Complete revisie van een 3.0

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Complete revisie van een 3.0

  • Maker
    Discussie
  • Na lang twijfelen en vele problemen omtrent olieverlies , zelfs afgekeurd geweest op de keuring wegens olieverlies . Heb ik besloten het complete blok te reviseren.
    Motor wordt uitgehaald door de mannen van Willems.
    Complete revisie wordt bij mij thuis uitgevoerd .

    Motor eruit zonder problemen

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    [size=150:vdzknhfq]The beast!!![/size]

    Motor op stand geplaatst , uit voorzorg de motor aan de kraan vastgemaakt.Als je ziet dat de motor maar vastzit met 4 bouten op de stand Beter voorkomen dan genezen.
    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Verwijderen van de uitlaat.

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Verwijderen van injectiesysteem op zijn geheel.
    Je kan ook zien waar zich het grootste olieverlies voordeed.

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Verwijderen van de koelvin , altijd goed notities nemen van de bedrading.

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Naakte motorblok ook “long block” genoemd

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Hier kan je goed zien dat de motor in het verleden aan de rechter cilinderbank open is geweest . bewijze de blauwe dichtingspasta.

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Linker nokkenas aandrijving met de gewone kettingspanners .
    Die worden vervangen door hydraulische.

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with [URL=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+DIGITAL+IXUS+40&make=Canon]Canon DIGITAL IXUS
    40[/URL] at 2007-07-08

    Rechter nokkenas aandrijving

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

    Na het openen van de klepdeksels kan je direct zien als je te maken hebt met gebroken draadeinden. Tot mijn grote verbazing was er geen enkele gebroken !!!! Niet tegenstaande ze me te Willems bij de laatste check up
    melden dat ik met gebroken draadeind zat op cilinder 6.

    [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
    • Complete uitlaatlijn werd gezandstraald , opgelast waar nodig en verzinkt
      Wordt nog in originele fabriekskleur gespoten

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      Montage van de koelvin + behuizing .
      Alternators zijn kooltjes vervangen en gereinigd

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      Kabelboom + koelhuis gemonteerd

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      Injectie na grondige reiniging + het vervangen van alle vacumleidingen!

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      Vanaf nu is het gewoon alles terug monteren zoals het voordien zat.

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [size=150:tv87uvhy]KLAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/size]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      O ja boite ook nog eens grondig aangepakt

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

      [url=http://imageshack.us:tv87uvhy]

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

        Blok voorzien van pistons en cilinders , geen sinecure vooral met de pistonringen en circlips van de drijstangas.

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

        Ondertussen nokkenashuis en cilinderkop + dichtingen samengevoegd en met het juiste moment aangedraaid , altijd eens de nokkenas monteren , ronddraaien om te kijken als hij nergens hapert door het aanspannen
        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]
        [url=http://g.imageshack.us/g.php?h=512&i=revisieporschemotor30tozw9.jpg:1j1uv6ph]

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]
        [url=http://g.imageshack.us/g.php?h=512&i=revisieporschemotor30toqk2.jpg:1j1uv6ph]
        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

        Begint terug op een 911-motor te gelijken

        Monteren van de l&r kettingkast + kettinggeleiders
        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]
        [url=http://g.imageshack.us/g.php?h=512&i=revisieporschemotor30toxu7.jpg:1j1uv6ph]

        Nu het moeilijkste van het reviseren van een 911-blok:
        Het “Timen” van de nokkenassen!
        Belangrijk is dat je voldoende spanning creeerd op de kettingen.
        Links is geen probleem , door middel van een vise-grip kan m’n voldoende spanning zetten op de arm.Rechts moet men ietsjes vernufftigers doen

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]
        [url=http://g.imageshack.us/g.php?h=512&i=revisieporschemotor30tonf8.jpg:1j1uv6ph]

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

        Bij het “timen” is het de bedoeling dat de beide nokkenassen gelijk staan
        Bij een 911SC is de ideale opening bij een rotatie van 360° 1mm
        Maar men mag een afwijking hebben maar tussen de 0,9-1,1mm blijven

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

        “Long block” compleet , het meeste moeilijke en harde werk is voorbij .

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

        [url=http://imageshack.us:1j1uv6ph]

          Beginne doen we met de krukas .
          Nieuwe bouten + moeren zijn hier noodzaak.
          Alles uitgemeten en nog in spec
          [url=http://imageshack.us:1rdm1xwi]

          Krukas klaar en mooi ingepakt voor later
          [url=http://imageshack.us:1rdm1xwi]

          Alles voorbereiden voor het samenvoegen van het carterblok
          [url=http://imageshack.us:1rdm1xwi]

          [url=http://imageshack.us:1rdm1xwi]

          Small block klaar , is behoorlijk stressy om binne de 45 min alles klaar te krijgen voor de loctite uithard!!
          [url=http://imageshack.us:1rdm1xwi]
          [url=http://g.imageshack.us/g.php?h=512&i=revisieporschemotor30totv5.jpg:1rdm1xwi]
          [url=http://imageshack.us:1rdm1xwi]

          Alles wat rond de motor hangt van metaal werd gezandstraald en verzinkt

            ok terug van wegegweest.

            Ondertussen niet stilgezeten , motor is klaar en wordt voorzien om de komende dagen terug in te bouwen.
            [url=http://imageshack.us:1ywtquwi]

            Eens gaan schoppen.

