting op inverkeerstelling
€ 3.223,09Turbo uit 2007
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 3.827,6
Belasting op inverkeerstelling
€ 6.563,58Das 10K het eerste jaar, aan taksen, voor een auto van 12-13 jaar oud.
Je moet het zien zitten.Wat is de bedoeling? Daily driver? Weekend fun met de famillie?
Proper ombouwen tot lichte vracht kost ook geld ,en dan kan er niemand meer bij. want geen achterbank meer..Hou er ook rekening mee dat het grote autos zijn met heel veel electra en gadgets die kapot kunnen gaan..
Wil je die auto zelf onderhouden/herstellen of moet je het van garantie/garagist hebben?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.