De drang

  • Maker
    Discussie
  • Wel,
    ‘t Is zo ver. De drang steekt de kop op.
    Ik heb zin in iets op 4 wielen. Please bear with me want intussen zijn de jaren van wijsheid toch wel al een beetje aangebroken en misschien komt er wel helemaal niks en is heel deze thread uiteindelijk een maat voor niks. Met de jaren van wijsheid bedoel ik dat er al eens rekening gehouden wordt met eventuele wegenbelastingen, BIV, mogelijkse kosten en “of het dat eigenlijk allemaal nog wel waard is”.

    Momenteel eigenaar van een mooie T5 Transporter en een 996 4S. Ook al kunnen ze niet verder uit elkaar liggen qua beleving, dat zijn 2 modellen die “het” hebben voor mij (die “het” gaat nog dikwijls terugkomen). In mijn wereld *moet* je haast 2 Porsches hebben. Om één of andere reden vind ik dat niet van Transporters, alhoewel een T2 af en toe ook in mijn been bijt. Ik zou dus graag nog een Porsche kopen.
    De jaren van verstand hebben me een budget gegeven dat niet heel hoog ligt, ‘t zal dus vissen worden aan de onderkant van de markt (zoals ik al heel mijn leven doe).
    Ik heb in het verleden een aantal leasebakken gehad en -eens ik ze zelf moest betalen- een 3-tal T5’s, Porschegewijs heb ik reeds gehad: 911SC Targa, 986 Boxster, 996 4S, 912 pré-impact, 964, 991, 987 Boxster en dus nu weer de oude grote liefde de 996 4S.

    Wat zou ik nu graag hebben?
    ‘t Korte verhaal: een 911 coupé, luchtgekoeld en HANDGESCHAKELD. Als ‘t effe kan ook liever geen rooie. Die “luchtgekoeld” vooral om ze als old timer te kunnen inschrijven, ik betaal al een hoop tax voor de 996 4S, en 2 van die beestjes in de garage laat het gezond verstand niet meer toe.
    Alleen heb ik me een budget van max 50k (en liever 40k) vooropgesteld en die vind je quasi niet. Ik heb er geen fluit verstand van dus ik zoek iets dat gewoon deftig rijdt en in orde staat. Geen Johnny toestanden, maar een mooie backdate apprecieer ik wel. Ik zie de laatste tijd ook graag chroom rond de ruiten. Als ‘t een chroom uitvoering is kan een Targa ook nog net. Exterieur mag dus wel mee geknoeid worden (backdate) maar interieur heb ik liever redelijk origineel. Als ‘t effe kan ook geen opzichtige spoilers, een ducktail otoh kan weer wel (het luistert nauw and it’s a thin line van wat kan en wat niet kan).

    ‘t Lange verhaal: de zoektocht, of “de drang” is eigenlijk begonnen met naar Boxsters te kijken. Een 986 graag, want een 987 vind ik niet zo mooi (de hierboven vernoemde 987 was eigenlijk van TOTMBO). Bij een Boxster geef ik mezelf maar een budget van max 20k, dat *kan* eventueel een 987 zijn als hij “het” heeft. Het hart ligt echter bij de 911, als er een Boxster komt zou dat vooral zijn om TOTMBO te plezieren.

    Ik zoek dus ofwel een 911, een 912, of een Boxster. De rest is uitgesloten. Het kan me niet schelen hoe goed zo’n 968, of 944, of 928, of … niet rijdt, ze hebben “het” niet. Een Cayman kan misschien beter rijden dan een 911 maar ik moet ze niet. Alles met meer dan 2 deuren interesseert me ook niet en… IK_WIL_GEEN_AUTOMAAT. De versnellingsbak is de ziel van de auto.

