Chiptuning…

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Chiptuning…

  • Maker
    Discussie
  • Dit weekend eens bij Van Kessel geweest.

    Die heeft ook een Chip voor de 964 die hem dan op 280 PK zou brengen.

    Iemand ervaring met deze chip ?

    Voor en nadelen ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Anoniem

      bij de meeste duitse tuners vind je een upgrade voor de 964 met verschillende onderdelen. Deze upgrade kost een 1300euro en geeft de 964 een 285 a 290 pk.
      denk dat je sowieso best eerst de wagen es op een vermogentestbank zet en dan de (chip)tuning. Heb net een S4 laten doen bij heinz en was zeker in orde. Resultaat was ok en zijn ook eerlijk ivm wel of niet. De verkoper (stijn) heeft ook initeel geholpen met de beslissing voor de aankoop (al dan niet s4 of 3.2 en laten tunen), klanten zijn ook super tevreden.
      ivm tuning, soms kan je beter iets meer betalen en toch de zekerheid hebben dat men niet gekloot heeft. Meer vermogen geven is niet altijd zo moeilijk maar betrouwbaar meer vermogen geven is al een ander verhaal.

        hier vriend van mij: http://www.powerconcept.be
        reprogrameert de chip van je wagen en zet je wagen voor en na het programeren op de bank zo zie je echt het verschil op papier
        heb het op de partner van mijn firma gedaan 90PK origineel nu 131pk 😈
        en 1L minder verbruik 😀 D D

          Ja er zijn ‘n aantal “mogelijkheden”, maar je kan niet alles over dezelfde kam scheren…

          Even in’t kort:

          je ECU (de computer die de motorsturing doet) regelt al naargelang een hoop parameters de inspuiting en ontbranding qua hoeveelheid, duur, en timing in de rotatiecyclus.
          Nu kan je door het programma te veranderen, zo’n ECU anders laten reageren.

          Dit kan op ‘n aantal mogelijkheden:

          1. Bijkomende chip
          In de ECU wordt een bijkomende chip geplaatst, die de waardes van de ECU veranderd.

          2. Powerbox
          De powerbox is een extern doosje, wat tussen de kabelboom en de motor geplaatst wordt.
          Over Powerboxen bestaan de wildste verhalen. De chiptuners zeggen dat de powerbox niets meer is dan ‘n printplaatje met wat weerstanden, die elk signaal met x% versterken.
          Hoewel dit inderdaad bestaat, zijn er evengoed powerboxen waarin meer electronica zit dan ‘n moderne GSM… Je kan dit vergelijken met zo’n interne chip uit punt 1. Een goed voorbeeld hiervan is PSI (die jongens die raceporsches bouwen)

          3. Herprogrammatie van de originele ECU.
          Het is in sommige gevallen mogelijk om de EEPROM (laat ons zeggen, het programma) van de originele ECU te herschrijven. Dit is vooral zo in de moderne auto’s. Omdat je geen bijkomende hardware nodig hebt, is het visueel niet te zien. De tuner gaat via de OBDII poort (in 90% van de gevallen) of via een connector binnenin de ECU (in 8% van de gevallen) of rechtstreeks op de EEPROM door hem eruit te halen (2% van de gevallen) een nieuw programma opladen.

          4. Andere ECU.
          Het is ook mogelijk om een compleet andere ECU te monteren. De grote klassieker hier is MOTEC.
          Bij MOTEC heb je ook een andere kabelboom nodig, plus MOTEC sensoren. Dit is een zeer ingewikkelde, en zeer dure aangelegenheid, maar de mogelijkheden zijn quasi eindeloos. Dit wordt bijna alleen gebruikt in de racerij.
          Er bestaan ook ECUs die op de originele kablelboom passen. De 2 bekendste zijn Autronic en Apex’i.

