Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › Dag forum
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 4 maanden geleden door Illya Verpraet.
-
MakerDiscussie
-
12 juli 2014 om 20:47
Dag allen,
Momenteel ben ik nog geen Porsche-eigenaar, maar ik kijk wel rond voor een 944 (misschien 924s).
Ik studeer nog, maar is voor mij nu mogelijk (mede door de gunstige oldtimerregelingen) om er een leuke auto bij te kopen. Momenteel heb ik al een paar jaar een BMW E30 touring en die zie ik ook niet meteen vertrekken…Een 944 is dus nu de meest serieuze kandidaat. Vanzelfsprekend staan er op het internet genoeg horrorverhalen, maar met de 944 lijkt het toch dubbel zo belangrijk om goed mijn huiswerk te doen voor ik iets doms doe en een auto koop die dubbel zo duur wordt door achterstallig onderhoud. Concreet heb ik een budget van €8000; kan wel wat hoger als het echt de moeite is, minder mag natuurlijk ook…
Ik heb al eens gemaild voor deze. Het antwoord klinkt me wel bemoedigend en hij staat zeker niet slecht op de foto’s. Maar ja, wat zeggen wat foto’s en een mailtje?Benieuwd naar de schat aan informatie die dit forum biedt…
-
MakerDiscussie
-
Vrijdag ben ik gaan kijken naar de 2.7 944. Hij zag er in elk geval zeer mooi uit, binnen en buiten, een paar schoonheidsfoutjes daargelaten. Ik ben mijn checklist (samengesteld uit verschillende ‘buying guides’ en wat ik verder nog op internet kon vinden) afgegaan en de uitkomst daarvan is grotendeels wat ik al wist: distributieriem die al (te) lang meegaat, koppeling idem (pedaal grijpt ook heel hoog aan, auto beeft wat bij wegrijden, maar slipt niet). Wat betreft de distributieriem heb ik de factuur gezien waar inderdaad staat dat die recentelijk is ‘gecontroleerd’, maar niet vervangen en in tegenstelling tot icepos verhaal gebruikt de verkoper wél het hele toerentalbereik. Verder heb ik hier en daar een klein beetje roest gevonden en wat oliespoortjes aan de motor (ongeveer boven het midden van de uitlaatcollector) en aan de plastic beschermplaat onder de motor.
Interessant detail: de naafkapjes zijn niet zwart, maar meegespoten in de carrosseriekleur (donkerblauw dus). Ik zou het zelf niet gedaan hebben, maar het heeft wel iets…
Dat tikt dus helaas wel allemaal aan… Aangenomen dat de auto verder daadwerkelijk technisch OK zou zijn (nog geen aankoopkeuring gedaan, maar zou zeker niet kopen zonder), wat is dan nog een goede prijs/is het dan nog de moeite?
Het zgn. targadak is zeker een absolute aanrader. Bedenk dat het in een 924/944 zonder airco snel heel warm wordt. Het grote open dak komt dan goed van pas en geeft (met enige zin voor overdrijving) een bijna cabrio gevoel.
Ik heb zowel de 924 turbo, de 944 2.5 en de 944 3.0 gehad en het zijn 3 verschillende wagens. De 944 2.5 en 3.0 lijken nog een heel klein beetje op elkaar qua rijden, maar dan nog. De 3.0 heeft altijd voldoende power op reserve, is niet echt het geval met de 2.5 hoewel je met deze laatste wel nog redelijk vlot mee kan in het verkeer. De 924 turbo darentegen is iets totaal verschillend. Dat is echt de befaamde wolf in schapevacht: tot 3000 toeren niets (je kan amper de betere corola volgen 😀 ), maar vanaf 3000 toeren lijkt het alsof de wagen gaat opstijgen. Dus eerder een funcar om je eens goed mee te amuseren dan een wagen om dagelijks al dan niet rustig mee rond te rijden.
