Controlelampje uitlaatgasbewaking blijft branden

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Controlelampje uitlaatgasbewaking blijft branden

  • Maker
    Discussie
  • Hey mannen, ik denk dat ik met een probleem zit aan mijn Boxster.

    Deze namiddag ben ik een tochtje gaan rijden met de *porsche maar toen ik bijna thuis was, zag ik plots dat er een controlelampje begon te branden. Het gaat om het oranje lampje met het woord “CHECK” dat oplicht. Ik ben op het gemakje naar huis gereden en heb in mijn instructieboekje gezien dat het om het waarschuwingslampje van ‘uitlaatgasbewaking’ gaat. Ik heb de auto opnieuw gestart na een half uurtje en het lampje blijft gewoon branden.

    Vorige week bij mijn laatste tankbeurt heb ik een additief bijgevoegd om de injectoren te reinigen. Het gaat om het produkt XPOWER 250ml. Zou het kunnen dat dit de aanleiding is van het controlelampje dat blijft branden? Of is er misschien iets anders aan de hand?

    Alvast bedankt voor jullie bemerkingen.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
    • Ghost, ik was van plan om vandaag (maandag) naar de garage te gaan maar gisteren is het lampje spontaan uitgegaan. Normaal passer ik vandaag of morgen nog eens om na te laten kijken.

      Welk merk en type OBD II en app gebruik je misschien?

        Ik begrijp U toch niet goed hoor Jorge.
        Het motor management lampje kan om vele redenen gaan branden.
        Even laten uitlezen in de garage en je weet waarom het ging branden.
        Kan best zijn dat het helemaal niet te maken heeft gehad met de additief die jij hebt toegevoegd.
        Een foutmelding doet het lampje branden.
        Als de fout echter tijdelijk was zal het lampje uitgaan na X maal herstarten van de computer in uw wagen.
        Ikzelf lees dat soort fouten zelf uit met een OBD II + een smartfone APP.
        Kost samen geen € 25 en dan weet je direct wat er mis is als er een lampje brand in uw dashboard.

        Wim

          Die additieven moet je ook alleen maar voor oudere motoren gebruiken. 💡
          Moderne auto’s lezen alles uit, en als er iets teveel of te weinig ergens van is gaat die zooi branden, en dit is enkel te doen om de auto naar de garage te krijgen.
          Alles is zo afgesteld op de moderne brandstof en als er iets vreemds inkomt is het bingo.
          Bij oudere auto’s moet je nu soms aanpassingen maken om die moderne brandstof tot een explosie te krijgen.

          Maar gelukkig voor je opgelost. :up:

            eind goed, al goed :up:

              oefff Jorge, het mag al eens meezitten he!

                Kan ik geloven!
                Bedankt voor de feedback!

                  Ik voel eerlijk gezegd geen verschil tijdens het rijden. Hij draait zoals voordien.

                  Maar het is duidelijk dat het de laatste keer is dat ik zo een produkt ga gebruiken. Ik heb het ganse weekend met de zorgen gezeten dat mijn motor of iets dergelijks om zeep zou zijn :think:

                  Ive

                    Alweer een ervaring rijker 🙂
                    En rijdt hij nu beter dan voordien ook? Of heb je van het reinigingsprodukt nu niet veel ondervonden?

                      Voor degenen die dit topic volgden: het probleem met het controlelampje heeft zichzelf gelukkig opgelost :up:

                      Deze namiddag startte ik de P en het lichtje brandde nog altijd. Hierna ben ik onmiddellijk gaan tanken in de hoop dat het produkt Xpower in de benzinetank maximaal zou verdunnen en dat het controlelampje na enkele kilometers rijden zou uitgaan. Aanvankelijk brandde het na het tanken nog altijd, maar na enkele kilometers en twee maal herstarten is het opnieuw uit.

                      Blijkbaar was het dus de Xpower dat het oplichten van het controlelampje veroorzaakte.

                      Probleem opgelost dus! :happydance:

                        Ik denk eerlijk gezegd dat zo’n product helemaal geen kwaad kan! Sterker nog, ik kan het alleen maar aanbevelen om de injectoren om de zoveel duizend kilometer preventief schoon te houden. Ik heb (met een andere relatief nieuwe wagen) een vastzittende injector gehad, liep toen op 3 cilinders, flesje erbij en probleem na een paar minuten stationair draaien opgelost. Ik kan me niet voorstellen dat een katalysator daar kapot van kan gaan, al vond ik het wel een interessante insteek á la overdaad schaadt, maar dat lijkt me niet aan de orde. Ben benieuwd en veel succes!!

                        Ive

                          veel succes alvast en hou ons op de hoogte. Deze ervaringen zijn héél leerrijk voor andere forumgebruikers (zoals ik o.a. 😉 )
                          Hopelijk is het maar een kleinigheid.

                          Greetz

                            Thanks voor de reacties. De tankdop is wel degelijk goed afgesloten.
                            Ik heb het me al beklaagd dat ik dat produkt gebruikt heb, maar bon… 🙁 Misschien had ik alles beter zo gelaten: ik had geen enkel mechanisch probleem.
                            Ik zal hem laten uitlezen en dan weten we meer.

                            Een goed begin van het nieuwe jaar 👿 :bounce:

                              Ik lees net dat de tankbeurt een week eerder was. Hoe dan ook even de tankdop goed aandraaien om vals alarm te elimineren.

                                Stomme vraag misschien, maar heb je het bijgevuld toen de motor liep? Sommige wagens detecteren dan een lek in het brandstoftanksysteem, vandaar. Een lampje dat aan is gegaan zal nooit eerder dan 3 complete no-fault cycles uit gaan. Dus eerst moet de fout weg zijn en er drie keer gestart zijn (key-on key-off cycles). Anders is het gewoon even een zaak van de foutcode te laten uitlezen en dan weet je van de hoed en de rand.

                                Gelukkig nieuwjaar overigens!

                                  het additief en deze foutcode kan met elkaar te maken hebben. de plak die zich jarenlang heeft opgebouwd, die heeft Xpower in een paar dagen losgemaakt en mee laten verbranden. die brij heeft net als olie een verwoestende werking op het binnenwerk van de katalysator. bij veel olielekkage langs bijv. de zuigerveren, klepgeleiders of de turbo kan er veel olie in de katalysator terecht komen en deze olie hecht zich als een laagje op het edelmetaal, dat vervolgens de werking verliest.
                                  dus er kan een verband zijn, maar evengoed toeval dat net nu bijv. een lambdasonde de geest geeft. zoals rud993 adviseert: foutcode laten uitlezen. alleen zo weet je waar het probleem zich situeert.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.