De drang

  • Maker
    Discussie
  • Wel,
    ‘t Is zo ver. De drang steekt de kop op.
    Ik heb zin in iets op 4 wielen. Please bear with me want intussen zijn de jaren van wijsheid toch wel al een beetje aangebroken en misschien komt er wel helemaal niks en is heel deze thread uiteindelijk een maat voor niks. Met de jaren van wijsheid bedoel ik dat er al eens rekening gehouden wordt met eventuele wegenbelastingen, BIV, mogelijkse kosten en “of het dat eigenlijk allemaal nog wel waard is”.

    Momenteel eigenaar van een mooie T5 Transporter en een 996 4S. Ook al kunnen ze niet verder uit elkaar liggen qua beleving, dat zijn 2 modellen die “het” hebben voor mij (die “het” gaat nog dikwijls terugkomen). In mijn wereld *moet* je haast 2 Porsches hebben. Om één of andere reden vind ik dat niet van Transporters, alhoewel een T2 af en toe ook in mijn been bijt. Ik zou dus graag nog een Porsche kopen.
    De jaren van verstand hebben me een budget gegeven dat niet heel hoog ligt, ‘t zal dus vissen worden aan de onderkant van de markt (zoals ik al heel mijn leven doe).
    Ik heb in het verleden een aantal leasebakken gehad en -eens ik ze zelf moest betalen- een 3-tal T5’s, Porschegewijs heb ik reeds gehad: 911SC Targa, 986 Boxster, 996 4S, 912 pré-impact, 964, 991, 987 Boxster en dus nu weer de oude grote liefde de 996 4S.

    Wat zou ik nu graag hebben?
    ‘t Korte verhaal: een 911 coupé, luchtgekoeld en HANDGESCHAKELD. Als ‘t effe kan ook liever geen rooie. Die “luchtgekoeld” vooral om ze als old timer te kunnen inschrijven, ik betaal al een hoop tax voor de 996 4S, en 2 van die beestjes in de garage laat het gezond verstand niet meer toe.
    Alleen heb ik me een budget van max 50k (en liever 40k) vooropgesteld en die vind je quasi niet. Ik heb er geen fluit verstand van dus ik zoek iets dat gewoon deftig rijdt en in orde staat. Geen Johnny toestanden, maar een mooie backdate apprecieer ik wel. Ik zie de laatste tijd ook graag chroom rond de ruiten. Als ‘t een chroom uitvoering is kan een Targa ook nog net. Exterieur mag dus wel mee geknoeid worden (backdate) maar interieur heb ik liever redelijk origineel. Als ‘t effe kan ook geen opzichtige spoilers, een ducktail otoh kan weer wel (het luistert nauw and it’s a thin line van wat kan en wat niet kan).

    ‘t Lange verhaal: de zoektocht, of “de drang” is eigenlijk begonnen met naar Boxsters te kijken. Een 986 graag, want een 987 vind ik niet zo mooi (de hierboven vernoemde 987 was eigenlijk van TOTMBO). Bij een Boxster geef ik mezelf maar een budget van max 20k, dat *kan* eventueel een 987 zijn als hij “het” heeft. Het hart ligt echter bij de 911, als er een Boxster komt zou dat vooral zijn om TOTMBO te plezieren.

    Ik zoek dus ofwel een 911, een 912, of een Boxster. De rest is uitgesloten. Het kan me niet schelen hoe goed zo’n 968, of 944, of 928, of … niet rijdt, ze hebben “het” niet. Een Cayman kan misschien beter rijden dan een 911 maar ik moet ze niet. Alles met meer dan 2 deuren interesseert me ook niet en… IK_WIL_GEEN_AUTOMAAT. De versnellingsbak is de ziel van de auto.