PS wat toch altijd leuk is op een wagen, en zeker een 924/944, is het targadak. Voor mij een must voor als ik nog eens een 944 zou (zal 😉 ) kopen.Ja klopt maar wegens me niet aan de regels te houden met mun bedrijfswagen zit ik even zonder rijbewijs en de wagen staat normaal in een oldtimerstalling een stuk van huis weg wat het niet meer mogelijk maakte om dus kopers te laten langskomen. Ook rij ik graag zelf het eerste stuk mijn wagen warm als een koper een testrit wil maken. Bij de verkoop van mijn vorige 944 Type 1 een tijd terug heb ik es iemand gehad die met gierende banden en hoog(boven de 5000) in de toeren me vertelde dat hij wel wist wat hij deed.
Direct de boel stilgelegd en terug naar huis gestuurd die man.Een distributieriem is inderdaad een belangrijk onderdeel omdat het om een interferentiemotor gaat.
Algemeen aangenomen is inderdaad 4 jaar de interval waarbij om de 2 vervangingen de waterpomp meegenomen wordt, als deze erg aan het oxideren is dan weet je dat die waarschijnlijk al te lang op de auto zit.
Ook is het verstandig om gelijk alle keerringen aan het blok na te gaan en mee te vervangen terwijl toch alles los is, nu is geen must.
Bij onze club(tacb) ken ik iemand die al 6 jaar een riem heeft liggen, nu die mens rijdt nooit hoog in de toeren doet beperkte kilometers per jaar ( minder dan 2000) en daar is nog niks mis mee gegaan.
Dus het kan dat een distributieriem langer meegaat maar als die breekt dan kijk je snel aan tot een deelrevisie in het slechtste geval en dat is meestal zo.
Dus een distributieriem van voor 2006 => vervangen die handel.
Als je een auto koopt en je kan niet met zekerheid zeggen dat het echt effectief gebeurd is dan doen de meeste dit gewoon preventief en is zeker zo verstandig.
Laat ook altijd een aankoopkeuring doen want als er een paar gebreken zijn aan een auto gaat het snel in de euro’s lopen.Een 924 heeft een leuke look persoonlijk ben ik meer te vinden voor een 924 turbo dan voor een 924S. Als die turbo gaat oppakken dan krijg je echt het gevoel dat je vooruit gaat.
Bijkomend voordeel is dat je ook met een dogleg versnellingsbak zit(lekker racy).
Wordt ook moeilijker te vinden en in vergelijking met een 944 turbo heeft deze een vermogensafgave die je vlotter kan aanwenden op de openbare weg.Die 2.7 is zoals hierboven vermeldt volgens mij ook geen S wegens geen kenmerken van een S.
Ga zeker es kijken op 944forum.com staat een schat aan informatie, is een Nederlands forum met een heel goede technische expertise, heel levendig forum.
cfr. fdeville-new: De velgen zijn inderdaad niet origineel, maar de verkoper heeft de originele set telefoonvelgen. Ik vind de set die erop zit trouwens de mooiste voor een 944, dus voor mij is dit zeker een pluspunt. Vreemd genoeg had ik er nog niet aan gedacht dat het een 2.5s zou kunnen zijn. Ik nam aan dat ook al wist de verkoper het verschil tussen 8v en 16v niet, hij wel de motorinhoud zou weten. Sowieso denk ik niet dat het een 944s is. De s heeft langs de zijkant een soort stootstrips met een 16Ventiler plaatje (deze 944 heeft de strips überhaupt niet) en achterop staat gewoon “944”, geen “944S”.
Waar ik wel twijfels over heb is het volgende: de gevreesde distributieriem zou wat kilometerstand betreft nog wel een hele tijd mee moeten kunnen, maar is wel al van voor 2006. De verkoper zegt dat Porsche Antwerpen deze onlangs heeft nagekeken en het niet nodig vond hem te vervangen. Ik neem aan dat *porsche Antwerpen wel een betrouwbare garage is, maar de meeste internetbronnen zeggen dat 3-4 jaar het maximum is, dus wat moet ik daar nu van denken?
