De 964 queeste

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 De 964 queeste

  • Maker
    Discussie
  • Deze 964 RS 3.8 touring bestaat dus niet. Maar het zou wel mijn droomwagen zijn. Als de 964 goed genoeg is als basis voor een Singer van 500K, dan ook voor mij. Maar hoe mooi ik de Singer ook vind, de look van een 964 is ook niet verkeerd. Dus waarom zou je dat drastisch wijzigen?

    Ik heb een hekel aan overdreven hitte, dus mijn ideale auto heeft airco. En een servostuur, en een foolproof versnellingsbak. Maar ook veel power, een super sound en een retestrakke ophanging. De 964 RS had veel, maar niet de power. Er was maar 10 pk meer dan standaard. Het verschil in performantie kwam in hoge mate door het strippen van alle comfort. Weg airco, weg servo, dag radio… De 964 RS touring behield wel alle comfort items, maar woog dan ook haast net zo veel als de gewone 964. De zeer zeldzame 964 RS 3.8 had wel 300 pk, maar die vliegtuigvleugel hoeft niet voor mij.

    Dus voor mij is de ideale – dagelijks bruikbare – 964 er één met de remmen, ophanging en motor van de 3.8 RS, maar zonder diens spartaanse trekken en vleugel.

    Blijkbaar zijn er nog zotten die hier naar vragen, want bijvoorbeeld Porsche specialist Claes (PRC bvba) uit Lommel biedt dit pakket aan: 964 naar 3.8 RS

    Iemand hier die hier er meer over kan vertellen?

    DSC07681-800x600.jpg

    DSC08336-800x600.jpg

    DSC08334-800x600.jpg

    vincent4-800x600.jpg

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 301)
    • [quote=”stefx911″ post=239917]Imho denk ik ook niet dat een 964 iets voor jou is… topic leest meer als ode aan cayman met pdk 😉

      Succes met de zoektocht naar een gt4[/quote]

      😆 😈 😆

        wow, even in conge geweest en nogal moeten bijlezen… leuke discussie!!

        heb nog een beestje gevonden voor wie van 964 met kleur en power houdt:

        Porsche 911 Carrera RS Clubsport 3,6 Lightweight

        (zelf vind ik de velgen iets te groot voor de wielkassen – of te laag gezet)

        alleen om zoiets in te schrijven, tegenwoordig zijn ze daar niet meer zo gemakkelijk in, zelfs als oldtimer…

          Imho denk ik ook niet dat een 964 iets voor jou is… topic leest meer als ode aan cayman met pdk 😉

          Succes met de zoektocht naar een gt4

            Realistische verkoopprijs nieuw bij de dealer mag je rekenen 95-100k btw incl voor een GT4.
            Er zit dus nog steeds een flinke markup op de tweedehands en parallel-import prijzen ! Die gaat er wel weer eens af. Momenteel kunnen de anciens die verknocht zijn aan hun MT enkel bij de GT4 terecht, maar volgend jaar komt de nieuwe GT3 normaal gezien ook terug met een MT. Dat zal wel wat druk van de ketel laten veronderstel ik …
            En als dan de 718 GT4 later nog eens komt …

              Blij dat dit item zo veel discussie oplevert! Voorlopig ga ik echter nog de kat uit de boom kijken. In 2002 heb ik al een flink blauwtje opgelopen door de flirt met de 3,0 SC targa van 1982. Dat lesje ben ik niet vergeten. En mijn vrouw ook niet trouwens. Die verklaart me nu dus gek dat ik het er opnieuw wil op wagen. Dit terwijl ze bijzonder positief is over de ervaring tot nog toe met de Cayman: een zo goed als nieuwe wagen aangekocht bij een officiële dealer en dit tegen een forse reductie, fiscaal vriendelijk, al wat je wensen kan. Na haast twee jaren geen enkel probleem gehad (dat van die airco kunnen we nu eens goed om lachen). Binnen afzienbare tijd (na volgende winter) nieuwe bandjes en remblokken en we zijn weer klaar.

