Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › classic car of oltimer?
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 11 maanden geleden door Daytonasunset.
-
MakerDiscussie
-
17 december 2007 om 01:03
Hallo ik bezit reeds enkele jaren een 911 coupé turbolook van 1984 (model 85) en vroeg me af welke de voorwaarden zijn om hem tot classic car te kunnen inschrijven? Is dit vanaf 20 of 25 jaar? En is de verkeersbelasting hetzelfde als de oltimers? Dank bij voorbaat voor verdere ophelderingen!
-
MakerDiscussie
-
[quote=”porsche914orange”:2wvk3pom]je hebt toch ook speciale classic-verzekeringen voor auto’s vanaf 15 jaar ofniet?[/quote]
20j is zowiezo classic, maar inderdaad sommige verzekeraars geven al een classic polis vanaf 15j
[quote=”BC911″:2xpkcnhh][quote=”Daytonasunset”:2xpkcnhh]Thanks for the info, mijn SC is van 09/’82 en toch hebben ze rekening gehouden met het vermogen?… tiens tiens, zal dus eens moeten bellen want hij is duidelijk 25 j geworden 3 maand geleden! 😉 [/quote]
Je hebt het toch over de verzekering he. Mij hebben ze verzekerd dat ik vanaf volgend jaar het forfait betaal. (rij met een Carrera 3.2L, eerste inschrijving 10/’83) Moet het dus ook nog afwachten, polis vervalt in febr., en dan is hij voor de verzekering 25 jaar. Wel gaat het bij mij per schijf van 6 maanden. Voor januari en februari betaal ik dus eigenlijk ook nog meer, maar dit is niet verrekenbaar zeiden ze.[/quote]
Ja hoor, ik betaal gewoon de helft van het normale tarief voor dit vermogen… van een forfaitair bedrag hebben ze niet gesproken 😕 …
Taks is zowiezo iets minder dan €30je hebt toch ook speciale classic-verzekeringen voor auto’s vanaf 15 jaar ofniet?
[quote=”Daytonasunset”:1f4yjf8z]Thanks for the info, mijn SC is van 09/’82 en toch hebben ze rekening gehouden met het vermogen?… tiens tiens, zal dus eens moeten bellen want hij is duidelijk 25 j geworden 3 maand geleden! 😉 [/quote]
Je hebt het toch over de verzekering he. Mij hebben ze verzekerd dat ik vanaf volgend jaar het forfait betaal. (rij met een Carrera 3.2L, eerste inschrijving 10/’83) Moet het dus ook nog afwachten, polis vervalt in febr., en dan is hij voor de verzekering 25 jaar. Wel gaat het bij mij per schijf van 6 maanden. Voor januari en februari betaal ik dus eigenlijk ook nog meer, maar dit is niet verrekenbaar zeiden ze.
was hij al de volle 25 jaar en heb je gezegd dat het voor classic car was toen je hem liet keuren?
[quote=”BC911″:4w0jw0nn]Verkeersbelasting en verzekering hebben inderdaad niets met elkaar te maken.
Veerkeersbelasting:
Dit is eigenlijk heel eenvoudig. Het voordelige tarief is alleen van toepassing op voertuigen die ouder zijn dan 25 jaar. (gekeurd als oldtimer of voor dagelijks gebruik) De leeftijd van een voertuig wordt berekend aan de hand van de eerste inschrijving die op je papieren vermeld zijn. Dus niet aan de hand van het bouwjaar! Een wagen die de eerste keer ingeschreven is op 15dec. 1983 zal dus pas 25 jaar worden op 15dec. 2008. Dit kan belangrijk zijn, want als je jouw wegenbelasting altijd op 5dec. dient te betalen, kan je de laatste keer ook de volle pot betalen ook al is je wagen binnen enkele dagen 25. Dit kan je blijkbaar wel oplossen door je voertuig uit te schrijven en opnieuw in te schrijven.Verzekering:
Hier is het inderdaad zo dat je een wagen niet als “classic car” kan inschrijven en er dagelijks mee naar je werk kan rijden. Kijk maar eens goed naar de voorwaarden die vermeld staan in het contract. (bij mij toch) Bij mijn verzekering kan je een wagen vanaf 20 jaar dus wel verzekeren als classic car, maar rekening houdend met bovenvermelde beperking. Bovendien wordt het tarief van wagens tussen de 20 en 25 jaar toch nog enigszins berekend aan de hand van het vermogen van de wagen. Het blijft wel goedkoper dan een gewone verzekering. Van zodra de wagen 25 jaar is geniet je van een forfaitair bedrag, dat wel zeer voordelig is. (voor de ouderdom van het voertuig rekent mijn verzekering wel met het bouwjaar en niet met de eerste inschrijving)Je kan zo’n verzekering ook alleen afsluiten als je kan bewijzen dat je een andere wagen verzekerd hebt voor dagelijks gebruik. Dit kan je eigen wagen of een firmawagen (waarvan je kan bewijzen dat je hem dagelijks gebruikt) zijn.
