Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › De 964 queeste
- Dit onderwerp bevat 301 reacties, 33 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door
Mart WTL.
-
MakerDiscussie
-
16 mei 2016 om 13:08
Deze 964 RS 3.8 touring bestaat dus niet. Maar het zou wel mijn droomwagen zijn. Als de 964 goed genoeg is als basis voor een Singer van 500K, dan ook voor mij. Maar hoe mooi ik de Singer ook vind, de look van een 964 is ook niet verkeerd. Dus waarom zou je dat drastisch wijzigen?
Ik heb een hekel aan overdreven hitte, dus mijn ideale auto heeft airco. En een servostuur, en een foolproof versnellingsbak. Maar ook veel power, een super sound en een retestrakke ophanging. De 964 RS had veel, maar niet de power. Er was maar 10 pk meer dan standaard. Het verschil in performantie kwam in hoge mate door het strippen van alle comfort. Weg airco, weg servo, dag radio… De 964 RS touring behield wel alle comfort items, maar woog dan ook haast net zo veel als de gewone 964. De zeer zeldzame 964 RS 3.8 had wel 300 pk, maar die vliegtuigvleugel hoeft niet voor mij.
Dus voor mij is de ideale – dagelijks bruikbare – 964 er één met de remmen, ophanging en motor van de 3.8 RS, maar zonder diens spartaanse trekken en vleugel.
Blijkbaar zijn er nog zotten die hier naar vragen, want bijvoorbeeld Porsche specialist Claes (PRC bvba) uit Lommel biedt dit pakket aan: 964 naar 3.8 RS
Iemand hier die hier er meer over kan vertellen?
-
MakerDiscussie
-
Er werd ff geïnsinueerd dat een 991 meer charme zou hebben dan een GT4. Vond ik grappig :happy: :happy:
Ik heb ff op punt gestaan een 991.2 te kopen maar het was het gebrek aan charme aka emotionele connectie wat me tegen hield.
Finaal knoop doorgehakt wanneer ik na 2 dagen testrit (ja dus 991 gereden) terug in de Spyder plaats nam:driver: en de smile op mijn bakkes een maatje groter werd.
Nu de heeft de 991.2 is een indrukwekkend machien met massa andere kwaliteiten in overvloed, sommige zelf meer dan de GT4 /Spyder, maar charme is er voor mij zeker minder.De 991.2 was wel een PDK :engeltje:
(maar geen haar op mijn hoofd een manuele 991 te kopen :popcorn: )
Soit, PDK, manueel tja ieder zijn goesting. En natuurlijk voor wat moet het dienen, speelgoed of dagelijkse wagen. Ik zou zeggen als het een Porsche is, zijn er hier geen verliezers. Altijd goed. PDK is de absolute top voor een automaat maar ik moet toegeven dat ik geen beter schakelende bak dan deze in de Spyder. Dan wordt het natuurlijk plezierig om in het potje te roeren.Charme vergelijken tussen 964 en GT4 daar en tegen is onmogelijk. Beiden hebben ze met bakken.
Wel verschillende dimensies, maar het zijn dan ook 2 totaal verschillende wagens.Last but not least: ik denk dat ‘charme’ niet afgemeten wordt met de hoeveelheid dat je moet werken achter het stuur of hoe hard je onder gezweet hebt (diverse reden mogelijk). Rijbelevenis is heel wat meer. Charme is dan nog eens heel wat mee dan rijbelevenis.
Dus koop gewoon u goesting zou ik zeggen en trek u geen bal aan van de commentaren.PS: mijn 911-jes staan te koop (rij liever met de andere shit – maar ik zweet dan ook niet graag :wtf: ) en ik ga morgen alvast nog een dikke vette transaxle bij halen. Eentje met charme in overvloed!
