chekken van de “head studs”

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 chekken van de “head studs”

  • Maker
    Discussie
  • Ik zou een olieverversing doen van mijn 911 3.2 van 1989, en zou daarbij willen checken als de zogenaamde “head studs” niet zijn gebroken! Men zou dit kunnen zien bij het verwijderen van de onderste kleppendeksels tijdens een oliewissel! Is dit zo, en hoe ga ik best tewerk? Graag jullie mening, waarvoor dank. Bij de hermontage van de kleppendeksels, zorg ik natuurlijk voor nieuwe dichtingen.

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • J

      komt misschien minder voor maar toch een issue om in het achterhoofd te houden.
      Door de gevorderde leeftijd van onze 911jes en de vele warmte-koude cyclussen worden de studs broos en dus vatbaarder voor breuk.
      ik heb de mijne bij de revisie voor alle zekerheid toch maar vervangen door Supertec Headstuds. (ARP is ook goed)

        Zelfs op een 964 beginnen ze momenteel al te gaan, maar komt idd meer voor bij de 3.0.

        Als er 1tje losligt zou ik beginnen sparen en rustig aan doen bij optrekken maar dit seizoen nog gewoon uitrijden.

        Kan ook zijn dat iemand je voor was en ze er al heeft uitgeplukt, dan ga je ze niet vinden natuurlijk :mrgreen:

          Breken van de kopbouten is volgens mij geen probleem op de 3.2 maar komt vooral voor op de 3.0 modellen :popcorn:

          123

            enige echt goeie manier is de klepdeksels er af halen en kijken of je losse kopbouten kan vinden.

            a priori enkel de onderste klepdeksels want de onderste breken het eerst, omdat die warmere zijn dan de bovenste.

            De kop bouten zitten in he “droge”gedeelte , waar ook je bougies zitten..

            Je kan dit doen tijdens een olie wissel. of als je het echt nu moet weten , auto eerst links hoog opkrikken zodat de olie wegloopt uit die hoek.

            Klepdekself afnemen, kijken naar losse bouten.
            nieuwe pakking, deksel er terug op

            dan andere kant op krikken en nazien.

            De andere manier van werken is de onderkant heel goed propermaken
            en dan eens de motor laten draaien op een 4 koloms brug.. als het echt lekt rond de kop ga je het ook wel weten.

            de minder wetenschappelijke manier is luisteren naar gerammel op decelleratie van de motor.

            Op een 89 zou ik de moeite niet doen als er niet eerst andere symptomen of aanleiding is..

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.