Chiptuning

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Chiptuning

• Maker
    Discussie
  • Ik ben eens benieuwd naar de menigen over chiptuning :think:
    Wat ik mij vooral afvraag kan men dit op een eenvoudige manier ontdekken, of er aangepaste software aanwezig is?
    bvb tijdens een onderhoud?
    Of dient men hier speciaal naar opzoek te gaan?
    Want bij een wagen met chiptuning vervalt de garantie.

Vroeger vond je ook powerboxen deze was eenvoudig in te pluggen, en dus gemakkelijk te monteren en demonteren.
    Bestaat dit nu nog?
    Maar dacht dat een powerbox niet zo goed was tov chiptuning.

Graag jullie ervaringen en meningen

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • Wim, in nederland mag je chiptunen als je het correct doet.
      In België is dit illegaal.
      Zelfs een andere motor, remmen en ga zo maar door kan bij jullie makkelijk.
      Abt heeft voor vw nog wel chipkits gehad waarbij een nieuwe homologatie wordt afgegeven.
      Polestar kan in Nederland qua tuning bij de dealer, in belgie niet.
      Het aangeven bij de verzekering heb ik ooit es geprobeerd maar niemand wou dat verzekeren.

Ga je naar een dealer dan krijgt je software regelmatig een update. Dat is dus rekening houden met chiptuning. Geen updates meer. Er zijn ook tuners die na een softwareupdate je auto opnieuw tunen op basis van de nieuwe software. Andere zetten gewoon de oude file terug.

Wim

Onzin, ik heb mijn BMW 330D al ruim 2jaar en ruim 60K verder laten tunen, en dit wel bij een bedrijf die het officieel doet.
        De BMW garage waar ik ga weet dit ook, en als er iets niet is wat wij niet kunnen gaat hij naar daar, en wordt er rekening gehouden met de aanpassing software.

Met deze papieren van uitdraai ook naar RDW en verzekering gegaan en gemeld, hebben daar een aantekening van gemaakt en werd zonder problemen aangenomen en verzekerd.

En dat is nu net het grootste probleem, velen doen het maar melden het niet. 💡

Is precies het zelfde als een GTi motor in een 1600 op kenteken gooien en niks melden.
        En als je dan eens staande gehouden/of een ongeluk krijgt, dan ben je de pineut.

Dit is dus dat de reden dat de Karmann ook legaal is hier met alle aanpassingen. 💡

Chiptuning gaat bvb je turbodruk aanpassen.
          Dat kunnen ze inderdaad zeer makkelijk zien.
          Je auto wordt aan de.computer gelegd en het is echt geen rocket science om dat te zien.
          Ze gaan het je niet vertellen maar ze zien dat zeer snel.
          Als je dan garantieproblemen hebt dan ben je de klos.

Ik hen ook nog met een gechipte wagen gereden.
          Het is zaalig gevoel om een berg koppel aan te kunnen spreken.
          Maar dat heb ik pas gedaan na afloop van de fabrieksgarantie.

Het kan, het is leuk en als het misgaat kan het geld kosten.
          Dit in het geval van je auto.
          Er zijn weinig gevallen bekend van een auto die bij een ongeval betrokken is en dat chiptuning ervoor zorgt dat de verzekering zijn staart intrekt.
          In principe zouden ze moeten aantonen dat het chippen van je auto aan de oorsprong van het ongeval ligt.
          Maar dergelijke zaken ga je verliezen als kleine garnaal.
          Je auto terug standaard zetten helpt trouwens niks. Ze kunnen het nog steeds zien.
          Je auto is nu comform het gelijkvormigheidsattest na het chippen rij je dus rond met een auto die niet de weg op mag.
          Ik ben geen voor of tegenstander maar ik zou het nu niet snel meer doen

Ive

Mijn mening??? Wil je vermogen? Koop het dan en betaal er voor. Zowel bij aankoop als bij verzekering als bij wegentaks.
            zo heb je nooit problemen, discussies en twijfelgevallen in geval van een ongeval.
            Bij een ongeval met blikschade zal de verzekering nog niet zo moeilijk doen, en blijft de chiptuning vaak ongemerkt. Maar bij een ongeval met zware lichamelijke letsels of dodelijke afloop, wordt je wagen door experts binnenste buiten gekeerd en komt de chiptuning ongetwijfeld aan het licht, met als gevolg dat de verzekering zijn handen kan terugtrekken (of je loopt toch in elk geval het risico).
            Verder weet ik van een goede vriend die al meer dan tien jaar mechanieker is in een VAG/Audi garage dat chiptuning wel eens voor zware kosten kan zorgen wanneer je dit “vergeet” te vermelden als je wagen op onderhoud komt.

Dus mijn mening: Not Done

:sarcastisch

Waarom de vraag welk merk?
              Zien ze dit bij een ander merk wel?
              EN wat bedoel je chip of powerbox?

En hoe weet je of de garage geen software update gedaan heeft, waardoor je de chiptuning software kwijt bent?
              Niet elke garage zegt dit dat ze dit doen.

J

Doen, merken ze toch niet.
                Ga wel bij een tuner met een goede reputatie. Niet eentje die vanuit mama’s garage werkt…

Geen Porsche :engeltje:

Een BMW 4GC 418D

J

Voor welke auto?

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.