    “Simpel toch?”, hoor ik jullie al denken! Alleen komen op dit punt mijn demonen uit het verleden boven.
    Laat me dit even uitleggen: de zoektocht (min of meer) stopt nooit, dat zal wel herkenbaar zijn voor velen. Paar maand geleden zat ik al eens te snollen op mobile en ontdekte toen al dat een 912 al snel rond de 40 à 45k kostte. Smalend mobile toegeklikt en gedacht ” ‘t zijn zotten”. Verleden week toch nog maar eens gaan kijken en ja, op één of andere manier leken die prijzen me ineens “normaal”. ‘t Begon op 39k voor eentje die wel te doen was, en rond 45k a 50 zat je al op hele mooie (op foto). Ik was dus al volop aan ‘t kiezen tot ineens een oude bekende passeerde: de Smurf! 49.5k aub. Met dat beestje wordt dus ook nog altijd geleurd, en ik moest voor mezelf toegeven dat het één van de mooiste 912’s was die online stonden.
    En dat wringt.
    Ik heb ‘m verkocht voor 22k met slippende koppeling en dan nu meer dan het dubbele gaan betalen? 3 a 4 jaar later? En ja, ik weet het: marktwerking en “ze worden niet meer gemaakt” etc… maar toch blijft het zuur. In mezelf gedacht “Fuck it, daar doe ik niet aan mee, waarom ga ik eens niet tussen de 911’s snollen?”. Zoektocht aangepast en de grootste krellen voor veel geld zien passeren. Pré-impacts vind je niet in die prijsklasse (en dat is momenteel het favoriet model), de impactbumper is meestal mijn minst favoriet model (tenzij de stance en kleur “af” is zoals die van The Bridge), en de 964 begint pas vanaf 45k.
    964-gewijs heb ik dan krak hetzelfde probleem als met de 912, nl. de Murano. Verkocht voor 42k en ja, ok, die had werk nodig. Hij reed als een dolle en was technisch 100% maar 330k kms lieten zich zien in de carrosserie en eerder vroeg dan laat gingen er toch ook aan de technische kant eens kosten komen. Toch blijft het ook hier zuur om nu meer te betalen voor een simpele zwarte of grijze terwijl de Murano speciaal was. Die had “het”.

    Zo, dat was het een beetje.
    Wat zoek ik dan eigenlijk? Iets speciaal (imo) voor niet te zot veel geld. Zoals ik hierboven al zei: zo’n impactbumper zoals in The Bridge, de 912E die ik enkele maanden geleden te koop zag staan op pf.nl en getransformeerd werd naar een impactbumper, een nette Boxster in een speciale kleur, maar liefst iets dat door iemand hier (of via via) bekend is. Vandaar mijn vraag hier.

    Ik weet dat ik misschien veel vraag, ik weet ook dat mijn budget eerder beperkt is (alhoewel 50k wel een shitload of money is), maar het gezond verstand laat me niet toe om +50k uit te geven aan een oud hok terwijl je voor dat geld in quasi elke nieuwe auto kan rondrijden met meer pk’s en veel meer comfort. Ik zoek ook helemaal geen pk’s of comfort, maar trop is teveel. Ik heb me er ook bij neergelegd dat de tijden van 20k voor zoiets voorbij zijn, ik weet dat ik de Murano en de Smurf niet had moeten verkopen maar soms moet een man doen wat een man moet doen.
    Als jullie dus iets cools weten staan, iets dat “het” heeft (en wat “het” is dat weet ik maar als ik foto’s zie), dan laten jullie het hier maar weten. Wees niet boos als er uiteindelijk toch niets uit de bus komt en ik gewoon verder doe met de huidige of ineens besluit een T2 te kopen. Wees ook niet boos als ik een getoonde auto affakkel tot op de grond. Niets is te gek om te posten want wat jullie fout vinden vind ik misschien net mooi of omgekeerd.

    Ik geef mezelf véééél tijd, maar hoop stiekem dat ik asap iets heb :thumleft:

    O ja, weet niet of ik het reeds vernoemd had, maar GEEN AUTOMATEN!!

