Controleren riemspanning distributieriem

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Controleren riemspanning distributieriem

• Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Ik heb net een 928 S4 gekocht . Ik weet dat de vorige eigenaar enkele weken voordien de distributieriem heeft vervangen
    Voor alle zekerheid wil in de spanning controleren . Algemeen wordt hiervoor het Porsche gereedschap 9201 aangeraden .
    Tegenwoordig zijn er echter betere (vooral goedkopere) alternatieven nl een frequentiemeter waarbij de je de riem even laat trillen (zoals een snaar van een gitaar) en de frequentie meet . De gemeten frequentie is dan een maat voor de spanning.
    Voor heel wat merken kan je de plaats en de nodige frequentie terugvinden . Voor Porsche 928 is deze niet te vinden .
    Heeft iemand ervaring hiermee ?

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Ik vetrouw nog steeds op de Kempf tool. Een goedkoop alternatief dan de 10 maal duurdere Porsche riemspanningsmeter (9201).
      Eerst tijdens montage van men nieuwe riem afgeregeld en dan na 100km eens en vervolgens bij 1000km een controle uitgevoerd.
      Bij een vroege 928 is dit op 10-15min gedaan. Bij een S4 naar het schijnt langer omdat de kap minder makkelijk weg te halen is.

ASI

Gaat ook zonder frequentiemetertje hoor.
        App Easytune werkt ook héél goed heb ik mij laten zeggen (heb zelf geen iPhone)
        Maar bon is eigenlijk ook een frequentie appke/metertje :sarcastisch

Nu nog juist weten wáár er welke frequentie er moet gemeten worden en klaar is Kees.

Das nou precies wat we proberen te vermijden deze periode van het jaar, dat die Sint dus langs de achterdeur naar binnen komt, en inderdaad, we weten natuurlijk niet wie of wat hij allemaal nog meer meeneemt. Misschien wel een frequentiemetertje … :drink:

Hit and Run ?, is na zijn post niet meer online geweest 🙄

Herinner me nog een post van Wim enkele jaren terug: “een vreemde komt toch ook niet langs de achterdeur binnen”
            en nee, het was niet de sint met z’n staf en roe :happydance:

een gratis forum heeft voordelen maar helaas ook zo z’n nadelen en dit is er één van…

ASI

Hallo Vos,
              De frekwentie weet ik.
              Maar zoals hioctane reeds melde, even voorstellen en vooral foto’s :applaus:
              Dan zeg ik het :engeltje:

Een beetje chantage 👿 :drink:

Hallo en welkom Vos,
                Maak eerst even een post hier en zet er wat foto’s bij.
                Succes gegarandeerd!

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.