Cayman start soms moeilijk

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Cayman start soms moeilijk

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Ik merk dat mijn Cayman soms moeilijk start, alsof de startmotor hem niet goed rond krijgt. Dit komt niet zoveel voor, maar als het voorkomt, dan is het altijd kort nadat hij gereden heeft, binnen een paar minuten na het stoppen. Wacht je bvb een kwartiertje, dan is het meestal geen probleem, maar als je wil starten vlak nadat hij gedraaid heeft, dan doet hij soms moeilijk.

    Als ik hem de garage in of uitrij, dan ruik ik ook geregeld benzine, echter nooit vlekken te zien ofzo, ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel normaal is?

    Wat zegt jullie ervaring hierover?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • S2

      [quote=”S2″ post=225598]Lijkt mij een beetje alsof je batterij zijn beste tijd gehad heeft en aan vervanging toe is. Is het nog de eerste batterij? Al eens gekeken met een multimeter hoeveel spanning ze nog genereerd bij belasting?[/quote]

      Yeehaa, soms heb ik het nog eens bij het rechte eind 😉

        Gisteren twee uur gewacht, dan maar afgebeld want we moesten weg ‘s avonds. Deze ochtend zijn ze langs geweest en ben ik naar de garage gereden om een nieuwe batterij te installeren, daarna startte hij weer als een engeltje. We kunnen de winter met een gerust hart tegemoet. Zolang hij het goed doet ga ik van de bekabeling afblijven.

        Ik heb geen druppellader, we gebruiken de Porsche als DD. In kalmere periodes blijft hij soms wel eens een dag of 3 binnen staan, maar doorgaans wordt er nog steeds wekelijks mee gereden, tenzij we op vakantie zijn.

        Goed om weten dat benzinegeur normaal is, dan hoef ik daar ook niet van wakker te liggen.
        Binnenkort dan eens kijken om hem wat verse olie te geven. Op Youtube gezien dat olie en filter vervangen eigenlijk echt geen werk is, gewoon een kwestie van de juiste tools te hebben, en je handen vettig te maken. Waarschijnlijk geef ik hem dus wel zelf een tussentijdse beurt in de lente.

          meestal is het gewoon de batterij dus ik zou er niet van wakker liggen. Heb je al een druppellader?
          Dat de garage naar benzine ruikt als je buiten rijdt is meer dan normaal, hij draait iets hoger bij koude start.
          Een zescilinder start ook niet zoals een viercilindertje hé, er moet nogal wat druk worden rondgedraaid in zo’n machine met meer longinhoud als een dd. Het gaat iets stroever maar slaat normaal direct aan.

            Vandaag de Cayman gewassen (ondanks het slechte weer). Half uurtje muziek uit de radio en daarna wou em niet meer starten, draait niet meer rond, en wordt er alleen erger op als ik meer probeer.
            Pechverhelping gebeld, straks een nieuwe batterij laten steken.
            Ik wacht ondertussen al 1u45 op die mannen, gelukkig thuis. Ze hebben het blijkbaar druk met dit weer. Hier nochtans nergens sneeuw te bespeuren, zelfs vanochtend niet.

              Heb dit zelfde ook gehad met de 997, kabel naar Alterator vernieuwd en starte weer goed. :salut: :salut: :salut:

              Wim

                [quote=”Ghost” post=225627]
                De stroomdraden zijn nogal dun, wanneer deze dan goed heet zijn durven ze al eens te weinig stroom door te geven.
                [/quote]

                Timo gaf mij net nog een reminder. 😳
                Hadden het laatst met een oud 6V 356je als die warm was, dikkere massa gelegd en ging bijna rond als een 12V.
                Dus zou dit zeker nakijken.

                  Niks speciaals te zien aan de uitlaat, geen witte of gekleurde rook. Vandaag deed ie het na een ritje van 15km opnieuw. ‘t is niet dat het echt erg is, maar hij start niet vlotjes. De batterij lijkt aannemelijk.
                  De startmotor, ik vrees dat ik daar niet vlotjes bij kan, eens wat gezocht online, en bij die caymannen zit alles toch goed verstopt…

                  Ik ben van plan hem na de winter een onderhoud te geven en zal dan ook eens navragen. Niet dat hij er al om vraagt, volgens het boekje moet hij pas om de 30000km, maar een jaarlijkse smering is toch niet overdreven (loopt er 12 a 15000km per jaar).

                    Is toch een gekend probleem bij Porsche volgens mij. Mijn GT3 had dat ook soms.
                    De stroomdraden zijn nogal dun, wanneer deze dan goed heet zijn durven ze al eens te weinig stroom door te geven.
                    Een extra massa kabel deed wonderen bij mij. Dus Wim kan ook gelijk hebben :up:

                      Ik zal eens zien of er een wolkje zichtbaar is, het is me in ieder geval nog niet opgevallen.
                      Vorige week bij de keuring kreeg de man hem ook niet goed gestart. Dat is ook zo’n moment waarbij hij maar even gedraaid heeft, en dan weer even niet. Batterij dus net erg belast geweest en niet echt kunnen bijladen. Ik durf niet zeggen of het altijd in dergelijk geval is, bvb bij het uitrijden van de garage (meestal blijft de motor draaien terwijl ik de poort dicht doe), maar op zo’n momenten doet hij het soms ook.

                      Een multimeter heb ik niet liggen. Het is nog de eerste batterij die erin zit. In zijn eerste 7 jaar heeft de Cayman amper 18000km gereden, waarvan zelfs een periode van 3 jaar slechts 2000km. Ondertussen hebben we er 12000 bijgezet op een klein jaartje.

                      Waar kan ik de massa van de startmotor vinden? In een Cayman moet daar waarschijnlijk eea voor gedemonteerd worden?

                      Wim

                        Massa startmotor eens goed schoonmaken. 💡

                          zou idd kunnen wijzen op een batterijprobleem, maar die weigert meestal dienst na lang stilstaan ipv na een tijdje rijden (lees bijladen)
                          ik zou zoeken in de richting van de luchtmassameter. dit onderdeel kan slijtage vertonen EN kan vervuild geraken door een slecht werkende carterontluchting.
                          check eens (met een 2de persoon) of er een zichtbaar gekleurd wolkje uit de uitlaat komt wanneer de auto moeilijker start.

                          S2

                            Lijkt mij een beetje alsof je batterij zijn beste tijd gehad heeft en aan vervanging toe is. Is het nog de eerste batterij? Al eens gekeken met een multimeter hoeveel spanning ze nog genereerd bij belasting?

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.