Chiptuning

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Chiptuning

  • Maker
    Discussie
  • Ik ben eens benieuwd naar de menigen over chiptuning :think:
    Wat ik mij vooral afvraag kan men dit op een eenvoudige manier ontdekken, of er aangepaste software aanwezig is?
    bvb tijdens een onderhoud?
    Of dient men hier speciaal naar opzoek te gaan?
    Want bij een wagen met chiptuning vervalt de garantie.

    Vroeger vond je ook powerboxen deze was eenvoudig in te pluggen, en dus gemakkelijk te monteren en demonteren.
    Bestaat dit nu nog?
    Maar dacht dat een powerbox niet zo goed was tov chiptuning.

    Graag jullie ervaringen en meningen

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
    • [quote=”Denis2811″ post=228582]… Bij ongeval kan idd de verzekering wel eens lastig doen als er enig verband zou aangetoond kunnen worden.[/quote]

      Er hoeft door de verzekeraar helemaal geen verband aangetoond te worden. Je auto heeft meer vermogen dan waarvoor je een verzekering had afgesloten; dus is die polis gewoon nietig. Je bent gewoon altijd in fout want in de praktijk komt het er op neer dat je onverzekerd rond rijdt.

        Ik heb laatst ook geïnformeerd om mijn X3 te laten chippen alhoewel ik eigenlijk best tevreden was van de fabriek ingestelde 163 pk. In Duitsland heeft diezelfde X3 184 PK maar in België kan je dus kiezen tussen 184 en 163, alhoewel dit volgens mij alleen op papier zo is want een test op de ringlaan, hier in mijn gemeente, naast een 520d met 184pk leverde geen enkele meter verschil op, allebei even snel en krachtig.

        Maar soit, via mijn garagist een telefoonnummer bekomen van een chiptuner, notabene iemand die leraar autotechniek is in een technische hogeschool. Hij raadde me aan om de X3 NIET te chippen indien ik een automaat had vermits de boite en overbrenging niet berekend is op de extra krachten die vrijkomen na tuning. Eerlijk antwoord dus op mijn vraag, waar kom je dat nog tegen. :think:

        Een 418d met 150 pk en 360Nm koppel, en geloof me, is meer dan voldoende.

        Mijn advies, niet doen, gewoon zo laten. :driver:

          Hi Mikey,

          Goed dat je eerst even goed informeert bij verschillende mensen.
          Er zijn inderdaad pro’s en contra’s…

          Maar als het je eigen wagen is , doe je in feite wat je wil en neem je zelf 100% het eventuele mechanische en technische risico alsook het financiële. je doet tenslotte wat je wil… Natuurlijk zoals reeds gezegd in geval van panne, kan de dealer lastig doen als ze een verband kunnen aantonen.. En dat zullen ze uiteraard proberen. Bij ongeval kan idd de verzekering wel eens lastig doen als er enig verband zou aangetoond kunnen worden.

          Echter, wanneer het niet jouw auto is (leasewagen, bedrijfswagen,…) dan loop je dezelfde risico’s maar tevens ook de kans, de eigenaar van de auto (je baas, de leasingmaatschappij, … ) tegen je te krijgen.. Met verlies van werk enz… Dus het risico wordt nog breder eigenlijk.

          Naar mijn mening zijn de huidige wagens wel voorzien om wat extra vermogen te slikken.. Zo lang je natuurlijk uit die 418d geen 250pk wil persen hé.. Wellicht zijn er wel straffe mannen die (beweren) dat te kunnen maar de tolerantie van de auto is daar niet meer op voorzien.
          Verder hangt veel ook af van de intensiteit van het gebruik. Als je die gechipte wagen constant intensief gaat gebruiken slijt alles meer en kunnen koppeling, aandrijving, nokkenassen, distributieriem of -ketting bij een BMW wel harder lijden.. Met meer kans op defecten of vroegtijdige slijtage..
          Maar een goeie chipper, die je wagen deftig opnieuw programmeert en je correct informeert zou ik durven overwegen.
          Ik durf me niet uitspreken over de mogelijkheid dat de garage bij onderhoud de herprogrammatie direct zal zien. Ik hoor mensen die zeggen dat ze dit snel zien, andere beweren dat dit onmogelijk op te sporen is…

