Home › Forum › Porscheforum Fotoboek › Porsche algemene Foto’s › de ‘beruchte’ 993 4S
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door
porschky.
-
MakerDiscussie
-
21 januari 2011 om 11:40
sommigen hebben me soms al eens gevraagd of ik een foto had van die fameuze opgelapte 993 4S die ik in 2002 kocht, en waarvan na korte tijd bleek dat hij met valse keuringspapieren verkocht was, en een opgelapte perte totale bleek te zijn die onmiddellijk bij herkeuring in Gent uit het verkeer genomen werd… Foetsie 50.000 euro…zoals gezegd is de rechtzaak nog steeds niet voorgekomen, maar is de garage in kwestie ondertussen wel al lang met de noorderzon verdwenen… Mijn duurste en triestigste miskoop ooit 👿 😥 Ik zeg wel ‘miskoop’, niet stommiteit, want over de vrouwen gaan we niet beginnen… 😉
Hoe dan ook, ik kan soms wel janken als ik de foto’s zie! Exact 17 dagen heb ik hem in mijn bezit gehad… 17 dagen van niets anders dan mankementen en problemen…
-
MakerDiscussie
-
dat is inderdaad wat zou moeten gebeuren, vind ik; bij een TOTAALVERLIESwagen de papieren en het chassisnummerplaatje vernietigen, of naar de fabriek terugsturen. Wie herinnert zich nog de (ik denk) Panoramareportage (?) van zeker 20 jaar geleden op BRT, waar men aantoonde dat soms zelfs voor uitgebrande, geheel verhakkelde maar zeer recente wrakken soms tot 400.000 frank (10.000 euro, in die tijd!) betaald werd…. 😯 😯 We kunnen ook wel raden waarom zeker, en wat er nadien met die papieren en chassisnummerplaatje ging gebeuren… Ik herhaal dat de rol van de verzekeringsmaatschappijen, die na uitbetaling eigenaar van het wrak worden, en maar al te laks omspringen met dergelijke praktijken om zoveel mogelijk van hun verlies te dekken,veel te weinig in vraag gesteld wordt! En de grap is dat dergelijke praktijken wederom een staaltje van kortzichtigheid zijn, want als er een andere wagen van hetzelfde type nadien gestolen wordt, en omgekat wordt met dat chassisnummertje uit dat wrak, en die wagen was (hoogstvermoedelijk) omniumverzekerd tegen diefstal, is het uiteindelijk toch weer de verzekeringssector die er voor opdraait… en onrechtstreeks wij als consument ook, omdat de premies duurder worden… 🙄
Wat het chassisnummer van die wagen betreft, ik heb een donkerbruin vermoeden dat de wagen niet in België verkocht is, omdat Burms mij initieel zelf de raad gaf (toen hij me nog trachtte te overtuigen om de wagen via hem weer gekeurd te krijgen) om de wagen in Spanje te verkopen, omdat daar toen (volgens hem) geen autokeuring bestond zoals wij die kennen, en “het voor daar geen rol speelde dat er wat mankementen aan waren”?? Ik weet dus niet of het nu nog veel meerwaarde heeft om hier dit nummer te plaatsen?
porschky schrijft:
1 week later, toen ik aan de kassa van de GB de Autokazie zag staan, zag ik met grote foto mijn wagen weer te koop staan! 👿 Die mannen trekken zich geen r*** aan
Waarom publiceer je het chassis nummer hier niet?
In NL wordt MI bij zo’n grote schade zowel het papierwerk als nummer uit de koets weggenomen – alvorens deze door gaat naar de handel voor sloop/onderdelen ..
Les die hier misschien uit te leren valt : koop niet via ebay, marchands etc, maar via een officieel Porsche Center of een ander betrouwbaar adres. Je gaat meer betalen, maar achteraf toch minder verrassingen denk ik.