          Ik had een Apex’i PowerFC in de Skyline, waarbij ik vanin de auto zelf alles kon aanpassen wat ik wou, zoals turbodruk, timing, … Heel practisch, maar ook gevaarlijk (één foute setting en boem)

          Ik ken de ECU van de 964 niet, maar ik denk dat je bij deze moet werken met een extra interne chip, of met een powerbox. Mogelijk zal de kabelboom ook toelaten om er een ECU van een CUP wagen aan te hangen, maar dat kan een kenner allicht verduidelijken…

          Hope this helps 😉

            &als je dat bij sommige bedrijven laat doen is het niet eens traceerbaar door de fabrikant

            oa digitech doet deze dingen zij noemen het herprogrameren

            dus in dit geval gaat het motormanagment gedeeltelijk geprogrameerd worden volgens de normen van de klant vb veel aanhnager trekken veel snelweg ed of koersen natuurlijk 🙄

            ga maar eens op hun s ite kijken ze hebben een m 3 getuned en doen er de vergelijkende test met een fabrieks geleverde csl

            deze mensen beweren dat het beter is om de motor managment te herprogrameren daar een chip een universeel produkt is en hun versie op maat gemaakt is

            van hun heb ik eigenlijk al zeer positieve reacties gehad
            heb er ooit prijs gevraagt om een nieuwe mondeo van 110 pk te laten programeren naar 130 of 150 ze gaven toen 3 jaar garantie op de motor dus das even goed als de fabrieks garantie

            de toenmalige klant was een ford dealer en die durfde het dan toch weer niet je kent het he . zagen en klagen dat het geen 150 was en dan reik je ze een degelijke oplossing en dan doen ze het niet

            wie weet heeft hij een powerbox 😉 gezet en dan krijg je pas problemen

            want die twee zaken kan je totaal niet met elkaar vergelijken ze geven beide meer power maar de wijze waarop is totaal verschillend

              [quote=”fdeville”:2247mfxb][quote=”Number1″:2247mfxb]heb mij wel altijd laten vertellen dat de ideale km stand om te chippen tussen de 5 en de 10.000 km is.
              na x-aantal 10.000 km is het af te raden…dan vraag ik mij af welke 3.6 er in aanmerking zou komen als je deze raadgevingen zou volgen ❓ [/quote]
              Persoonlijk zou ik het nooit doen, alleen al maar voor de waarde later: ik denk dat er automatisch minder kopers zijn voor een gechiptunde wagen.[/quote]

              Hangt er van af hoe je dat verkoopt natuurlijk 🙂

              Anoniem

                [quote=”Number1″:3usf3zq4]heb mij wel altijd laten vertellen dat de ideale km stand om te chippen tussen de 5 en de 10.000 km is.
                na x-aantal 10.000 km is het af te raden…dan vraag ik mij af welke 3.6 er in aanmerking zou komen als je deze raadgevingen zou volgen ❓ [/quote]
                Persoonlijk zou ik het nooit doen, alleen al maar voor de waarde later: ik denk dat er automatisch minder kopers zijn voor een gechiptunde wagen.

                  [quote=”Number1″:sfisesil]heb mij wel altijd laten vertellen dat de ideale km stand om te chippen tussen de 5 en de 10.000 km is.
                  na x-aantal 10.000 km is het af te raden…dan vraag ik mij af welke 3.6 er in aanmerking zou komen als je deze raadgevingen zou volgen ❓ [/quote]

                  Het zou naar’t schijnt niet goed zijn om de auto te laten chippen VOOR hij ingereden is, dus 3000km of meer moet hij wel hebben.

                  Dat het later niet goed meer zou zijn is volgens mij ‘n fabeltje. Elke motor zal vroeg of laat toch gereviseerd moeten worden, dus eigenlijk kan je altijd aanpassen.

