Cruise control problemen – 911 Carrera 1985

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Cruise control problemen – 911 Carrera 1985

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    sinds kort heb ik volgend probleem met de cruise control op mijn 911 model 1985. Telkens als ik cruise control aan zet (hendeltje naar boven / accel) dat voel je dat hij de gaspedaal overneemt en blijft dat voor 1 à 2 seconden zo en dan valt hij gewoon uit cruise control. Hij blijft niet ‘engaged’.

    Wat moet ik allemaal nakijken ? Waardoor kan hij uitvallen (waar zitten die switches voor de ontkoppeling en rem) ?
    Heeft iemand een helder schema van de werking van deze cruise control unit (electrisch en de vacuum unit) ?
    Hoe gespannen moet dat kabeltje zijn tussen de cruise control unit en de throttle connector ?

    Bedankt alvast
    Frank

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • Schema’s debugged, dit is voor Model year 84 en later ! (pdf version)
      Ik heb net een VDO CC unit (zelfde partnummer VDO en Porsche!) van 1977 geopend en gefixed maar er zijn toch wel wat componenten anders !

        Om het naslagwerk dan maar compleet te maken.

        De schema’s – hier kunnen wel nog foutjes inzitten !

          Jazeker, is niet zo erg moeilijk. Het moeilijkste is de slechte contacten vinden want de hele print ligt onder een dikke laag vernis.

            Zo :up: mooi naslagwerk ! Daar hebben we later nog wat aan

              :respect2: :respect2: :respect2:

              123

                nice, zelf gesoldeerd??

                  Na wat zoekwerk heb ik een schema van een ‘gelijkaardige’ cruise control van oldtimer Mercedes gevonden, dat is al handig om de algemene setup te kennen. Zie : Formicapeak website

                  Dan toch maar mijn VDO box open gedaan en het schema proberen te tekenen aan de hand van de printplaat. Zie de tweede afbeelding voor de belangrijke traces op het printbord : blauw = GND, Rood = +12V (bat), Orange is ‘A+’ voedingslijn voor het grootste deel van de electronica (stabiliseert rond de 7,5V) en de gele traces aan de kant is het pad dat het input signaal volgt (pin 11) tot aan de condensator die het ‘geheugen’ vormt van de snelheid (referentie snelheid).

                  Wat was het probleem ? Een aantal connectoren / soldeerpunten geven slecht contact door de ouderdom/trillingen waarschijnlijk. Door deze opnieuw te solderen is eigenlijk alles opgelost. Zelfs de 35 jaar oude condensatoren zijn nog in orden en behouden hun lading.

                  Zonet alles terug in de wagen gezet en een testrit gedaan – de cruise control werkt terug ! Stabiel, zonder schokken.

                  Voor diegene die ook problemen hebben met de unit : ik heb de schemas wat met de hand uitgetekend voor het grootste deel en heb de bijgevoegde jpeg ook in GIMP formaat met layers zodat je makkelijker kan reverse-engineeren. Laat maar waten als dat voor u nuttig is.

                    Na alle troubleshooting (alle checks gedaan, vacuum OK, actuator werkt) dan op eBay maar een andere Cruise control amplifier gekocht en erin geplugged. Nu werkt alles !

                    Blijkbaar komt er toch sleet op die electronica. Ik zal hem eens proberen te openen en te bekijken om te zien of het simpelweg uitgedroogde condensatoren zijn of een relais dat niet meer aanslaat. Na lang zoeken op internet is een schema van de cruise control unit (binnen in de Tempomat doos) niet vindbaar (wel ééntje van een Mercedes VDO box die tot dezelfde familie behoort) en via VDO zelf krijg ik geen response.

                    Heeft er iemand op dit forum zijn VDO CC unit (partno : 92861712700 ) al aangepakt ? Of heeft iemand een schema van de electronica ?

                      Ok,

                      alle electrics lijken te werken volgens de tabel , alleen op de brake-switch test heb ik een ander resultaat maar dat lijkt me logisch als ik het schema volg (zie bijlage) dan is de test tussen pin 6 en GND een doormeten van de (parallele) remlichten. Ik meet dus ong 1,5 Ohm totaal.
                      Alle rest werkt naar behoren (clutch switch geeft goed contact en opent relais, ..) maar toch geen Cruise control die ‘blijft’. Hij gaat aan voor 2 sec met acceleratie wanneer ik de hendel naar boven doe maar 1 à 2 sec later zie je alles weer vertragen en is hij ‘uit cruise control’ gevallen. Het gaspedaal wordt wel degelijk aangetrokken. Dus my guess : cruise control unit werkt an-sich wel.

                      Dus ofwel electronica doos slecht, ofwel cruise control unit slecht ?
                      Hoe kan ik dat nu testen ?

                      Schema

                        top bedankt !

                          OK bedankt, hoeveel vacuum moet ik daar kunnen afmeten onder idle conditions ?

                            123

                              – Zekering en relais nazien
                              – Vacuum lijn die op de gas servo zit in motor ruim nazien.
                              Zonder vacuum werkt het ding niet.
                              – Electronische doos durft kapot gaan door oude solduren die los komen. (herstelbaar, soldeer punten eens hervloeien)
                              – Rem en koppelings contact

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.