hmmm, ik verschiet van niets meer wat zulke praktijken betreft… 😥 Zoals ik eerder in een andere topic zei: ik heb het nu al in totaal 3 maal voorgehad dat de keuring achteraf gezien niet koosjer was!! Bij die laatste 725TDS via Ebay in 2007 kwam het chassisnummer in de motorkap zelfs niet overeen met die op de papieren!! 😯 En dat geraakt allemaal aan een blanco keuring voor verkoop?! 😯 👿 Het trieste is dat men als partikulier denkt te kunnen kopen in vertrouwen omdat de keuring voor verkoop in orde is… maar helaas.. Bilan tot dusver voor mij persoonlijk: mijn eerste auto (BMW 525 voor 50.000 fr)maar 1 jaar mee kunnen rijden, want de eerste keer dat ik er zelf mee naar de keuring ging bleek het plots een ongevalswagen met gescheurd (!) chassis te zijn (en ik had geen ongeval gehad), een 993 4S die mij met BIV en de rest bij bijna 55000 euro gekost had die na 17 dagen uit verkeer genomen werd, en een 725 TDS voor 6000 euro, die de dag na levering bij een BMW-garage door de mand valt, en dezelfde week al opgekocht wordt door een verkoper voor het Oostblok voor 4000 euro: wederom 2000 euro verlies op een week. Mooi totaalsommetje, met dank aan diverse louche keurders… 👿 👿 En wat overeenkomt met het vorige verhaal, is dat in alle drie mijn gevallen de wagen aangeboden was aan de keuring door een garagist.. die vermoedelijk zijn connecties heeft.
Moraal van het verhaal: als er geld te verdienen valt, zullen er altijd mensen zijn die snel principes overboord gooien… 😕Met die keuringen klopt idd.
Destijds had ik een flink technisch omgebouwde Corsa .
Door het plaatsen van de zesbak , waardoor de voortrein 3cm moest verlaagd worden zou die niet meer door de keuring geraken .
Mits betaling van 500€ kon ook iemand regelen dat mijn wagen gekeurd zou geraken .
Waar juist weet ik niet , in de buurt van Leuven werd me gezegd .
De wagen mocht ik niet zelf aanbieden , dat zouden ze voor me doen . Ze moest er in elk geval door de keuring gaan , maar een blanco formulier werd me verzekerd .
Ik heb het nooit laten doen .graag gedaan, en eerlijk gezegd: het is ook wel een beetje met die bedoeling dat ik dergelijke zaken zo uitvoerig beschrijf, want ik wil iedereen die zaken besparen!! Als ook maar iemand van ons een misstap kan vermijden door te leren uit mijn fouten, dan is het allemaal waard geweest! En laten we eerlijk zijn, we zijn hier allemaal gepassioneerd door auto’s en door Porsche, en dat kan verblinden!! 😥 Het is zoals ze zeggen ‘niet allemaal goud dat blinkt’… sommige opgelapte pertes blinken ook als je ze ziet staan in een garage. En je ziet een blanco keuringsbewijs, een afgestempeld onderhoudsboekje met amper 53.000 km, een jaar garantie, enz enz… what could go wrong, right…? Yeah, right… 😥
Ik zou eens het uitgesneden krantenbericht moeten scannen en tonen, dat ging over die beruchte keurders van het keuringsstation in Anderlecht, die terecht stonden voor het keuren tegen betaling, en die ook mijn auto dus blijkbaar gekeurd hadden. Ze hebben opschorting van straf gekregen omdat ze ‘enkel minimale zaken door de vingers zagen zoals banden die wat te versleten waren en dergelijke’. Gelaste remeleidingen = minimale zaken??!! Bij zulke berichten keert je maag om. En weet je, toen Burms blijkbaar via via te horen gekregen had dat mijn wagen na die afkeuring in een garage stond, en hij interesse vertoonde, zei hij me dat hij er desnoods kon voor zorgen dat hij weer blanco gekeurd was, voor 500 euro! En waar? Anderlecht! Maar ik heb mijn principes, en wou iemand anders niet dezelfde miserie aandoen om mijn geld terug te krijgen… Het is echter triest om vast te stellen dat ondanks mijn document dat hij ondertekend had (om de wagen niet meer te verkopen, en voor onderdelen te gebruiken) uiteindelijk toch ergens iemand die wagen weer zal gekocht hebben… en wie weet met weer alle miserie van dien! 👿 😥
Echt balen om dat allemaal te lezen en ik weet dat ik vanaf nu nog waakzamer zal zijn .