Oh ja, en het is zelfs nog wel een automaat 😈kijk naar de korte rijke geschiedenis van het merk! dan is het niet de atmosferische motor achter de achterwielen die de meeste en allergrootste successen laat noteren.
ieder zijn ding maar het hoort zeker niet om een 911 achter te stellen. neen, het is afblijven geblazen van die heilige koe! dat beseffen de marketing boys uit Zuffenhausen beter dan de ingenieurs in Weissach 😳
maar voor mij geeft een middenmotor of transaxle zeker niet minder rijplezier, beleving, … dan een 993/964.ik ken mensen die met de boxster rijden en de 964 thuis laten als het regent :happy:
Ben het eens met Mush. Ieder zijn ding en luister niet teveel naar journalisten en youtube filmpjes. Pick your poison and (learn to) drink/drive it. Mijn ding is 911 en pdk. En ik vind het fantastisch dat andere forummers andere dingen verkiezen. Dat maakt de meetings leuk.
For the record. GT4 vs 911R. Doe mij maar een GT4 ipv een 991R. GT4 is een rijdersauto, 991R is een verzamelaarsauto. Kort door de bocht, ik weet het, maar een leuke stelling als uitgangspunt voor toogpraat 😉
[hide]
Betreffende de YS bemerkingen:
-Een jonge 991 heb je voor de prijs van een GT4, net door dat relatieve gebrek aan waardevastheid ! Bovendien had je waardevastheid niet in je eisenpakket opgenoemd waar ik vanuit gegaan ben 😉
– stuurplezier cayman beter dan 911. Weet ik niet, heb heel even met de GT4 van een vriend gereden, maar die was nog in rodage en het was gewoon op de openbare weg. FANTASTISCH was het, maar niet echt een representatieve steekproef natuurlijk. Mijn boxster s vroeger was alleszins niet beter. Zou eigenlijk eens met een recent pdk model moeten rijden om te vergelijken. Zoals Mush zegt, vergeet die boekskes, vergeet Walter Janssens, ga zelf eens testrijden en beslis op basis van wat JIJ vindt ! Denk trouwens voor op straat te rijden als niet professionele chauffeur dat het toch allemaal praatjes voor de vaak zijn of uw motor nu in het midden ligt of vanachter. Meeste mensen bereiken sneller hun eigen limiet dan die van de auto, afin, dat hoop ik toch op de openbare weg waar er andere verkeersdeelnemers zijn.
-imago boyracer, heh ? GT4 is gewoon een megacool, doelmatig gebouwd sportbeest. Wat eraan hangt heeft een functie. De ogen van veel vlamingen kennen trouwens het verschil tussen een cayman en een 911 niet. En kenners weten een GT4 naar waarde te schatten ! Dus als de GT4 uw ding is, gewoon doen, en niet luisteren naar anderen.
-GT4 is meer een evenement om te rijden ? Hangt ook af van wat uw definitie van evenement is. Als je graag hard rijdt of op circuit, dan volmondig ja. Als je kan genieten van een rustig ritje in de natuur met een mooie deerne op de passagiersstoel, dan kan een 991 met open dak en een sportuitlaat misschien meer een evenement zijn. Hangt allemaal van je individuele gebruiksomstandigheden af.
[/hide][quote=”DST” post=239701]Sorry hoor maar de GT4 heeft bakken meer charme dan een 991[/quote]
Verder: ik lees alleen vooroordelen en citaten van “zij die het normaal gezien zouden moeten beter weten dan wij”.
Als je ‘n soccer mom aan het woord laat zal ze liefst een Sharan hebben, dat wil niet zeggen dat een Sharan voor jou ‘t meest geschikt is. Iedereen is anders en heeft andere smaak. Mij zegt Porsche niks, behalve de 911, eender welke 911, anderen hebben dan een afkeur voor een 911, die zeggen: “niets mis met een Cayman of 924”, kan zijn, maar ik hoef ze niet.
Heb je al ooit gereden met een 991, of 964? Vorm zelf je beeld over wat je wil. Een 991 en 964 liggen lichtjaren uit elkaar ook al is ‘t “dezelfde” auto.
