Chassinummer vs. identificatieplaatjes

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Chassinummer vs. identificatieplaatjes

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb een Porsche gekocht uit het jaar 1968 (bouwjaar 1967).
    Deze is geïmporteerd in 1992 uit Californië.

    Er zit wel een eigenaardigheid aan, en ik wou eens polsen of ik hier eventueel wat raad kon krijgen.

    Op de identificatieplaatjes van Porsche en het keuringsbureau staat type 912. Dus ook op mijn gelijkvormigheidsattest.

    Het geslagen chassisnummer spreekt nochtans wel van een 911T, dat is wat ik ook checkte bij aankoop. 11820291. 118 slaat op 911 / 2 op 911 T Coupé / 0001 – 0928 op exemplaar.
    Dit kan / kon ik vinden op verscheidene bronnen.

    Los van de min- of meerwaarde van 911 vs 912 wil ik graag gewoon het juiste type op alle documenten (nu heb ik op de ene documenten 911T staan en op andere 912).

    Op de wagen zelf staat wel 911T zowel op de motorklep en in het interieur (maar dat kan altijd nabesteld zijn als misleiding uiteraard) Alle kenmerken zijn wel van een 911T volgens mij.

    Kan het zijn dat hij verkeerd geïmporteerd was? Interpreteer ik het chassisnummer verkeerd?Op alle documenten wordt wel steeds over hetzelfde chassisnummer gesproken. Overal op de wagen staat dit chassisnummer, dat heb ik ook gecontroleerd (vooraan, onder dashboard en op motor)

    Stel dat hij verkeerd ingeschreven staat bij de FOD, hoe moet ik dit rechtzetten?
    Kan ik dan aan nieuwe identificatiebadges geraken?

    Alvast bedankt voor feedback.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
    • alles toch goed gekomen :applaus: :drink: 😉

        Als afsluiting van dit onderwerp:

        Uiteindelijk met alle ‘bewijsstukken’ FOD gecontacteerd. Volgens hen louter een typefout.
        Gelijkvormigheidsattest opgestuurd en een week nadien aangepast gelijkvormigheidsattest met juiste gegevens (911) in de bus.

        Plaatjes vooraan mogen vervangen worden door nieuwe plaatjes van Porsche (leeg te verkrijgen),
        probleem opgelost dus.

          graag gedaan.
          dan zou je best na de nieuwe plaatjes te bestellen die dan laten stempelen bij een p dealer waar je dan ook een geboorte attest kan aanvragen en samen met de mails van Marc Noack bij dienst inschrijvingen voertuigen een rechtzetting laten doen.
          bel eens met Dekens Johan die weet waarschijnlijk de beste oplossing.
          grts,
          John

            [i]Hello Mr.,

            11820291 was delivered to PON’s Holland Oct.’67
            engine 208XXXX
            gearbox 228XXXX
            color 6804=light ivory
            interior leatherette black/Pepita
            no options

            the VIN-tag is not available stamped,
            as a spare just blank available
            partnumber 000 701 101 00

            mit freundlichen Grüßen

            Marc Noack
            Technische Marktbetreuung
            Porsche Classic[/i]

              Dankuwel John

              Ik heb inderdaad naar die Marc Noack gemaild,
              wat een held, die beantwoord al die VIN vragen blijkbaar (zag ik op andere fora).

              Dit is zijn repliek:
              [i]
              Hello Mr.,

              I think the identification-plate was changed sometimes in the past, and the “912” wrongly stamped-
              the rivets are not original,they seem to be much bigger than the ones original used

              mit freundlichen Grüßen

              Marc Noack
              Technische Marktbetreuung
              Porsche Classic

              Telefon: +49(0)711/911-2XXXX
              Fax: +49(0)711/911-24100
              E-Mail: marc.noack@porsche.de

              Dr.Ing.h.c.F.Porsche
              Aktiengesellschaft
              Porscheplatz 1
              DE-70435 Stuttgart[/i]

              De identificatieplaatjes zijn volgens hem dus nadien aangepast, het plaatje is volgens hem niet origineel. Goed, dan moet ik dus effectief aan nieuwe plaatjes geraken… Klinkt als een project van lange adem.

              Ik mailde Mr. Noack ook eens wat de opties bij de bestelling waren, blijkbaar zou hij daar ook informatie over hebben. bvb. kleur, type velgen, enz.

                meer info gevonden zie 1968 (a serie) op deze SITE
                912 heel andere vin nummers?
                mailtje sturen naar Marc.Noack@porsche.de
                foto’s en vin nr
                binnen de week weet je gratis meer.