    “Simpel toch?”, hoor ik jullie al denken! Alleen komen op dit punt mijn demonen uit het verleden boven.
    Laat me dit even uitleggen: de zoektocht (min of meer) stopt nooit, dat zal wel herkenbaar zijn voor velen. Paar maand geleden zat ik al eens te snollen op mobile en ontdekte toen al dat een 912 al snel rond de 40 à 45k kostte. Smalend mobile toegeklikt en gedacht ” ‘t zijn zotten”. Verleden week toch nog maar eens gaan kijken en ja, op één of andere manier leken die prijzen me ineens “normaal”. ‘t Begon op 39k voor eentje die wel te doen was, en rond 45k a 50 zat je al op hele mooie (op foto). Ik was dus al volop aan ‘t kiezen tot ineens een oude bekende passeerde: de Smurf! 49.5k aub. Met dat beestje wordt dus ook nog altijd geleurd, en ik moest voor mezelf toegeven dat het één van de mooiste 912’s was die online stonden.
    En dat wringt.
    Ik heb ‘m verkocht voor 22k met slippende koppeling en dan nu meer dan het dubbele gaan betalen? 3 a 4 jaar later? En ja, ik weet het: marktwerking en “ze worden niet meer gemaakt” etc… maar toch blijft het zuur. In mezelf gedacht “Fuck it, daar doe ik niet aan mee, waarom ga ik eens niet tussen de 911’s snollen?”. Zoektocht aangepast en de grootste krellen voor veel geld zien passeren. Pré-impacts vind je niet in die prijsklasse (en dat is momenteel het favoriet model), de impactbumper is meestal mijn minst favoriet model (tenzij de stance en kleur “af” is zoals die van The Bridge), en de 964 begint pas vanaf 45k.
    964-gewijs heb ik dan krak hetzelfde probleem als met de 912, nl. de Murano. Verkocht voor 42k en ja, ok, die had werk nodig. Hij reed als een dolle en was technisch 100% maar 330k kms lieten zich zien in de carrosserie en eerder vroeg dan laat gingen er toch ook aan de technische kant eens kosten komen. Toch blijft het ook hier zuur om nu meer te betalen voor een simpele zwarte of grijze terwijl de Murano speciaal was. Die had “het”.

    Zo, dat was het een beetje.
    Wat zoek ik dan eigenlijk? Iets speciaal (imo) voor niet te zot veel geld. Zoals ik hierboven al zei: zo’n impactbumper zoals in The Bridge, de 912E die ik enkele maanden geleden te koop zag staan op pf.nl en getransformeerd werd naar een impactbumper, een nette Boxster in een speciale kleur, maar liefst iets dat door iemand hier (of via via) bekend is. Vandaar mijn vraag hier.

    Ik weet dat ik misschien veel vraag, ik weet ook dat mijn budget eerder beperkt is (alhoewel 50k wel een shitload of money is), maar het gezond verstand laat me niet toe om +50k uit te geven aan een oud hok terwijl je voor dat geld in quasi elke nieuwe auto kan rondrijden met meer pk’s en veel meer comfort. Ik zoek ook helemaal geen pk’s of comfort, maar trop is teveel. Ik heb me er ook bij neergelegd dat de tijden van 20k voor zoiets voorbij zijn, ik weet dat ik de Murano en de Smurf niet had moeten verkopen maar soms moet een man doen wat een man moet doen.
    Als jullie dus iets cools weten staan, iets dat “het” heeft (en wat “het” is dat weet ik maar als ik foto’s zie), dan laten jullie het hier maar weten. Wees niet boos als er uiteindelijk toch niets uit de bus komt en ik gewoon verder doe met de huidige of ineens besluit een T2 te kopen. Wees ook niet boos als ik een getoonde auto affakkel tot op de grond. Niets is te gek om te posten want wat jullie fout vinden vind ik misschien net mooi of omgekeerd.

    Ik geef mezelf véééél tijd, maar hoop stiekem dat ik asap iets heb :thumleft:

    O ja, weet niet of ik het reeds vernoemd had, maar GEEN AUTOMATEN!!

