DAB radio

• Maker
    Discussie
  • Beste
    Leden ik zou graag een dab radio met navigatie willen laten plaatsen in mijn 997 van 2005 weten jullie iets daarover of dit mogelijk is.
    Zo ja waar kan ik dan terecht daarvoor om ene te laten plaatsen?
    Alle suggesties zijn welkom.
    Groetjes depeter

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • 123

als fabrieks optie zou ik die nu ook wel nemen, daar niet van
      je moet beetje voorbereid zin op de toekomst

450 euro(eigenlijk belachelijk duur voor enkel antenne en software enable) of zo voor de optie en dan zit alles fabrieks af gemonteerd en is het op mekaar afgestemd, ergonomisch, intuitive interface etc etc, het is geen “workaround”

Op een 11 jaar oude Porsche is dat wel een ander verhaal want om die te katten met nieuwe head unit… moet alles eruit halen en hoop bedrading (laten) leggen.
      Je verliest je integratie met je dashboard.

Of je moet een module zoals die porschedab uk op je PCM laten zetten en met losse antenne werken, en het ding dan aansturen via pcm die denkt dat het een cd lader is of zo.

En het moet dan allemaal hopelijk ook goeie klank geven op een 11 jaar oude auto met geweldig goed klinkende motor.. Die je als 2e plezier auto toch al eens luider wil horen loeien.

De kosten baten analyse valt dan naar mijn mening licht uit.

Ik heb DAB in m’n 718. Er zijn extra zenders beschikbaar (sommigen zijn dan weer niet beschikbaar, maar dat komt wel). Bovendien biedt DAB een beter geluid en dit kan je objectief horen. Je moet maar eens van dezelfde zender overschakelen van FM naar DAB. Bij mij krijg je alvast een voller geluid (P.S. ik heb ook wel de Bose upgrade in mijn wagen). Ik ben alvast voorstander…

Tja,

dat is wat mij nog tegenhoudt: die extra antenne valt zelden mooi weg te werken. Een plakantenne op glas wil ik niet (voor het zicht), een extra gat boren door de carosserie of dak heb ik er ook niet voor over.

Dus is was al aan het kijken naar een folieantenne (of DAB+ only) die ik dan maar probeer weg te steken onder de hoedenplank achteraan en via de centrale tunnel met de kabel naar voren komen. Vooraan vind ik weinig ander alternatief of ze weg te steken.

123

dat moet hoedanook, maar zit normaal bij de radio of optioneel erbij

Wel aparte antenne nodig natuurlijk, ik denk niet dat ze die in 2005 al inbouwden ?

123

Er zijn diverse dingen die van belang zijn, oa welke audio je nu hebt

CDR radio zonder navigatie
                of PCM met navigatie

En heb je standaard boxen
                of Porsche Sound System optie
                of Bose optie.

Is van belang omdat in bepaalde gevallen je een extra versterker hebt die op fiberoptics aangesloten is op je radio . en dat is niet compatibel met gewone radio pluggen.

Makkelijkst is om te kijken vooraan in je voorste bagage ruimte of er daar een versterker zit achter je toolkit.
                Als je die hebt, dan gaan ze bedrading moeten trekken van de nieuwe radio in de cabine
                naar die voorste versterker plek, en daar dan de aansluiting maken met de bestaande speakers.

Alles kan op vlak van audio, maar het aansluiten is gewoon een werkje.

er zijn diverse Din2 brackets en frames om op porsche te monteren.
                Heb het een keer geprobeerd , met een kit van Amazon, ik vond het niet echt goed passen.
                Ongetwijfeld zijn er andere kits die beter passen.. Maar ik vondt het allemaal te modern uitzien voor mijn interieur, ik vond het maar een beu look.

Alternatief
                https://www.porschedab.co.uk/

Maar heb het zelf niet geprobeerd, DAB zegt me op dit moment nog te weinig.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.