@youyou: Een 924 met 944 spatborden vind ik nogal onzinnig: het is juist het ‘sleeper’ effect wat de 924s interessant maakt en bij een gewone 924 zou je dan een ‘schaap in wolfskleren’ krijgen…[quote=”icepo” post=173583]http://www.oldtimerfabriek.be/tekoop-944S.html
Misschien is mijn wagen iets voor u?[/quote]
Lijkt me zeker wel een interessante aanbieding, maar ik ben niet zo weg van het kleurenschema. Kan het dat deze tot voor een paar dagen reeds op 2dehands.be stond, maar onder een andere account?http://www.oldtimerfabriek.be/tekoop-944S.html
Misschien is mijn wagen iets voor u?Ziet er volgens de foto’s wel mooi en redelijk origineel uit. Hoewel ik niet zeker ben dat die velgen de originele waren op dat model, ik dacht dat het eerder de telefoonschijven waren. Maar we zijn hier dus niet zeker over welk model het nu gaat: een 2,5 16v of 2,7 8v. Ik hoop dan eerder voor die laatste want de 2,5 16v wordt nogal eens verweten van een moeilijk af te stellen motor te zijn.
Qua prijs volgens mij eerder aan de hoge kant, je komt al in de buurt van de 3,0S2. Maar als hij behalve die prutserijen (naafdeksels, …) en anomalie in de motor omschrijving origineel is en als de verkoper er misschien nog wat aan af doet dan kan je niet veel misdoen. Mits deftige aankoopkeuring natuurlijk. Ga de eerste keer kijken met een vriend/kennis die er iets van kent, hoeft geen specialist te zijn, maar neem checklist mee (zie eerder genoemde websites). Als je met 2 bent dan kan de ene (waarschijnlijk zal jij dat zijn) praten met de verkoper (en kwijlen op de auto 😀 ) terwijl de andere, met zijn 2 voetjes nog op de grond 😉 de checklist kan afgaan. Als hij die test goed doorstaat, dan pas aankoopkeuring bij bvb Porsche.Welkom op het forum. Neem de tijd om iets naar je gading te vinden.
Je kunt op het forum informatie krijgen om het risico te beperken.
Sukses.Welkom op ‘t forum en proficiat met uw *porsche 944 virus.
Kijk ook eens op het transaxle forum http://www.tacb.be/ daar zit veel specifieke kennis voor jouw gewenste model.
Succes :up:[quote=”Motorcar” post=173473] Aangezien de auto bij Porsche Centre Antwerpen is geweest, lijkt het me wat raar om naar daar te gaan…[/quote]
Hey Welkom eerst en vooral.
Mij lijkt het absoluut niet raar. Ze zullen niet snel liegen want ze zetten normaal alles op papier.Ik zou dus gewoon daar gaan ….
Anders is Van Beurden in Retie misschien een optie
:popcorn:
Bedankt voor de verwelkoming en tips.
Zwarte naafkapjes, dubbele stereo, zogezegde 16v 2.7 zijn inderdaad wat vreemd, maar voor het zelfde geld zijn het onschuldige anomalieën. Ik zou dus zeker wel eens willen gaan kijken.
Wat ik me wel nog afvraag:
Qua kritieke (dure) punten die bij de 944 periodiek moeten vervangen worden komen op internet vooral de distributieriem + waterpomp en koppeling als de belangrijkste terug. Ik neem aan dat de gids op 944online.com redelijk volledig is?
Moest het zover komen: wie is er best te contacteren voor een aankoopkeuring (944 staat in regio Antwerpen)? Aangezien de auto bij Porsche Centre Antwerpen is geweest, lijkt het me wat raar om naar daar te gaan…History and model overview[edit]Year Model Power
1982 – 1987 944 2.5L 150 hp (112 kW)
1988 944 2.5L 158 hp (118 kW)
1987 – 1989 944S 2.5L 190 hp (142 kW)
1989 944 2.7L 165 hp (123 kW)
1989 – 1991 944S2 3.0L 208 hp (155 kW)
1985 – 1988 944 Turbo (951) 217 hp (162 kW)
1988 – 1991 944 Turbo S (951S) 250 hp (186 kW)Welkom hier, en succes met de zoektocht. Ziet er een mooie wagen uit. Heeft een nieuwe lak gekregen, dus goed gaan kijken langs de binnenzijde of daar nergens roest te zien is. In de kofferruimte de bekleding weghalen om te kijken rond de achterlichten en in de bakjes. Verder de binnenzijde van de spatborden en de sideskirts controleren.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.