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 475)

    • 62k
      53k als je BTW kan recupereren :salut:
      ‘t Is dan nog eens ne PDK ook, makkelijk in de file :up:
      3.5 jaar oud, ik noem dat “jong”


      67k en een luizige 54k kms… Dat zou ik met meer vertrouwen kopen dan zo’n oud gebakje die je dan eerst ook nog eens moet de-amerikaniseren, want voor dat geld doen zij de moeite niet hoor 😉

      Zijn trouwens gewoon de twee eerste hits die ik vond op Mobile. Als je hier en daar wat gaat “krabben” vind je d’r waarschijnlijk wel nog goedkopere.

        [quote=”Mushroom” post=267457] respectievelijk 55k en 58k, dat zijn prijzen die ik er niet aan geef. …….Voor dat geld koop je straks een jonge 991.1 :salut:[/quote]

        Dan mag je mij die toch eens wijzen voor dat budget …. :wtf: ,of jij bedoeld 2012/2013 jong ……. 😳 denk toch dat je hier de trein mist …….. :coolness:

          Toegevoegd aan favorieten :up:
          Thx!

            Vreesde het al, dat hij duur zou zijn. Hou zeker ook de website van Thierry Vannerom in de gaten: Classic Room. Er staat op het moment niks op dat aan je criteria voldoet, maar vaak heeft hij nog dingen, die niet op de site staan. Super correcte kerel, die het wereldje van de oldtimers goed kent. Ik heb er mijn 997 gevonden destijds, geen seconde spijt van gehad.

              Een 912E heb ik in principe (maar zeg nooit nooit) voor mezelf afgeschreven. Anyway, hij stond er zo mooi bij (zelfs in 4×4 uitvoering, lees: hoog) dat ik er toch maar een belletje aan gewaagd heb.
              De blauwe (ook al is dat op zich een prachtige auto, net zoals die eerder genoemde Schieferblauwe) is ook weer net niet speciaal genoeg.
              Anyway, zonder iets van commentaar te willen geven op auto, noch verkoper: respectievelijk 55k en 58k, dat zijn prijzen die ik er niet aan geef. Anderen zullen hem wel meer willen dan ik en dat er misschien wel voor geven. Voor dat geld koop je straks een jonge 991.1 :salut:

                Ne 912E, maar speciaal kleurke, zet wel nooit prijzen op zijn site. Ombouw naar Europese stijl moet je nog doen

                Ene uit 1986 iris blauw, ook nog Amerikaanse blokken

                Het is een gekende handelaar, bedrijf van vader op zoon, toffe kerel, meestal Amerikaanse import

                  :respect2: :respect2:

                  1. Proper, netjes, kleur net niet speciaal genoeg
                  2. Niet echt mijn ding. Ook niet zonder wrap 😳
                  3. 😯 8) :lekker: :lekker: :lekker:
                  Direct gebeld, staat helaas nog steeds online na al lang verkocht geweest te zijn. Typisch probleem op de Classic Trader site volgens de (vriendelijke) verkoper van Oldtimerfarm.

                  XXX

                    Schieferblau – 37.911€
                    https://gocar.be/nl/autovlan/tweedehands-auto/Porsche/911/CARRERA-32-COUPE-t4buq9ne

                    Origineel Bordeaux met Martini wrap (is nog van Jaques geweest) – 36.500€ met Turbo stoelen…
                    https://www.autokkazie.be/tweedehands-belgie/auto/porsche/911/porsche-911-1982-occasie-911771

                    Ne rare groene voor 30000€
                    je moet er wat aan sleutelen, maar dit is sleutelwerk op Mush zijn maat; velgen, dikke achterblokken, koplampen…
                    https://www.classic-trader.com/nl/oldtimer/advertentie/porsche/911/911-2-7/1974/120427

                      [quote=”Bladerunner” post=267432]of je moet tot de categorie behoren, “het is enkel goed als het duur is”[/quote]

                      Nee hoor, integendeel :up:
                      ‘t Ding is dat -als er afgetikt moet worden- het toch altijd tot een 😯 leidt. Ik zoek de dure niet, de dure vinden mij altijd quoi 😉

