Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Cruise control achteraf inbouwen bij Boxster met 2.5L motor.
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 1 maand geleden door RSR Motors.
-
Hallo,
Heeft er iemand van jullie al eens een ORIGINELE cruise control achteraf ingebouwd in een Boxster 2.5L met manuele versnellingsbak ❓
Voor zover ik heb kunnen nagaan is de steun van het gaspedaal reeds voorzien om de cruise control unit te kunnen plaatsen maar ik ben hier niet zeker van 😯 .
Enig idee welke onderdelen er allemaal nodig zijn (cruise control unit, bedieningsunit aan het stuur, extra bedrading ?) en of de inbouw financieel en technisch haalbaar is 🙄 .
Op de meeste forums wordt de naderhandse inbouw afgeraden wegens de complexiteit maar ik meen ergens een commentaar van een Belg gelezen te hebben op een buitenlands forum waarin stond dat hij een prijsofferte had gevraagd aan en gekregen had van een officieel Porsche Center…spijtig genoeg zonder verdere detailsBedankt voor jullie reacties.
pboxster
Inbouw na zou ik niet aanraden en is financieel en echte ramp, en technisch is het wel haalbaar. Er is een kit van Bosch en die zou wel iets makkelijker te monteren zijn.
Alles gaat maar wat is het nut er van, ik heb dit zitten op mijn BMW en ik gebruik dit bijna nooit en de bediening staat zelf op het stuur dus ja aan u de keuze. Zo een toestel is echt interessant als je echt veel autostrade doet zoals in Duitsland of Frankrijk dan kan je het goed gebruiken.
😉Idd, heb op mijn daily driver ook Cruise Control en gebruik die zelden.
Je moet al een heel rustige autosnelweg hebben om ervan te kunnen genieten.
Als je veel ‘s nacht rijdt kan het handig zijn… alhoewel je dan weer sneller in slaap valt 😉euhm ik wil geen muggezifter zijn maar wil je niet zeggen dat je daar sneller BIJNA van in slaap valt Stefan? Anders wel beetje gevaarlijk. Cruisecontrol in bed zou niet slecht zijn 😆
Ik heb ook cruisecontrol op daily car en gebruik dit als ik verlof en tijd heb vrij veel, gewoon te zware voet dus dat helpt mij op een andere manier maar is niet echt aangenaam, alhoewel ik er soms een spelletje van maak om zonder de cruisecontrol (staat dan op 125km/u) af te zetten probeer te rijden op de autostrade. Is vooral op tijd kunnen inschatten van wanneer je achterligger naast je komt en die voor je rijdt maar 120km/u. Zo hou ik mij dan wel eens bezig onderweg 😀
😳 ehum… juist ja, Setakira…
Ik slaap heus niet achter het stuur hoor 😉 )Ik moet eerlijk toegeven dat ik het soms ook op belachelijke plaatsen gebruik: er is hier in de buurt een grote, bzeer brede brug waar ik hem op 50 km/u zet om erover te “kruipen”. Ben daar namelijk al 3 maal geflitst !
Als ik hem gebruik op een redelijk drukke snelweg valt het enorm op hoe raar die andere weggebruikers toch wel rijden: ik zet hem op bv 130. dan komt er iemand in mijn gat duwen, steekt me voorbij en 1 minuut later moet je remmen of je zit in zijn gat. Zoiets valt dan enorm op omdat je zelf een constante snelheid aanhoudt.
enfin, ben er nogniet mee in slaap gevallen hoor.
Maar op mijn P’ke heb ik het echt niet nodig, daar hou ik graag mijn voet op het gas 😆
Als je het zelf kan installeren is het te doen, ik had er al eens achter gehoord (heb het toch(nog) niet gedaan) aan stukken komt het op zo’n 700 euro.
maar het is zeker te doen.
Porsche vraagt er zo’n 600 euro voor werkuren, dus ongeveer een 1400 euro voor het compleet te monteren.
zal een kijken of ik de lijst nog heb van de stukkenhier zijn ze dan:
986 423 025 08 x 1 accelerator control
996 617 021 04 x 1 control unit
of 996.617.617.03 control unit cruise contol
996 347 901 00 x 2 fastening screws
993 552 573 00 01C x 1 cover
996 613 506 00 A01 x 1 cap with symbol (gloss black/french)
996 613 217 10 EWC x 1 EWC steering column switch (enkel cruise only geen OBC)
of 996.613.219.10 steering column switch
for M454/659 (met OBC en Cruise).
Er zijn ook 2 paneeltje nodig als je geen gat wil maken in the originele voor de extra hendel
999 652 972 40 x 1 plug socket
999 652 973 40 x 1 cap
999 652 901 22 x 6 connector
996 613 114 01 x 1 switch * (2 nodig 1 voor de rem 1 voor koppeling verschilllende part no voor ’97 car – deze is ’98)Spijtig dat dit eigenlijk nog niet voorzien is hé
Ik weet dat bv bij opel dat er al allemaal inzit. Als je Cruise Control als optie nam was dat redelijk duur.
Als je de optie niet nam en achteraf enkel de hendel met de bedieningsknopjes kocht (1200 BEF) en die liet plaasten was het in orde 😉Voor de rest zat alles er al in.
Ik heb zo collega’s die dan bij een nieuwe leasewagen dat hendeltje meenamen 😆
J-P,
Bedankt voor dit tot nu toe enige ‘to the point’ antwoord op mijn oorspronkelijke vraag.
Het lijstje van onderdelen lijkt me vrij compleet. De steering column switch heb ik al maar er is ook nog een bedrading nodig van de steering column switch naar de cruise control unit (volgens het electrisch schema). Enig idee of deze bekabeling (apart) verkrijgbaar is of is deze al ergens aanwezig in de bekabeling van het instrumentenbord? Ik heb m’n hoofd er al eens onder gestoken maar ik heb eigenlijk geen beschikbare stekkers met kabel aangetroffen…Groeten,
pboxsterAnoniem16 oktober 2005 om 15:47anders eens op ebay.de kijken. Zijn veel firma’s die zulke dingen aanbieden. Niet meteen voor je cruise control maar wel andere dingen, stuur die kerels dan een mailtje als je ziet dat ze onderdelen aanbieden, de kans dat ze zoiets hebben liggen is vrij bestaande natuurlijk. Ook mss es een berichtje sturen naar crashcar (zit soms op het forum), die heeft geregeld wel “gecrashte” p’tjes staan. Als ie het niet heeft weet ie mss wel een adres waar je het kan verkrijgen, zal sowieso veel goedkoper zijn denk ik. Veel succes dan met die zoektocht.
voor de bedraading heb ik nog niks gevonden,
mss moet je die wel zelf maken, zoveel draaden zijnhet ook niet he, mss 10 ofzo, als je het schema hebt is dat heel gemakkelijk he.
anders zoals Mark zei, van een gecrashte 986 of 996 wel non E-gas modellen he.
@stefx911 op de nieuwere modellen E-gas is dat veel gemakkelijker om te doen hoor.[quote=”jpcolin”:28yh05bb]voor de bedraading heb ik nog niks gevonden,
mss moet je die wel zelf maken, zoveel draaden zijnhet ook niet he, mss 10 ofzo, als je het schema hebt is dat heel gemakkelijk he.
anders zoals Mark zei, van een gecrashte 986 of 996 wel non E-gas modellen he.
@stefx911 op de nieuwere modellen E-gas is dat veel gemakkelijker om te doen hoor.[/quote]Idd dat is wel waar.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.