- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door .
-
Discussie
-
21 juni 2010 om 19:31
Normaal gezien was het de bedoeling om vorige week een 3-daagse te doen in Frankrijk te beginnen in Pau-Arnos op dinsdag en te eindigen donderdag op Mas Du Clos.
Het woelige weer in Frankrijk enerzijds, m’n werk in mindere mate anderzijds hebben de plannen gereduceerd tot enkel Mas Du Clos. Het weer voor Pau dinsdag zag er op ‘t net slecht uit, de dag zelf krijg ik een bericht van een deelnemer dat het er “bright sky” is… da’s om uw kas op te fretten hoor!!! Vorig weekend zag het weer voor Mas Du Clos er nog goed uit, op dinsdag waren de kaarten gekeerd en werd er veel regen voorspeld… m’n 2 geplande trackdays dreigden aan m’n neus voorbij te gaan.
Voor donderdag heb ik een beetje een risico genomen en woensdag namiddag heb ik Sylvia vanop ‘t werk verwittigd dat we ‘s avonds gewoon zouden vertrekken… het was erop of eronder.Middernacht heben we dan met de GT3 koers gezet richting Aubusson, een klein dorpje tussen Limoges en Clermont-Ferrand in centraal Frankrijk, zowat 750km van Brussel. Droog weer tot 100km voorbij Parijs, en van dan af begon het te druppelen hetgeen resoluut overging in gmiddeld tot zware regenval :o. Het is klokke 4 ‘s nachts… pikdonker in Frankrijk met een nukkig sturende GT3 op semi-slicks in de hand, een pittende doornroosje aan je zijde terwijl je zelf nog ni de kans gehad hebt om een oog dicht te doen… dan denk je wel effe bij jezelf: “waarom doe ik dit toch allemaal”?? Enfin soit, de koers is gezet en terugkeren is eigenlijk geen optie. M’n plafeturen worden ook vrij zwaar en ik besluit om na het tanken van de GT3 mezelf van kant te leggen tussen een zwerm van camionneurs.
Anderhalf uur later word ik wakker in de schemering… maar het vallen van de druppels in nog steeds een feit… effe diep ademhalen, de sleutel omdraaien und wieder losfahren :rolleyes:50km voor de afrit (zo’n 100 km voor Aubusson), klaart de hemel op en het zonnetje krijgt de kans om door te breken… Een beetje later wordt het weer donkerder, maar toch niet zoals ervoor… de hoop wakkert volledig aan bij het lezen van een bericht ‘bright skies’ :p, al kan ik het moeilijk geloven.
…Maar dat moest ik uiteindelijk toch… na ettelijke km’s binnenwegen (MAs Du Clos ligt echt in het hol van Pluto) komen we op het circuit aan bij een licht bewolkte hemel. 9.30u, net op tijd voor de briefing… usual story, maar de organisator geeft wel aan dat er vanaf 2pm rain expected is. Circuit closed tussen 12-2, dus het is gassen geblazen in de voormiddag.
De dag wordt op gang getrokken (letterlijk) achter een pace car voor enkele initiation laps. Meteen wordt de klasse van het circuit duidelijk… verzorgd, mooi, prachtig, soms zelfs adembenemend maar tegelijkertijd ook “gevaarlijk” gaan door m’n hoofd. De nagelnieuwe banden die de ettelijke bandenmuren vertegenwoordigen zijn een indicatie van het onmertelijke vermogen van de uitbater van het circuit. Langs het circuit staan gebouwen waar collecties auto’s bewaard staan…allemaal eigendom van, jawel uitbater Pierre Bardinon. Meer info over het ontstaan van het circuit op [URL]http://www.masduclos.fr/[/URL] , het is wel eens de moeite om door te nemen. Fantastisch toch om je eigen circuit te hebben in je achtertuin 😀
Terwijl ik mezelf en de auto klaarmaak voor het circuitwerk in de pits, hoor en zien we al de eerste “addicts” voorbijrazen… witte 7GT3II, gevolgd door een R8 en een 7GT3IIRS… 100 meter later zien we hen de heuvel op remmen om vervolgens rechts in te sturen… de adrenaline begint te borrelen ;). Het deelnemersveld is trouwens ni mis.