              Voor de aankoop van een 964 ga ik echter uit van een worst case. Ik heb in Glasgow Station de Evo van oktober gekocht (jaja, het is maar medio augustus) en daar wordt ook verslag uitgebracht van een SC waarvan de motor zopas is gereviseerd, maar toen men er de versnellingsbak terug wilde op monteren, bleek die bij nader inzien ook aan revisie toe. Kost zoveel als de de motorrevisie en dat betekent dat de som van de revisiekosten de aankoopsom zullen evenaren of zelfs overtreffen…

              Als ik toch meer wil dan de al bij al formidabele genoegens van een basic Cayman, dan zou het meer cost effective (jaja kindertjes, let maar op wat 4 Britse dagen taalkundig teweeg brengen) zijn als ik de Cayman zou inruilen voor een GT4! Ik weet het, de GT4 is niet te vergelijken met een 964 RS-stijl, maar toch…

              Er staan wel wat GT4 te koop trouwens, waaronder meer dan één gele zonder één km gereden te hebben. Prijzen (115K) staan me niet aan, dus ik wacht nog af, tot de handelaars wat honger krijgen. En anders wacht ik gewoon op de 718 GT4 of 718 R (zonder lelijke spoiler)…

                Shiiiit DST, een 928 GTS. Ge brengt die toch es mee op een meeting he ? Puhliese, ik wil die V8 eens horen brullen ! Heb nog nooit een 928 GTS gezien of gehoord. Is een van mijn favorietjes uit mijn jeugd, samen met de 964 Turbo 3.6 !
                Hier wat inspiratie:

                  Wat mij betreft is er toch een serieus verschil in rijervaring tussen een C2 en een C4.

                  Op de snelweg merk je geen verschil maar om die snelweg op te rijden op een oprit met nat wegdek….
                  Ook het remgedrag is helemaal anders omdat er gewoon een totaal ander remsysteem op staat.
                  C4 voelt ook zwaarder aan in het uit accelereren.

                  C2 is ook een stuk goedkoper in aankoop cardans 🙂

                    [quote=”Mart” post=239782]Totdat je ermee in de vangrail hangt … !! :driver: :bounce: :think:[/quote]

                    Ja, ne C4 is beter op dat vlak, ik weet het :mrgreen:
                    Maar kijk, TS wil een C2 :engeltje:

                      [quote=”dirk l” post=239780]Dat is de reden dat ik de 3.2 verkoos boven de 964 :think:

                      Gene airco noch servo, gene ABS noch airbags, geen afstandsbediening noch vierwielaandrijving en zeker gene automaat !
                      Ik wou een “betaalbare” klassieke 911 die “puur” rijdt . Kwam ik vanzelf uit bij de Carrera 3.2.
                      Nog geen moment spijt van gehad. Het is en blijft een hobbyauto hè .

                      Als ik gekoeld, remgeassisteerd en met automaat wil rijden neem ik de Audi wel :engeltje:[/quote]

                      :up: :up: :up:
                      Daarom verkies ik deze ook, enkel heb ik ondertussen wel een servo, vanwege mijn jaarlijkse roadtrip door godvergeten dorpjes waar ik een duizendtal keer het stuur moet ronddraaien en ondertussen ook een afstandsbediening omdat ik een beetje vrees omdat ik misschien op den duur de sleutel of slot forceer, ook van het duizend keer stoppen als mijn madam weer eens een terrasje wil doen.

                      Voor de rest, volledig akkoord, “who needs airco in an aircooled Porsche”

                      18-49.jpg

                        “Ik denk dat voor wat “wij” (en daarmee bedoel ik in eerste instantie mezelf, maar ik denk ook vele anderen) er maar mee doen, dat je nooit het verschil gaat voelen tussen C2 en C4.”

                        Totdat je ermee in de vangrail hangt … !! :driver: :bounce: :think:

                          Dat is de reden dat ik de 3.2 verkoos boven de 964 :think:

                          Gene airco noch servo, gene ABS noch airbags, geen afstandsbediening noch vierwielaandrijving en zeker gene automaat !
                          Ik wou een “betaalbare” klassieke 911 die “puur” rijdt . Kwam ik vanzelf uit bij de Carrera 3.2.
                          Nog geen moment spijt van gehad. Het is en blijft een hobbyauto hè .