                  Ik heb auto’s zwaar getuned weten worden met 150.000km op de klok, gaat prima 🙂

                    heb mij wel altijd laten vertellen dat de ideale km stand om te chippen tussen de 5 en de 10.000 km is.
                    na x-aantal 10.000 km is het af te raden…dan vraag ik mij af welke 3.6 er in aanmerking zou komen als je deze raadgevingen zou volgen ❓

                      Bij de meeste chips zakt ‘t verbruik wel degelijk 🙂 )

                      Het is inderdaad wel een goed idee om de tuning te laten doen door ‘n kenner, die kent de loopcultuur van de motor, en weet waar hij de PKs en Nm’s kan vinden, zonder alles teveel te belasten, en toch een vloeiend koppelverloop te hebben…

                        [quote=”fdeville”:1rjfm3ht][quote=”stefx911″:1rjfm3ht]Die heeft ook een Chip voor de 964 die hem dan op 280 PK zou brengen.[/quote]
                        Hewel, niet meer tevreden met de 250pktjes ? Heeft er u iemand dit weekend voorbij gereden of zo 😈 ?[/quote]

                        O jawel hoor. 8)
                        Heb de chip dan ook zo gelaten hé [size=59:1rjfm3ht](voorlopig)[/size], maar het leek wel verleidelijk, vandaar mijn vraag

                        In mijn vrouw haar VR6 zit ook al enkele jaren een upgrade chip in en sindsdien heeft hij meer vermogen, meer koppel EN verbruikt minder!
                        Wat wil een mens nog meer hé
                        Deze is wel geplaatst EN getsest door een specialist in VR6’jes
                        Verschil was echt wel merkbaar! Maar je wordt het uiteraard allemaal heel snel gewoon hé

                        Ik vermoed dat bij de P het verbruik wel niet zal zakken met die chip… of wel ?

                        Anoniem

                          [quote=”stefx911″:j51xe0bd]Die heeft ook een Chip voor de 964 die hem dan op 280 PK zou brengen.[/quote]
                          Hewel, niet meer tevreden met de 250pktjes ? Heeft er u iemand dit weekend voorbij gereden of zo 😈 ?

                          Anoniem

                            [quote=”stefx911″:kuzp2rf2]Kleine bedenking: Waarom gebruikt een constructeur die chip-settings niet zelf als dit resulteert in meer vermogen en het geen negatief effect op de motor heeft ?[/quote]
                            Dat zal ik je eens precies uitleggen : de constructeur heeft de motor en wagen gebouwd om heel wat meer pk’s aan te kunnen dan hoe hij standaard aangeboden wordt. Wordt de wagen echter op zijn maximum gezet dan moet je dit vergelijken met een race-wagen, t.t.z. dat je véél regelmatiger alles moet laten nakijken en vervangen, tot zelfs de motor al eens moet laten reviseren. Zelfs al benut je al die power niet continu, toch is de slijtage veel hoger. Daarom dat de power van een standaard aangeboden wagen veel lager wordt gezet zodat de constructeur er een deftige garantie op kan geven. Want vergeet niet…eens je de wagen begint op te voeren valt de garantie kompleet weg.

                              Ik weet dat er voor de RS en de CUP een andere stuureenhied gebruikt wordt; met 260 en 270 pk dacht ik.
                              Stond onlangs een van een 964 CUP op ebay in zwitserland
                              Dus de chip van een gewone veranderen….

                              Kleine bedenking: Waarom gebruikt een constructeur die chip-settings niet zelf als dit resulteert in meer vermogen en het geen negatief effect op de motor heeft ?

                                [quote=”Porsche-RSR”:1olnhcri][quote=”SimonSays”:1olnhcri]naar ‘t schijnt is het relatief eenvoudig om die 3.6 naar 280-300PK te krijgen, door chip, andere luchtmassameter en goede uitlaat/luchtfilter, maar enkel ‘n chipje lijkt me optimistisch…[/quote]
                                Ik dacht dat dat was bij de RS-en… Die van mich heeft wat mods en heeft juist dat aantal pk’s[/quote]

                                Inderdaad, maar dat gaat ook op voor de gewone 3.6
                                De RS blok is gewoon geblueprint, maar ik geloof dat ze voor ‘n groot deel gelijk zijn…

                                  [quote=”SimonSays”:1t0t9363]naar ‘t schijnt is het relatief eenvoudig om die 3.6 naar 280-300PK te krijgen, door chip, andere luchtmassameter en goede uitlaat/luchtfilter, maar enkel ‘n chipje lijkt me optimistisch…[/quote]
                                  Ik dacht dat dat was bij de RS-en… Die van mich heeft wat mods en heeft juist dat aantal pk’s

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.