911 vs de rest (Cayman, Boxster) dan: het stuurplezier is beter volgens X. Wat heet stuurplezier? Een 911 is bokkiger, en in mijn wereld geeft net dat meer stuurplezier. Je moet harder werken, anticiperen, met andere dingen rekening houden dan gewoon een draai aan het stuur te geven, etc…
Krak hetzelfde met PDK of MT. Hoe iemand PDK “zalig” kan noemen zal er bij mij nooit ingaan. Je neemt de helft van het “werk” weg. De helft van het plezier soit, en toch kiest (quasi) iedereen voor PDK. Rare jongens. En dan mekkeren dat de 991 een salon geworden is, en dan overenthousiast zijn als Porsche de R uitbrengt want dat is een “pure” wagen, een echte rijdersauto 😯 Alle 911’s zijn rijdersauto’s, als je ze tenminste niet verkracht met PDK’s en achterruitwissers. Alle 911’s zijn gelimiteerd als je PTS neemt. ‘t Is echt simpel hoor, als je tenminste weet wat JIJ wil, en niet wat Rohrl wil, of de mannen van Top Gear :up:Btw, koop die 964, leef met de battle scars die hij opgelopen heeft in zijn jonge, prille bestaan, geef ‘m zijn onderhoud dat hij dubbel en dik verdient en sluit je aan bij VAB voor de “extra” mankementjes die de kop zouden durven opsteken eens onderweg. Je *kan* niet verliezen :up:
[quote=”DST” post=239701]Sorry hoor maar de GT4 heeft bakken meer charme dan een 991[/quote]
De 991 is ook een zakencoupé voor de meeste nieuw-kopers. Kijk maar naar de kleuren die ze kiezen: donkergrijs om toch maar niet te veel de ogen uit te steken. Als ik er één zou kopen, zou het Miami blauw zijn.
Toch een paar tegenargumenten voor je 991 suggestie:
*basisprijs 911 is meer dan die van de GT4
*GT4 zal vermoedelijk waardevaster zijn dan een gemiddelde 991
*991.2 gaat wat de verkeerde richting uit: geen laag geluid meer door de turbo’s… Ik ben een geluidsfreak, maakt niet uit of het van de uitlaat komt, van coldwave of Paul McCartney die live Blackbird zingt… Ik heb bijvoorbeeld een CD met de naam “Il treno fantastico”. Juist ja, enkel treingeluiden, schitterend!
*stuurplezier van een basis Cayman is beter dan een 991 als je de boekskes mag geloven (bevestigd door Walter Janssens)
*kwajongensimago van een GT4 (okee: boy-racer volgens sommigen) past me meer dan de rijkemansauto die een recente 911 in ogen van veel Vlamingen is. Niet dat ik me daar bovenmatig druk om maak.
*GT4 is gewoon veel meer een evenement telkens je de auto zal rijden
*te veel comfort is niet goed voor mij. Een fris hoofd dankzij een goede airco is wel belangrijk.
*de artikels over de 911 R hebben bij mij een gevoelige snaar geraakt. De GT4 leunt hier veel meer tegenaan qua filosofie. De voortrein is dezelfde.. Een 718 R (zonder boy-racer vleugel) zou me trouwens nog meer aanstaan dan een GT4. Maar ook nu al geloof ik de Top Gear mannetjes als ze zeggen dat een 981 GT4 meer geschikt is voor echte wegen dan een GT3 of 911 R.Sorry hoor maar de GT4 heeft bakken meer charme dan een 991
[quote=”Yellow Submarine” post=239666]
Bij mij is het probleem dat ik een oude auto wil met alle charmes die ermee gepaard gaan, die even afgelikt en zorgenvrij rijdt als een nieuwe, maar dan beter. Dan kost het je ook zoveel als een nieuwe natuurlijk. Ik neig nu meer en meer naar de GT4 piste, als upgrade van mijn Cayman.[/quote]Leuke overpeinzingen 964 vs GT4 YS ! En je weet wat je wil.
Een oude auto met charme. 964 fits the bill perfectly !
