chiptuning ?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen chiptuning ?

  • Maker
    Discussie

  • Pieren
    Deelnemer

      Iemand ervaring met chiptuning?
      Is een verschil van 30pk merkelijk voelbaar?
      Hoe zit dit wettelijk?
      Wat met garantie?
      Extra slijtage?
      Verbruik?
      Kortom is het te overwegen, of afblijven?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • Zou best kunnen maar er zijn er nog hoor die deze stukken verkopen.

          FVD is een echte aanrader,mijn Porsche was eerst gechipt door Upsolute,air fuel was veel te arm,dan laten chippen door een Engelsman maar auto ging regelmatig in noodloop,turbodruk was soms een beetje te hoog en hij kon ook geen software aanpassing doen voor het lichter vliegwiel dat ik heb steken.Dan opnieuw laten chippen door EPL ,een tuner uit de USA, deze was redelijk goed maar nog niet optimaal naar mijn goesting,uiteindelijk bij FVD terechtgekomen en daar ben ik 100% tevreden van,air fuel steeds perfect en autooke vliegt.

            daar komen mijn spullen ook van FVD

              very nicely done!! Zo zou het moeten… maar we spreken dan inderdaad al gauw over een andere investering dan een ‘chipje steken’, niet? 😉

                Ik heb mijn 996TT laten chippen door FVD in Duitsland en die geven garantie op hun tuning,ik heb voor de veiligheid ook een betere benzinedrukregelaar en grotere intercoolers laten steken om het allemaal een beetje veiliger te houden.Wat voor mij noodzakelijk is voor een benzinemotor is dat je je air fuel in’t oog kan houden omdat als je te rijk of te arm rijd problemen kan krijgen.Daarom heb ik een aparte air fuel meter van AEM gemonteerd.

                  chiptuning is waarschijnlijk een van die producten waar veel naïeve zielen ingetrapt zijn, na beloftes in reclames die soms schandalig zijn! Daarmee bedoel ik bvb grafieken van vermogensbanken die, laten we het braaf uitdrukken, een beetje geoptimaliseerd zijn, om de ‘na’ curve beter te maken in vergelijking met de ‘voor’ curve! Soms zelfs door de omgevingstemperatuur en dergelijke te manipuleren!

                  Wat hier geschreven werd is juist: de gevallen waar enkel en alleen door chiptuning voelbare winsten geboekt werden, betreffen doorgaans dieselmotoren en benzinemotoren met turbo. Op lange termijn zeker ook niet altijd zonder negatieve gevolgen, door hogere temperaturen (turbo er snel aan!) of versnellingsbak (zeker automatische!!).

                  Bij atmosferische motoren kan men enkel van een voelbare winst spreken als ook de rest aangepakt wordt, vooral luchtfilter en uitlaat. 25 pk is doorgaans al zeer goed!!

                  Wat garantie betreft, ook hier weer de typische Belgische grijze zone, waar weinig geregeld is! In Duitsland duidelijker: als de fabrikant van de chip zijn Tüv goedkoering heeft, moet de garantie blijven gelden!! Vandaar de raad om zelfs bij ons liefst Duitste fabrikaten te kopen, omdat die doorgaans met die gedachte gemaakt zijn!! Misschien iets duurder, maar degelijker… In België is doorgaans elke reden goed om zich van zijn garantie te ontrekken… dus… 🙄

                    [quote=”cabrio wim”:1oghyc87][quote=”norm”:1oghyc87]heb mijn 993 laten tunen merkbaar ??? koppel is er een flink stuk op vooruit gegaan[/quote]

                    Dat bedoel ik ook, beter oppakken. 8)
                    Maar voor de rest ook niet echt voelbaar denk ik. 💡 [/quote]

                    heb een andere chip andere uitlaten en een open luchtfilter

                      [quote=”Bert V.”:2iognw91]Ik heb in het verleden ook een paar keer een auto laten tunen.
                      Dit altijd door het laten herschrijven van de computer, is in mijn ogen de beste manier.
                      Op deze manier wordt echt alles aangepast, men gaat het lucht benzinemengsel optimaal zetten, de inspuittijd en de timing daarvan enz…. Bij mij was dit ook steeds bij een turbo motor, maar aan de turbodruk is nooit iets gedaan!! Het verschil was zeker merkbaar, bij normaal rijgedrag ging het verbruik naar beneden, bij sportief rijgedrag had hij wel wat extra nodig. De tuner van dienst wist mij te vertellen dat de meeste computers worden dichtgeknepen om aan de emissienormen te kunnen voldoen. Vroeger werd er blijkbaar naargelang het land waar de wagen heen moest een andere computer gestoken. Nu steekt men blijkbaar een computer die aan alle landen voldoet.
                      Als je tunen overweegt zou ik dus zeker gaan voor het herschrijven van de computer, en niet voor zo een bakske dat er tussen gezet word!!

