Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › De 964 queeste
- Dit onderwerp bevat 301 reacties, 33 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door
Mart WTL.
-
MakerDiscussie
-
16 mei 2016 om 13:08
Deze 964 RS 3.8 touring bestaat dus niet. Maar het zou wel mijn droomwagen zijn. Als de 964 goed genoeg is als basis voor een Singer van 500K, dan ook voor mij. Maar hoe mooi ik de Singer ook vind, de look van een 964 is ook niet verkeerd. Dus waarom zou je dat drastisch wijzigen?
Ik heb een hekel aan overdreven hitte, dus mijn ideale auto heeft airco. En een servostuur, en een foolproof versnellingsbak. Maar ook veel power, een super sound en een retestrakke ophanging. De 964 RS had veel, maar niet de power. Er was maar 10 pk meer dan standaard. Het verschil in performantie kwam in hoge mate door het strippen van alle comfort. Weg airco, weg servo, dag radio… De 964 RS touring behield wel alle comfort items, maar woog dan ook haast net zo veel als de gewone 964. De zeer zeldzame 964 RS 3.8 had wel 300 pk, maar die vliegtuigvleugel hoeft niet voor mij.
Dus voor mij is de ideale – dagelijks bruikbare – 964 er één met de remmen, ophanging en motor van de 3.8 RS, maar zonder diens spartaanse trekken en vleugel.
Blijkbaar zijn er nog zotten die hier naar vragen, want bijvoorbeeld Porsche specialist Claes (PRC bvba) uit Lommel biedt dit pakket aan: 964 naar 3.8 RS
Iemand hier die hier er meer over kan vertellen?
-
MakerDiscussie
-
Juist, de 3,0 had iets van een 280 pk en de 3,2 dacht ik 321? Het was een blauwe 3,2 waar ik effe mee reed.
@ stefx911
Slechte wagens zijn het zeker niet!!!, maar ze worden wel ouder met bijbehorende kwaaltjes (en meestal elk jaar een ander) en de kosten ervan zijn op niveau (kijk maar eens hoe sterk de onderdelenprijzen zijn gestegen de laatste jaren, ook dat begint Porsche uit te melken)@ Yellow Submarine
P.S. De eerste E36 M3 was een 3.0, de 3.2 kwam pas later. Schitterende motoren in een tijdloze verpakking (indien origineel gelaten…) alleen jammerlijk nog geen oldtimer…De E36 M3 (de eerste met 3,2 6 in lijn motor) zijn iets jonger maar toch ook 20 jaar oud. Ik heb eens een kort stukje met één gereden en dat reed héél anders dan de 318 tds waar we toen dagelijks mee bolden… De keuze tussen 964 en deze is puur goesting denk ik. Wel twee wagens die niet méér kunnen verschillen. Mijn goesting gaat veruit naar de 964. Zoals gezegd, de E36 zijn ook niet meer van de jongste en BMW’s roesten ook.
Bij mij is het probleem dat ik een oude auto wil met alle charmes die ermee gepaard gaan, die even afgelikt en zorgenvrij rijdt als een nieuwe, maar dan beter. Dan kost het je ook zoveel als een nieuwe natuurlijk. Ik neig nu meer en meer naar de GT4 piste, als upgrade van mijn Cayman.
Denk dat een 964 vrij bulletprooof is mits goed onderhouden. Heb de mijne al mer dan 10 jaar en meer dan 4 jaar dagelijks gebruikt. Heeft me nooit in de steek gelaten.
Net nog eens door mijn (zeer gedetailleerde) onderhousdhistoriek gegaan en heb eigenlijk enkel wat “normale” kosten gehad, (buiten onderhoud etc): uitlaatdemper vervangen, motorje ruit, knopje ruit, starter, olietrhermostaat etc
Verde nog wel wat zaken vervangen zoals schraaprubbertjes aan de ruiten (die krimpen met de jaren), preventief olieleiding..
Een zware kost die ik gehad heb waren de olieretoursleiding/drukleiding, die zijn volgens mij van goud binnenin, dacht iets van een €600/stuk
Ook de achterlichten en lichtbalk eens vervangen, ook kostelijk maar puur cosmetischWat je heel goed in het oog moet houden is het snaartje voor de tweede delco. Daar moest sowieso de onluchtingskit al opzitten.