                1968 (A Series)
                VIN from To
                911 S Coupé 118 0 0001 118 0 1267
                911 L Coupé US 118 0 5001 118 0 5449
                911 L Coupé 118 1 0001 118 0 0720
                911 T Coupé 118 2 0001 118 2 0928
                911 T Coupé Karmann 118 2 5001 118 2 5683
                911 S Coupé US 118 3 0001 118 3 0473
                911 S Coupé US Karmann 118 3 5001 118 3 5742
                911 S Targa 118 5 0001 118 5 0442
                911 L Targa US 118 5 5001 118 5 5134
                911 L Targa 118 6 0001 118 6 0307
                911 T Targa 118 7 0001 118 7 0521
                911 Targa US 118 8 0001 118 8 0268
                911 R Coupé 118 9 9001 118 9 9020
                912 VIN from To
                912 Coupé Karmann 128 0 0001 128 0 5598
                912 Coupé 128 2 0001 128 2 0427
                912 Targa 128 7 0001 128 7 1217

                  [quote=”Serge Demulder” post=128047]Ja, dat vind ik ook! Dat die van KM anders is lijkt me plausibel, maar dat plaatje van Porsche is ook 912…

                  Maar dus ook op het origineel plaatje staat zowel het type en chassinummer (onaangetast)
                  Zijn er nog andere chassisnummers voor de 912?

                  Ik ken enkel die van 1967 (305 101) en dan die van 1968 (118 2 0001) waarbij het chassisnummer in de auto toch duidelijk van het laatste type is…

                  Vreemd.[/quote]

                  Although factory publications indicate 1969 912 Karmann coupes start with VIN 129000001, 912 owners have researched and found Karmann coupes actually start with sequence 129020001. This is consistent with 1966-1968 912 production numbers which demonstrate that Karmann built the majority of 912s those years as well. Also, the last VIN for 1969 Karmann Coupe currently registered is 129023483, and others have registered Karmann coupes with VINs higher than a factory published last chassis number of 129023450.

                  gevonden hier

                    chnr is 911 op internet maar die kunnen ook foutief zijn.
                    plaatjes inderdaad 912
                    vreemde eend gevonden maar wel de moeite om in de kluis te steken. 😆
                    vergelijk eens deze oude info. zie HIER
                    zoeken verder mee :salut:

                      Ja, dat vind ik ook! Dat die van KM anders is lijkt me plausibel, maar dat plaatje van Porsche is ook 912…

                      Maar dus ook op het origineel plaatje staat zowel het type en chassinummer (onaangetast)
                      Zijn er nog andere chassisnummers voor de 912?

                      Ik ken enkel die van 1967 (305 101) en dan die van 1968 (118 2 0001) waarbij het chassisnummer in de auto toch duidelijk van het laatste type is…

                      Vreemd.

                      S2

                        Wat ik wel bizar vind, is dat op het officiële Porsche plaatje ook 912 staat ipv 911.

                          Ik heb de auto nu wel al een tijdje, en is aangekocht met deze ‘situatie’ in het achterhoofd.
                          De aankoopprijs was sowieso niet te hoog, maar het scheelt uiteraard wel een 911 tegen een 912.

                          Nu heb ik contact met KM (die blijkbaar de invoer geregeld heeft getuige de stempel in het plaatje), hopelijk levert dat wat op…

                            inderdaad een 911
                            best een geboorte attest aanvragen via een p dealer en een rechtzetting bij fod laten doen.
                            kan ook zijn dat douane foutief is geweest bij import.
                            best eens contact nemen bij Johan dekens die is hier goed op de hoogte van omdat die er wekelijks mee bezig is en steeds paraat staat om iemand te helpen.

                              [quote=”porsche” post=128029]

                              Zo heb ik papieren van een 911T uit 1972 die op diesel rijdt.
                              Een type foutje op roos formulier bij de keuring maar ben ondertussen al meer dan een jaar bezig om dit recht te zetten zonder resultaat. Belgium Kafka. :roll:[/quote]

                              Idem hier.

                              Na de invoerkeuring in Geel (Duitse 911 Targa) met het roze formulier naar Alken om mijn plaat af te halen en daar bleek het plots een diesel te zijn??? :wtf: :wtf:

                              De vrouw achter de balie, “Jamaar meneer, bent u wel zeker dat het een benzine is, op de keuring hebben ze vastgesteld dat het een diesel is, kijk maar, hier is het ingevuld”
                              “Mevrouw, het is een Porsche 911 Targa van 1987, daar zijn nooit geen diesels van gemaakt”. Gelukkig hoorde een andere man achter de balie waar het over ging en werd het rechtgezet, want voor hetzelfde geld kon ik opnieuw naar de keuring. :bounce:

                                En wat voor motor zit er in de wagen ?
                                Een 912 is nl. geen 911T en hopelijk heb je dan ook niet teveel betaald 😕
                                Wel vreemd je uitleg.

                                Dergelijke zaken rechtzetten is niet eenvoudig.

                                Zo heb ik papieren van een 911T uit 1972 die op diesel rijdt.
                                Een type foutje op roos formulier bij de keuring maar ben ondertussen al meer dan een jaar bezig om dit recht te zetten zonder resultaat. Belgium Kafka. 🙄

                                  Ik heb wat algemene foto’s geplaatst op mijn ‘voorstelling’
                                  Van de indentificatieplaatjes en chassinummer hier:

                                  Toch bizar, aangezien je op al die plaatjes wel het juiste chassisnummer kan terugvinden, maar niet het juiste type. Ik dacht even dat ik op verkeerd jaar keek bij Porsche VIN codes, maar op vroegere modellen was de opbouw van het chassisnummer volledig anders: 305 101

                                  Attachments:
                                  • IMG_9656.JPG
                                  • IMG_9654.JPG
                                  • IMG_9655.JPG
                                  • IMG_9652.JPG
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.