cruise control gestopt met werken na installatie nieuwe batterij

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman cruise control gestopt met werken na installatie nieuwe batterij

  • Maker
    Discussie

  • Tommy
    Deelnemer

      Gisteren dus een nieuwe batterij laten steken. Daarna kreeg ik bij het starten een PSM failure melding op het dashboard. Er niet veel aandacht aan besteed, want de melding was snel weg, en daarna niet meer teruggekomen. Later op de dag viel me wel op dat de cruise control het niet meer deed. Ik kon deze wel nog ‘aanzetten’ waardoor ik het groene lichtje kreeg in het dasboard, maar verder gebeurde er niks.
      Ik heb het internet een beetje afgeschuimd en superveel kon ik er niet over vinden: ofwel een zekering, ofwel de rempedaalschakelaar (maar dan zou je moeten merken dat je constant met remlichten rijdt), ofwel gewoon eens de batterij af- en aankoppelen en hopen dat het weer verholpen is.
      Ik heb alle zekeringen overlopen en die zijn nog intact, daarna kreeg ik na het starten opnieuw melding van een PSM failure. Even getest en bleek de cruise control weer te werken. Zekeringen losmaken zal wel hetzelfde effect gehad hebben als de batterij loskoppelen.

      Toch, wel vreemd dat zoiets plots stopt met werken na loskoppelen van de batterij. Uit zichzelf ging het niet weg, maar de zekeringen uittrekken lost blijkbaar het probleem wel op.

      Goed, mijn probleem is dus opgelost, maar wou het toch even melden. Kwestie dat er dan ook iets over te vinden is op dit forum :-).

    11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
      • UPDATE:

        Vandaag wat zitten prullen met de sensoren/schakelaars op de pedalen, beetje zitten wriemelen en de cruise control werkt weer naar behoren.

        Dat ik daar eigenlijk nog niet eerder aan gedacht had… 🙄
        Had al een tijdje gemerkt dat de sensor op het koppelingspedaal niet meer 100% zijn werk deed. Bij rijden op cruisecontrol en ontkoppelen merkte de auto niet dat je je pedaal intrapte, waardoor het toerental nog even steeg alvorens de CC uit te schakelen. ‘Beter zo dan omgekeerd’ dacht ik, tot de sensor nu blijkbaar in de andere positie ‘vast’ zat, waardoor de CC gewoonweg niet meer activeerde.

          Als ik dan toch geld moet uitgeven om de dealer dit te laten resetten, dan vraag ik me af of ik niet beter een durametric of iets dergelijks aanschaf waarmee ik dat zelf kan?

          Is dat makkelijk?
          Geen idee eigenlijk hoe je dit oplost. Het is niet zomaar een interval resetten natuurlijk.
          Is er een ‘knop’ reset settings die alles herinitialiseert, of hoe werkt zo’n ding?

            Ik doe dit door mijn druppellader in de sigarettenaansteker te steken.

            ASI

              Bedankt Peter, maar de theorie was mij al duidelijk.
              De vraag was meer HOE doe je dat?
              Gewoon een andere batterij parallel met de originele?
              Zal die back up batterij dan niet hoge stroom moeten leveren naar die defecte?

                Ik heb enkele jaren avondschool automechanica gevolgd, en daar kreeg ik de uitleg dat sommige auto’s niet zonder spanning mogen komen. Als men dus de batterij wil vervangen, moet deze ofwel uitgehaald worden en moet de auto gereset worden, ofwel moet men iets plaatsten die de batterij overbrugt. Dan komt men niet zonder spanning als deze uitgehaald wordt. Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn DD, een Honda Crv, ben naar de garage geweest omdat een lampje bleef branden na een kortsluiting, en daat zeiden ze me dat het eerste wat niet meer werkt in zo’n geval, de cruise controll is.

                ASI

                  [quote=”peter993″ post=255253]Tegenwoordig is het zo dat alles zodanig elektronisch is, dat je zelfs je batterij niet meer mag vervangen door hem eerst te overbruggen met een shunt. Het komt erop neer dat je auto niet meer zonden spanning mag vallen. [/quote]
                  Kan je het onderlijnde even uitleggen aub ❓ ❓

                    Tegenwoordig is het zo dat alles zodanig elektronisch is, dat je zelfs je batterij niet meer mag vervangen door hem eerst te overbruggen met een shunt. Het komt erop neer dat je auto niet meer zonden spanning mag vallen. Gebeurt dat wel, dan is er altijd een elektrische “probleempje” en naar ik vernomen heb is de cruise controll het eerste wat niet meer werkt na zoiets. Enige oplossing volgens mij is, met auto naar garage, 10 min aan computer + resetten, 50 euretas betalen (als je ermee toekomt), en vooruit met de g…, Porsche.

                      Deze week was de Cayman binnen op onderhoud, na afhalen werkt de cruise control opnieuw niet meer.

                      Ik heb de batterij ondertussen al (verschillende keren) een half uurtje afgekoppeld, en alle zekeringen eens uitgeplugd, maar niks helpt deze keer.
                      De aan/uit knop op de hendel werkt (want het controle lampje gaat aan en uit), maar de CC wil de snelheid niet aanhouden.

                      Kan ik nog iets anders proberen? Of ga ik best nog eens langs het OPC?

                        ik had recent een soortgelijk probleem met een DD. lampje ABS brandde nav een defect rempedaalcontact.
                        in de meeste moderne auto’s heeft dit contact een dubbel circuit en een dubbele werking:
                        # één voor de remlichten
                        # één voor het aansturen van ABS, PSM en andere veiligheidssystemen die via de remmen hun ding doen

                        na het vervangen van de defecte schakelaar had ik nog steeds een ABS controlelampje op het dashbord EN nog een tweede “check engine” erbij. na een kwartiertje de batterij afkoppelen (of zekering trekken) opnieuw onder stroom gezet en alles blijkbaar hiermee gereset.
                        bij porsches van nog recenter type dan 987,1 kan je wss op deze manier geen foutmeldingen meer wissen en moet dit mbv een OBD2 scan tool gebeuren.
                        hopelijk heb je wat aan deze bevindingen en zijn jullie even succesvol in het verhelpen dan ik in mijn geval.
                        [i]
                        EDIT: na het vervangen van het airbag sleepkontakt in het stuurwiel in mijn 986 ben ik een hele poos geleden idd nog langs een OPC moeten rijden om het rode waarschuwingslampje uit te krijgen. dus het lukt niet altijd en in alle gevallen om foutmeldingen weg te krijgen zonder OBD2 computer,[/i]

                          Ze heeft er geen twee minuten opgestaan denk ik.
                          Had vroeger al eens een PSM failure melding gekregen ook (weet de aanleiding niet meer), en toen was die ook weg bij de volgende start.

                            zonet ook een nieuwe batterij geplaatst . Kreeg ook melding PSM failure.heb wel niet gereden.Verdwijnt de melding na een blokje om rijden.?Kreeg de melding niet weg via het info systeem , resetten ….

                          11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.