Als dat breekt en de tweede delco staat op een slecht punt stil kan je zware kosten hebben
Dit controleer ik elke 5000kmVoor de rest beginnen ze te lekken; de dichtingen tussen cilinder & carter drogen uit en worden hard > lekken
Dat laten in orde brengen kost wel enkele eurokes.Roest en carrosseriewerken kan ook een zware kost zijn maar dat is voor alle wagens zo hé, dus ZEER goed controleren
Elektronica ook zeer goed controleren en laten uitlezen. de computers, sturing & ABS pompen etc zijn echt niet goedkoop
[quote=”Godspeed” post=239618]Volg Mushroom volledig! Ook ik denk wel eens aan een 964 om naast de 968 CS te hebben maar vraag me dan af of ik wel een tweede oudje wil en al zeker gezien de prijs die zelfs een matige 964 (met een bodemloze put aan problemen) dient te kosten. Maar het kan ook anders, sinds een jaartje rij ik ook met een GT86 en daarin vind ik 90% van de fun van een Porsche ( standaard sper, slechts een goede 1200kg, versnellingsbak met korte slagen, speelse achterkant, uiterst communicatief stuur… ) en plezier bij zelfs lage snelheden voor 30% van de kosten…[/quote]
mss al 100x vermeld in andere topics, maar ik vraag het toch: Je spreekt van een bodemloze put aan problemen. Ik lees overal dat de 964 best een betrouwbare wagen en goed gebouwd is(dit geldt voor bijna alle porsches toch?). Wat exact zijn dan de meest voorkomende problemen bij een 964? Op wat let je bij aankoop?
excuses voor de off topic yellow submarine. Maar ook ik ben op zoek naar een 964 daar dit mij het ideale compromis lijkt tussen sportief rijden, oldtimer rijden (ja voor de taxen) en iets wat je een speciaal gevoel geeft. Aan de andere kant van de weegschaal staat een E36M3. Zeer sportief rijden, maar echt speciaal vind ik hem niet (geeft me zelfs een schraal johnny gevoel) en de taxen tja laat ons daar maar over zwijgen…
Ok dan, de 964 is in de basis natuurlijk best een sterke auto. Op leeftijd, indien hij een beetje netjes is bestuurd, er regelmatig onderhoud wordt gepleegd (original parts) en hij decent gestald is geweest, blijft hij verrassend goed in vorm. De aanschaf kost een paar knaken, maar dan heb je ook wat.
Ik ben er ook achter dat de valkuil ‘Concoursstaat’ en ‘lekker sturen tegen scherpe kosten’ lastig samen gaan, zonder dat je een klein ‘inperfectisch complex’ oploopt. Je kan er dus wellicht maar beter voor opletten, dat je niet méér gefocust bent op ‘het visuele aspect’ of ‘die paar onvolkomenheden’ dan op ‘het lekker sturen en genieten van alle mooie eigenschappen van de wagen’.
Maar je kan dus een 964 aanschaffen, er een op termijn onderhoudsplannetje voor maken, waarbij je hem door de jaren heen in goede staat houdt en indien mogelijk of wenselijk stapsgewijs verbeteringen doorvoert. Dan is de kans groot dat als je besluit hem ooit weer te verkopen, je er een nette prijs voor krijgt. Waarna je mag concluderen dat je niet eerder een wagen hebt gehad, die jarenlang zoveel rijplezier gaf tegen per saldo zeer redelijke gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten. Ik vermoed dat er best wat 964 bezitters zijn die, als zij hem nu zouden verkopen, per saldo al die jaren nagenoeg gratis hebben gereden …
Volg Mushroom volledig! Ook ik denk wel eens aan een 964 om naast de 968 CS te hebben maar vraag me dan af of ik wel een tweede oudje wil en al zeker gezien de prijs die zelfs een matige 964 (met een bodemloze put aan problemen) dient te kosten. Maar het kan ook anders, sinds een jaartje rij ik ook met een GT86 en daarin vind ik 90% van de fun van een Porsche ( standaard sper, slechts een goede 1200kg, versnellingsbak met korte slagen, speelse achterkant, uiterst communicatief stuur… ) en plezier bij zelfs lage snelheden voor 30% van de kosten…
Mijn topic niet te veel bezoedelen met jullie vetzakkerij, jullie hetero zwijnen!
+1 :popcorn:
P’kes hebben geen tetjes 🙁
Game, set & match voor de vrouwen
:happy: :first:
.
.