Even afgelikt en zorgenvrij als een nieuwe. Oei, dat gaat VEEEEEEEL geld kosten in aanschaf.
Rijdt als een nieuwe maar dan beter ? Never gonna happen
score 1/3 dus.
Nog even bijvoegen dat ik zelf een 1973 911 RSR wil, omdat dat voor mij een speciaal jaar is, en dan nog een 1974 911 RSR omdat ik dat gewoon de lekkerste, de mooiste, de coolste vind, ALSO NEVER GONNA HAPPEN 🙁Pas dat toe op de GT4.
Oude auto met charme, NOT.
afgelikt, zorgenvrij, YES.
Hoe goed dat rijdt weet je, als uw cayman on steroids. YES.
Score 2/3.Gezien je niet hard wil rijden op circuit eentje pakken met de sofa’s en niet met het clubsportpakket !
En nu effe een curveball om je op het verkeerde (of goede) been te zetten.
Misschien moet je op dat prijspunt van een GT4 eens denken om er een 3/3 score van te maken. En te kiezen voor de moderne interpretatie van je eis voor oude charme, namelijk de 991 of 991.2. Oude charme van de 964 in een modern jasje zeg maar. Pak eentje met open dak, of cabrio, of targa. Geeft je meer comfort dan een GT4, een breder gebruiksspectrum, plenty sportief en goed rijden met meer restcomfort (gezien je zelf zegt geen circuitbeest te zijn).Een servostuur op een oude 911 is zeer relatief. Eens je aan het rijden bent heb je het eigenlijk niet nodig, bij parkeren en trage manoeuvres heb je wat meer kracht nodig maar ook dat valt best mee. Het gewicht ligt bij een 911 immers niet op de voorwielen :engeltje:
2500 km in de laatste 8 jaar, tsk! Het arme ding moet dringend naar alle hoeken van Europa gereden worden. Maar ook weer 70K, wat niet onlogisch is als er voor aaneengeplaasterde 3.2 ook bijwijlen 45-50K wordt gevraagd.
Maar zaken als een servostuur en liefst airco lijken me toch wel aangenaam.
En waarom geen 911 Carrera-G50?
:lekker: :lekker: :lekker:
http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche-911-carrera-3-2-g50-110523577.htmVoor gebruik het hele jaar door is een C4 natuurlijk geen nadeel (hoewel ik allereerst zweer bij winterbanden, mijn Cayman rijdt er schitterend en veilig mee). Voor een zomerfun wagen is het niet ideaal, toch niet als je zoals ik naar een combinatie zoekt van RS-achtig onderstel, een goed ademende motor en een retro chick interieur…
Wat die GT4 betreft. Eén van mijn vele motto’s is dat alleen een gek nooit van mening verandert. :ass:
Ik ben gewoon op zoek naar een machine die van elke rit een evenement maakt. En er zijn nu éénmaal vele wegen die naar Rome leiden. Misschien koop ik wel een Morgan driewieler…snel nog even een prachtexemplaar gespot
http://www.2dehands.be/autos/porsche/911/porsche-964-c4-slate-grey-303050292.html
slate grey met de fuchsen in combinatie met de bilstein verlaging staan hem werkelijk subliem, alleen ‘t is een C4 ik weet het. Niet echt wat je zoekt.
Merci voor de info mannen, idd de eerste was de 3 liter met 286 pk, onverslijtbaar naar het schijnt. De 2e de 3.2 met 321 pk, mits preventief enkele zaken aan te pakken ook degelijke motoren. Genoeg over BMW uitgewijd zeker?
kiezen tussen een cayman GT4 of een 964 lijkt me anders toch ook wel een wereld van verschil. Al is het maar de 30 jaar die ertussen zit… voor mij heeft de 964 (alsook elke oude porsche) meer charme dan de nieuwe. Ik denk dat je met de oude modellen ook eens rustig kan cruisen om te genieten. Met de nieuwe zou ik meer gassen juist omdat het kan. Da’s natuurljk gesproken uit 0,0% porsche rij ervaring geef ik toe!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.