15 reacties aan het bekijken - 361 tot 375 (van in totaal 475)
    • [quote=”wing” post=264687]ik denk dat hij het “sport knopje” bij een PDK nog nooit gebruikt heeft gehad… :happy: :mrgreen:[/quote]
      Sport knopje is bullschit sport + is al ietsje beter op circuit, zelf schakelen is :up:

        Eigenlijk niet echt iets op af te keuren, maar toch weer net niet 😕
        Combinatie buiten- en binnenkleur vind ik zeker kunnen, maar ik zit hier nu al met 2 brave blauwe, de derde (en mijn 10e Porsche in totaal) moet knallen 8). Nog steeds voorkeur voor pré-impact though…

          https://www.2dehands.be/autos/porsche/911/porsche-911-sc-410924015.html

          Geen kakkleur maar OAK GREEN (gok ik)
          Heel mooie kleur (maar natuurlijk ben ik niet onbevooroordeeld) :engeltje:

          Correctie: wel kakbruin interieur (afhankelijk van wat je gegeten hebt natuurlijk) :happy: :happy:

          911sc.jpg

            Het “Sport” knopje, zodat de luie bompa’s zich nog eens jong voelen :mrgreen: :happy:

            En idd, logisch dat wat ik verwachtte er niet kwam, dat was de point van heel het verhaal.

            Gewoon persoonlijke indruk, en jullie ervaring mag anders zijn hoor :up: Lekker makkelijk toch zo’n PDK, je moet haast niets meer doen. Wie zoekt dat nu niet in een sportwagen? :engeltje:

            Maar soit…
            De zoektocht.
            Mooie karren mogen nog altijd getoond worden. Blijkbaar val ik tegenwoordig (bij een F) op Kärcher-geel 8)

            Al die die ik vind zijn altijd net (of een heel pak) buiten bereik, gewoon slikken en aftikken daar doe ik niet aan mee. ‘t Moet een zoektocht blijven en ik moet het gevoel hebben een zaakje te doen. Er zijn altijd zaakjes te doen, getuige de net aangekochte Boxster.
            Budget gaat nu eerder naar max. 40k (laat dit effe goed indringen) en doordat er toch weer een vrij recente bijgekomen is die wel meevalt qua jaarlijkse tax, maar toch ook weer niet, is alles wat niet als oldtimer kan ingeschreven worden uitgesloten. Funky kleurtjes welkom. Kakbruin ook :popcorn:

              ik denk dat hij het “sport knopje” bij een PDK nog nooit gebruikt heeft gehad… :happy: :mrgreen:

                [quote=”Mushroom” post=264669]….Geeuw. Want gewoon aan 120/u rijden op de autosnelweg = geeuw, met elke Porsche.
                Ik zeg: schakel eens een vitesse lager zodat we de uitlaat nog eens extra horen en er een beetje beweging inkomt.
                Wat stelde ik me in gedachten voor?
                Het geluid van de motor die een fractie van een seconde effe omhoog gaat doordat hij in vrij komt, dan de neus effe naar beneden terwijl je de motor even hoort inhouden om dan ineens een 1000 tr/min hoger in toeren te gaan, de kont tegelijkertijd tegen het asfalt drukkend en met de neus omhoog nieuwe limieten opzoekend. Wat kreeg ik in realiteit?
                Vroooooooooooooooooooom, Vroooooooooooooom
                Niet meer, niet minder. Die auto *bewoog* niet. Gewoon 1000 tr/min hoger in toeren en dat was’t. .[/quote]

                logisch dat wat je vraagt/verwacht niet uitkomt.
                doe hetzelfde met een handgeschakelde en die zal aan die snelheid van 7 naar 6 onder die belasting evenmin de neus ff oprichten
                noch het verwachte geluid produceren. mss alleen kunstmatig door downshift auto rev.