Het voordelige tarief heeft dus inderdaad toch een aantal minieme beperkingen, maar wanneer je Porsche als tweede wagen dient is het zeker de moeite waard.
Het kan natuurlijk zijn dat andere verzekeringsmaatschappijen andere regels hebben, maar dit is alleszins hoe het bij mij zit.[/quote]
Thanks for the info, mijn SC is van 09/’82 en toch hebben ze rekening gehouden met het vermogen?… tiens tiens, zal dus eens moeten bellen want hij is duidelijk 25 j geworden 3 maand geleden! 😉
Verkeersbelasting en verzekering hebben inderdaad niets met elkaar te maken.
Veerkeersbelasting:
Dit is eigenlijk heel eenvoudig. Het voordelige tarief is alleen van toepassing op voertuigen die ouder zijn dan 25 jaar. (gekeurd als oldtimer of voor dagelijks gebruik) De leeftijd van een voertuig wordt berekend aan de hand van de eerste inschrijving die op je papieren vermeld zijn. Dus niet aan de hand van het bouwjaar! Een wagen die de eerste keer ingeschreven is op 15dec. 1983 zal dus pas 25 jaar worden op 15dec. 2008. Dit kan belangrijk zijn, want als je jouw wegenbelasting altijd op 5dec. dient te betalen, kan je de laatste keer ook de volle pot betalen ook al is je wagen binnen enkele dagen 25. Dit kan je blijkbaar wel oplossen door je voertuig uit te schrijven en opnieuw in te schrijven.Verzekering:
Hier is het inderdaad zo dat je een wagen niet als “classic car” kan inschrijven en er dagelijks mee naar je werk kan rijden. Kijk maar eens goed naar de voorwaarden die vermeld staan in het contract. (bij mij toch) Bij mijn verzekering kan je een wagen vanaf 20 jaar dus wel verzekeren als classic car, maar rekening houdend met bovenvermelde beperking. Bovendien wordt het tarief van wagens tussen de 20 en 25 jaar toch nog enigszins berekend aan de hand van het vermogen van de wagen. Het blijft wel goedkoper dan een gewone verzekering. Van zodra de wagen 25 jaar is geniet je van een forfaitair bedrag, dat wel zeer voordelig is. (voor de ouderdom van het voertuig rekent mijn verzekering wel met het bouwjaar en niet met de eerste inschrijving)Je kan zo’n verzekering ook alleen afsluiten als je kan bewijzen dat je een andere wagen verzekerd hebt voor dagelijks gebruik. Dit kan je eigen wagen of een firmawagen (waarvan je kan bewijzen dat je hem dagelijks gebruikt) zijn.
Het voordelige tarief heeft dus inderdaad toch een aantal minieme beperkingen, maar wanneer je Porsche als tweede wagen dient is het zeker de moeite waard.
Het kan natuurlijk zijn dat andere verzekeringsmaatschappijen andere regels hebben, maar dit is alleszins hoe het bij mij zit.
[quote=”porschke”:1a3jm5qt]ik zou voor classic gaan als hij 25 is. buiten dat je 1* per jaar naar de keuring moet en je er niet mee naar uw werk mag rijden kun je alles doen wat je met je gewone wagen ook doet. Dus gaan en staan waar je wilt 😉 [/quote]
Wat heeft het werk te maken met een classiccar? Bij mijn weten blijft alles 100% hetzelfde qua gebruik als bij een gewoon voertuig voor dagelijks gebruik.ik zou voor classic gaan als hij 25 is. buiten dat je 1* per jaar naar de keuring moet en je er niet mee naar uw werk mag rijden kun je alles doen wat je met je gewone wagen ook doet. Dus gaan en staan waar je wilt 😉
[quote=”Hellraiser”:4c105k4p]Classic car is een goedkopere formule bij je verzekering.
(bv. 2e wagen en ouder dan 20 jaar)
Heeft dus niets te maken met de wijze van inschrijven.
(voorwaarde is wel dat hij dagelijks gekeurd is.)
Wegentaks is 29 euro vanaf z’n 25e levensjaar, of hij nu als
oldtimer gekeurd (en ingeschreven) is of dagelijks.
Dus zolang zul je nog de volle pot kunnen betalen.Greetyzzz 8) [/quote]
Yep, that’s it.
Classic car is een goedkopere formule bij je verzekering.
(bv. 2e wagen en ouder dan 20 jaar)
Heeft dus niets te maken met de wijze van inschrijven.
(voorwaarde is wel dat hij dagelijks gekeurd is.)
Wegentaks is 29 euro vanaf z’n 25e levensjaar, of hij nu als
oldtimer gekeurd (en ingeschreven) is of dagelijks.
Dus zolang zul je nog de volle pot kunnen betalen.Greetyzzz 8)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.