1x CSL, R8, F355, F430, 996 Rturbo Ruf, 7GT3
2x Caterham, 7GT3II, Clio
3x 996RS
4x KTM X-bowMet de banden op 1.7 bar begin ik rustig aan m’n rondjes, maar het duurt ni lang eer het tempo wordt gevonden. Het circuit is ni moelijk… het eerste stuk is vrij snel met vloeiende mooie bochten, het tweede deel is voor snelle auto’s wat minder, het is een aaneeschakeling van 180° bochten die in 2de genomen worden. De laatste bocht voor start-finish is een blinde recht-links combinatie… da’s weer heerlijk materiaal!!!
Ben zelf verzot op het eerste deel van de baan + laatste bocht. Je raast start-finish over en dan gaat het up-hill… je ziet de bordjes staan links, en met een GT3 is het toch zaak ergens aan het 100m punt te beginnen remmen. Heb ni gelet op de teller, maar je zit daar toch lekker in 4de aan 220 km/u…als je bovendien weet dat er daar geen uitloopzone is!!! en je wil ‘s avonds nog weerkeren in1 stuk dan is het zaak dapper op de rem te stampen daar :D. Blokkeren de wielen op dat punt, don’t panic…los rem en stuur in…de baan is vrij breed en je red het wel met wat zwiepen. Toch wel een vrij delicaat punt op ‘t circuit die eerste bocht. Het gaat daar rechts naar omhoog achter een never-ending-wall waardoor de bocht blind is en hetgeen je zeker ni zou willen meemaken is iemand die in tete a queu staat daar… je vlamt er gewoon op.
Eind van deze bocht ligt eigenlijk achter de heuvel, waardoor het punt van weer op de gas gaan moeilijk te bepalen is…soms ben je te vroeg, dan weer te laat… het is een beetje gokken..je kan er tijd winnen, maar ook verliezen tov je voorganger.
Vervolgens duik je verder naar beneden, flauw links 2 keer, volgas…tot je weer in de put komt (waar de GT3 vooraan de grond raakte door compressie) en naar 4de opschakelt…heerlijk snel gedeelte, het gaat hier alweer licht bergop.
Op ‘t eind van dit volgas stuk geef je een stevige push op de rem om de auto rechts in te sturen (vetrouwend op de grip van de banden :p) waar een prachtige combinatie van 2 keer flauw rechts je opwacht. De kunst is om je ni blind te staren op de eerste apex, maar je te concentreren op de tweede. Hierdoor kan je perfect de volgende linkse insturen (rem ni aanraken)…
Na deze linkse kom je aan een gebouw (private collection) waarvoor het circuit moet ombuigen. Het is een rechtse van meer dan 180° die op ‘t eerste zicht een trage bocht lijkt maar die je uiteindelijk aan mooi tempo kan nemen. Een korte stevige druk op de rem volstaat om de auto er rechts in te sturen en er is vrij veel grip daar waardoor de snelheid er aardig kan in gehouden blijven… in de bocht zelf is het balanceren, er zijn er meerdere rond gegaan die dag ;).
Na deze rechtse is het vloeiend, snelle gedeelte van de baan gedaan. Er volgt een remzone in een vrij felle afdaling om 180° kort in 2de terug te draaien (armen full-lock)… dan weer bergop en kort naar 3 om wederom stevig af te remmen en naar 2 te shcakelen anders rij je regelrecht een tweede gebouw binnen…er is geen uitloopzone!!!…be carefull.
Armen full lock dus naar rechts, daarna full lock links… het is een beetje kermis dat gedeelte en weinig fun. De banden hebben de grootste moeite om grip te vinden terwijl de diff-platen knarsen onder het verschil in snelheid tussen beide wielen.
Een laatste trage rechtse verlost je van deze boring-stuff waarna je weer kan opschakelen naar 3de.
Een ferme korte trap op de rem en wat zoeken naar het juiste instuurpunt rechts brengen je bij de laatste bocht voor start-finish. Na insturen duikt de bocht naar beneden waardoor de apex blind is. De bocht verandert vervolgens naar links waar je stilaan snelheid kan beginnen opbouwen. Fantastisch, echt waar!!! Het is altijd zoeken naar het punt van weer op het gas gaan in die bocht. Wanneer je’m perfect neemt, geeft het enorm veel voldoening :gayfHeb in de voormiddag bijna onafgebroken laps gedraaid… we hadden immers maar tussen 10-12u en de namiddag zou regen brengen. De duels on track waren fantastisch. Tussen de KTM-Xbow rijers zaten 2 heel snelle mannen waarmee het even-match was. Book a Track (de organisator) hanteerde een left-side overtaking only policy deze dag en inhalen mocht enkel op aangeven van de voorganger. Zat zo’n KTM voor mij, dan kon ik ‘m ni zuiver voorbij… ik had z’n handgebaar nodig. Ze hebben iets minder topspeed, maar uitremmen kan je ni bij die dingen hé.
