- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 1 maand geleden door .
-
Discussie
-
14 oktober 2010 om 23:15
verslagje van Dijon 10/10
Zondag dus naar jaarlijkse gewoonte naar dijon afgezakt. Deze keer niet met de 964RS, maar met de GT3. Zondag ochtend nog rap naar de qualificatie van de GP Japan gezien en dan om 4.30u waren we onderweg naar Frankrijk.
Op het circuit gingen de GT2’s oerend hard in de rechte lijn!!! Ongelofelijk wat een power… één van de 2 996 Cups was ook best indrukwekkend en op de 997cup stond geen maat. Deze kerel had een mechanieker mee en volgens mij ging het om een testdag voor hem.
Eens zelf de baan op voelde de GT3 zich alse en vis in het water… een rondje rustig opbouwen (banden op druk brengen) en even later kon ik er al lekker voor gaan. Meteen zagen we de 2 997 GT3 RS’en al van kant staan. Een uitlegje tijdens de middag van de respectievelijk eigenaars leered ons dat de koppelingen het hadden begeven. 2de keer op 5000km bij beide auto’s… blijkbaar een probleempje in de fabriek van Porsche, maar wel lullig als je al na 2 ronden moet opgeven voor zoiets!!
Soit, het circuit bood enorme grip en de GT3 ging uitstekend tot na 20 min de achtertrein wat té nerveus werd en ik ben binnen gereden om de drukken te checken. Hier dus een groter verschil in bandedruk Links-Rechts dan op Spa bijvoorbeeld. De links achter stond 0.3 bar boven z’n ideale druk!!!
Namiddag terug het circuit op en ditmaal een tandje hoger… de auto lag perfect en qua grip leek het wel aslof ik slicks had… de slingercombinatie in het begin van ‘t circuit was best spectaculair. Heerlijk vloeiend circuit. Ik heb zondag een “andere” auto leren kennen. De snelle slingerbochten van Dijon maken de GT3 enorm beweeglijk. De laatste bocht voor start finish bijvoorbeeld is een schoolvoorbeeld om met de rem de neus van de auto de juiste richting te geven. Je gaat er in 4de in en met een floeren voetje op de rem bring je de GT3 naar de apex. Teveel rem laat de achterkant uitbreken maar alles blijft zalig beheersbaar.
4 keer schakelen per toer, het is een indicatie van hoe lekker vloeiend alles kan genomen worden. In de bergop te midden van het circuit, net na een trage rechtse heb je wat power tekort en ook de ganse rechte lijn gaat ferm bergop… daar hebben turbo’s en lichte karren wel een voordeel. Zo moest ik op de rechte lijn de 996 GT2 voorbijlaten om vervolgens het gat terug toe te remmen (bijna 250km/u op dat punt en het hobbelt daar!). Ik kon vervolgens weer onder z’n bumper kruipen maar de piloot was te gedreven en te goed om me terug te laten passeren. In de eerste bergop nam hij dan 10 meter… en in rechte lijn neemt hij er nog es 20 bij.
In m’n laastse sessie van de dag was er bijna geen volk meer op de baan. Al een paar waren er naar huis, en buiten de race auto’s was er weinig animo op de baan. Heb me nog een keer opgeladen om zo’n 996 cup te volgen.
De 2001 cup ging vrij goed… mits een rondje alles uit de kast halen en geen fouten maken, pakte die ongeveer 50m per toer. De 2004 cup was een ander paar mouwen, die kon ik echt niet volgen. Vooral in de slinger bochten in ‘t begin moet je toegeven op de slicks. En eigenlijk was dat het verhaal voor zowat de hele dag => te rap voor de straatauto’s en traag voor de koersauto’s… buiten met de GT2, geen enkel duel gehad.
Rond 17 u zijn we dan huiswaarts gekeerd, ,nadat ik met een 12V compressortje m’n banden had bijgeblazen… ben dat spel nog gaan kopen de dag ervoor. Werkt perfect!!
Wat me enorm verbaasde na deze dag is hetvolgende: de GT3 is slechts een paar tellen sneller op Dijon dan m’n 964RS!!! Ik had dat verschil toch groter verwacht en moest je me op ‘t voorhand hebben laten gokken, ik had toch handvol seconden gezegd denk ik.
Dijon blijft een van m’n favoriete circuits… echt dikke fun !!! je kan er gecontroleerd “spelen” met de wagen en de uitloopzones zijn vrij ruim op de meeste plaatsen. Er is dan ook niemand afgegaan op de hele dag.
Beeldmateriaal (video) moet ik schuldig blijven… de camera hing in de wagen, maar stond blijkbaar op interval voor foto’s ipv op filmen…. tja 😆
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.