.[quote=”Yellow Submarine” post=239557] Zo is het inderdaad. Stof om over na te denken.[/quote]
Helaas ben ik ook beter in de theorie dan in de praktijk 8)@ DST: +1 kwadraat 😆 :sleep:
er van uitgaande dat wij mannen onszelf als perfect aanzien; zonder nadelen/kantjes/ticks/obsessies/…
Das zoals met de vrouw hé
Als je wacht op de perfecte…tja, dan zijde lang bezig zenne
Je moet content zijn met wat je hebt
En daarbij het dient in eerste instantie om te rijden (de P-hé)
Tip van onze pa: het is goedkoper om van auto te wisselen dan van vrouw :first:
En het is zeker goedkoper om meerdere auto’s te onderhouden, dan meerdere vrouwen :popcorn: 😉PS: en het geluid van de P-kes is ook veel beter (en sommige hebben dan nog een knopke om af en aan te zetten)
Heu ja, daar heb ik niets tegenin te brengen. Zo is het inderdaad. Stof om over na te denken.
+ 1, Mushroom, deel je standpunt hieromtrent volledig.
En toch, het blijft een hobby, en een goeie hobby kost tijd en geld.. 😉
Heb er de afgelopen dagen zwaar zitten over nadenken en de slotsom is: Ofwel een recente waar je 3 a 4k per jaar kwijt bent aan taxen/verzekeringen en weinig tot geen grote kosten (behalve regulier onderhoud), ofwel een oudje dat dan quasi niks kost aan taxen maar waar je jaarlijks (gemiddeld) 3 a 4k kwijt bent aan onderdelen/werkuren.
Het gaat je kosten. Altijd.Het idee van een “perfecte” (bvb) 964 te hebben heb ik al lang laten varen. Ze gaan nooit perfect zijn. Het is zoals onkruid wieden. Je komt toe in uw tuin vol onkruid en je gaat onkruid wieden. Je begint met de grote (of de venijnige, ik haat brandnetels) en eens die allemaal uitgetrokken zijn denk je “dat ziet er hier al veel beter uit”, terwijl je dat denkt zie je hier en daar een paardenbloem staan, die er ook allemaal uit en dan zie je die krengen laag bij de grond, die die zich zo automatisch vertakken en heel de grond inpalmen, dan zwijgen we nog over de klavers, etc…
Zo is het met een auto ook. Er is altijd *iets* te verbeteren. Uiteindelijk wordt het één grote frustratie, vooral als je perfectionist bent. Het enige wat dan nog rest is de boel binnenduwen bij X voor de carrosserie, de motor bij Y, de koppeling/bak bij Z, internet afschuimen op zoek naar rubbers, ophanging, vijsjes, veren, schokdempers, slangetjes, klemmen, etc…. Heel de zwik weer in elkaar flansen, hopen dat al de “specialisten” hun werk even goed is dan hun ego voorstelde en dan…. wel, in theorie is’t dan rijden, maar rijden impliceert steenslag, vuile motorruimte, modder, regen, etc… etc… en de eens perfecte 964 is *weer* niet meer perfect. ‘t Enige wat je kan doen als je zo’n perfectie wil en hij helemaal gerestaureerd geweest is is er naar kijken. Zo blijft hij (optisch althans) perfect. Dan komt het besef dat je veel geld kwijt bent voor iets dat je eigenlijk niet kan/mag gebruiken en dat die met zijn 964 van veel minder geld zich dagelijks amuseert.Is mijn idee hierover, mensen met veel meer geld in hun zakken dan ik denken er waarschijnlijk anders over :salut:
[quote=”DST” post=239526]
Niks beter dan een comfortabele GT4 met open dak: aka ne Spyder:engeltje:
:engeltje:[/quote]
“Comfortabele GT4” :first:
Hier nog een klein verslag van een wegtest rug aan rug met een GTS: GTS vs GT4
Toen de GT4 vorig jaar uitkwam was ik wel benieuwd om er over te lezen, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om zoiets ooit te kopen. Er wordt dan in die tests altijd op circuit gereden terwijl mij dat eigenlijk weinig interesseert. Ik heb geen Nurburgring in mijn achtertuin liggen. Ik verwacht van een auto dat hij mij het gevoel geeft dat ik leef. Mijn Z4 gaf dat, mijn Cayman geeft dat nog veel meer. Een BMW 420d GC absoluut niet, in tegendeel, de keren dat ik in Zweden achter het stuur dreigde in slaap te vallen… Een marathon in 3:28 lopen en de Patersberg opfietsen doet het hem ook voor mij… Het gebrul van een luchtgekoelde boxer is ook een goede fix. Maar misschien moet ik mijn dierbare Cayman ooit inruilen voor een nieuwe GT4. Dat zal me minder kosten dan een perfecte (en dus dure) 964 erbij te kopen. Het zal wellicht nog 2 jaar duren eer we de 718 GT4 zien?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.