                  [quote=”Mushroom” post=264044]….De Smurf zijn verhaal (alsook de zoektocht naar de smurf) is HIER paginabreed uitgesmeerd op ‘t forum. Good times toen, ‘t is met die zoektocht in het achterhoofd dat ik deze zoektocht begonnen ben. Merk dat de budgetten sindsdien flink opgetrokken zijn. Hadden we ‘t toen maar geweten….[/quote]
                  z776_n.jpg

                    @Yellow Submarine: Hangt dat ook niet een beetje af of het een droge warmte is of een vochtige warmte ?

                      Zeg nooit nooit, maar in mijn geval zou die gunstige fiscaliteit al serieus moeten doorslaan. Voor een paar 100 Euro ga ik mezelf niet veroordelen tot een halve auto met niks van plezier.
                      Qua pk’s let ik er wel op want pk’s boeien me niet. Opties boeien me ook niet. De net gekochte 986 heeft blijkbaar ook een Harmann audio installatie. Ben ik pas gisterenavond te weten gekomen toen hij hier al stond en ik in de papieren aan’t snuisteren was. Wel leuk natuurlijk dat dat er allemaal op staat, maar zelf bestellen? Mèèh.

                      Die Duitse post effe vertalen naar ‘t Vlaams: Wij, bij Porsche, weten dat er hier en daar nog f*ckers zijn die persé met zo’n voorbijgestreefde manuele bak willen rijden, we zullen ze dan ook graag een extra duur superdeluxe gelimiteerde versie in hun maag splitsen terwijl wij ons geld tellen.
                      Soit, hoe sneller, hoe liever. Dat ze de 911 maar snel alleen in PDK uitbrengen, dan moet ik niet meer kwijlen op de nieuwe. Zo een R is toch 50% dat je betaalt voor de auto en 50% hype, en dus niet desireable voor een arme luis als ik. Ik moet het gevoel hebben een zaakje te doen en da’s bij zo’n R niet het geval. Als je een paar maand later het dubbele kan cashen omdat ze gewild zijn, da’s wat anders, maar dan kan je evengoed beleggen in Bitcoin. Da’s ook afwachten.

                      Ik reed ooit eens mee in een recente Porsche met PDK… Bestuurder had ‘m net, sportuilaat op etc, the whole shabang. We hobbelen dus op de E40 aan een deftige snelheid (voor de pliesie toch) van 120 a 130/u. Monotoom geluid van de uitlaat en een beetje rijgeluid waren te horen in de cockpit.
                      Geeuw.
                      Want gewoon aan 120/u rijden op de autosnelweg = geeuw, met elke Porsche.
                      Ik zeg: schakel eens een vitesse lager zodat we de uitlaat nog eens extra horen en er een beetje beweging inkomt.
                      Wat stelde ik me in gedachten voor?
                      Het geluid van de motor die een fractie van een seconde effe omhoog gaat doordat hij in vrij komt, dan de neus effe naar beneden terwijl je de motor even hoort inhouden om dan ineens een 1000 tr/min hoger in toeren te gaan, de kont tegelijkertijd tegen het asfalt drukkend en met de neus omhoog nieuwe limieten opzoekend.
                      Wat kreeg ik in realiteit?
                      Vroooooooooooooooooooom, Vroooooooooooooom
                      Niet meer, niet minder. Die auto *bewoog* niet. Gewoon 1000 tr/min hoger in toeren en dat was’t. Ik bekeek hem, hij bekeek mij. Tik op de + op het stuur en we reden weer gezapig voort. Ik was toen in de markt voor een nieuwe 911 en heb dat moment besloten dat een PDK niets voor mij was. Ik zag toenertijd dus ook de voordelen in van een PDK, was aan het afwegen of ik PDK of handbak zou nemen, maar een auto met zo weinig beleving, da’s niks voor mij.