          Powerboxen daarentegen haal je er snel uit en zet je snel terug en kan je veelal gewoon zelf doen. Maar, de kwaliteit hiervan is in zowat alle gevallen niet wat het hoort te zijn. in die zin, dat je de motor op een andere manier gaat “informeren” met véél meer risico op schade enz… Er is dezer dagen zoveel software in de wagen die rekening houdt met allerhande zaken.. Ik denk maar aan een roetfilter die zichzelf gaat reinigen bij bepaalde impulsen (temperatuur, toerental, niveau van saturatie,…) als hier de verkeerde info binnenkomt omwille van een powerbox kan je echt wel miserie krijgen met je auto..(in extreme gevallen brand,…)

          Dus:
          1) Informeer je goed over alles pro’s en contra’s in functie van je eigen situatie en risico’s die je wil nemen
          2) als je het doet, werk zeker met een professionele chipper die ervaring heeft en goeie recensies heeft
          3) Als het niet je eigen wagen is (leasing,…) zou ik het eerder niet doen… Er hangt immers meer dan alleen wat (mogelijke) kosten aan je auto aan vast.. (verlies job…)

          Recent een vriend die zijn Mercedes 200 CLA had laten chippen gesproken. WAs leasing bak en bij het weghalen van het chipprogramma, alvorens hij op onderhoud ging in de garage, liep er iets mis. De chipper heeft dan een kortsluiting veroorzaakt waardoor het hele moederbord total loss was. Auto naar de dealer laten slepen, die hebben er weken over gedaan om de oorzaak te vinden. Finaal , gelukkig niks gevonden, en hebben ze de auto terug aan de praat gekregen na het vervangen van zowat de hele motorsturing.. Ik kan je verzekeren dat er enkele slapeloze nachten waren bij die vriend want als dit verhaal uitkwam zou zijn C4 klaar gelegen hebben.. Een neen, niet de Citroen C4 😉

          Soit, tot zover mijn idee over het pimpen van je motor 😉

          Groeten en veel rijplezier gewenst!

            deepee: Ik dacht dat zaadjes wel legaal waren om te verkopen…? Niet dat ik een carriere als drugsdealer zie zitten… :engeltje:

            Ik weet niet of de risico’s wel zo groot zijn Ive. Maar het is uiteraard jouw goed recht om anti-tuning te zijn. 🙂

            Mikey, spreek eens met de betere tuners. 😉 Zij zullen jou vast en zeker wel kunnen helpen.

            Ive

              Mijn mening is gewoon: ik ben er niet voor en zal het ook nooit doen. We betalen inderdaad meer dan genoeg belastingen en taksen, maar de risico’s zijn het mij gewoon niet waard.

                @ yellowsubmarine neen ik rijd nog niet rond met de wagen

                en wat met powerbox, deze kan je nl verwijderen bij een onderhoud en er daarna terug opzetten, dus geen probleem
                Maar zover ik het kan volgen houd een powerbox de computer voor de gek, en dus wel gevaarlijk….. :think:


                @Ive
                zeer goede opmerking waarom geen 420d ipv een 418d en chippen heel eenvoudig :engeltje: maar daar mag jezelf over :think: maar 1 tip het heeft niets te maken met niet willen betalen

                  da’s ietsje te snel door de korte bocht wes. je mag idd allerhande spul verkopen maar daarom niet op de openbare weg gebruiken.
                  denk maar aan de opgevoerde brommerkes; de handelaar mag alle benodigdheden verkopen en de koper mag met z’n opgefokte scooter alleen op privéterrein rijden.
                  anderzijds is bezit van kleine hoeveelheden softdrugs niet verboden; maar het verhandelen wel. ze is krom maar de wet bestaat wel.