                      Gr Bert
                      Ps. De meeste constructeurs trekken wel hun handen terug bij een garantie geval, als men ziet dat hij getunend is.[/quote]

                      Een chiptuning bij een turbomotor waar de turbodruk niet verhoogd werd is zeer onwaarschijnlijk omdat daar juist het extra vermogen mee gewonnen word.

                        [quote=”Pieren”:1lwrzsvp]Ik wist niet dat je dit bij Porsche kon laten doen, moet ik eens onderhoren…

                        ps, gaat over een Cayman S (295pk)[/quote]

                        Neen Porsche doet geen chiptuning,audi,bmw en nog andere merken doen dit wel.
                        Voor een atmosferische motor ga je het volgens mij het verschil ni echt voelen.

                        Wim

                          [quote=”norm”:1wmyqlf7]heb mijn 993 laten tunen merkbaar ??? koppel is er een flink stuk op vooruit gegaan[/quote]

                          Dat bedoel ik ook, beter oppakken. 8)
                          Maar voor de rest ook niet echt voelbaar denk ik. 💡

                            Ik heb in het verleden ook een paar keer een auto laten tunen.
                            Dit altijd door het laten herschrijven van de computer, is in mijn ogen de beste manier.
                            Op deze manier wordt echt alles aangepast, men gaat het lucht benzinemengsel optimaal zetten, de inspuittijd en de timing daarvan enz…. Bij mij was dit ook steeds bij een turbo motor, maar aan de turbodruk is nooit iets gedaan!! Het verschil was zeker merkbaar, bij normaal rijgedrag ging het verbruik naar beneden, bij sportief rijgedrag had hij wel wat extra nodig. De tuner van dienst wist mij te vertellen dat de meeste computers worden dichtgeknepen om aan de emissienormen te kunnen voldoen. Vroeger werd er blijkbaar naargelang het land waar de wagen heen moest een andere computer gestoken. Nu steekt men blijkbaar een computer die aan alle landen voldoet.
                            Als je tunen overweegt zou ik dus zeker gaan voor het herschrijven van de computer, en niet voor zo een bakske dat er tussen gezet word!!

                            Gr Bert
                            Ps. De meeste constructeurs trekken wel hun handen terug bij een garantie geval, als men ziet dat hij getunend is.

                              heb mijn 993 laten tunen merkbaar ??? koppel is er een flink stuk op vooruit gegaan

                              Wim

                                Oké, weten we nu wat voor model. 😉

                                Ik heb bij de mijne 3.2 een andere computer geïnstalleerd plus de kat weg gehaald, open luchtfilter en zou vervolgens zo’n 25 pk opbrengen. 🙄
                                Merk je hier wat van. ➡ om eerlijk te zijn wel en niet, enigste is dat dat de motor wat beter oppakt in lagere toeren (3400 i.p.v.4000) voor de rest onrustiger draaien bij stationair.
                                Benzine verbruik stijgt serieus met pittige rijstijl, en bij normaal gebruik nu 11 liter.
                                Dus denk dat je 30 pk op dat vermogen van de cayman helemaal kunt verwaarlozen. 💡

                                  Ik wist niet dat je dit bij Porsche kon laten doen, moet ik eens onderhoren…

                                  ps, gaat over een Cayman S (295pk)

                                    Chiptuning is enkel nuttig op turbomotoren,bij een atmosferische ga je echt het verschil niet voelen.
                                    Bij turbomotoren win je een pak vermogen omdat de turbodruk via de software omhoog gezet word,bij een 996TT word dit van 0.7 bar naar 1 bar gewijzigd en hopla 80 pk erbij in samenhang met een goede uitlaat.
                                    Normaal moet je de hogere pk’s doorgeven aan de verzekering,verbruik is afhankelijk aan de rijstijl,garantie enkel als je laat chippen in de originele garage en Porsche doet dit niet
                                    Kwaad kan dit allemaal niet zolang je maar een chiptuner hebt die weet wat hij doet.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.