De drang

  • Maker
    Discussie
  • Wel,
    ‘t Is zo ver. De drang steekt de kop op.
    Ik heb zin in iets op 4 wielen. Please bear with me want intussen zijn de jaren van wijsheid toch wel al een beetje aangebroken en misschien komt er wel helemaal niks en is heel deze thread uiteindelijk een maat voor niks. Met de jaren van wijsheid bedoel ik dat er al eens rekening gehouden wordt met eventuele wegenbelastingen, BIV, mogelijkse kosten en “of het dat eigenlijk allemaal nog wel waard is”.

    Momenteel eigenaar van een mooie T5 Transporter en een 996 4S. Ook al kunnen ze niet verder uit elkaar liggen qua beleving, dat zijn 2 modellen die “het” hebben voor mij (die “het” gaat nog dikwijls terugkomen). In mijn wereld *moet* je haast 2 Porsches hebben. Om één of andere reden vind ik dat niet van Transporters, alhoewel een T2 af en toe ook in mijn been bijt. Ik zou dus graag nog een Porsche kopen.
    De jaren van verstand hebben me een budget gegeven dat niet heel hoog ligt, ‘t zal dus vissen worden aan de onderkant van de markt (zoals ik al heel mijn leven doe).
    Ik heb in het verleden een aantal leasebakken gehad en -eens ik ze zelf moest betalen- een 3-tal T5’s, Porschegewijs heb ik reeds gehad: 911SC Targa, 986 Boxster, 996 4S, 912 pré-impact, 964, 991, 987 Boxster en dus nu weer de oude grote liefde de 996 4S.

    Wat zou ik nu graag hebben?
    ‘t Korte verhaal: een 911 coupé, luchtgekoeld en HANDGESCHAKELD. Als ‘t effe kan ook liever geen rooie. Die “luchtgekoeld” vooral om ze als old timer te kunnen inschrijven, ik betaal al een hoop tax voor de 996 4S, en 2 van die beestjes in de garage laat het gezond verstand niet meer toe.
    Alleen heb ik me een budget van max 50k (en liever 40k) vooropgesteld en die vind je quasi niet. Ik heb er geen fluit verstand van dus ik zoek iets dat gewoon deftig rijdt en in orde staat. Geen Johnny toestanden, maar een mooie backdate apprecieer ik wel. Ik zie de laatste tijd ook graag chroom rond de ruiten. Als ‘t een chroom uitvoering is kan een Targa ook nog net. Exterieur mag dus wel mee geknoeid worden (backdate) maar interieur heb ik liever redelijk origineel. Als ‘t effe kan ook geen opzichtige spoilers, een ducktail otoh kan weer wel (het luistert nauw and it’s a thin line van wat kan en wat niet kan).

    ‘t Lange verhaal: de zoektocht, of “de drang” is eigenlijk begonnen met naar Boxsters te kijken. Een 986 graag, want een 987 vind ik niet zo mooi (de hierboven vernoemde 987 was eigenlijk van TOTMBO). Bij een Boxster geef ik mezelf maar een budget van max 20k, dat *kan* eventueel een 987 zijn als hij “het” heeft. Het hart ligt echter bij de 911, als er een Boxster komt zou dat vooral zijn om TOTMBO te plezieren.

    Ik zoek dus ofwel een 911, een 912, of een Boxster. De rest is uitgesloten. Het kan me niet schelen hoe goed zo’n 968, of 944, of 928, of … niet rijdt, ze hebben “het” niet. Een Cayman kan misschien beter rijden dan een 911 maar ik moet ze niet. Alles met meer dan 2 deuren interesseert me ook niet en… IK_WIL_GEEN_AUTOMAAT. De versnellingsbak is de ziel van de auto.