                          Als ik gekoeld, remgeassisteerd en met automaat wil rijden neem ik de Audi wel :engeltje:

                            Airco zit er wel op hoor
                            Alleen was ie laatst hergast in 2010
                            Na 100km was ie al zijn ‘cool’ kwijt

                            Gelukkig nog een werkend opendakske er in…. :respect2:

                            Ps:
                            MK1 heeft wat te weinig pk voor de kgs 😐

                              Is geen MKI hé makker!! 😉
                              Ik bedoel deze:

                              Maar toch proficiat!! :up:
                              Was er toch niet iets “magisch” aan het aircoloos rondknallen? :sarcastisch

                              Heb ooit eens het lumineuze idee gehad een wagen te bestellen zonder airco.
                              Ne zwarten 8)
                              Geen goed idee.
                              Mijn theorie van hierboven ging op hoor, echter was ik een witte auto gewoon (waar de airco nooit in draaide) en geeft carrosseriekleur een serieus verschil in warmte.
                              Dat wist ik dus niet.
                              Desbetreffende auto was een T5, en de witte die ik gewoon was een Astra. T5’s pakken blijkbaar meer wind :mrgreen: en ook al ben ik 95% van de tijd alleen op stap, die 5% in gezelschap, met de ramen naar beneden, op de autosnelweg, zorgde ervoor dat we niet veel tegen elkaar moesten zeggen.
                              Echt erg werd het pas toen het -bij de alreeds broeierige hitte- ook nog eens begon te stortregenen :bounce:
                              Vensters op, zweten gelijk een varken in die donkere auto, etc…

                              Dus, als je de kans hebt om een nieuwe te bestellen zou ik airco nemen (er zijn altijd situaties waar het van pas komt), je moet daarom de airco niet gebruiken. Echter, bij een oldtimer is het mankeren van airco één van de dingetjes die je erbij neemt. Airco werd pas gemeengoed in de 2e helft van de jaren ’90 :salut:
                              ‘t Zelfde met de deuren vanop afstand te openen, da’s ook iets wat niet op mijn 964 staat (weet niet of dat toen al bestond of optie was) en wat ik eigenlijk één van de leuke old skool dingen vind. Met een olditmer moet je ervoor open staan om het met véél minder te doen dan wat een huidige doorsnee Corsa aan boord heeft.

                                [quote=”Mushroom” post=239756] Ook hierbij weer vermelden dat als ik sommige pics zie van sommige TA’s ik ook al eens begin te denken van “OK” 🙂 Een 928 MKI dan, in ‘t zwart. Maar als puntje bij paaltje komt…

                                Airco hoef ik niet persé. Je geniet zoveel meer van het landschap als je de bijhorende geuren geserveerd krijgt.
                                Auto starten en vensters naar beneden is hier vaste stek. De 991 staat ingesteld om d’office de airco af te hebben.
                                Natuurlijk is ook dit persoonlijk, mij neemt het mee naar de tijd dat ik in mijn sponsen onderbroekje op de -als bed ingerichte- achterbank van onze Sunbeam naar Monaco onderweg was. Broeierige hitte, krekels op de achtergrond, de geur van vers gemaaid gras of bij het passeren van een perzikenkraampje… Beleving (niet alleen van de auto) = compleet :respect2:
                                IMO is dat pakken plezanter dan in uwe steriele, hermetisch afgesloten ijsbak rond te rijden. Je mist alles van onderweg :([/quote]

                                Ne zwarte 928 + gene airco zegt ge

                                Laat ik nu toevalig met de nieuwe aanwinst gaan halen zijn (600km enkel 😯 🙁 )

                                image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19.jpeg

                                En idd met 32 graden, zonder airco, Parijs passeren, het is een belevenis :up: :up: :happydance: :happydance:

                                  Bij mij ondertussen ook, maar dat is een leercurve. Wij weten het nu, dankzij het forum, maar vele anderen niet.
                                  En een DME relais is één ding, maar bvb de smurf was op den duur gewoon een kalvarie, en ‘t was ook “ne goeien” en hij was ook volledig gerestaureerd etc etc…

                                  Als ik hier nu alles zo herlees moet TS eigenlijk een beetje insane in the brain zijn om toch de oldtimer route te bewandelen, otoh, toen we 2 jaar geleden de D559 van Saint-Tropez naar Monaco volgden met de 991 was er maar één ding dat me speet, en dat was dat we niet met de 964 gekomen waren 😳

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 301)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.