                      Je hebt overschot van gelijk hoor, en moest de eigenaar wat meer foto’s lossen van bvb zijn (volgens hem) volledig nieuw interieur en daarbij een factuur van de gedane werken aan motor en remmerij (of nog maar de aangekochte onderdelen), ik zou misschien ook beginnen twijfelen. Nu echter moet je maar op alles hopen. Bvb: wie heeft die revisie gedaan? Zijn zieke leraar? Of iemand waar je wel kan gaan aankloppen als er iets fout is?
                      Hij is voor 99% compleet. En wat mankeert er dan allemaal? Die dure (bijna niet te vinden) raamkaders? Je weet ook dat, als iemand zegt dat hij 99% compleet is, het in praktijk meestal maar 90% is, of 80. Allezja, da’s mijn ervaring. Misschien ben ik te negatief, maar bij aankoop van zoiets kan je nooit negatief genoeg zijn.
                      Wat kost een deftige set Fuchs’ tegenwoordig?
                      Nee, nee, nee, teveel onduidelijkheid en onzekerheden voor mij. Ikzelf weet er veel te weinig van om hiermee door te gaan. Ik ken ook niet genoeg mensen die mensen kennen, die op hun beurt weer mensen kennen.

                      Best case scenario: je kan die meekrijgen voor 23k denk ik, je betaalt 3 a 4k om ‘m ergens te laten spuiten en pakt nog 2k voor die 1% onderdelen die blijkbaar mankeren. Dan zit je voor 30k ongeveer in een 911 die net herspoten is en een motorrevisie en nieuwe remmen en interieur heeft. Koopje van het jaar.
                      Worst case: meepakken voor 23k, die motor niet goed gereviseerd, remmen niet werken zoals het hoort, bak naar de botten (hier is geen sprake van), carrosserie een vergiet (ook geen sprake van, alleen dat ze er gingen aan beginnen), en kweeniewa dure onderdelen die missen.

                      Nee, ik durf dat niet 😳

                        Als de motor goed gedaan is en de kas is hard ben je echt geen 50K kwijt, of je moet tot de categorie behoren, “het is enkel goed als het duur is”.
                        Je kan deze dan ook in he “The Bridge” groen of kanariepietgeel laten spuiten.
                        Een kameraad zijn 2.7 staat momenteel bij Bernard Dossogne ter restauratie en deze is heeeel schappelijk in prijs.

                          Moest ik er zelf iets kunnen aan doen dan zou ik voor zoiets gaan, maar nu is dit kansloos. Tegen dat die bovenste foto ooit op die onderste lijkt ben ik méér dan 50k kwijt. Dan heb je het G-type dat 5 jaar geleden niemand wou. Niks mis met een 2.7 (in mijn wereld) , maar de prijs moet dan navenant zijn.
                          Kleur staat mij dan ook niet echt aan, dan zou ik eerder voor die olijfgroen/rode gaan aan 33k die hier eerder reeds passeerde. Daar is dan het “probleem” dat dat weer een SC is, ik zou dan liever eens een 2.7 of een 3.2 hebben.

                          Ik betrap mezelf er op dat de Kärchergele me in eerste instantie altijd het hardst aanspreken. Zowel G als F.
                          Van zo’n foto’s word ik hebberig:

                          Ik was braaf mijn toer aan’t afwachten tot hij ging afslaan van 43k naar minder, maar hij heeft er net 4k bijgedaan. Dat wordt ‘m dus ook niet. Ik heb bepaalde budgetten in mijn hoofd, dat model geef ik max dat, voor dat model max dat. Zijn die budgetten ontoereikend, dan is dat maar zo. Met de nieuwe mogelijke “kweddelen” met keuring en waarschijnlijk GVA geef ik mezelf nog wat meer tijd, maar hoe meer jullie er posten hoe liever ik het heb :up:

                            KLIK

                            123-2-3.png

                            911S_1976_Blue_2.jpg

                              Ik vind Mush zelfs vrij sympathiek ! :drink: :drink: maar in een 924 automaat zie ik hem nog niet dadelijk mee rondkarren

                                ‘k Ben blij dat het je opvalt! :mrgreen: :drink:

                                  Voor de rest ben je gene moeilijke, hé Mush!? :happy:

                                15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 475)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.