Thx voor de les 😉en zoals sommigen zich misschien nog herinneren van een andere topic, bleek ook het onderhoudsboekje geheel vervalst te zijn, en bleek na rondbellen dat er dus ooit een stempel van RS Motors in Ingelmunster gestolen geweest is, en dat dus vaak vervalste Porsche onderhoudsboekjes allemaal (of als laatste, vaak niet uitgevoerde onderhoud) stempels van RS Motors blijken te hebben. En inderdaad, sinds ik er op let heb ik bij diverse louche verkopers (waaronder Burms zelf!)onderhoudsboekjes geëtalleerd zien liggen op het dashboard met allemaal stempels van… allemaal in koor… Toen ik bij die Turbo die ik nu gekocht heb plots ook weer stempels van RS Motors zag staan, sloeg mijn hart al over… 😆 Maar het waren de eerste stempels, sindsdien gingen ze bij een andere garage, en die heb ik zelf opgebeld om te zien of de vermelde werken ook echt gebeurd waren! Ik ben dan ook lichtjes paranoïde geworden in die zaken… 😉
Achteraf voel je je zo stom, als je plots ook merkt dat alles in dat ondehoudsboekje met hetzelfde kleur van stylo geschreven is, zelfde handschrift, enz enz
En wie de dans vaak ontspringt qua verantwoordelijkheid in dergelijke verhalen zijn de verzekeraars!! Die wagen is uitbetaald geweest als een perte totale, en het wrak werd eigendom van de verzekeringen. En die verkopen het wrak natuurlijk gewoon aan de hoogste bieder, teneinde hun verliezen te beperken. Dat sommige van die verkopers niet de meest betrouwbare individuen zijn, zal hen worst wezen… als ze maar het maximum kunnen recupereren van dat bedrag. Een wagen die niet meer hersteld mag worden zou vernietigd moeten worden, zoals in het buitenland vaak het geval is, ook het chassisnummer… maar dat gebeurt niet, en zo komen dergelijke wagens uiteindelijk soms weer in het verkeer! 👿
tja, zoals de meesten ook zeggen, het was een bloedmooie wagen! Ook vanbinnen: met muisgrijs leder, sportzetels met de achterkant in de wagen gespoten, enz enz. Maar ik heb mij laten verblinden… dit was echt wel ‘blinde liefde’ van op het eerste zicht! Het triestigste is dat (zoals altijd achteraf gezien!) het zo makkelijk bleek om te controleren: toen we het chassisnummer doorgaven aan de dienst Inverkeerstelling, bleek die wagen geregisteerd te zijn door de verzekeringen als een ‘klasse 8’. Dat schijnt bij navraag dus de zwaarste ongevalscategorie te zijn, wat inhoudt dat die wagen dus niet meer mag hersteld worden! 😯
Bij de herkeuring in Gent bleken 8 van de 13 meetpunten (chassis) buiten de tolerantie te zitten, en bleken, na verwijdering van diverse afdekpanelen en stofkappen, er zelfs gelaste remleidingen op te zitten 😯 😯 👿 Resultaat: onmiddellijk uit verkeer! Daar stond ik dan mooi… Het geld was op, want dit was voor mij een dure aankoop geweest waar zowel de overnameprijs voor mijn 964 inzat, alsook een financiering en wat spaargeld, en mocht ik nog eens een auto aanschaffen om tenminste naar het werk te kunnen. Ook 170.000 frank BIV betaald voor een wagen waar ik 17 dagen mee gereden heb 😥 Nadien ook nog eens miserie met de belasting omdat ik volgens hen “twee wagens in mijn boekhouding gestoken had”, belastingscontrole enz enz. De miserie hield gewoon niet op.
De wagen in uiteindelijk “voor onderdelen” gekocht door de even beruchte Andre Burms. Ik heb hem laten ondertekenen dat hij wist dat het een ongevalswagen was, dat hij een copie van het deskundigenverslag had, en dat het voor onderdelen was… 1 week later, toen ik aan de kassa van de GB de Autokazie zag staan, zag ik met grote foto mijn wagen weer te koop staan! 👿 Die mannen trekken zich geen r*** aan
Anoniem23 januari 2011 om 15:01Ik vraag me nu toch ook wel af wat de echte reden was voor het weigeren tot het verkeer ❓
Ik heb in mijn jonge/zotte jaren een Golf 3 aan de achterkant in elkaar ‘gereden’ tot tegen de achterbank. Die is toen hersteld en heb nooit problemen gehad met keuring, wel waren er enkele opmerkingen in verband met de herstellingen.
Heb jij de prosche dan direct doorverkocht?
In onderdelen had je misschien heel wat van uw geld kunnen recupereren.
Verder blijft het zuur dat er zulke oplichters er bijna altijd mee wegkomen 👿Anoniem23 januari 2011 om 14:42Porschky die wagen zag er heel mooi uit.
Het is net als met een mooie vrouw met een slecht karakter daar ben je niet veel mee .Als ik het goed begrijp ben je 50000 euro lichter .Maar is die auto in beslag genomen ? Of is die wagen gewoon uit verkeer genomen door de technische keuring ?
Als die verkoper met de noorderzon vertrokken is vrees ik dat je weinig of niets meer zal recupereren .Zag er zoals de foto’s tonen wel degelijk een leuk exemplaar uit .
Zo zie je maar dat een mooi exemplaar daarom nog niet een goed betekend .50.000 zomaar weg???
wel heel mooi exemplaar, helaas…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.