curieuze benzinemeter

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 curieuze benzinemeter

  • Maker
    Discussie
  • Yo guys,

    ik heb een vreemd vraagje, of nog beter gezegd een vreemde vaststelling… Ik heb nu al meermaals gehad met de 996TT dat ik bij mijn aankomst op mijn werk een benzinemeter heb die bijna op het voorlaatste streepje staat (die laatste voor het rode streepje van de reserve), maar dat ik dan een 4-tal uurtjes later na mijn shift weer wil vetrekken, en plots met een benzinemeter zit die amper boven mijn rode streepje uitkomt, en meteen ook de waarschuwing krijg van de boordcomputer dat ik rekening moet houden met de lage benzinestand!!?? Alsof de benzinestand helemaal gedaald is, en ook het resterende aantal kilometers dat nog gereden kan worden is dan plots merkwaardig gedaald van dik over de 100 naar bvb 50 à 60 km?? Gisteren was het weer van dat, ben dan maar onmiddellijk gaan tanken, en kan me ook niet van de indruk ontdoen dat er minder liters nodig waren om weer helemaal terug te tanken (dik in de 40 liter, terwijl een volle tank 65 liter is, er de reserve vanaf 10 liter begint te branden dacht ik)

    Iemand enig idee? Dit gebeurt enkel in de onderste regionen van de tank, heb bvb nog nooit gehad dat hij van het bovenste streepje naar bvb het derde zakt zonder verklaring. Zou de vlotter blijven hangen? En basseert de boordcomputer voor het resterende rijbereik zich op die meter??

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • hmm, aan een drinkebroer kan je zien dat zijn neus altijd rood staat, bij de 911 turbo zie je het dan aan de benzinemeter zekerst ??? 😈 😆

      Wim

        😆 aan uw massa zal het inderdaad niet liggen. 😉

          zeg zeveraars, ik ben gisteren op de weegschaal gaan staan, en er blijkt allesbehalve een massaprobleem te zijn! 😉 😆

            Bij mij gaat tanken dan in elk geval wel .
            Alleen gaat de benzinemeter dan niet evenredig omhoog , maar blijft staan .
            Contact uizetten en dan terug aan , en dan duid die wel juist aan .

            Wim

              😆 helemaal correct, maar dan is dit wel bij de 159 en niet bij het oud bakske. 😉

              Anoniem

                Komt ervan hé Wim, koop U eens een nieuw Porsche modelleken ipv aan die oudjes te zitten sleutelen, kan je tenminste het klepje met de hand openen 🙂
                (betreft Uw Italiaans baksken zeker?)

                Wim

                  Dan kan ik dus niet tanken als de sleutel nog in contact zit, pas als sleutel eruit is, gaat het klepje open.

                  Anoniem

                    Lijkt ofwel Comp kuren ofwel toch een massaprobleem denk ik.
                    Alhoewel, je moet eens tanken met de sleutel nog in het kontankt, benzinemeter behoud de laatste niveaustand. Dus de comp berekend dan geen nieuwe waardes.
                    Is in ieder geval bij mijn zo.
                    De comp berekend de waardes volgens een tijdsinterval en rechtevenredig met het rijgedrag.
                    En wees gerust, bij normaal rijgedrag kan je nog zeker een 100 tal km toeren.

                    Wim

                      cabrio wim schrijft:

                      Maar ik zou ook even de massa op tank even controleren.

                      😉 Maar je kunt het inderdaad nog maar eens vermelden.

                      Anoniem

                        Wellicht een massa probleem zoals Bully schrijft.

                        De boordcomputer van mijn BMW berekend ook heel andere waarden als ik de motor opnieuw start na enkele uren. Dat is normaal want met koude motor ligt het verbruik duidelijk hoger.

                          porschky schrijft:

                          viel het me plots voor de eerste keer op dat de oliedrukmeter, er vlak naast, tot twee keer toe een tijdje (seconden tot misschien max een halve mniuut) helemaal op nul viel! Om dan plots weer ‘in gang te schieten’ en weer tussen de 4 en 5 te pendelen tijdens het rijden???

                          Massaprobleempje…..

                            Heeft idd met de boordcomputer te maken en de manier waarop de berekening gemaakt wordt. Niet van wakker liggen, in de onderste regionen is het beter dat ie aangeeft “0km” en dat je nog ruim meer dan 100km kan rijden (bvb bij jaguar) dan omgekeerd.

                              Zeker dat een van je collega’s geen dubbel van je sleutels gemaakt heeft 😈

                              Ik zou vooral letten op iemand die de laatste tijd opvallend blijer naar het werk komt dan vroeger …

                                ik weet niet of er een verband kan zijn, maar toen ik daarstraks van het ene naar het andere werk reed, en misschien iets meer die benzinemeter in de gaten hield, viel het me plots voor de eerste keer op dat de oliedrukmeter, er vlak naast, tot twee keer toe een tijdje (seconden tot misschien max een halve mniuut) helemaal op nul viel! Om dan plots weer ‘in gang te schieten’ en weer tussen de 4 en 5 te pendelen tijdens het rijden???

                                Wim

                                  Ik denk ook dat het te maken heeft met de rijstijl die de computer opslaat, en dan (na 4 uur)met koude motor ook gelijk een nieuwe berekening maakt om zo op safe te spelen met de brandstof.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.