            [url=http://imageshack.us:1ywtquwi]
            Ondertussen ook mijn cilinderkoppen terug gekregen .
            Opbouw kan beginnen

              In feite het ingewikkelste van de motor is de injectiekop. Als die correct werkt , AFBLIJVEN . Je kan de kop op zijn geheel samen met alle leidingen en stekkers er af nemen . Al het andere is eigenlijk “staal en aluminium met bouten en moeren”. Veel verkeerd vastmaken kan je niet , anders past het niet . Ook het handboek “How to rebuild en modify a 911 engine” van Wayne R . Dempsy is zeker een goede leidraad in het hele verhaal! …….Maar het blijft wel even moeilijk. 🙄

                Inderdaad leuk om te volgen, is niet zo fijn als een oud uurwerk mechanisme maar blijkbaar even ingewikkeld.
                Rustig de tijd nemen om alles te demonteren zoals het moet, catalogeren en opbergen is blijkbaar de manier van werkende. Ik vraag mij soms af of er geen zijn die op het einde een vijsje over hebben en dan, oei waar ben ik dit vergeten 😉

                  Amai zeg, héél interessant om dat allemaal d.m.v. een goede fotoreportage te kunnen bekijken…..
                  Duidelijke foto’s in alle geval.

                  Alvast bedankt voor je moeite om dit allemaal met ons te delen.

                  Succes met het vervolg van je werkzaamheden!

                    Oke terug aan de slag! We gaan ons concentreren op het openmaken van het ” block”. Maar eerst de onderste rij tapeinden verwijderen die zijn van Dilavar en zijn een tikkende tijdbom in je motor

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Ik heb verschillende draadeindtrekkers gebruikt B.v van het merk snap-on;Rewer maar de beste vind ik van Facom , kan je enorme kracht op zetten zonder het risico dat de trekker doordraaid!
                    M’n moet wel het blok opwarmen niet op tapeind zelf maar in de cilinderopening zo dicht mogelijk bij de tapeind

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Alle tapeinden eruit ! Oef , dit is zeker niet te doen zonder goede voorbereiding en goed materiaal.

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Volgende stap alle bouten en moeren verwijdern van het motorblok + ook diegene niet vergeten in de opening van de kettingkast en aan de plaats waar het vliewiel zit

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    En Voila ! Dit gaat ook niet zonder slag of stoot want m’n moet weten dit zit al bijna 25 jaar vast , bouten beetje veroest en geven niet zo goed mee , vuil die bepaalde delen doen plakken…….
                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Ik sta er ook van versteld dat de aandrijfas van de kettingen na 24 jaar nog altijd op en top zijn. Ik heb al andere gezien.

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Lagers zijn nog redelijk maar moeten toch vervangen worden eenmaal m’n het blok openmaakt .
                    Alleen de lagers van de aandrijfas en oliepomp zijn versleten en laten de bronzen onderlaag zien.
                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Je ziet ook op bovenstaande foto , dat het geen goed idee is op siliconen pakking te gebruiken op een Porschemotor , alle teveel aan materiaal laten los en gaan rond in je olie systeem . m’n mag er niet aan denken wanneer dit in olietoevoer van de lagers komt.

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Nu het “leuke” gedeelte alles opkuisen en poetsen .
                    En alles op het succes van een goede revisie staat op netheid en properheid en nog eens ………

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Als alles spic en span is op het blok begin ik aan het demonteren van de “Culassen”

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Bij het verwijderen van de tuimelaars moet m’n extra opletten want er is een inbus van 8mm & 5mm de inbus van 8mm moet m’n tegenhouden en stilhouden tewijl m’n de inbus van 5mm losdraaid , anders kan er ernstige schade aangebracht worden op de lagers van de tuimelaars !

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Nokkenas eruit. Opkuisen , en veilig opbergen.

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Cilinderkoppen veilig opbergen om vervolgens naar het cilinderkopcenter te brengen om kleppen te slijpen , nieuwe klepgeleiders en uitvlakken

                    Daarna verder poetsen……… Hier de pistons een nieuw leven geven.

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                    Proper en veilig opgeborgen voor later.

                    [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                    Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                      Ja , dat is idd ook een zeer interessant draadje dat ik al even volg

                        [quote=”Porscheliefhebber”:2iidbsdz]Bij onze noorderburen loopt er ook zo’n draadje , http://www.porscheforum.nl – techniek – Motor – 3.2 Motorrevisie , zeer leerrijk zoals deze.. , mvg Dany[/quote]

                        Zit al ietsjes verder dan mij ,die gast is al reeds terug aan de opbouw begonnen.
                        De zomervakantie komt goed uit voor dit project , al wou ik liever wat rondscheuren in mijn Porsche !? 😥

                          zeer interessant!

                          wij gaan dat binnenkort ook mogen doen denk ik…

                            Bij onze noorderburen loopt er ook zo’n draadje , http://www.porscheforum.nl – techniek – Motor – 3.2 Motorrevisie , zeer leerrijk zoals deze.. , mvg Dany

                              Knap!

                              Ik volg ook vol interesse!

                              S2

                                Super interessant draadje!!!!!

                                Dit lees ik met heel veel plezier!

                                WB

                                  Inderdaad, hoedje af!!!!!!Zeer interessant.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.