    “Simpel toch?”, hoor ik jullie al denken! Alleen komen op dit punt mijn demonen uit het verleden boven.
    Laat me dit even uitleggen: de zoektocht (min of meer) stopt nooit, dat zal wel herkenbaar zijn voor velen. Paar maand geleden zat ik al eens te snollen op mobile en ontdekte toen al dat een 912 al snel rond de 40 à 45k kostte. Smalend mobile toegeklikt en gedacht ” ‘t zijn zotten”. Verleden week toch nog maar eens gaan kijken en ja, op één of andere manier leken die prijzen me ineens “normaal”. ‘t Begon op 39k voor eentje die wel te doen was, en rond 45k a 50 zat je al op hele mooie (op foto). Ik was dus al volop aan ‘t kiezen tot ineens een oude bekende passeerde: de Smurf! 49.5k aub. Met dat beestje wordt dus ook nog altijd geleurd, en ik moest voor mezelf toegeven dat het één van de mooiste 912’s was die online stonden.
    En dat wringt.
    Ik heb ‘m verkocht voor 22k met slippende koppeling en dan nu meer dan het dubbele gaan betalen? 3 a 4 jaar later? En ja, ik weet het: marktwerking en “ze worden niet meer gemaakt” etc… maar toch blijft het zuur. In mezelf gedacht “Fuck it, daar doe ik niet aan mee, waarom ga ik eens niet tussen de 911’s snollen?”. Zoektocht aangepast en de grootste krellen voor veel geld zien passeren. Pré-impacts vind je niet in die prijsklasse (en dat is momenteel het favoriet model), de impactbumper is meestal mijn minst favoriet model (tenzij de stance en kleur “af” is zoals die van The Bridge), en de 964 begint pas vanaf 45k.
    964-gewijs heb ik dan krak hetzelfde probleem als met de 912, nl. de Murano. Verkocht voor 42k en ja, ok, die had werk nodig. Hij reed als een dolle en was technisch 100% maar 330k kms lieten zich zien in de carrosserie en eerder vroeg dan laat gingen er toch ook aan de technische kant eens kosten komen. Toch blijft het ook hier zuur om nu meer te betalen voor een simpele zwarte of grijze terwijl de Murano speciaal was. Die had “het”.

    Zo, dat was het een beetje.
    Wat zoek ik dan eigenlijk? Iets speciaal (imo) voor niet te zot veel geld. Zoals ik hierboven al zei: zo’n impactbumper zoals in The Bridge, de 912E die ik enkele maanden geleden te koop zag staan op pf.nl en getransformeerd werd naar een impactbumper, een nette Boxster in een speciale kleur, maar liefst iets dat door iemand hier (of via via) bekend is. Vandaar mijn vraag hier.

    Ik weet dat ik misschien veel vraag, ik weet ook dat mijn budget eerder beperkt is (alhoewel 50k wel een shitload of money is), maar het gezond verstand laat me niet toe om +50k uit te geven aan een oud hok terwijl je voor dat geld in quasi elke nieuwe auto kan rondrijden met meer pk’s en veel meer comfort. Ik zoek ook helemaal geen pk’s of comfort, maar trop is teveel. Ik heb me er ook bij neergelegd dat de tijden van 20k voor zoiets voorbij zijn, ik weet dat ik de Murano en de Smurf niet had moeten verkopen maar soms moet een man doen wat een man moet doen.
    Als jullie dus iets cools weten staan, iets dat “het” heeft (en wat “het” is dat weet ik maar als ik foto’s zie), dan laten jullie het hier maar weten. Wees niet boos als er uiteindelijk toch niets uit de bus komt en ik gewoon verder doe met de huidige of ineens besluit een T2 te kopen. Wees ook niet boos als ik een getoonde auto affakkel tot op de grond. Niets is te gek om te posten want wat jullie fout vinden vind ik misschien net mooi of omgekeerd.

    Ik geef mezelf véééél tijd, maar hoop stiekem dat ik asap iets heb :thumleft:

    O ja, weet niet of ik het reeds vernoemd had, maar GEEN AUTOMATEN!!

15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 475)
    • persoonlijk vind ik de 993 de allerlaatste lucht gekoelde de mooiste,en dan het geluid van deze wagen de max+

        In sommige culturen draagt de vrouw de man naar huis als hij te diep in de glazen gekeken heeft! :coolness:

            het circuit op :music:

              [quote=”Mushroom” post=268501]echter vraag ik me eerder af of we binnen 10 a 20 jaar nog toegang zullen hebben tot pakweg naft. Niks nefaster voor waardebehoud als iets waar je niets meer kan/mag mee doen.
              [/quote]

              Awel, ik ben de laatste tijd krak hetzelfde aan het denken. Waar moet het met onze hobby naartoe ?