                        En nog zopas uit CAR deze quote door een hoge pief bij Porsche:

                        [i]If anything, the 911’s idiosyncratic character is likely to be preserved all the more carefully: ‘Porsche needs to launch puristic racing cars like 911 – we will go to both strategies, new and old,’ Bloom said. ‘Think of sports shoes: you can buy shoes of the ’70s and ’80s, people love them. In 10 or 15 years, fans would like to drive sports cars where they can feel it’s a real car. Porsche will in future be Porsche, that’s our strategy.’

                        Don’t be surprised to see naturally aspirated, manual gearbox models like the current 911R’s to keep a place in the next-generation 911 family.

                        But if you prefer the PDK twin-clutch auto, fret not: that will be updated with an eighth cog in the 992 family.[/I]

                        l_porsche-992_30.jpg

                        l_porsche-992_31.jpg

                          Behalve de PDK staan er nog een heleboel andere comfort items op mijn Cayman die de 968 niet heeft. Welke ik het meeste mis op de 968? Ongeveer geen enkele, als puntje bij paaltje komt. Zelfs de geniale bekerhouders niet want je kan toch niet drinken en schakelen tegelijk…

                          De Cayman was een demowagen en alles stond er natuurlijk al op, zonder dat ik er moest voor betalen.

                          Ik denk dat ik in het vervolg alleen voor PDK zou kiezen als dat de wagen een gunstigere fiscaliteit oplevert. Een 991.2 met PDK zit bijvoorbeeld in de 70% aftrok, een manuele maar 60%.

                          Voor de rest: geef me kuipstoelen en ik ben tevreden. Enkel nog zetelverwarming en mevrouw is dat ook. [hide]Een warme poes is er tien waard! :engeltje: [/hide]

                            Hap hap hap :mrgreen:

                            Ik heb ooit eens een Boxster gehad, een 986. Ik heb daar altijd mee rondgereden, spijt hebbend dat er toen geen 911 aan af kon. Als er toen iemand iets denigrerend zei over een Boxster stond ik op mijn achterste poten, ik *wist* toen dat ik de foute keuze gemaakt had en dat ik eigenlijk had moeten doorsparen voor een 911, maar toch altijd in ‘t verweer gaan hé?

                            Is het dat wat jullie nu hebben met die ottomatikskes en die achterruitwissers? Zijn jullie niet zekerder van je eigen keuze? :sarcastisch :engeltje:

                            En Sensa, zeg nooit “hout” tegen plastiek met van ver wat nerven op getekend :happy: :mrgreen:
                            Maar blijkbaar is die plastiek redelijk toxisch en krijg je daar happy dreams van, misschien toch maar eens overwegen om bij mijn volgende ook plastiekinleg te nemen 😉

                            Die Lagaaykes is nog het minste, ‘t zijn maar die 4 tikkende tijdbommen 8) ‘t Zijn -denk ik- trouwens maar 6 Lagaaykes. De linkse is ne 987.

                              Nog een keer “Ze denkt dan maar aan die andere forummer, die met zijne automatiek, met hout in zijnen auto, dat hout waar ze ne keer krassen heeft opgemaakt met haar hoge hakken, eerst kirrend van plezier daarna zuchtend en vervolgens werd ze vervult van blijdschap en bevrediging.”

                              :happydance: :happydance: :happydance: :happydance: :happydance: :happydance: :happydance: :happydance:

                                @Ronny:
                                met hout in zijnen auto, dat hout waar ze ne keer krassen heeft opgemaakt met haar hoge hakken,

                                time to ditch her……

                                Alhoewel….hout in je auto……daar kunnen niet genoeg krassen op komen.
                                Op een gegeven moment moet je dit dan wel vervangen, hopelijk door iets anders, en dan is er weer een lelijk houten dashboard minder op deze mooie aardbol… :respect2: :drink:

                                  Mooi verwoord Ronny … :up: :up:

                                15 reacties aan het bekijken - 361 tot 375 (van in totaal 475)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.