                    [quote=”Ive” post=228491]Mijn mening??? Wil je vermogen? Koop het dan en betaal er voor. Dus mijn mening: Not Done[/quote]

                    Ach, zolang er wagens zijn, zijn er mensen die ze willen tunen. Vroeger werd dit gedaan door interne aanpassingen zoals nokkenassen en dergelijke, tegenwoordig word er snel een chipje geplaatst. Ik zie er persoonlijk geen probleem in zolang het veilig en met verstand gedaan wordt. Heel de uitleg van taks en verzekering er niet voor te moeten betalen is zeer dubbel, want betalen we al niet genoeg (teveel) voor wat we terug krijgen voor onze zuur betaalde taks en verzekering? En gewoon de dikste uitvoering kopen van een wagen is ook niet alles, want ooit stopt het en heb je de dikste. Wat als je dan nog sneller wilt? Er is geen dikkere meer dus is er nog maar één oplossing: tunen. 😉

                    Even off-topic.

                    Hoe komt het dat die chipbedrijven mogen bestaan?
                    Tenslotte leveren ze een illegaal product aan… Waar vervolgens de staat 21% op binnen haalt. 🙄

                    Dus in mijn simpele redenering:
                    Als ik morgen in België een koffieshop begin en dus een illegaal product aanbied, ben ik ook niet strafbaar? :sarcastisch
                    Zolang ik de staat maar 21% overdraag op elk verkocht plantje…

                      [quote=”Mikey” post=228478]Geen Porsche :engeltje:

                      Een BMW 4GC 418D[/quote]

                      Mijn vrouw overweegt tegen 1/7/2016 ook de aankoop van een nieuwe 418d Gran Coupé. Tenzij ik voor haar in D een jonge tweedehands 420d GC vind. De 418d heeft hetzelfde vermogen (150 pk) als haar huidige oude 320d touring, en dat vindt ze voldoende.

                      Je rijdt dus al rond met de auto? Te weinig pk? En voor de rest tevreden over het rijgedrag?

                        [hide]+1
                        alle info om de 993 RS replica te upgraden naar 340 Pk met een 3,8L X51-kit is binnen.[/hide]

                          Moest dat ooit mogelijk zijn dat zou echt fantastisch zijn.
                          Mijn offerte van Freisinger om een 924 turbo motor naar gts specificaties te bouwen ligt al klaar…

                          Ive

                            Ah Cabrio Wim, ik wist niet dat je in Nederland woont.
                            Daar zijn de regels inderdaad anders dan in België.
                            Ongeacht het eengemaakte Europa waar zo velen van dromen :think:

                              heel jammer… zelfs upgrades qua remmen en ophanging etc mogen niet :bounce:

                              Wim

                                @Ive, bij ons betalen we niet naar vermogen, maar naar gewicht van de auto.
                                En als ik het top model wilde (335D) betaal ik even veel rijtaks, maar moet ik automaat rijden want deze is er niet handgeschakeld, en dat wil ik niet. 😳

                                Jammer dat jullie aan regeltjes vastzitten op dat gebied. 😳

                                Ive

                                  Cabrio Wim: In uw geval was dan idd alles wettelijk in orde en is er geen discussie mogelijk.

                                  Maar het merendeel doet het om vermogen te hebben en er niet de nodige verzekering en taksen voor te betalen. Anders kocht je toch gewoon het topmodel???
                                  95% van de gechipte wagens zijn wettelijk niet in orde.

                                  Wat de garage betreft: Ik ken uit eerste hand het verhaal van een gechipte audi a4 die een week in de VAG garage heeft gestaan omdat de eigenaar vergeten was dit te melden. Resultaat was een kapotte boordcomputer door een update en dat heeft die mens veel geld gekost.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.