Cayman 981 2.7 PSE uitlaat

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Cayman 981 2.7 PSE uitlaat

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Sinds een maand heb ik eindelijk de wagen van mijn dromen gekocht.
    Een Cayman 981 2.7 met PDK, PASM, Sport Chrono en PSE.
    Echter, helemaal tevreden ben ik niet.
    Reden ?
    Bij 2000 tpm is er een zeer vervelende resonantie/drone in de cabine vind ik.
    Volgens wat ik lees zou dit de combinatie PDK en PSE zijn ?
    Iemand zelfde ervaring ? Tips ?
    Ik overweeg zelfs de PSE te verwijderen.

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • 123

      Resonantie krijg je grotendeels door de lengte van de uitlaat, zodat de uitlaat pulsen op een bepaald toerental mekaar versterken.

      Er zal altijd we een beetje resonantie zijn, het is eigen aan dat iets langere uitlaat traject van de Cayman, vergeleken met een 911 zit de motor verder van het uiteinde. Dus heb je meer afstand waarin de pulsen mekaar kunnen tegenkomen.

      Hoe hoger de snelheid van de uitlaat gassen hoe meer kans omdat de druk en t lawaai van de hogere toeren de boel overstemmen.
      Zelfs mijn Carnewal aangepaste standaard uitlaat heeft een hint van drone bij 2000 en on effen toeren. bij 70% gas of meer.
      En als je al zoveel gas geeft, zit je rap in een ander toerental, probleem opgelost.

      Maar het is verwaarloosbaar vergeleken met de decat die er eerst op lag.
      Die begon heel luid te resoneren al bij 20-30% gas, en dat is heel weinig, kom je dus in ‘t stad niet mee weg zonder dronen.
      En dan blijf je ook langer in die zone hangen

      Als je het echt wil oplossen moet je het traject korter of langer maken.
      Korter is lastig omdat je uitlaat achteraan moet aankomen. en je nog altijd voorbij de achteras en ophanging moet geraken want daar is er plek voor cat en geluids demper.

      langer zou wel kunnen, maar performantie impact hebben. En dat wil niemand

        PSE uit of aan > resonantie bij 2000 tpm blijft idem ….

          Hallo Marc99,
          Tof te horen dat ik eens kan langskomen.
          Hoe kan ik je best contacteren ?
          Mijn mail is [hide]vanimpepeter@skynet.be
          [/hide]Alvast bedankt,
          Peter (Kontich)

            PSE kan je toch ook gewoon uitschakelen :coolness: :coolness: :coolness:

              Laat mij nu net mijn Boxster 987 hebben ingeruild voor een Cayman 981 😀
              Nog geen foto’s gepost 😳 ….maar die komen er wel !!
              Laat maar weten wanneer je eens kan langskomen ….woon in het Antwerpse ..

                Vraag: Is er iemand met Cayman/Boxster 981 2.7 PDK met een standard uitlaat ? Kan ik eens langskomen om te horen of het geluid me dan ook nog stoort ? Dan laat ik mijn PSE vervangen door een gewone uitlaat. Dank Peter

                  Hallo, dank voor uw reactie. Heb jij ook een 2.7 en PDK met PSE ?

                    Ik heb iets soortgelijks bij mijn Boxster. Van bij de eerste testrit stoorde het mij. De misses heeft het pas na een paar 100km gemerkt toen ik er haar attent op maakte. Is vooral hinderlijk bij een constante gezapige snelheid en wanneer het dak gesloten is. Ofwel zet je hem een versnelling lager als je aan het cruisen bent ofwel rijd je wat sneller ofWel wacht je tot je het gewoon bent en het je niet meer stoort. :salut: Ik ben ondertussen een dikke 3000km verder en het stoort niet meer. :salut:

                      Eens naar Gert Carnewal bellen kan nooit kwaad.

                      [hide]055 49 93 00[/hide]

                      123

                        probleem zit tussen stuur en stoel
                        Oplossing : meer gaas geven.

                          De mijne – ook met PDK – kwam zonder sportuitlaat dus ben ik bij Carnewal gepasseerd voor de “GT” uitlaat. Op geen enkel ogenblik wordt de uitlaat vervelend! :popcorn:

                          BTW: proficiat!

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.