Verder was een andere 996RS en de rooie 7GT3II ook enorm snel. 1 van de Caterhams was ni te onderschatten, maar stond wel op slicks.
Denk dat de rooie 7GT3II puur gezien de rapste auto van ons gezelschap was. De wagen lag als een blok op de baan en was zowel in de rappe als trage delen verbluffend snel. We hebben meerdere ronden geduelleerd (wish I had camera) maar ik moet vaak achterstand compenseren door wat later te remmen enzo… ik moet aanklampen. Enkel op het snelle stuk kan ik deftig vuist maken (of zelfs het verschil), maar eens de trage bochten eraan komen moet ik een paar meters prijsgeven.Da’s nu al een paar keer dat ik met 997 GT3 gestreden heb en telkens kom ik tot dezelfde constatatie… trage bochten zijn een probleem… zou dat aan het cup-diff liggen dat meer wringt?? ik weet het ni… of het relatief veel camber misschien?? In de Pif-Paf op Spa heb ik ook altijd moeilijk, evenals Bruxelles… soit.
Enfin, het is duidelijk dat de 997GT3 MkII een beest is, en zich toch duidelijker onderscheidt van de 996 GT3 generatie dan de 997GT3 MKI. Respect, wat een kar! :bow2:
Met de middagpauze zijn wij on track gebleven, terwijl de rest iets gaan eten was in een nabij gelegen dorpje. ‘k Was kapot en heb me wat afgelegd in een zetel. We hebben ook wat genoten van de locatie en hebben een kleine wandeling gemaakt op het domein. Fantastisch om recht over de stands naast de vangrail de koeien in de wei te zien staan… ni te doen, ongezien :99:
Na de middag bleef het tegen verwachtingen in droog… integendeel, het klaarde nog meer op en het werd zelfs aangenaam warm! Op dat moment dacht ik aan m’n eenzame regenrit ‘s nachts en m’n woorden “waarom doe ik dat toch”… well, it all came together and started to make sense… ik was enorm blij dat ik afgekomen was want de dag kon eigenlijk al ni meer stuk ondanks ik me vrij moe voelde.
‘k Had nog een kwart van een tank over en geen zin om nog km’s te rijden voor een refill… heb de namiddag doorgebracht al keuvelend met de andere deelnemers… heb me 2 keer laten tracteren op een guest-seat, waaronder de KTM en het was een zéér leuek experience. Echt tof hoe dat marcheert, een zeer direct gevoel…maar de 350pk opgepepte VW-turbo motor werkte met z’n pshhht-pshhhht wel rap op de zenuwen. Ook de krachtontplooiing komt enorm artificieel over. De remzone voor de eerste rechtse is quite scary… die gast remde iets na het 100m punt (75m) en als passgier was dat laat genoeg om me lichte stress te laten krijgen :D. Sylvia heeft er daarna ook mee meegereden en was ook aangenaam verrast!.
Heb als afsluiter nog 2 mensen meegepakt in de mijne (waaronder de KTM rijder) en die kreeg spontaan weer zin een 996RS… had al 4 GT3’s gehad in ‘t verleden en een Superleggera. De KTM bracht ‘m minstens evenveel voldoening maar hij miste de 6RS wel.
Om 17u viel de vlag en we hebben nog wat groepskiekjes geschoten op de startgrid. Een zalig dagje Frankrijk… heerlijk van genoten. Het enige minpunt voor mij was de 750km terugreis naar Belgie…amai daar zag ik tegenop. Was nog geen 50km onderweg (was zelfs nog ni aan de autostrade) of ik zat al in regen… van geluk gesproken die dag!!! :p
Na iets te eten heb ik me een uurtje van kant gezet om te pitten en daarna in rechte lijn naar Asse…om 1.30u ‘s nachts stond ik in de wasbox van Ternat om de auto clean te spuiten van z’n trackday sporen… 100% voldaan… Mas du Clos is een aanrader!teaser:
[IMG]http://i157.photobucket.com/albums/t50/stevorocket/PGT%20trip%20June%202010/D20_0290.jpg[/IMG]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.