                In sommige culturen moet de vrouw drie meter achter haar man gaan. Maar ik heb liever dat mijn vrouw een meter voor mij gaat. Kwestie van mijn nek niet te overbelasten :happy:

                En dan ziet ze het niet als ik toch naar andere vrouwen kijk. Lang leve de zon en de uitvinding van een zonnebril :mrgreen:

                  [quote=”Mushroom” post=268501]
                  En Zuff? Als je de wagen parkeert en je kijkt niet tenminste 3x over de schouder terwijl je weg stapt, dan heb je de verkeerde auto gekocht :mrgreen:[/quote]

                  geldt deze regel enkel voor een auto of …? :happy:

                      Dat kan snel veranderen, wie postte hier laatst een “gewone” 996 voor 45k?
                      ‘k Denk niet dat ze het er ooit (in de nabije toekomst) voor gaan krijgen, ook al heeft hij maar 23k kms.

                      Soit, the thing is, ik denk wel dat sommige 996-modellen ooit “opgepikt” gaan worden in de stijgende rangorde van “to have 911’s”. Alleen zijn ze ook weer hier onder het verkeerde gesternte geboren. Moesten we niet in een wereld wonen vol groenen en batterijen en Tesla’s etc… dan zou ik mijn 4S onder een dekentje zetten en er gewoon naar kijken, echter vraag ik me eerder af of we binnen 10 a 20 jaar nog toegang zullen hebben tot pakweg naft. Niks nefaster voor waardebehoud als iets waar je niets meer kan/mag mee doen.

                      En Zuff? Als je de wagen parkeert en je kijkt niet tenminste 3x over de schouder terwijl je weg stapt, dan heb je de verkeerde auto gekocht :mrgreen:

                        Het zou me ten zeerste verbazen als de 996 hetzelfde gaat doen in toekomstige waarde als z’n luchtgekoelde voorgangers.

                        Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de 996 wel de Elf is, waar je het meeste 911 voor het minste geld kan bekomen.

                        en als dat zo is, zal het model voorlopig wel populair blijven toch.

                        Maar zou de kwaliteit van auto’s die nu van de band rollen op lange termijn goed genoeg zijn om er tig jaren mee te blijven rijden?

                        Ik betwijfel het… (maar ik heb geen glazen bolleke natuurlijk)

                          die zie je wel hoor ZUFF, prachtig zicht in de achteruitkijkspiegels.

                            Die brede blinkende poep zie je wel niet als je zelf rijdt, enkel als je de 4S volgt met een andere wagen 😆 😆 😆 Dus je hebt blijkbaar een chauffeur nodig :up:
                            Ook vind ik het geluid van een 996 het mooiste , met of zonder speciale uitlaat

                            Rode Wijn uit 1998 of 2004 smaakt ook beter dan wijn van bouwjaar 2015-2016
                            :drink:

                              996 4S onder een doek zetten. Af en toe eens mee rijden en vooral bewonderen. En binnen x aantal jaar is dat wat vandaag een 964 is. Ik ben ook terug zoekende maar tot op heden ook niets naar mijn zin gevonden. Van het weekend nog een rode 996 4S gezien. Alleen die brede poep al. En blinken 😯

                                Een 996 4S is idd ook al een ouw sleur, maar zo’n foto’s kan ik van de mijne toch niet nemen 8)

                                ScreenHunter_35Jun.0512.13.jpg

                                ScreenHunter_36Jun.0512.13.jpg

                                Foto’s van de motor of zo staan er niet bij. Foto van het interieur net genomen zodat je de wang van de bestuurderszetel net niet ziet, etc… Zelfs al zien ze er op foto deftig uit dan valt het toch nog dikwijls tegen eens je ter plaatse bent. Zo zag ik een perfect herspoten 912 F-model staan voor net geen 50k, ‘t was een rooie, maar hij zag er zo goed uit op foto dat ik bijna gaan zien was, nu lees ik ergens van iemand die ‘m gaan bekijken is dat de bodem vol gaten zat.
                                Ik ken mezelf en als ik ga kijken zijn dat dingen die ik helemaal niet bekijk, ik moet dus heel de auto op foto kunnen zien en da’s dikwijls niet fraai. In ‘t echt is’t dan meestal nog erger.

                                Een 997 was vroeger NOG duurder dan een 996 aan VB, weet niet hoe dat nu zit, maar geen enkele (betaalbare) 997 spreekt me even hard aan dan een 996 4S. Dat model heeft echt alles, behalve de folklore van een oudje.

                                  Waarom geen 997 Mush? De velgen heb je al, nog een ducktail erop en je hebt een Sport Classic replica. En je bespaart elk jaar een paar honderd € aan VB

                                15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 475)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.